Even mijn ei kwijt, bomaanslag

21-11-2012 12:09 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een week je oren spitsen bij elke sirene, moeten we weer de kelder in? Er hangen daar ballonnen, want we maken er bij ons overal een feestje van, maar als je er zit en wacht op de explosie merk je weinig van de versieringen.

Ik ben geen bangerik, en ik ga niet weg, maar nu er ook nog een explosie is geweest valt het me zo zwaar.

PS; Ik ga geen discussies voeren over politiek hier.
quote:evelynsalt schreef op 21 november 2012 @ 14:02:

[...]

TO heeft dit gepost met een bepaalde reden. Het staat niet voor niks onder de post psyche. Ze wil haar verhaal kwijt. Ze heeft meteen aangegeven géén politieke discussie te willen voeren! Wat begrijp je nou niet aan dat verhaal?!Ik heb gevraagd of de mods hier mee willen lezen want ik vind het heel vervelend zoals het nu gaat.
Oh fijn. Ik was ook al van plan dat te doen.
[quote]yizrael schreef op 21 november 2012 @ 13:53:

[...]

Nee, zo kan je je leven niet (laten) leiden, daar begin ik niet aan. Ga zo ook met de meiden een stukje wandelen in het park, frisse neus, vanavond gewoon zoalls gepland uit eten. Alleen haal ik de babysitter wel even met de auto, want anders moet hij met de bus, de lijn die nu opgeblazen is...[/quote]

Pffffff daar kan je je toch helemaal niks bij voorstellen hier tig duizend kilometer verderop
Yizrael veel sterkte. Hou je taai...

Offtopic: Als "buitenstaander" is het ook lastig te begrijpen. Het is een gevoel, liefde voor het land. Niet uit te leggen.Vrienden verklaren mij ook altijd voor gek als ik weer in het vliegtuig stap naar Israël.
quote:shepard schreef op 21 november 2012 @ 13:53:

[...]

Maar even een wedervraag, mag ik hier mijn vrijheid van meningsuiting vrijelijk gebruiken zonder dat iemand mij zijn mening wil opdringen over wat er wel en niet gezegd kan worden in een topic?

Nee? Waarom moet het dan wel voor TO gelden?Jij dringt je mening op, vind ik. Niemand dringt jou wat op.
Je kunt je er niks bij voorstellen maar gelijkertijd komt het heel dicht bij op deze manier.
De angst die TO heeft is een angst die de meeste die hier schrijven gewoon niet zullen kennen omdat ze nooit in zo'n situatie hebben gezeten. Voor TO zal deze angst vermoedelijke de ergste angst zijn die ze ooit heeft gehad.

Dit neemt niet weg dat voor een ander een angst voor iets anders net zo sterk voelt als de angst van TO. Gewoon omdat dit voor hem/haar de sterkste en ergste angst is die hij/zij gevoeld heeft.

Angst is een gevoel, mensen zonder deze angst zullen het vaak niet geheel kunnen begrijpen.

Net als truffel ben ik als de dood voor vuurwerk. Ik sta dan echt doodsangsten uit en ben echt bang om dood te gaan. Ik begrijp in dat opzich de vergelijking van truffel wel.

Maar ik weet daarnaast ook heel goed dat de situatie waarin TO zit heel erg anders is en dat het toch een andere angst is. En dat TO blij zou zijn als de knallen die ze hoort van vuurwerk zouden zijn.
Beste forummers,

Ik stel voor dat men de OP van TO nogmaals leest en on topic reageert. Mocht je een politieke discussie willen voeren doe dit dan elders. Wanneer men telkens blijft reageren op off topic posts loopt het uit de hand. En dat zou zonde zijn van dit topic.

Met vriendelijke groet,

Moderator viva forum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Truffelmaffia schreef op 21 november 2012 @ 13:35:

(Ik vind trouwens niet dat je angst kan en mag vergelijken met elkaar. En ook niet veroordelen! Als je angstig bent, ben je angstig en ben je niet bepaald voor rede vatbaar. Ja, ik voel me ontzettend angstig als straks O&N er weer is, ik durf nauwelijks nog naar buiten. TO voelt zich angstig vanwege de bomaanslagen.)Jouw angst is irrationeel want er kan je gewoon helemaal niks gebeuren. Dat vergelijken met iemand die woont waar bomaanslagen gepleegd worden is bizar.
quote:malu3 schreef op 21 november 2012 @ 14:39:

[...]

Jouw angst is irrationeel want er kan je gewoon helemaal niks gebeuren. Dat vergelijken met iemand die woont waar bomaanslagen gepleegd worden is bizar.

Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Dat de kans vele male kleiner zal zijn en het doel van vuurwerk in feite niet is om mensen iets aan te doen dat klopt zeker.

Het gebeurd helaas wel dat er iets gebeurd door vuurwerk. Sommige mensen vinden het namelijk normaal om je er mee te bekogelen.

Maar genoeg over vuurwerk. Daar gaat het hier helemaal niet om.
quote:strike schreef op 21 november 2012 @ 13:59:

[...]

Ik kan me goed voorstellen dat het niet bepaald leuk is in delen van Israel nu, maar het is wat merkwaardig je handen af te trekken van een conflict op het moment dat je je laat horen als inwoner van een staat die er prat op gaat de enige democratie in de regio te zijn.

In een democratie worden verantwoordelijkheden nu eenmaal gedeeld.

Ik snap dit ook niet inderdaad. Ook snap ik niet dat je zelf de keuze maakt om in een gevaarlijk gebied te gaan wonen, net als ik niet begrijp waarom mensen oorlogsjournalist worden.

Even uit mijn nieuwsgierigheid: waarom wordt er geadviseerd om 'gewoon' verder te gaan met je leven?

Ik wil je veel sterkte wensen, lijkt me een moeilijke situatie waarin je nu zit. Ik hoop dat het snel rustiger wordt en er geen slachtoffers meer vallen.
@Shepard - beheers je kind; iedereen wordt wijzer in de loop van zijn leven en als je later je post nog eens doorleest dan schaam je je kapot.

(Tenminste het is voor je te hopen dat je inderdaad nog een jong kind bent.)
it's a big club and you ain't in it
Wat ik me afvraagis dat je daar woont uit eigen keuze, prima want Tel Aviv wordt niet vaak geraakt maar is het nu niet het moment om je kinderen op het vliegtuig te zetten naar familie in Nederland. Zou mij een enorme opluchting lijken als je weet dat die deze stress niet hoeven mee te maken om midden in de nacht uit je bed gesleurd te worden om in de kelder te moeten zitten.
quote:rionyriony schreef op 21 november 2012 @ 15:02:

@Shepard - beheers je kind; iedereen wordt wijzer in de loop van zijn leven en als je later je post nog eens doorleest dan schaam je je kapot.

(Tenminste het is voor je te hopen dat je inderdaad nog een jong kind bent.)En ik vrees dat jij ouder bent en er alsnog rare ideeen op na bent gaan houden. Dat is pas beschamend.
quote:ModeratorViva schreef op 21 november 2012 @ 14:26:

Beste forummers,

Ik stel voor dat men de OP van TO nogmaals leest en on topic reageert. Mocht je een politieke discussie willen voeren doe dit dan elders. Wanneer men telkens blijft reageren op off topic posts loopt het uit de hand. En dat zou zonde zijn van dit topic.

Met vriendelijke groet,

Moderator viva forum.Flauw dit. Er kan dan eigenlijk niks meer gevraagd of gezegd worden behalve 'sterkte'.
quote:MilaDila schreef op 21 november 2012 @ 15:12:

[...]

Flauw dit. Er kan dan eigenlijk niks meer gevraagd of gezegd worden behalve 'sterkte'.Forummers hebben er zelf om gevraagd... (al was het volgens mij niet eens TO zelf.)
quote:MilaDila schreef op 21 november 2012 @ 15:12:

[...]

Flauw dit. Er kan dan eigenlijk niks meer gevraagd of gezegd worden behalve 'sterkte'.

Ja, sterkte inderdaad, heel goed MilaDila.

TO wil geen politieke discussie, alleen aangeven dat zij op dit moment hartstikke bang is, net als heel veel andere isralische en palestijnse burgers. Het gaat in dit topic niet over politiek maar over mensen, mensen zoals jij en ik, die gedwongen in een situatie zitten die wij ons niet eens kunnen voorstellen.

Net als iedereen heb ik een politieke mening, maar dat doet hier helemaal niet terzake.

@TO, ik wens je sterkte en kracht en veiligheid toe en ik hoop dat deze ellende voor iedereen in zowel Palestina als Israel snel voorbij is!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:strike schreef op 21 november 2012 @ 13:59:

[...]

Ik kan me goed voorstellen dat het niet bepaald leuk is in delen van Israel nu, maar het is wat merkwaardig je handen af te trekken van een conflict op het moment dat je je laat horen als inwoner van een staat die er prat op gaat de enige democratie in de regio te zijn.

In een democratie worden verantwoordelijkheden nu eenmaal gedeeld.

Verder: met de televisiebeelden in mijn achterhoofd vind ik die angst allemaal wat decadent. Babysitter, kinderen naar clubjes, zelf uit eten: de verhoudingen zijn een beetje zoek omdat 'de andere kant' geen raketschild en überhaupt geen schuilkelders heeft. Ook geen drones en een miljardenbudget overigens.

Het openbare leven is daar zo goed als gestopt.+1 sterkte TO
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:felice71 schreef op 21 november 2012 @ 15:20:

[...]

Ja, sterkte inderdaad, heel goed MilaDila.

TO wil geen politieke discussie, alleen aangeven dat zij op dit moment hartstikke bang is, net als heel veel andere isralische en palestijnse burgers. Het gaat in dit topic niet over politiek maar over mensen, mensen zoals jij en ik, die gedwongen in een situatie zitten die wij ons niet eens kunnen voorstellen.

Net als iedereen heb ik een politieke mening, maar dat doet hier helemaal niet terzake.

@TO, ik wens je sterkte en kracht en veiligheid toe en ik hoop dat deze ellende voor iedereen in zowel Palestina als Israel snel voorbij is!+1
Ik vind sommige reacties hier flauw, maar niet die van de moderator in ieder geval.
Hoi, ik ben niet op zoek naar alleen maar een hart onder de riem, en ik wil graag een discussie aangaan over wat dit soort dingen met je leven kan doen, en waar je voor kiest.

Mijn persoonlijke politieke mening laat ik echter in het midden, omdat die niet relevant is in deze.

Ik zal hier blijven wonen, want hier ligt mijn hart. Wij hebben allang de tip gekregen in het Nederland geen keppel te dragen, geen davidsterren te laten zien aan sieraden oud, en geen Hebreeuws op straat te spreken. Na dit advies begreep ik dat ik niets meer te zoeken heb in Nederland, niet ik, en niet mijn kinderen. Want dat is leven met een hele andere angst, en dan heb ik liever dit.
Járen geleden heb ik een klein jaar in Israël gewoond (kibboets natuurlijk). Gelukkig was het een relatief rustige periode, weinig bomaanslagen, en dergelijke. Toch voel je de angst wel, als je word uitgelegd waar de schuilkelders zijn en wat je moet doen bij een alarm. Maar ook met al die voorzorgsmaatregelen en dreiging kán je niet anders dan 'gewoon' doorleven. Wat moet je anders? Je kan je leven nu eenmaal niet stil zetten en de angst laten regeren, toch?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Twinkle1001 schreef op 21 november 2012 @ 13:38:

[...]

Maar jij weet tenminste zeker dat je niet dood gaat!Zelfs Truffel is niet onsterfelijk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gut, de `Queens van het Inlevingsvermogen´ zijn ook weer aanwezig.

Was wel weer te verwachten, dat `eigen schuld´-argument.

Verder kan ik me hier vanuit het veilige Westen geen voorstelling maken van je situatie, maar het lijkt me zwaar om altijd met dreigingen te leven.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:shepard schreef op 21 november 2012 @ 13:53:

[...]

Ze mag het vragen, ik mag het negeren. Simpel. Vergelijk het met gedrag in andere topics, dan is het niet iets bijzonders ofzo. En nogmaals voor mij is haar verhaal en haar angst één op één verbonden met de politiek. Overigens staat het TO volledig vrij geen discussie te voeren, want dáár heb je twee mensen voor nodig.

Maar even een wedervraag, mag ik hier mijn vrijheid van meningsuiting vrijelijk gebruiken zonder dat iemand mij zijn mening wil opdringen over wat er wel en niet gezegd kan worden in een topic?

Nee? Waarom moet het dan wel voor TO gelden?

Je mag zo veel je wilt, alleen klink je wel als een verongelijkte kleuter.

Let wel: er is al een discussietopic gaande op Actueel. Daar passen je argumenten veel beter, bovendien lopen er daar in het topic al een paar figuren rond waar je mening prima bij aansluit.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven