Celstraf geëist voor gijzeling inbreker

10-12-2012 11:03 116 berichten
Celstraf geëist voor gijzeling inbreker

DEN BOSCH -

Tegen een 27-jarige Bosschenaar is maandag 2,5 jaar celstraf geëist omdat hij op 4 juni een jonge inbreker anderhalf uur heeft vastgehouden, mishandeld en vernederd. De 18-jarige inbreker uit Den Haag moest zijn kleren uittrekken, werd geslagen en opgesloten in de schuur. Na anderhalf uur waarschuwde de Bosschenaar de politie.

De verdachte greep de jongen toen hij in totaal twee inbrekers betrapte. De verdachte legde maandag uit dat hij de jongen heeft vastgehouden omdat er 2500 euro en een mobiele telefoon was verdwenen. De moeder van de inbreker werd gebeld om de schade te vergoeden.

„Ik snap dat je boos bent. Gepast geweld mag je gebruiken maar de jongen was onder controle. Anderhalf uur is verschrikkelijk lang. Het is heel beangstigend geweest. We willen niet dat iemand voor eigen rechter gaat spelen. Verdachte is volkomen over de schreef gegaan”, legde officier van justitie Roel Krijtenburg maandag uit.

Wat vinden jullie van deze straf?

Ik vind het dubbel. Ik begrijp best dat hij te ver is gegaan, maar ik vind de geëiste straf wel erg hoog voor het vernederen van een crimineeltje. Hij is doorgeschoten in het verdedigen van zijn eigen huis, maar ik vind de grens wel vaag. Wanneer is het goed hoe je reageert op inbrekers en wanneer niet? Ik vind 2,5 jaar gewoon erg lang en heb het gevoel dat zelfs inbrekers minder krijgen. Ben ook wel nieuwsgierig naar wat het crimineeltje heeft gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de meeste! Als ik de kans zou krijgen om een inbreker in de schuur op te sluiten, ik het zeker doen. Maar daarna ging het 'slachtoffer' zelf ver over de scheef!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 december 2012 @ 11:40:

http://www.omroepwest.nl/ ... elde-inbreker-zocht-drugs

De betreffende inbreker was waarschijnlijk op zoek naar drugs. Er zijn bij politieonderzoek softdrugs en harddrugs gevonden in het bewuste pand. Ik vind dat de inbreker zelf ook een groot risico heeft genomen door in te breken bij iemand die naar alle waarschijnlijkheid handeld in drugs. Lijkt me een gevalletje criminelen onder elkaar. Kan er niet zo van wakker liggen wat die elkaar aan doen.Ah! ook dit verandert mijn opinie weer. Beide crimineeltjes dus.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 december 2012 @ 11:40:

Kan er niet zo van wakker liggen wat die elkaar aan doen.

Totdat het je zoon betreft die je in stukjes gesneden terugvindt in een rivier omdat die criminelen dachten dat hij hun coke had gestolen. Als je criminelen hun gang zomaar laat gaan dan kloppen ze vroeg of laat aan bij jou.

En waar houdt het op? Als criminelen onderling het mogen uitvechten, mogen corrupte bankiers hebberige mensen dan ook oplichten om maar een voorbeeldje te noemen, met woekerpolissen?
Of de straf terecht is laat ik maar liever over aan de rechter.

Iemand pakken,opsluiten en meteen de politie bellen om hem daaraan over te dragen oké maar dit gaat natuurlijk veel en veel te ver.
Risico van het 'vak'. Vind het van de pot gerukt dat het slachtoffer (de eigenaar van het huis) de cel in moet omdat ie de dader (de inbreker) een lesje heeft geleerd.

Tijd voor 'n nieuwe wet: op andermans terrein is iemand die zonder toestemming toegang verschaft vogelvrij!
quote:kadanz, 16 seconden geleden

Totdat het je zoon betreft die je in stukjes gesneden terugvindt in een rivier omdat die criminilen dachten dat hij hun coke had gestolen. Als je criminelen hun gang zomaar laat gaan dan kloppen ze vroeg of laat aan bij jou.

Wat een misselijke opmerking weer van jou, kadanz. Kan je mij niet op negeer zetten ofzo?

Ik zeg toch niet dat je ze dat je ze hun gang moet laten gaan, ik lig echter niet wakker van wat ze elkaar aan doen. Waar ik echter nog wel van wakker lig is hier van:

http://www.trouw.nl/tr/nl ... -de-broers-Taminiau.dhtml
You know how I know? Because I reeaally think so!
Natuurlijk loop je als inbrekertje het risico dat je de verkeerde treft en als je opgesloten en aan de politie overgedragen wordt terecht maar uitkleden,slaan en vernederen is nergens voor nodig.
quote:gypsygirl-1 schreef op 10 december 2012 @ 11:54:

Natuurlijk loop je als inbrekertje het risico dat je de verkeerde treft en als je opgesloten en aan de politie overgedragen wordt terecht maar uitkleden,slaan en vernederen is nergens voor nodig.

Neem me niet kwalijk, maar als er bij je wordt ingebroken wordt je ook vernederd hoor. En dan wel langer dan 1,5 uur.

(je bent namelijk weken / maanden bezig met de afhandeling, en het missen van je spullen)
quote:SeptemberGirl schreef op 10 december 2012 @ 11:56:

[...]

Neem me niet kwalijk, maar als er bij je wordt ingebroken wordt je ook vernederd hoor. En dan wel langer dan 1,5 uur.Vind ik ook ja!
Wat hij met de inbreker gedaan heeft (kleren uit/vernederen) had hij niet moeten doen, maar dat vasthouden, prima!!

Dan wel meteen de politie bellen, lijkt me. Ik vind de eis belachelijk hoog! Kom op, zeg, 2,5 jaar voor vernederen? En daarbij vind ik dat je als inbreker ook het risico opzoekt. Eigen schuld, dikke bult...

[...]

Neem me niet kwalijk, maar als er bij je wordt ingebroken wordt je ook vernederd hoor. En dan wel langer dan 1,5 uur.

Nou iemand de kleren uit laten trekken etc dan spoor je zelf ook van geen kanten.

Als die man hem een flink pak klappen had gegeven dan had ik gezegd oké hij had het verdiend.
ik begrijp dat de bewoner gelijk al bestempeld is als drugsdealer? Volgens mij staat er in het artikel dat hij mogelijk in drugs handelde, is in mijn ogen niet hetzelfde als vaststaand feit.

Verder vind ik ook dat vernederen en mishandelen niet in verhouding staan met inbreken. Terecht dat ie aangeklaagd wordt, over de strafmaat laat ik me niet uit, dat is aan de rechter
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

[...]

Neem me niet kwalijk, maar als er bij je wordt ingebroken wordt je ook vernederd hoor. En dan wel langer dan 1,5 uur.Ja, vriend van mij heeft er na driekwart jaar nog last van. Huurde een kamer boven een wat duurdere sieradenwinkel en heeft de deur moeten barricaderen omdat hij ze de trap op hoorde lopen. Hij kan nog steeds niet fijn gaan slapen.
quote:elninjoo schreef op 10 december 2012 @ 11:51:

Risico van het 'vak'. Vind het van de pot gerukt dat het slachtoffer (de eigenaar van het huis) de cel in moet omdat ie de dader (de inbreker) een lesje heeft geleerd.

Tijd voor 'n nieuwe wet: op andermans terrein is iemand die zonder toestemming toegang verschaft vogelvrij!Welja. Afslachten die hap. Makkelijke manier om legaal een moord te plegen wordt dat. Doe je gewoon alsof-ie inbrak.
quote:Shula schreef op 10 december 2012 @ 12:12:

[...]

Welja. Afslachten die hap. Makkelijke manier om legaal een moord te plegen wordt dat. Doe je gewoon alsof-ie inbrak.Welja, gewoon meteen al je spullen zonder slag of stoot meegeven aan een inbreker, ''pardon wilt u er nog een tasje bij om die zilveren kandelaar en macbook te vervoeren?''
Zonder slag of stoot je spullen meegeven is natuurlijk het andere uiterste (al zou ik dat misschien nog wel doen ook, liever mijn spullen weg dan zelf dood - ik ben niet zo'n heldin). Maar kom op. Eigen rechter spelen, een inbreker vogelvrij verklaren, dat past toch niet in een beschaafd land? Een inbreker aanhouden/zelfverdediging, dat vind ik een totaal andere kwestie dan wat er in dit geval gebeurd is.
Ik vind het vrij logisch dat die man hiervoor gestraft wordt. Dat je een inbreker vasthoudt tot de politie er is, logisch, dat je uit zelfverdediging een inbreker een knal verkoopt, ook wel begrijpelijk, maar dit is natuurlijk erg absurd. Voor eigen rechter spelen mag nou eenmaal niet en al helemaal niet op deze manier.

Dus ja, ik vind het terecht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:SeptemberGirl schreef op 10 december 2012 @ 12:14:

[...]

Welja, gewoon meteen al je spullen zonder slag of stoot meegeven aan een inbreker, ''pardon wilt u er nog een tasje bij om die zilveren kandelaar en macbook te vervoeren?''
Die man wilde waarschijnlijk gewoon zijn spullen terug. Die huilie heeft met zijn klauwen van andermans spullen af te blijven.
..
Als de relatie tussen straf en daad zoek raakt dan is gerechtigheid onduidelijk en praat je over symboolrecht.

Mij is het nu onduidelijk geworden wie nu dader en slachtoffer is en wat een rechtvaardige straf zou zijn.

een jonge inbreker die een de kracht van zijn leven is geknakt door een krenkende daad; gepakt en naakt in de schuur is gezet; er zijn nog maar weinige die na zo'n verheffende daad hun vak continueren!

Een slachtoffer van een inbraak die in zijn overmoed de praatjes geloofde dat je je gram kan halen en vervolgens 99 dagen in de bak zit en al 97 dagen wordt uitgelachen door de inbreker die buiten rond loopt?

De moeder van de inbreker die door het psychische geweld die haar zoonlief is aangedaan nu helemaal te stellen heeft met het nu werkloze inbrekertje?

De officier van OM die met zijn onmetelijke wijsheid en het rechtboek in zijn hand nu geconfronteerd wordt met commentaar uit de samenleving, vooral na een weekend over voetbal geweld te hebben nagedacht, over zijn (OM) idee over rechtvaardig.

Wij, allen, omdat we geconfronteerd worden dat onze beschermers in een andere wereld leven dan wij denken? zijn wij de volgende slachtoffers?
quote:andanal schreef op 10 december 2012 @ 12:42:

Als de relatie tussen straf en daad zoek raakt dan is gerechtigheid onduidelijk en praat je over symboolrecht.

Mij is het nu onduidelijk geworden wie nu dader en slachtoffer is en wat een rechtvaardige straf zou zijn.

een jonge inbreker die een de kracht van zijn leven is geknakt door een krenkende daad; gepakt en naakt in de schuur is gezet; er zijn nog maar weinige die na zo'n verheffende daad hun vak continueren!

Een slachtoffer van een inbraak die in zijn overmoed de praatjes geloofde dat je je gram kan halen en vervolgens 99 dagen in de bak zit en al 97 dagen wordt uitgelachen door de inbreker die buiten rond loopt?

De moeder van de inbreker die door het psychische geweld die haar zoonlief is aangedaan nu helemaal te stellen heeft met het nu werkloze inbrekertje?

De officier van OM die met zijn onmetelijke wijsheid en het rechtboek in zijn hand nu geconfronteerd wordt met commentaar uit de samenleving, vooral na een weekend over voetbal geweld te hebben nagedacht, over zijn (OM) idee over rechtvaardig.

Wij, allen, omdat we geconfronteerd worden dat onze beschermers in een andere wereld leven dan wij denken? zijn wij de volgende slachtoffers? en mij is het volstrekt onduidelijk wat je hier probeert te zeggen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 december 2012 @ 11:53:

[...]

Wat een misselijke opmerking weer van jou, kadanz. Kan je mij niet op negeer zetten ofzo?

Ik zeg toch niet dat je ze dat je ze hun gang moet laten gaan, ik lig echter niet wakker van wat ze elkaar aan doen. Waar ik echter nog wel van wakker lig is hier van:

http://www.trouw.nl/tr/nl ... -de-broers-Taminiau.dhtmlIk wijs je met een heel concreet voorbeeld op de gevolgen van jouw stellingname dat criminelen het onderling maar moeten uitvechten. Deze inbreker is ook iemands zoon.
quote:kadanz, 42 seconden geleden

Ik wijs je met een heel concreet voorbeeld op de gevolgen van jouw stellingname dat criminelen het onderling maar moeten uitvechten. Deze inbreker is ook iemands zoon.

Verzin je nu ook nog stellingnames voor mij?

Zet mij alsjeblieft op negeer.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:andanal schreef op 10 december 2012 @ 12:42:

Wij, allen, omdat we geconfronteerd worden dat onze beschermers in een andere wereld leven dan wij denken? zijn wij de volgende slachtoffers?Over welke "wij, allen" en "wij" heb je het in vredesnaam? Als je dit topic gelezen hebt, zie je dat velen het terecht vinden dat de gijzelnemer een straf tegen zich geëist ziet. Ik geloof niet dat ik tot jouw "wij, allen" behoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven