Gezondheid alle pijlers

beschuldigd voor besmetting

04-01-2013 17:33 187 berichten
Lieve Viva-ers

Weet niet of jullie hier verstand van hebben maar kan het altijd proberen ;)

Laatst kreeg ik plots een berichtje van een jongen waar ik een tijd geleden regelmatig mee afsprak.

Waarin ik werd beschuldigd dat ik hem besmet hebben..

Hij had een lymfeklier-ontsteking , rugpijn , buikpijn , hoofdpijn etc..

En de dokter had hem gevraagd of hij in aanraking is geweest met iemand met een koortslip en dat was ik volgens hem.

Ik had inderdaad ruim 3 maanden geleden een koortslip en met hem afgesproken.. Het was alleen een klein bultje, zag er niet vies uit en kwam ook geen vocht uit oid.

Ik voelde me een beetje aangevallen en beledigd door de manier hoe hij het bracht. En vraag me af of het inderdaad echt mogelijk kan zijn dat hij nu zo ziek is door mij, terwijl t zoieso langer dan 3 maanden geleden was?!

Heb al gegoogled maar kon niet iets gelijks vinden.. Toevallig een dokter in de zaal? 😜 Of iemand die het misschien herkent?

Xpoppetje
Alle reacties Link kopieren
quote:gurly3 schreef op 04 januari 2013 @ 18:39:

[...]

Kon de kerel het niet zien, wist hij er van af? Dan vind ik het eigen schuld.

Heb een keer koortslip gehad, duidelijk zichtbaar, de bult, maar hij was niet open met vocht enz gelukkig.

Hij wist er van en wou alsnog oraal bevredigd worden, prima.

Daarna mij panisch vragen of hij het nu op zijn pik krijgt.. Ik zeg beter testen bij dokter. Maar wou die niet. Ik zeg nou dan merk je het vanzelf wel.

Gelukkig voor hem heeftie niks gekregen, maargoed anders vervelend voor hem maar hoeft ie mij niet mee op te zadelen. Willens en wetens koos hij er alsnog voor.Dat vind ik ook echt een hele rare actie. Van jullie beiden.
quote:rozenstruikje schreef op 04 januari 2013 @ 18:39:

[...]

Ik heb het niet, ik denk er nooit over na. Met onbeschermde seks loop je altijd risico. Daar denk ik dus WEL over na.Herpes genitalis is ook overdraagbaar zonder condoom.
quote:gurly3 schreef op 04 januari 2013 @ 18:39:

[...]

maar hij was niet open met vocht enz gelukkig.

.Maakt weinig uit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Frizzy schreef op 04 januari 2013 @ 18:41:

[...]

Herpes genitalis is ook overdraagbaar zonder condoom.Daarom denk ik er dus wel overna
quote:Frizzy schreef op 04 januari 2013 @ 18:41:

[...]

Herpes genitalis is ook overdraagbaar zonder condoom.je bedoelt; je kan het ook krijgen als je een condoom gebruikt, toch?
quote:Frizzy schreef op 04 januari 2013 @ 18:40:

[...]

Dat vind ik ook echt een hele rare actie. Van jullie beiden.

Ik ook.

Je gaat iemand toch niet oraal bevredigen als je weet dat je iets besmettelijks hebt?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 januari 2013 @ 18:41:

[...]

Maakt weinig uit.De kans is groter wanneer net al open is maar klopt de kans is als nog aanwezig.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 januari 2013 @ 18:42:

[...]

je bedoelt; je kan het ook krijgen als je een condoom gebruikt, toch?Ahum. Ja dat bedoel ik.
Wat is herpes genitalis?

Herpes genitalis is een seksueel overdraagbare aandoening (soa) die wordt veroorzaakt door een virus. Hierbij ontstaan blaasjes op de huid en slijmvliezen van de penis, de vagina en de anus. Het virus blijft altijd in uw lichaam aanwezig. U kunt dan anderen tijdens onbeschermde seks besmetten.

Hoe ontstaat het?

Het virus zit vooral in de blaasjes en wordt door onbeschermd seksueel contact overgedragen op de penis, de vagina, de anus, en de lippen. Het virus kan ook met de hand of vingers worden overgedragen. Als iemand een penis of vagina aanraakt waar het virus op zit en vervolgens in zijn of haar oog wrijft, kan het virus ook een oogontsteking geven. De kans op besmetting is het grootst wanneer er (open) blaasjes aanwezig zijn. Besmetting is ook mogelijk als er geen blaasjes zichtbaar zijn.Wat zijn de verschijnselen?

De meeste mensen merken niets als ze het virus oplopen. Als ze wel klachten krijgen is dat meestal binnen een week na de besmetting. Soms zelfs al na twee dagen. Sommigen voelen zich ziek met koorts en spierpijn. Mannen en vrouwen kunnen last krijgen van pijn en een branderig gevoel bij plassen, vrouwen ook van jeuk en afscheiding uit de vagina en opgezette klieren in de liezen. Op de huid en slijmvliezen ontstaan blaasjes gevuld met helder vocht: Bij de vrouw op de schaamlippen, de vagina, de baarmoedermond, en in of rond de anus; bij de man aan de buitenkant van de penis en in of rond de anus. De blaasjes zijn vaak heel pijnlijk. Ze gaan open en genezen binnen een tot vier weken zonder littekens.

Wat zijn de gevolgen?

Wanneer u eenmaal een herpes-infectie heeft, raakt u het virus niet meer kwijt. Het virus dringt vanuit de slijmvliezen door tot in de gevoelszenuwen en blijft daar sluimerend aanwezig. U merkt daar niets van. Wanneer u minder weerstand heeft, bijvoorbeeld bij stress, griep of tijdens de menstruatie, kan het virus weer actief worden en kunnen de blaasjes terugkomen. De verschijnselen zijn dan niet zo heftig als bij de eerste keer. Voordat de blaasjes verschijnen heeft u een tintelend gevoel in de huid. Na twee tot tien dagen genezen de blaasjes zonder dat u er ziek van wordt.

Hoe wordt het aangetoond?

De blaasjes en klachten zijn meestal zo herkenbaar dat verder onderzoek niet nodig is. Bij twijfel kan met een wattenstokje wat vocht uit de blaasjes worden afgenomen en in het laboratorium worden onderzocht.

Adviezen

Raak de blaasjes niet aan en was de handen als dat toch is gebeurd. Bij geringe klachten helpt het aanbrengen van een indrogende pasta, bijvoorbeeld zinkolie, op de blaasjes. Tegen eventuele pijn kunt u paracetamol nemen. Vrouwen bij wie het plassen erg pijnlijk is, kunnen proberen zittend in een badje met water te plassen. Dit is vaak minder pijnlijk.

Medicijnen

Er zijn nog geen medicijnen gevonden die het virus doden. Bij ernstige klachten kunnen antivirale tabletten helpen (valaciclovir of famciclovir, bij zwangerschap aciclovir) De kuur duurt 5 dagen. De verschijnselen worden dan minder heftig en gaan iets sneller over. Maar het virus blijft wel in uw lichaam aanwezig.

Zwangere vrouwen en pasgeborenen

Zwangere vrouwen (vanaf de 34e week) die voor de eerste keer een herpes infectie (blaasjes) hebben, moeten dit aan de huisarts, verloskundige of gynaecoloog melden. Zij krijgen het advies een keizersnede te laten doen, om de kans op infectie van de baby te verkleinen.

Waarschuwen partners

Omdat herpes genitalis besmettelijk is, moet u uw huidige partner(s) hierover informeren. Als uw partner nog niet besmet is, kunt u proberen dit te voorkomen, bijvoorbeeld door niet te vrijen wanneer u blaasjes heeft. Besmetting met het herpes virus kan door gebruik van een condoom niet altijd volledig worden voorkomen. Waarschuwing van vroegere partner(s) is niet noodzakelijk.

Andere soa?

Mensen met een soa kunnen tegelijk ook andere soa hebben. Wanneer u herpes genitalis blaasjes heeft, kunt u gemakkelijker andere soa oplopen. Als u voor het eerst een infectie met herpes genitalis heeft, is het verstandig dat u en uw partner(s) zich ook op andere soa laten onderzoeken.

Velig vrijen

Veilig vrijen is de beste manier om soa te voorkomen. Het gaat erom contact tussen de slijmvliezen van de penis, vagina, anus en mond te vermijden. Tongzoenen en elkaar met de vingers bevredigen is over het algemeen veilig, maar zorg dat er geen (menstruatie)bloed, sperma (of vocht dat voor het klaarkomen uit de penis komt) of vaginaal vocht op het slijmvlies van de ander komt, want dat verhoogt de kans op overdracht van soa. Gebruik bij vaginale en anale seks (contact tussen penis en anus) en ook bij het uitwisselen van een dildo altijd een nieuw condoom. Bij orale seks (contact tussen mond en geslachtsdelen: pijpen of beffen) geeft een condoom of een beflapje enige bescherming. Bedenk dat het herpes genitalis virus gemakkelijk met vingers is over te brengen.

Tegen herpes genitalis geeft een condoom geen volledige bescherming, omdat de blaasjes en het virus buiten de rand van het condoom kunnen zitten

Hoe gaat het verder?

Herpes genitalis is een onschuldige maar lastige aandoening. U houdt het herpes-virus levenslang, zelfs als u antivirale middelen heeft gebruikt. De blaasjes kunnen terugkomen en ook als er geen blaasjes zijn, bent u mogelijk besmettelijk voor anderen. Gebruik daarom een condoom, al geeft dat geen volledige bescherming. Bij zichtbare blaasjes wordt seksueel contact afgeraden. Wanneer uw vaste partner zelf al besmet is, hoeft u geen condoom te gebruiken.

Meer informatie

De koortslip (herpes labialis) wordt meestal door een ander type herpesvirus veroorzaakt. Hierbij zijn er blaasjes op en rond de lippen van de mond. Door orale seks kan dit virus toch ook op de geslachtsdelen worden overgedragen en daar blaasjes veroorzaken.
quote:Istar_ schreef op 04 januari 2013 @ 18:42:

[...]

Ik ook.

Je gaat iemand toch niet oraal bevredigen als je weet dat je iets besmettelijks hebt?Net zo mallotig als homo's die bewust zonder condoom seks hebben terwijl ze weten dat de ander besmet is met HIV (geen idee of dat echt gebeurt, maar ik dacht dat eens te hebben gelezen).
Tnx BGB, dat je het ff duidelijk recht zet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 januari 2013 @ 18:42:

[...]

je bedoelt; je kan het ook krijgen als je een condoom gebruikt, toch?

Ik denk het wel

Maar goed, gezien mijn eigen wetenschap over een koortslip neem ik een ander het ook niet zo kwalijk. Alles wat er uitziet als blaasjes ben ik voorzichtig mee. Al is het een op springen staande puist. Ik zou iemand met koortslip niet zoenen of meer. Maar dat staat los van de kennis die ik er over had.
quote:Istar_ schreef op 04 januari 2013 @ 18:42:

[...]

Ik ook.

Je gaat iemand toch niet oraal bevredigen als je weet dat je iets besmettelijks hebt?

Beide geil, ik zei nog heb wel een opkomende koortslip, maakte hem niet uit.

Slim achteraf? Zeker niet. Niet van hem, niet van mij.

Maar hij wist er wel van en boeide hem toen niet (was zelf stuk jonger en opgewonden dus voor mij maakte het toen ook niet uit)

Ik heb er iig nooit over gelogen.

Nu als ik het heb, doe ik niet aan orale bevrediging. Maar mijn huidige vriend zoent mij wel als ik het voel opkomen, niet als het al tot een uitng is gekomen.
Istar, zelfs al kan het 'tijden en tijden sluimeren' (ik kom toch echt nergens een incubatietijd tegen van 3 maanden of meer, maar dat helemaal terzijde, gewoon stel dat het kan), dan is natuurlijk nog niet zeker of ex door TO besmet is.

Tuurlijk is het stom dat ze is gaan zoenen met haar koortslip, nooit meer doen. En hem beterschap wensen, prima. Maar je hoeft toch niet volledig door het stof als niet eens bekend is of jij de overdrager bent, en de normale incubatietijd een paar dagen tot 2 weken is en het nu 3 maanden later tot uiting komt?

Weet jij veel met wie hij in de tussentijd heeft staan zoenen en nogmaals, voor 't zelfde geldt is hij besmet door een niet (goed) afgewassen glas.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:rozenstruikje schreef op 04 januari 2013 @ 18:45:

[...]

Ik denk het wel

Maar goed, gezien mijn eigen wetenschap over een koortslip neem ik een ander het ook niet zo kwalijk. Alles wat er uitziet als blaasjes ben ik voorzichtig mee. Al is het een op springen staande puist. Ik zou iemand met koortslip niet zoenen of meer. Maar dat staat los van de kennis die ik er over had.Een puist staat los van een koortslip? Of bedoelde je het niet zo?
Een koortslip kan in het ergste geval ook blaasjes op de geslachtsdelen veroorzaken. Maar de soa herpes genitalis wordt veroorzaakt door een ander soort herpes, dat ook mèt condoom kan worden overgedragen overigens. Ligt er maar net aan waar de blaasjes zitten natuurlijk. En als je zo'n blaasje aanraakt en je wrijft in je oog, dan kun je ook weer een oogontsteking krijgen. Met recht een kutvirus! Of klotevirus, kan ook natuurlijk!
BgB, besmetting is ook mogelijk als er geen blaasjes zichtbaar zijn staat er in dat stuk.

Mag je dan OOIT zoenen en seks hebben met een ander met de mogelijkheid dat je ze besmet? Of zal je iemand te allen tijde moeten attenderen niet alleen op het virus, maar ook de mogelijke gevaren?
quote:Gamayun schreef op 04 januari 2013 @ 18:49:

Istar, zelfs al kan het 'tijden en tijden sluimeren' (ik kom toch echt nergens een incubatietijd tegen van 3 maanden of meer, maar dat helemaal terzijde, gewoon stel dat het kan), dan is natuurlijk nog niet zeker of ex door TO besmet is.

Tuurlijk is het stom dat ze is gaan zoenen met haar koortslip, nooit meer doen. En hem beterschap wensen, prima. Maar je hoeft toch niet volledig door het stof als niet eens bekend is of jij de overdrager bent, en de normale incubatietijd een paar dagen tot 2 weken is en het nu 3 maanden later tot uiting komt?

Weet jij veel met wie hij in de tussentijd heeft staan zoenen en nogmaals, voor 't zelfde geldt is hij besmet door een niet (goed) afgewassen glas.Dat kan idd. Heb het een keer gekregen naar avond stappen.
Het virus wordt verspreid via slijmvliezen of huidcontact, waarbij je moet denken aan: orale, vaginale of anale seks. Door sperma, bloed of andere lichaamsvochten kan het virus niet overgedragen worden. Je kan het virus niet oplopen door uit een vuil glas te drinken of via een toiletbril, omdat het virus snel dood buiten het lichaam.
De koortslip wordt meestal veroorzaakt door een heropflakkerend herpes simplexvirus Type I (HSV-1), maar soms ook door Type II (HSV-2). Ook herpes-simplex-keratitis, een hoornvliesontsteking, wordt door dit type virus veroorzaakt.

De primaire besmetting van het herpesvirus is gingivostomatitis herpeticans. Na besmetting blijft het virus levenslang achter in het ganglion van Gasser van de nervus trigeminus, de zenuw die onder ander de innervatie van de tong en het hele aangezicht regelt, buiten het bereik van ons afweersysteem.

Een infectie door het Herpes simplexvirus kan worden opgelopen door zweterig huidcontact; buiten het lichaam kan het virus slechts zeer kort overleven. De incubatieperiode bedraagt twee dagen tot twee weken met een gemiddelde van een week (ofschoon soms ook 4 à 5 dagen als gemiddelde incubatietijd wordt aangegeven). Eenmaal geïnfecteerd zal men het virus niet vaak meer kwijtraken en kan men in periodes van verminderde weerstand van het lichaam onder meer koortslippen ontwikkelen.
quote:rozenstruikje schreef op 04 januari 2013 @ 18:52:

BgB, besmetting is ook mogelijk als er geen blaasjes zichtbaar zijn staat er in dat stuk.

Mag je dan OOIT zoenen en seks hebben met een ander met de mogelijkheid dat je ze besmet? Of zal je iemand te allen tijde moeten attenderen niet alleen op het virus, maar ook de mogelijke gevaren?

Ik vind dat wel.

Ik ken een meisje dat herpes genitalis heeft. En ja, zij lichtte haar sekspartners daar we over in, ook als zij op dat moment geen klachten had. Je doet iemand nogal wat aan zeg, als je het wel overdraagt, en de ander moet rustig kunnen nadenken over of zij dat risico willen nemen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 januari 2013 @ 18:52:

Het virus wordt verspreid via slijmvliezen of huidcontact, waarbij je moet denken aan: orale, vaginale of anale seks. Door sperma, bloed of andere lichaamsvochten kan het virus niet overgedragen worden. Je kan het virus niet oplopen door uit een vuil glas te drinken of via een toiletbril, omdat het virus snel dood buiten het lichaam.Raar, heb het wel keer gekregen naar een avond stappen zonder met iemand gezoend te hebben.

Mag je dan OOIT zoenen en seks hebben met een ander met de mogelijkheid dat je ze besmet? Of zal je iemand te allen tijde moeten attenderen niet alleen op het virus, maar ook de mogelijke gevaren?Het merendeel is al lang en breed drager maar heeft geen symptomen. Te krampachtig leven lijkt me ook niet nodig :-)
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Klopt. Je voelt wel dat er een koortslip aan zit te komen. Dat zou je grens moeten zijn, lijkt mij.

Mag je dan OOIT zoenen en seks hebben met een ander met de mogelijkheid dat je ze besmet? Of zal je iemand te allen tijde moeten attenderen niet alleen op het virus, maar ook de mogelijke gevaren?Zeg zelf maar; zou je je bescheten voelen als de ander wist dat er een besmettingskans bestond en jij krijgt een enorm heftige uitbraak en maakt ook jou voor het leven besmettelijk?

Mag je dan OOIT zoenen en seks hebben met een ander met de mogelijkheid dat je ze besmet? Of zal je iemand te allen tijde moeten attenderen niet alleen op het virus, maar ook de mogelijke gevaren?Ik ken iemand die dat keurig deed, bij elke ONS, lover of relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven