Gezondheid alle pijlers

Cyste gesprongen

07-01-2013 23:33 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Even een korte uitleg over hoe en wat het is gebeurd:

In de week van kerst had ik al de gehele week buikpijn, naar de HA geweest deze kon niet zo 1,2,3 wat vinden, naar huis gegaan en veel geslapen, voelde mezelf al veel beter. In de nacht van zaterdag op zondag kreeg ik vreselijk veel buikpijn, echt niet te houden, moest de pijn echt weg puffen, het leek wel een bevalling(Heb geen kinderen). 's morgens naar de SEH gegaan, bloed laten prikken etc. Echo gehad, hierop konden ze niet echt veel zien, maar doordat ik heel erg veel pijn had en niet kon zitten/liggen etc. hebben ze besloten te opereren voor een blinde darm ontsteking, voordat ik naar de OK werd gereden kreeg ik nog een inwendige echo, de gyn vertelde dat ze heel misschien wel een kleine cyste zag maar ze kon het niet goed zien. De gyn vertelde aangezien ik sowieso al geopereerd zou worden aan een blinde darm hun mee zou kijken en als dat het niet was de gyn verder zou kijken. Toen ze begonnen met opereren was het al vrij duidelijk dat het iets anders was: een gesprongen cyste met een halve liter bloed in mijn buik.. Dit was niet eerder herkend omdat de cyste al gesprongen was en ik geen bloedverlies had, dit alles bleef dus in de buik zitten met vocht.

Ik ben hier zo vreselijk van geschrokken en ben er helemaal ondersteboven van en ben opzoek naar mensen die dit misschien ook hebben meegemaakt? Bedankt iig voor het lezen en de mogelijke reacties..
Wat akelig! Geen tips of ervaringen helaas. Waar zat de cyste nu uiteindelijk op/in?
De cyste zat waarschijnlijk aan mijn eierstok, ik heb woensdag telefonisch consult en dan ga ik al mijn vragen stellen.. Daar was ik op dat moment niet aan toegekomen..:-)
Ervaring: check!

Heb verschillende keren cystes gehad op mijn eierstok.

Zolang ze niet te groot, zwaar en torderend zijn, kunnen ze weinig kwaad. Zijn ze dat wel, dan kunnen ze ervoor zorgen dat de eileider afsterft.

In een operatie wordt zo'n cyste dan geopend, komt er ook vocht in je buikvlies, doet pijn, maar het komt goed.

Dit is een snelle jip en Janneke versie van wat de Gyn zei.

Overigens is dit van toepassing op cystes die ontstaan nadat een onbevrucht eitje niet goed opgenomen is door het lichaam.

Voor mij is de oplossing om permanent anticonceptie te gebruiken om een eisprong te voorkomen.

Ik weet dat het allemaal heel heftig voelt, qua pijn, maar ook qua emoties (het zijn toch je voortplantingsorganen waar het om gaat). Maar maak je geen zorgen, zorg voor een goede spiegel van pijnstillers en laat je goed verzorgen.
Ik heb het niet meegemaakt, dus kan daar helaas niet mee helpen maar heb wel buikklachten. Had je toevallig ook pijn elders in het lichaam, bijvoorbeeld je schouder? Ik heb wel eens gehoord dat als bloed in je buik ergens langs sijpelt (zenuw misschien) je dat dan ergens anders kunt voelen en ze het zo ontdekken. Wat voor soort buikpijn had je eigenlijk? En was je buik dik, hard of gevoelig?
Check..

Hier ook mega buikpijn, terwijl ik voor vruchtbaarheidsproblematiek (leuk scrabble woord!) onder controle bij de Gyn liep.. Op een gegeven moment was de pijn zo hevig (ik kan het omschrijven als een hele scherpe messteek die heel vlot in je buik wordt gestoken.. en er dan heeeeel langzaam weer uit wordt getrokken)

Tijdens uitwendige echo, zette de Gyn de kop van het apparaat op mijn buik, drukte en we zagen hem met z'n 3-en groot in beeld verschijnen en tegelijkertijd zei hij "POEF"

De Gyn gaf aan dat hij dat nog nooit 'live' had kunnen zien.. de pijn nam meteen af..

Ik hoefde niet geopereerd te worden, alles werd door mijn lichaam zelf afgebroken. Ik heb nog een week of 2-3 daarna lichte buikpijn gehad.. en af en toe voel ik dat er weer eentje zit, maar ze verdwijnen vanzelf weer..
@Lekkeresnor: De jip en janneke versie .. Leuk!

Maar ben jij uiteindelijk ook geopereerd of niet?

@madille: Deze pijn was niet uit te houden, kan het niet omschrijven, het voelde als een bevalling(dit heb ik later gelezen dat de pijn zo heftig kan zijn als een bevalling). Ik ging met de auto naar het ZH maar elke drempel of kuiltje in de weg deed al pijn. Echt vreselijk gewoon, ik stond op de SEH ook voorover gebogen op het bed te puffen. Na de operatie heb ik vreselijk veel pijn gehad tussen mijn schouderbladen, dit komt door het koolzuur gas wat ze in je buik spuiten voor de operatie. Niks helpt tegen deze pijn, zelfs geen morfine.
..
Overigens zal je Gyn woensdag uitgebreid vertellen wat er aan de hand was. Dat was mijn ervaring en ik weet natuurlijk niet of je exact hetzelfde had.

Schrijf voor het gesprek de vragen op en laat bij voorkeur iemand meeluisteren om niks te missen.
..
Hoe snel was jij na de operatie opgeknapt? En viel het je tegen? Had jij ook een inwendige bloeding?

Goede tip voor de vragen! Ga ik zeker meenemen..!
Deze had ik nog niet gelezen..! M'n vriend functioneert ook prima als broeder!:-) Helpen met douchen, het hele huishouden echt fantastisch! Had jij ook zo'n pijn tussen je schouderbladen?
Haal m'n info weg als er toch geen reactie komt.
Wat zei je Gyn?
hallo ,

ik heb sedert november 2012 een cyste op mijn rechtereierstok van 22 mm ik moest 3 weken de pil nemen omdat deze cyste dan zou verdwenen zijn heb maar 2 weken genomen omdat ik echt heel ziek was , ben nu maandag terug op controle geweest , wat bleek cyste zat er nog , zelfde grootte nog 22 mm en nog 1 bijgekomen van 22 mm ... ik weet nu echt geen raad ik moet maar wachten van de gyn om te zien of ze zelf verdwijnt anders operatie ::
hallo ,

ik heb sedert 2 maand een cyste op mijn rechtereierstok van 22 mm ik moest 3 weken de pil nemen omdat deze cyste dan zou verdwenen zijn heb maar 2 weken genomen omdat ik echt heel ziek was , ben nu maandag terug op controle geweest , wat bleek cyste zat er nog , zelfde grootte nog 22 mm en nog 1 bijgekomen van 22 mm ... ik weet nu echt geen raad ik moet maar wachten van de gyn om te zien of ze zelf verdwijnt anders operatie wat kan ik nu doen ? ik heb last aan mijn buik , lies en straalt soms door naar mijn been .... hopelijk weet iemand hier meer thx alvast
eet er iemand meer ?
*weet
mirt 023 ik heb hetzelfde gehad op 21 jarige leeftijd er is toen ook een cyste bij mijn eileider gesprongen. Het was op een avond ging bij een vriendin logeren. Heb eerst een vet leuke dag gehad en tegen 11 uur in de ochtend wou ik gaan slapen, alleen kreeg ik opeens een hevige pijn. Kon niet liggen,staan,bukken of zitten geen enkele positie kon ik aanhouden. Ik dacht dat ik dood ging ,zoveel pijn. Ik weet nog heel goed wat voor pijn het was, ik herinner het me nog als de dag van gister!!

Nou maar goed dat er een goeie vriend bij me was die een auto had.. .Wat een pijn in die auto al die gaten en hobbels in de weg deden zo'n verschrikkelijke pijn, net of ik messteken van onder kreeg, telkens weer en weer! Wij naar de huisartsenpost. Kreeg daar een echo en al snel bleek er dat er wat mis was.. Ze belde meteen een ambulance en ik naar het ziekenhuis ,weer die hobbels pfff ze moesten gewoon rustig rijden van mij.

Nou eindelijk aangekomen in het ziekenhuis werd er gelijk een echo gemaakt en daarop was duidelijk te zien dat er een cyste was gesprongen en had dus een liter bloed in mijn buik. Moest gelijk geopereerd worden Met spoed anders zou ik er niet meer zijn geweest zeiden ze...Werd doods bang dacht dat dit het einde was!! Toen werd ik naar de operatiekamer geleid en werd ik geopereerd. toen ik wakker werd was echt raar zei ik wanneer gaan jullie nou opereren? Maar het bleek al te zijn gebeurd ik was er nog en daar ben ik die vriend van me heel erg dankbaar voor anders was ik er niet meer geweest!!! Echt ben blij dat het allemaal goed is afgelopen, maar ik wou je daarom ff zeggen dat je niet de enige bent ik heb het ook mee gemaakt en eerlijk gezegd heb ik ook nooit met iemand kunnen praten die hetzelfde heeft meegemaakt! Ben je trouwens niet bang dat het terug komt?? Ik wel en ik heb ook nooit meer een onderzoek gedaan of wat, maar zou er eigenlijk wel bij stil moeten staan dat dat weer terug kan komen en dan ben ik er liever wel eerder bij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven