Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Waarom geen blogs?
Moet staan meestal geen blogs. Had er niet altijd tijd voor en kreeg/krijg veel info van mijn ziekenhuis. Hebben van MCL ook een groep op FB waar we veel met elkaar kunnen uitwisselen. Ook hebben we vanuit MCL een eigen forum
Ozlem, sterkte en beterschap! Het drinken is bij mij ook nog een heikel puntje, maar gaat steeds beter.

Coral, heb geduld. Als je groen licht krijgt, zul je in het voortraject zoveel informatie krijgen dat alles duidelijk wordt. En je kunt dan natuurlijk ook al je vragen daar stellen.

Ik lees de blogs liever niet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het erg knap hoeveel deze mensen afvallen, maar ik wil me niet gaan vergelijken. Ik heb voor mezelf een doel gesteld, en dat wil ik voor ogen houden.

Brendah, dat is fijn! Steeds een maatje kleiner! Lijkt me een erg lekker gevoel inderdaad!

Hier kabbelt het rustig door. Eten gaat goed, drinken moet ik op letten. Maar als ik er goed op let, gaat ook dat goed. Ondertussen beginnen broeken af te zakken! Voelt erg goed. Gelukkig mag ik de fraxiparine spuiten opbergen! Ik kan er niet goed tegen en mijn buik is gespikkeld met blauwe puntjes en rode vlekken. Na overleg met de verpleegkundige van het ziekenhuis mag ik stoppen met spuiten. Ik moet wel genoeg bewegen, dus ik ga nu maar een lekker rondje lopen. Het is er goed weer voor!
M@rtje24

Fijn dat het zo goed gaat. Maar doe wel rustig aan.

Dat klinkt niet goed de uitslag van de spuitjes. Goed bewegen dus.

Is ook goed dat je het niet leest want je gaat je dan vergelijken.

Op naar je 1e doel!
Jullie hebben wel gelijk wat die blogs betreft. Ik sta nog aan het begin van het traject, en staar me inderdaad blind op die getallen, en kilo's. Nog ongeveer 5 weken wachten, en ik weet ook waar ik aan toe ben. Meiden cuc6 met de strijd. En een heel fijn weekend. Tot later!!!
Goedemorgen allemaal,

allereerst allemaal erg bedankt voor de beste wensen.

@ brendah; wauw meid, wat geweldig voor je, kan me voorstellen dat je trots bent op jezelf, ga zo door :-)

@ martje; ben blij voor je dat het zo goed gaat, succes meid, and keep on going!

@ coral; hey meid, laat alles rustig over je heen komen, wanneer je groen licht krijgt, komt alles vanzelf, maar ga jezelf niet vergelijken met anderen, ieder lichaam is net even anders, en ieder reageert anders op veranderingen

en nu over mezelf...

Ik zit nu dus echt effe in een dip...

Het eten is een ramp, ik heb echt genoeg van het vloeibaar eten, het is gewoon niet meer weg te krijgen, maar ik moet het nog effe een paar dagen volhouden, vanaf donderdag mag ik vaster voedsel gaan eten.

Drinken gaat redelijk maar ik merk dat vruchtesappen (vers geperst) niet goed vallen, thee (zonder suiker) en water zijn de enigen drankjes die redelijk goed vallen.

En ik word ook helemaal gek van die trombosekousen, kan er gewoon niet meer van slapen en over slapen geslapen, ik kan nog steeds niet op mijn zij liggen en moet dus op rug slapen, terwijl ik dat helemaal niet gewend, dus ik kom nog steeds niet aan mijn nachtrust...wat ervoor zorgt dat ik overdag toch snel vermoeid bent.

Morgen wil al wel naar de sportschool, gewoon effe lekker op de loopband.

Bovenstaand moest ik echt effe van me afschrijven, ik weet ook wel dat ik rustig aan moet herstellen en dat dat tijd kost, maar ik ben ook iemand die daar geen geduld voor heeft.

Sorry voor m'n klaagzang, maar ik denk dat ik toch een aantal zaken onderschat heb

lieve groetjes voor jullie allen :-)
Ozlem

Het is ook niet niks deze ingreep. Vloeibaar is dat bij jullie alles pureren of alleen vla en yoghurt?

Nog even paar dagen en dan rustig opbouwen.

Balen dat je nog niet op je zij kan liggen. Op geen van beide?

(toen chirurge bij kwam en ik recht lag zei ze ook; links wordt meest gerommeld, ik lag net op rechts toen omdat ik zo misselijk was)

Doe je wel rustig aan qua sportschool?

coral

Ieder zijn eigen keus om wel of niet te verdiepen. Zo zit ik op GBP forum en daar vergelijken mensen zich aan elkaar. Wordt er een paar weken niet afgevallen dan is het meteen paniek. Maar is juist goed want lichaam krijgt een klap.

Voor je het weet zijn de 6 weken om
Hi Brendah,

De eerste paar dagen (in het ziekenhuis) was alleen yoghurt/ vla, bouillon, eenmaal thuis ook gepureerde "gerechten" of soep maar echt, ik ben het zooo zat, maar inderdaad nog een paar dagen :-)

Rechts gaat enigzins wel, maar echt niet langer dan een kwartiertje, en links lukt helemaal niet zelfs toen ik zwanger was, sliep ik op m'n buik dus ik hoop echt dat ik dat ooit weer kan

Hoe heb jij je eerste weken beleefd? Was het ook zo zwaar? En wat doe jij aan sport en wanneer ben je daarmee begonnen (na de operatie)?
Lieve Ozlem ik wens je alle sterkte van de wereld meid.
Özlem,

Kan me goed voorstellen dat je op buik wil liggen.

Ik kon na 2-3 weken weer op buik. Dus kan wel weer.

Eerste weken ging wel. Mocht niks 6 weken maar heb

wel veel gelopen/gefietst. Elke dag weer iets beter.

Beste keus ooit genomen.
Hoi meiden, vanmiddag werdt ik gebeld door de psycholoog van kliniek Velp. Ze vertelde mij dat ik geholpen wordt. Maar dat ik mij eerst onder behandeling van een schrink of een loog onder behandeling moet syellen. Volgens haar heb ik de dood van mijn moeder niet (of niet goed) verwerkt.

Mijn moeder was erg ziek. In haar hele lijf kanker. En is door middel van euthenatie eind december 2011 overleden. Het is precies zo gegaam zoals mijn moeder het wilde. Maar ik heb toch moeite met die euthenatie. Terwijl het heel mooi is eigenlijk.

Ik moet naar mijn h.arts, en mij laten door verwijzen. Ik ben al zo

blij dat het doorgaat. De papieren enz komen allemaal nog natuurlijk. Want dat zou toch 7 weken duren of zoiets. Ik hoop dat hier een leuke psych zit. Ik ken ze niet.
Net eem afspaark met h.arts gemaakt. Om 10:40 mag ik komen?
Net terug van h.arts. Zij vond het maar flauwekul. Om met zoiets naar een psychiater/psycholoog te gaan. In principe omdat het nog maar 1 jaar gelden is. En ik er in deze tijd meer aan zou denken. Ik had alleen mij moeder ook nog maar. En over euthanasie kan ik ook met 2 bevriende (huis)artsen praten als ik dat zou willen. Dat hebben ze mij al gezegd. Dus we komen er wel. En nu maar wachten. Maar ik ben blij dat ik nu al weet dat het doorgaat.
Die blote kont in mijn vorige posting is een foutje sorry!

pfff sorry dat ik geen tijd voor jullie heb. zijn al twee weken aan het klussen in het nieuwe huis van dochter en schoonzoon; wat een uitgeleefde zooi nu alles eruit is. het is bijna helenmaal geschilderd nu, alles weer lekker fris. en dan aan de grote schoonmaak. ongelofelijk hoeveel viezigheid en zwart er overal van afkomt als er gerookt wordt !!!

tot gauw, maak er elke dag een fijne dag van !!!
Ozlem, het is inderdaad erg vervelend dat je alleen maar op je rug kunt slapen! Als ik wakker werd en niet meer op mijn rug kon liggen, ging ik even op de bedrand zitten, even alles strekken. Of even uit bed, rondje lopen. Dan weer het bed in. Gelukkig wordt het beter! Nog even volhouden. Ook wat betreft het gepureerd eten. Ook dat is niet leuk, maar wel even nodig. Als je weer vast mag eten, smaakt wel alles veel beter (voor mijn gevoel) omdat je veel langzamer eet. Je bent bewuster van je eten.

Coral, als de psycholoog van de NOK je zegt dat je in behandeling moet gaan, zou ik daar niet tegenin gaan..... Als dat een voorwaarde is waar je aan moet voldoen, zou ik dat ook doen. Het was bij mij ook dringend aan te raden dat ik hulp (ondersteuning) zocht bij een psycholoog. Ik was daar toen zelf al mee bezig, dus dat was geen probleem. Maar ze hebben wel nagevraagd of ik inderdaad hulp had, en of ik toestemming gaf dat als zij het noodzaak vonden te overleggen, ze contact mochten opnemen met mijn psycholoog. Zij zijn ook degene die je toch kunnen weigeren als je niet voldoet. Maar goed, het is jouw beslissing.

Hier gaat alles z'n gangetje. Nu een beetje last van verstopping omdat ik niet genoeg gedronken en genoeg vezels heb binnen gekregen van de week. Was niet helemaal lekker in orde, misselijk, waardoor het niet zo goed ging. Nu ben ik dus aan het inhalen wat betreft vocht en vezels. Hopelijk kan ik dan weer gewoon naar de wc...
Sterkte meid. Ik vind je regeltje onder aan zo mooi.

Ik ben niet dik, ik ben gewoon goed te zien. Geweldig!!!

Heb net even in het gezeten was zowaar +22 IN de .
De helft van mijn berichtje is verdwenen. Maar ik wilde nog sterkte wensen. En dat het snel over is...de misselijkheid.
M@rtje

Sterkte met je vocht te halen en dat je maar snel van je misselijkheid af bent.

Ben je alweer aan het werk?

Ozlem

Hoe gaat het daar?

Coral

Zeker in overleg gaan als dat aangeraden wordt. Wanneer moet je daar heen of hoor je nog meer daarvan?

Majesteit

Miste je al, dacht dat je ook afgetreden was

Het gaat zijn gang hier. Wel weer afwijzing gehad qua baan en dus verder zoeken. In een tijd dat er zeer weinig is.
@ M@rtje.

Ik krijg nog bericht. Maar ze zeiden aan de telefoon. Dat ik geholpen wordt. Maar de officiele papieren komen nog. Zal nog wel een week of 5 kunnen duren. Maar gelukkig weet ik het nu al. Scheelt een hoop stress.
Ik bedoel @ Brandah. Sorry
Volgens mij is dit het meest actuele topic met als onderwerp maagverkleining.

Ik (1.68 / 120 kg) overweeg serieus om voor een verkleining te gaan. Met de nadruk op overwegen want na wat rondsurfen kom ik ook steeds meer nadelen en risico's tegen en die brengen me nog meer aan het twijfelen. Dus vandaar dat ik graag meer wil weten erover van ervaringsdeskundigen hier.

En wel handig om te vermelden: in het verleden heb ik wel een paar lijnpogingen gedaan (geen crashdieet maar gewoon met de dietiste) zonder langdurig effect (na anderhalf jaar ging ik weer rustig richting mn oude gewicht of zelfs er weer over).

En omdat ik een chronische aandoening heb waardoor ik niet voldoende kan sporten, kom ik in een soort cirkel terecht. (Want alleen icm sporten val ik voldoende af.) Waarbij mijn overgewicht mogelijk (=vermoed ik) ook zijn invloed heeft op mijn aandoening.

Wat ik graag zou willen weten: Wanneer/waarom kies je voor een bandje en anders voor een GBP? Wat zijn de risico's? Hoe zit het met de verzekeraar? Waar kan ik terecht? Hoe lang duurt het traject? Wat kan ik verwachten bij de screening? Enz enz.

Alvast bedankt voor de reactie(s)!
coral

Scheelt zeker een hoop stress. Je weet dat er een einde gaat komen aan de strijd met de kilo's
Wapiti

Allereerst welkom!

Goed dat je je vragen stelt.

Lastig dat je dan in een cirkel blijft maar voor bijna iedereen wel herkenbaar hier. En zoals je al vermoed kan het wel met het chronische te maken hebben.

Jaren terug keken ze naar BMI en dan kozen ze voor een bandje of GBP. Er zijn nog ziekenhuizen die bandjes plaatsen maar is wel aardig teruggelopen.

Risico's zijn er altijd zoals bij iedere operatie.

De meeste verzekeraars vergoeden het wel maar er zijn aantal eisen:

* Je moet een BMI van 40 of hoger hebben of een BMI tussen de 35 en 40 als je bijkomende klachten hebt zoals bijvoorbeeld.diabetes,hoge bloeddruk

* Je hebt diverse afvalpogingen gedaan zonder blijvend resultaat

Zo zijn er nog wel een paar maar nogmaals verschild het per verzekeraar. Operatie valt onder de basisverzekering als je aan de eisen voldoet.

Lengte van het traject is overal anders,

Er zijn een aantal ziekenhuizen die het doen denk bijvoorbeeld aan MCL Leeuwarden, Rijnstate Arnhem, CZE Eindhoven, BoZ (Bergen op Zoom), SFG Rotterdam en Maasstad Rotterdam. Wellicht zit er 1 voor je in de buurt.

Screening wordt je goed "doorgelicht" ben je in staat om met behulp van operatie blijvend in gewicht te verliezen. Er komt een internist, psycholoog en dietiste bijkijken, Die nemen in overleg samen de beslissing van wel of niet geopereerd worden.

Succes en als je nog vragen hebt, er zijn meerdere die ervaren zijn en die zullen nog reageren en anders stel ze gerust!!!
Hoi Wapiti, je kiets niet voor een bandje, een verkleining of een sleeve. Om maar wat te zeggen. Je chirurg zal je wat aanraden.

Maar een van de eerste dingen die ze mij vertelden bij de eerste bijeenkomstwas: dieten, en lijnen helpt niet!! Je gaat jojo-en. Nu dat ken je dus wel. En wie niet??? Ik ben door mijn huisarts doorgestuurdt. En natuurlijk is mijn cardioloog ook heel blij met de beslissing. Ben iets kliener dan jij, en iets zwaarder. Ik heb inmidderls de screening gehad. En weet al dat ze mij gaan helpen. Via een telefoontje. Ik hoop dat alles nog voor de vakantie rond zal zijn. Al hebben we die al geboekt. Maar ja als het niet kan geen nood. Gaan we later, of helemaal. Niet. Of het wordt pas volgend jaar. Ben ik ook lekker slank. (Hopelijk) .

Bij de screening kun je het volgende verwachten. Ik moets een vormulier in vullen. Dat op zicht duurde al een half uur. Toen kwam er een gesprek met een dochter, dietiste, bewegingsdekundige en een psygoloog. Die gaan later met elkaar en een chirurg in overleg. En dat resultaat is dan hun advies. En de chirurg bekijkt samen of zonder jou wat hij het beste acht. Hopelijk weet je nu wat meer? Maar je kunt altijd hier komen. Samen weten we bijna alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven