Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Kolen houden juist van armere grond volgens mij pliert. Overbemest je ze niet?

Ik heb vandaag de zakken grond die weg heb gegraven tbv de vijver weggebracht. Bleek toch nog 475 kilo te zijn! Giga zeg. Heb me ook een breuk gesjouwd, geen wonder dus.

Daarna nog lekker wat lopen prutsen in de tuin, hulst gesnoeid, die was helemaal beserk gegaan met enorme uitlopers, malligheid. En flink wat uitgebloeid spul opgeruimd. Heerlijk hoor. Kom maar op met die lente!
Bedankt voor je antwoord modest, ik zal hier een kijken bij intratuin wie weet heb ik mazzel
Hm...ik heb mijn zaadjes niet goed gelabeld en nu weet ik niet meer wat wat is, gedeeltelijk dan. Balen...Nou ja, paprika, peper en aubergine moeten allen in de zon, dus ik zie dan later wel wat het wordt.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Zo, wat waren we naar beneden gezakt zeg! En dat terwijl het eindelijk lente wordt!

Pliert, ik was onzin aan het verkondigen. Kolen willen juist rijke grond, dus overbemesten zal het probleem niet zijn.

Ik heb vandaag de moestuinpatch afgemaakt. Nog zo'n 1600 blauwe-druif-bolletjes verwijderd, becompost en bebloed- en beender-meeld. Nu zie ik dat ik heel veel dingen in maart mag zaaien, en het is al maart, en het gaat warmer worden, dus ik heb me in mijn kop gehaald om morgen te zaaien. Maar iets zegt me dat dat niet goed is op net becomposte en bemeelde grond... Klopt dat?
Oh ja, ik zat nog wat te lezen op een site net, en daar wordt gezegd dat je het best dingen zoveel mogelijk door elkaar heen kunt planten, dus vooral niet de knollen bij de knollen en de bladgroenten bij de bladgroenten etc, en dat had ik nu juist wel bedacht, in het kader van handig met water en bemesten enzo. Wat is beter?
Balen, modest!

Moosey: Het is het meest gebruikelijk om inderdaad gewoon per soort groente een perceeltje/stukje grond in te richten. Elke soort heeft eigen behoefte aan mest/water etc.

Heb je organisch bemest of kunstmest? Als je organische mest hebt gebruikt, dan kan je gewoon gaan zaaien. Veel plezier vandaag! :-)

Hier zijn de gezaaide capucijners, meiknolletjes, paprika en tomaat op. Tomaat wil ik eigenlijk morgen verspenen, capucijners en meiknol gaag de koude kas in. Die wilde ik alleen even snel laten kiemen.

Morgen wil ik eigenlijk ook nog wat dingetjes zaaien maar donderdag heb ik ook nog tojd, en volgens de zaaikalender is het dan veel beter )
Computer says nooooo
bebloed- en beender-meeld

Dit betekent hoop ik niet dat je met je schop per ongeluk je voet afgestoken hebt? Klinkt ranzig

Ik wil vandaag mijn bakken bemesten. Ik heb ooit Pokon voor aardbeien, bessen en druiven gekocht,

maar dat gebruik ik ook voor alle andere bakken. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan? Ik lees ook soms dat je zand of kalk door de aarde moet mengen, wie heeft daar een overzichtje ofzo van?
Hangt er vanaf wat je in die bakken gaat zetten, Martine. Vruchtgewassen hebben wel heel andere behoeften dan bladgroenten, bijvoorbeeld. Dat gaat dan vooral over de verhoudingen stikstof/Kalium/Fosfor. Ik las er gister wel wat over, ik denk bij Diana. Zal ns even Googlen voor je.

Summer, neeeee, geen kunstmest hoor. Dat komt er niet in hier. Mooi, dan kan het dus wel, dat is fijn. Ik dacht het vooral doordat zaai- en stekgrond erg arm is, dus vond het in die zin onlogisch om in net bemeste grond te gaan zaaien. Maar soit, de grond in de moestuin vorig jaar bestond voor een derde uit compost en dat ging ook prachtig, dus het zal best goedkomen.
Ik weet niet in hoeverre je je erin wilt verdiepen Martine, maar hier staat een hele uitleg van Diana over bemesten. Bij mest voor vruchtgewassen zal het kalium-gehalte waarschijnlijk relatief hoog zijn. Da's op zich niet zo erg, maar ik zou in bakken waar je bladgroenten wilt gaan kweken dan niet teveel van dit spul doen en wel een beetje stikstof toevoegen, bloedmeel bijvoorbeeld. Dat is overigens vrij kort werkend, dat kun je ook pas toevoegen als je planten al een klein beetje op weg zijn (heb ik gisteren geleerd nadat ik dus al bloedmeel in mijn groententuin had gestrooid )

Ja, het klinkt wat ranzig he, bloed- en beendermeel. Maar het is wel een goede meststof, het draagt sowieso bij aan t no-waste-principe (het wordt van de delen van slachtdieren gemaakt die voor geen enkele manier van consumptie geschikt zijn) en het geeft mooi regelmatig voendingsstoffen af aan de grond.
Miss martine, je zou eens eea kunnen lezen over de verschillende gewassen en mestbehoefte, en dan is beendermeel en bloedmeel echt super om te gebruiken! Ik doe het zelf ook zo en kan inderdaad naar behoefte bemesten, werkt super! Wortels bv wel goed kalium en een beetje fosfor en geen stikstof en kool wil veel stikstof. Zo heb ik dus mijn perceeltjes ook ingericht.

Een tweede is ook om je bakjen/perceeltjes grond te wisselen elk jaar. Bonen bijvoorbeeld brengen veel stikstof in de grond, daar profiteren daarna bladgroenten of kolen weer van.

Leuk, al die bedrijvigheid weer ;) veel plezier allemaal meiden!!
Computer says nooooo
Bedankt voor jullie tips! Zodra ik over het gruwelijke idee van gemalen stukjes dier heen ben zal ik me in bloedmeel enzo verdiepen. Want in theorie ben ik wel fan van niets verspillen, circle of life, biologisch tuinieren.

Ik heb al mijn potten wat van de aardbeien/bessen (bio)kunstmest gegeven, met een NPK (stikstof, fosfor, kalium) verhouding van 7-4-9. Voor de aardbeien, frambozen en kersenboom zal dit in elk geval goed zijn. De tomaten zullen er ook wel van houden. Volgens Diana kun je ze beter niet teveel stikstof geven. Verder ben ik spinazie van plan, die mag ook niet teveel stikstof. En boontjes maken zelf stikstof dus dat zit wel goed. Voor paksoi raad Diana bloedmeel en/of kalk aan, dus daar ga ik me nog in verdiepen. En rucola is niet zo moeilijk.

We zullen zien!
Goed bezig!

Ik heb vandaag met vriendlief de laatste hand gelegd aan de moestuin, althans, voorbereidend gezien dan. Er moesten nog latten tegen de schuurmuur komen om de tuinbonen en capucijners te laten klimmen. We hadden nog restjes van ruwe eiken planken met schors over, daar hebben we het klimdeel van gebouwd. En de afgevallen schors heb ik gebruikt om mijn bedjes te kaderen.

Leuk he

Morgen dus maar echt zaaien. Enige waar ik me nog zorgen over maak zijn de vogels, die schijnen nogal van net opgekomen kiempjes te houden. Al hebben ze vorig jaar alles braaf laten staan. Doe jij daar nog iets tegen, Summer?
Ik lees nu pas goed wat er staat. Ga je een kersenboom op je balkon kweken, Martine?
Mijn eerste paprikazaadje begint te kiemen! Dus het wil wel :D! Het duurt vast nog even voor het echte plantjes zijn, maar ik heb hoop. Heb vandaag ook mijn courgettezaden, komkommerzaden en meloenzaden in de zaaibak gezet, in de hoop dat ook voor hen het warm genoeg is in mijn woonkamer. Volgend weekend krijg ik mijn moestuinbakken hier, en dan kunnen ook de eerste slazaden enzo de grond in. Leuk! Hoe gaat het bij de rest? Ben ik nou trouwens heel laat met zaaien? Ik lees allemaal dingen over plantjes enzo, maar mijn zaaitabellen en aanwijzingen op zakjes gaven aan dat ik in feb/maart moest zaaien en dat heb ik dus maar gedaan . Hopen dat het allemaal lukt!
Leuk he pampas Pas maar op, het is hartstikke verslavend.

Nee hoor, je bent niet laat, ik heb ook nog niks gezaaid. Dingen die in maart in de volle grond gezaaid mogen worden, had je al eerder binnen kunnen voorzaaien (maar warmteminnende planten als paprika en meloen mogen pas in mei naar buiten) maar ik heb dat dit jaar ook niet gedaan. Vond de planten die ik vorig jaar in de volle grond zaaide er beter uitzien dan mijn binnen opgekweekte zaailingen. Al hebben die waarschijnlijk te warm gestaan.
Dat was inderdaad ook mijn idee; alles wat in de volle grond kan komt niet in mijn zaaikasje. Alleen de warme dingen (dus: courgette, paprika, meloen, komkommer, tomaat en aardbei) staan nu in het kasje. Ik hoop dat alles aanslaat
Jazeker , speciaal gekweekte soort om in een pot te staan. Mega pot wel, van een meter bij een meter ongeveer. Bladeren had ie vorig jaar in overvloed, maar helaas geen bloesem of vruchten.

Aardbeien heb ik nog nooit gezaaid. Ik kocht een klein plantje dat heel snel groeide en veel uitlopers produceerde. Die vervolgens ook weer graag groeiden.
@ Miss Martine,

Heb je dan een zelfbestuivende kersenboom?

Meestal heb je bij kersenbomen een ' mannetje en vrouwtje' nodig om vruchten te verkrijgen.
AHAA! Mijn vriend is slim! Mijn kweekbak kreeg te weinig warmte, alleen de zaadjes aan de kant die net over de vensterbank hing begonnen te kiemen. Dus nu staat de bak op 2 kleerhangers die aan de verwarming hangen, zodat ze alle mogelijke warmte krijgen en dus lekker gaan kiemen :D. Ik heb er zowaar vertrouwen in dat dit gaat werken!
@raveloos, in principe is ie zelfbestuivend, maar dan moet ie wel eerst bloesem maken!

@pampas, gave creatieve oplossing! Zorg wel dat je ze goed afhardt voor je ze naar buiten doet, als ze zoveel warmte gewend zijn.
Neeeee! Warm is juist niet goed pampas. Licht en koel, moeten ze staan, anders krijg je bleke, slungelige kiemen die nooit meer echt stevige plantjes gaan worden. Had ik vorig jaar. Het zal het ontkiemen wel bevorderen misschien, maar zaailingen moeten het echt niet warmer hebben dan een graad of 18.

Leuk van de potkersenboom, hoop dat-ie dit jaar wat gaat doen :-)

Ik ben net enorm aan het bomensnoeien geweest, wat een klus zeg. Nu gauw de takken opruimen en dan ga ik eindelijk zaaien.
Sommige zaadjes willen wel warm ontkiemen, pepers en paprika's meen ik.

Druk bezig Moosey! Misschien heb je het al gezegd maar wat ga je zaaien?
Ja, dat zou kunnen. Maar dan na het ontkiemen dus naar een koelere plek toe met de kiempjes.

Ik ga zo in de volle grond zaaien:

tuinbonen

capucijners

wortels

rucola

radijs

bindsla

pluksla

spinazie

botersla

little gem

partinaak

En dat is dan ook meteen wel het grootste deel van wat erin komt. Verder alleen nog prei, courgette en pompen, broccoli en boerenkool. Misschien ga ik dat allemaal wel voorzaaien, courgette en pompoen sowieso.
Vanmorgen ontdekte ik dat de auberginezaadjes beginnen te ontkiemen. Ik had ze volgens de deno-methode van Diana in een koffiefilterzakje gedaan, maar eerlijk gezegd nooit verwacht dat het zou werken, maar ze doen het dus, hahaha!
Hmm. Ik twijfel een beetje over of mijn zaadjes nu wel of niet gaan kiemen. Ze staan warm genoeg (ongeveer 19 graden), krijgen eens per 1,5/2 dagen water met de plantenspuit, maar er gebeurt nog niet zo veel. Ik wacht wel vrolijk af, het duurt nog ruim 2 maand voor ze naar buiten zouden kunnen, maar toch.. Hoe lang doen paprika- tomaten- en aardbeienzaadjes normaal over 't kiemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven