Werk & Studie alle pijlers

Collega's op FB

24-03-2013 11:11 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn facebook staan foto's van de dagelijkse dingen (vakanties, hobby e.d.) die ik niet openbaar publiceer en plaats ik weleens cynische statusupdates. Leuk voor vrienden enzo, maar dat hoeft niet de hele wereld te zien. Ik heb een serieuze baan in de zorg, waar ik onderdeel ben van een behandelteam. Nu kreeg ik op FB een uitnodiging van een collega, maar ik voel er echt helemaal niets voor om diegene toe te voegen aan mijn vriendenlijst. Ik ga dat ook echt niet doen, maar ik vraag me wel af hoe ik dit dan 'live' kenbaar ga maken aan diegene. Want dat vind ik dan ook wel weer zo netjes.

Zijn jullie dit weleens tegengekomen en hoe ben je hier mee omgegaan?
Nog een reden waarom ik Facebook irritant vind. Ik heb ooit een

account aangemaakt met mijn oude nickname van hier (als grapje).

Kreeg ik ineens allerlei tips om vrienden te worden met mensen die

ik ook kende in RL. Ik vertrouw Facebook niet.

Vind dit ook een eng verhaal. Ben je met dat account naar de paginas van die mensen geweest? Staan ze in je mailcontacten? Fb zal toch niet stiekum je adressenlijst kopieren? Of woon je in een klein dorp of studentenhuis, zodat op basis van je IP wel duidelijk is wie je zou kunnen kennen?
.
quote:impala schreef op 24 maart 2013 @ 12:17:

ik hou werk en prive ook gescheiden. Ik kreeg een nieuwe collega en binnen no time zat hij met andere collegas te facebooken, whatsappen en heen en weer te mailen. Echt elke dag!

In het weekend en savonds zijn werkmail te lezen en te reageren. Waardoor hij ons dus voor is, als er eens een leuke dienst in de aanbieding is.

Ik doe dat dus zelf bewust niet, maar het irriteert me ook mateloos dat hij dat wel doet. Ik zie het als inlikken.

Is dat gek, dat ik dat zo zie? Zouden jullie dat ook hebben? Of is dat normaal, tegenwoordig?Iedereen heeft z'n eigen manier van met werk en collega's omgaan. Hoeft niet goed/fout/normaal of wat voor oordeel dan ook te dragen. Hij doet het op zijn manier, om zijn reden. Misschien heeft hij bv wat minder priveleven dan jij, of wat minder zelfvertrouwen, etc.
quote:impala schreef op 24 maart 2013 @ 12:31:

Vind dit ook een eng verhaal. Ben je met dat account naar de paginas van die mensen geweest? Staan ze in je mailcontacten? Fb zal toch niet stiekum je adressenlijst kopieren? Of woon je in een klein dorp of studentenhuis, zodat op basis van je IP wel duidelijk is wie je zou kunnen kennen?Geen idee. Ik raak er verder ook niet van in paniek ofzo. Heb niks te verbergen. Ik heb er gewoon geen zin in. Ik heb ook een hekel aan whatsapp trouwens. Ik zit er totaal niet op te wachten dat een ander kan zien of ik wel niet online ben geweest.
Duss....
@Impala: waarom vind jij dat inlikken? Ik communiceer ook met medewerkers via Twitter, LinkedIn en whats app (ben leidinggevende). Wanneer medewerkers mij uitnodigen voor facebook accepteer ik hen. Mijn communicatie blijft wel zakelijk en op Facebook staat niks wat niet de hele wereld van mij mag weten.

Werkmail in het weekend lezen doen volgens mij heel veel mensen. Ik zou het nooit verplichten of verwachten van medewerkers (past ook niet bij de functie, van collega's verwacht ik het soms wel).

Mails met leuke dingen (leuke dienst, congres, symposium, oid) kun je zo opstellen dat iedereen evenveel kans maakt, bv door liefhebbers een paar dagen te geven om te reageren. Ik vind dat je dat best aan kunt geven, want een race voor de leukste diensten is niet tof!
snap ik. Ik heb ook geen whatsapp om die reden.

En ik wil graag zelf de controle houden over mijn adressen. Gewoon omdat het prive is en van mij. Whatsapp kopieert je adresboek. Ik ben benieuwd of Fb dat ook doet maar dan stiekem.
.
quote:impala schreef op 24 maart 2013 @ 12:31:

Vind dit ook een eng verhaal. Ben je met dat account naar de paginas van die mensen geweest? Staan ze in je mailcontacten? Fb zal toch niet stiekum je adressenlijst kopieren? Of woon je in een klein dorp of studentenhuis, zodat op basis van je IP wel duidelijk is wie je zou kunnen kennen?Dat kan toch via je cookies. Volgens mij wordt je geschiedenis door internet bewaard/ opgeslagen. Als ik de krant lees online zie ik advertenties die alleen voor mij interessant zijn. Als ik gezocht heb op tripjes naar Ameland, dan zie ik ineens allemaal aanbiedingen voor hotels aan zee.
wat het inlikken betreft. Ik weet niet, het voelt gewoon zo. Als iedereen maar prive met elkaar communiceert, word je min of meer gedwongen dat ook te doen, anders loop je een infoachterstand op. Want het is niet alleen prive, er word ook over werk gesproken.En ik wil dat dus zelf helemaal niet. Fbooken en whatsappen. Niet prive en al helemaal niet met collegas.

Ik vind het dus ook heel goed dat Sophiax er met de mails voor 'leuke dingen' bewust rekening mee houdt.
.
hoe kan fb nou via je cookies weten wie je kent?
.
FB toont in de lijst met "ken je deze mensen?" ook mensen die naar jou gezocht hebben op FB. Of die je zelf ooit hebt gezocht.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 maart 2013 @ 12:37:

[...]

Dat kan toch via je cookies. Volgens mij wordt je geschiedenis door internet bewaard/ opgeslagen. Als ik de krant lees online zie ik advertenties die alleen voor mij interessant zijn. Als ik gezocht heb op tripjes naar Ameland, dan zie ik ineens allemaal aanbiedingen voor hotels aan zee.

Fuck! Dus daarom heb ik de hele tijd squla advertenties in beeld?

Natuurlijk weet ik dat wel. Ik ben niet helemaal achterlijk natuurlijk.

Het is echt enorm leuk (als je toch even niks te doen hebt) om het internet in de war te brengen. Googelen is net als inbreken als er sneeuw ligt. Echt enorm geinig als je eerst cake bakken en vervolgens kinky seks intypt.

Het is geen toeval hoor dat viva zo vaak vast loopt. Ze moeten constant de advertenties aanpassen.
Duss....
quote:impala schreef op 24 maart 2013 @ 12:41:

hoe kan fb nou via je cookies weten wie je kent?als jij onder je eigen account kijkt op pagina's van je collega's dan laat dat sporen achter in je pc, als je dan een andere account aanmaakt, dan heeft je pc je eerdere activiteiten op FB onthouden en stelt je voor om vrienden te worden met. Zoiets denk ik. Hoe weet de krant anders dat ik naar Ameland wil?
quote:impala schreef op 24 maart 2013 @ 12:41:

hoe kan fb nou via je cookies weten wie je kent?Daar zijn cookies voor.
Duss....
daarom vroeg ik ook of ze de fb paginas van die mensen had bezocht. Zo niet, dan moet het bijna wel via je adreslijst gaan.

En dat zou echt niet ok zijn, want stiekem.
.
quote:impala schreef op 24 maart 2013 @ 12:48:

daarom vroeg ik ook of ze de fb paginas van die mensen had bezocht. Zo niet, dan moet het bijna wel via je adreslijst gaan.

En dat zou echt niet ok zijn, want stiekem.Nee, ik heb niemand bezocht. Ik weet niet eens hoe dat moet.
Duss....
dan gaat het cookie verhaal toch niet op.

Kan het nog via woonplaats gaan, als je in een dorp woont, of een ipadres via de Uni hebt ofzo is het ook nog te verklaren. Anders niet.
.
De politie kan ook achterhalen op welke trefwoorden je gezocht hebt. Ik zag het laatst voorbij komen in een rechtbankverslag.

En dan heb ik niks illegaals te verbergen, maar in combi met een verkeerd regime (china, rusland), wordt dat wel eng ja.
.
Ik snap gedoe van werk/privé gescheiden nooit zo heel goed qua Facebook. Ik ben vrij laagdrempelig met Facebook, de mensen die ik ken accepteer ik ook gewoon en heb geen verschillende groepen en mensen die dingen niet mogen zien enzo. Alles wat ik op fb zet, mag iedereen in principe weten.

Tis wel helemaal afgeschermd voor mensen die geen vrienden zijn, maar ik werk met patiënten en die hoeven niet echt te zien wat ik in m'n weekenden doe.

Om op de kwestie in de OP terug te komen, ik zou daar helemaal niets over zeggen irl, lijkt me ook eigenlijk niet dat daar nog naar gevraagd gaat worden ook door diegenen..
quote:impala schreef op 24 maart 2013 @ 12:54:

dan gaat het cookie verhaal toch niet op.

Kan het nog via woonplaats gaan, als je in een dorp woont, of een ipadres via de Uni hebt ofzo is het ook nog te verklaren. Anders niet.Dan komt het vast omdat ik in een dorp woon. Voor een Uni was en ben ik echt te dom.
Duss....
dan zullen wel gokken op woonplaats ja.

Raadsel opgelost
.
.
.
Ik doe het niet. Mijn facebook is idd voor mijn privé-leven. Wie me op social media wil van collega's mogen me volgen op twitter of linkedin.
Sauerkraut, 7 minuten geleden:

"Het is ook bekend dat FB je adressenlijst kopieert/

bekijkt/etc. "

Ik wist dat niet. Weet het alleen van whatsapp.

En het staat me niet aan.

Ook niet dat je tegenwoordig voor veel andere sites opeens een fb-account moet hebben. Er is bijna geen ontsnappen meer aan.

Sommige mensen hebben allerlei info in hun adresboek, adres, vast telefoonnummer, verjaardag en alles. Dat belandt allemaal bij facebook. Zonder dat je daar enige controle over hebt, want het gaat via andermans telefoon.

Waar blijft je privacy?
.
Ik heb geen collega's op FB en daar ben ik ook open over. Dus ik weiger verzoeken en als iemand me er mondeling naar vraagt dan zeg ik "Mijn FB is om contact te houden met vrienden en familie, dus ik voeg geen collega's toe".

Zolang je daar consequent in bent en dus niet Pietje wel toevoegt en Jantje niet levert dat geen probleem op.

En ik heb geen zin in aparte categorieën te maken. Ik verdiep me nooit genoeg in dat soort instellingen en dan zul je zien dat ik vroeg of laat iets fout doe en precies de verkeerde dingen voor de verkeerde groep publiceer.
Niet. Ex collega's accepteer ik wel. Ik ga vanaf volgende maand leiding geven aan een groot team en ik zal geen verzoeken van medewerkers accepteren. Ik hou prive en zakelijk echt heel erg gescheiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven