Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen zonder makelaar

02-04-2013 11:44 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Wij hebben een geweldig huis op het oog, zijn er al wezen kijken en het is in prima staat. De vraagprijs is 185000.

Het huis staat al ruim 3 jaar te koop, begon in 2010 op 2 ton en is nu dus gezakt naar de gegeven prijs. Na wat zoeken heb ik gezien dat het huis in 2006 voor 160000 is gekocht door de huidige eigenaar. WOZ waarde is 157000.

Bij het bezichtigen merkte ik enige haast op bij de verkoper (die zelf moest rondleiden), nml haar zoon werkt in Driebergen, huis staat in Lelystad, zoon wil verhuizen zodat hij niet elke dag om 4 uur op moet. Oh, en de moeder is slecht ter been en kan niet echt meer de trappen op en af.

Nu het volgende. Met de nieuwe regelingen van de overheid mogen wij maximaal 187000 aan hypotheek lenen. Hier gaan natuurlijk al die prachtige kosten vanaf (k.k. en hypotheek kosten etc) waardoor wij max 177500 kunnen uitgeven aan het huis. Aan het huis hoeft niks te gebeuren (ja, schilderen, maar dat was het) dus dat bedrag kunnen we ook daadwerkelijk uitgeven.

Aangezien wij willen besparen en het onzin vinden, hebben we geen aankoop makelaar. Dus nu de vraag: hoeveel zullen we bieden als startbod? We willen natuurlijk zo weinig mogelijk aan het huis uitgeven.
Ik zou zeker aanraden een onafhankelijk tussenpersoon in te schakelen voor je hypotheek. Zij weten vaak waar een hypotheek voor de laagste rente/ beste voorwaarden onder te brengen.

Ik heb hier 1500 euro voor betaald. Hiervan kun je ook weer een deel terug krijgen van de belasting.
Hoe lang is het overigens verstandig te wachten met bieden? We hebben gezegt binnen een week te reageren en we willen niet te gretig overkomen, dus het weekje wachten of een paar dagen?

Zelf ben ik ook van mening dat ik een tussenpersoon nodig heb voor de hypotheek. Mijn hypotheekadviseur heeft mij erg goed geholpen de laatste tijd.
Is het het huis met de mintgroene keuken?
Wat ik met bieden zou doen is het huis bezichtigen, meer op gevoel. Daarna kan je een weekje wachten en dan een tweede keer "kritisch kijken" dus dan dingen gaan bedenken

- of er wel een hele grote eettafel in het huis past (als je die al zou willen)

- Of de kinderkamers groot genoeg zijn om én een bed én een bureau én een kast én speelgoed te bergen

- hoe het zit met de zon in de tuin

Nouja, dat soort praktische zaken.

De tweede keer ga je dan ook oppervlakkig door het huis heen wat betreft de staat

- zijn de muren netjes of moeten ze opnieuw gestuct worden

- zijn de houten kozijnen nog oke, en zijn de kozijnen dubbelglas?

- is er ergens lekkage, of zijn er vochtplekken?

Enz...

Na die tweede bezichtiging wacht je nog een paar dagen en daarna breng je een bod uit.
Heb je het huis nog maar 1x gezien?

Dan zou ik eerst nog eens voor een tweede bezichtiging gaan en daarbij een persoon met verstand van huizen en de staat van een huis meenemen. Kan een familielid of vriend zijn met 2 rechterhanden, een bevriende timmerman of iets dergelijks.

Pas na de 2e bezichtiging een bod uitbrengen. Doe je het wel onder voorbehoud van bouwkundige keuring (300 euro) of is dat ook teveel geld?

Gedurende het topic krijg ik steeds meer het gevoel dat jullie er totaal geen kaas van hebben gegeten en straks een veel te dure kat in de zak gaan kopen. Ik wil je ervoor behoeden.
Neem een makelaar. Zeker als het je eerste huis is.
Bouwkundige keuring is echt een must, daar moet je niet oo bezuinigen, al heb je een heeele handige vader/oom/buurman die "'t ek wol eventjes zien kan"
Klopt, eerste huis, allemaal nieuw. Maar dat we er geen verstand van hebben is weer niet zo. Dat lijkt misschien zo vanwege alle vragen die ik stel en ik ben heel blij met alle tips en adviezen. We hebben erg veel research gedaan en ook in de vriendenkring rondgevraagt. Ik snap dat sommigen denken 'die moet een makelaar nemen' maar eigenlijk vinden wij dat zonde. Het enige wat die makelaar nu nog voor ons kan betekenen is onderhandelen en dat kunnen we zelf ook.

Van alle mensen hier heb ik een goede inschatting kunnen maken voor het te bieden bedrag en ons maximum. We laten het nog een aantal dagen bezinken en besluiten dan wat we gaan doen.

Oh, en we zijn al met zijn tweeën bij de eerste bezichtiging geweest en zijn daar erg precies in geweest. Overal gekeken naar scheuren oid, de verkoper het hemd van het lijf gevraagd, ik ben altijd iemand die een huis al inricht als ik het zie en mijn vriend keek juist heel goed naar de technische dingen, heeft ie van zijn vader. Dus een tweede bezichtiging is een goed idee maar voor ons in dit geval niet nodig, omdat we alles al wel hebben gezien. We zijn daar een uur binnen geweest.

We doen sowieso een bouwkundige keuring, gewoon voor de zekerheid.
Wij hebben de makelaar pas ingeschakeld in het stadium waar jullie nu in zitten. En die deed veel meer dan alleen onderhandelen. Adviseren over een goede prijs voor het huis bijvoorbeeld, het regelen van korting op taxatie en keuring, aan juiste formulering voorwaarden in het koopcontract denken, de overdracht regelen en adviseren over een notaris. Hij heeft ons voor een hoop fouten behoed. En we wisten er zeker al meer vanaf dan jij in dit topic laat blijken. Een tweede bezichtiging niet nodig want je bent er al een uur geweest? Het is geen pak melk hoor! Ik ben wel vier keer geweest, twee keer bezichtigen en dan nog met de keuring en de taxatie erbij geweest. Iedere keer zag ik nieuwe dingen. Als je er al geen twee keer wilt kijken, waarom koop je het dan? Al is het maar om dingen op te meten.

Wij hebben een makelaar op prestatiebasis gekozen. Die kreeg geen percentage van de aankoopprijs, maar van het bedrag dat hij eraf wist te onderhandelen. Hij was er dus ook zelf bij gebaat. En omdat wij een scherp geprijsd huis kochten was dat niet zo veel. Iets meer dan 1000 euro hebben we betaald, en die heeft hij vijf keer terugverdiend door 5000 euro lager uit te komen dan wij hadden gedacht.
quote:sarynda schreef op 02 april 2013 @ 22:05:

Klopt, eerste huis, allemaal nieuw. Maar dat we er geen verstand van hebben is weer niet zo. Dat lijkt misschien zo vanwege alle vragen die ik stel en ik ben heel blij met alle tips en adviezen. We hebben erg veel research gedaan en ook in de vriendenkring rondgevraagt. Ik snap dat sommigen denken 'die moet een makelaar nemen' maar eigenlijk vinden wij dat zonde. Het enige wat die makelaar nu nog voor ons kan betekenen is onderhandelen en dat kunnen we zelf ook.

Van alle mensen hier heb ik een goede inschatting kunnen maken voor het te bieden bedrag en ons maximum. We laten het nog een aantal dagen bezinken en besluiten dan wat we gaan doen.

Oh, en we zijn al met zijn tweeën bij de eerste bezichtiging geweest en zijn daar erg precies in geweest. Overal gekeken naar scheuren oid, de verkoper het hemd van het lijf gevraagd, ik ben altijd iemand die een huis al inricht als ik het zie en mijn vriend keek juist heel goed naar de technische dingen, heeft ie van zijn vader. Dus een tweede bezichtiging is een goed idee maar voor ons in dit geval niet nodig, omdat we alles al wel hebben gezien. We zijn daar een uur binnen geweest.

We doen sowieso een bouwkundige keuring, gewoon voor de zekerheid.Uit je eerdere posts maak ik op dat je voor het huis (nogmaals: is het het huis met mintgroene keuken?) wilt beginnen met een startbod tussen de 170.000 en 175.000 euro. Zou je niet gewoon toch een makelaar zoeken die verstand van zaken heeft en (zoals iemand hier al schreef) op prestatiebasis werkt. Kost je misschien 1500 euro maar als er dan (gezien de WOZ waarde) 15.000-20.000 van de prijs af kan is dat toch heel mooi meegenomen? Of betaal je liever de vraagprijs (die veel te hoog is) maar "bespaar" je wel op een makelaar?
Hier wat tips: http://www.huiskopenvoorb ... at-is-een-huis-waard.aspx
quote:Zespri79 schreef op 02 april 2013 @ 14:27:

[...]

Ik denk dat dat je heel veel geld bespaard door dat juist niet te doen maar een vader , oom , vriend e.d in de arm te nemen die vaker een huis heeft gekocht en verkocht.Vergeet niet dat de markt erg veranderd is incl de hypotheekvoorwaarden en dat van al deze mensen (waarom ga jij uit van een mannelijk persoon?) nu blijkt dat een groot deel het huis te duur heeft gekocht, een te hoge of risicovolle hypotheek heeft afgesloten en ervaringsdeskundige zijn (het sec kopen van een huis) je in deze materie beslist niet meteen deskundig maakt.
Het inschakelen van een makelaar is mss wel handig als je denkt dat er verborgen gebreken zijn. Een makelaar weet precies waar hij naar moet vragen en je hebt dan een betrouwbare getuige als je bent voorgelogen.
.
quote:sarynda schreef op 02 april 2013 @ 12:42:

Jeetje wat een reacties gelijk haha. Zal proberen alle vragen te beantwoorden.

Huizen in die buurt gaan qua prijzen echt àlle kanten op, dus dat is niet echt te vergelijken. De prijs in 2006 is gevonden via de koopsomtelefoon (fijn dat zulke dingen bestaan). Verder zijn er geen bijzondere verbouwingen aan het huis uitgevoerd, behalve dat het onderhouden is. Wij dachten zelf aan een begin bod van 170000. Werkelijk waar TO, onder welke steen heb jij geleefd de afgelopen jaren? De huizenmarkt is ingestort en met de nieuwe regels van 100% aflossing kunnen mensen nog minder hypotheek krijgen. De huizen zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken en heel eerlijk; Lelystad is een uithoek waar je alleen in hoge nood wilt wonen. In 2006 gekocht voor 160000, niks wezenlijks verbeterd dus geen reden om daar extra geld voor te vragen, de huizenprijzen zijn nu terug op het niveau van 2003, zo'n 10% lager dan in 2006, het huis is dus nu redelijkerwijs al gauw 15000 euro minder waard. WOZ waarde van al een aantal jaren terug is 157000, hoe kom je erbij om 170000 euro te willen betalen??? Wil je van je geld af? Ik weet nog wel een goed doel De huizenprijzen zijn al zo'n 20% gedaald t.o.v. 2008 en de verwachting is dat er tegen 2015 nog eens zo'n 20% afgaat.

Koop nu niet tenzij het echt niet anders kan, huur een paar jaar ergens wat, bespaar je zo zo'n 30000 euro op zo'n huis.

Ja, ben bekend in Lelystad. De buurt waar het huis staat is een prima buurt.

Vanwege de nieuwe regelingen kunnen we maar 105% van de waarde van het huis aan hypotheek krijgen. We zitten dus bij lange na nog niet aan ons echte maximum. De reden dat we graag dit jaar willen kopen is omdat je steeds minder hypotheek gaat krijgen, volgend jaar 104%, dan 103% tot je nog maar 100% van de waarde krijgt en dan moet je dus best veel bijleggen (lees, zo ongeveer 7000 euries). Dit is ook de reden dat veel mensen hun huis nu kwijt willen, want er gaan steeds minder kopers komen de komende jaren. Wij zouden bijvoorbeeld niet even gauw 7000 euro kunnen ophoesten. Haha, wat een wensdenken, geloof je het zelf?

En leuk dat je het huis hebt gevonden. Betwijfel of je gelijk de juiste hebt gevonden maar ach. ;)Weet je, de vraagprijs is waarschijnlijk185000 omdat dat de hypotheek is die er op rust. De verkopers proberen dus maar, misschein is er een gek zoals jullie die erin trapt. Als ze het huis snel kwijt willen (waarom vertellen ze dat die simpele zielen) dan kunnen ze beter 145000 vragen ik zou gaan voor een eerste bod van 120000, max. 130000 als laatste bod. Dat is de reele prijs, maar ik zou er eerlijk gezegd van afzien

Na 1 keer al een bod uitbrengen? Wij zijn ook wel 4x terug geweest.

1x kijken en sfeer proeven

2x kijken met makelaar mee en op gebreken letten

3x kijken met de bouwkundige keuring en extra vragen stellen aan de deskundige

4x kijken voordat we de daadwerkelijke overdracht en koopakte hadden om te zien of het huis niet tussentijds was uitgewoond

Het is gewoonweg gek om niet minstens een 2e bezichtiging te doen. En de makelaar heeft ons inderdaad ook erg geholpen met de juiste voorbehouden in de koopakte en dergelijke.
Ben je al iets wijzer TO?
Tis ook wel lekker makkelijk om te zeggen dat je absoluut geen makelaar nodig hebt, als je wel de input van dit forum nodig hebt... En na de reacties hier, ga je vast geen 170.000 euro meer doen als eerste bod!
Geeft toch niet, dat ze ook hier haar licht opsteekt. Zijn we toch voor ?

Je moet ergens je informatie vandaan halen.
.
Tuurlijk Impala, maar ik vind TO wel erg makkelijk doen alsof ze er genoeg vanaf weet, alsof een makelaar echt totaal nutteloos is (en nee, ik ben niet getrouwd met een makelaar ofzo ), terwijl ze toch niet voor niks een topic opent.
Joh, de tweede keer zie je echt veel meer dan de eerste keer. Ik zou dat niet onderschatten. En ze hebben de zesde ook nog eens open dag, mooi moment om rustig nog eens te gaan kijken (kan je direct bekijken of er veel geïnteresseerden zijn). Bedenk ook aan wat je in de toekomst misschien wilt veranderen... Is die blauwe keuken wel echt iets voor jullie? Willen jullie op termijn niet liever een kookeiland? Zou dat in de kamer passen? Willen jullie vloerverwarming? Is dat gemakkelijk aan te leggen,, is er bijvoorbeeld een kruipruimte? Wat zou dat kosten? Voor als jullie meer /veeleisende apparatuur willen installeren.. weten jullie hoe het zit met de aanleg van de elektriciteit? Hoeveel stoppen zijn er? Waar zitten die stoppen?

Ik zie op de foto wat modder tussen de voegen, hebben de bewoners wel zand gestort toen ze de tegels in de tuin deden? De tegels lagen in de zomer vrij recht, maar liggen ze dat nu nog steeds?

Daarnaast is het huis net iets ouder dan 30 jaar, dat is wel min of meer de houdbaarheid van de dakbedekking, die zal dus binnen afzienbare tijd aan vernieuwing toe zijn. Of hebben vorige bewoners het dak al eens helemaal vernieuwd?
ik zou geen huis aankopen zonder deskundige begeleiding, het gaat niet om een bankstel
Een huis aankopen hebben we elke keer zonder eigen makelaar gedaan.

Een huis VERKOPEN, absoluut met een makelaar, alleen al voor de kleine lettertjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Tweede keer zie je veel meer en kijk je weer heel anders! Had ik nooit verwacht maar was echt bizar. En de derde keer weer heel anders. Je hebt het over niet gretig over willen komen, nou na 1 keer kijken een bod doen vind ik erg gretig!
Ik ben inmiddels een stuk wijzer, dank je Markovic. Zie ook dat de meningen wat betreft makelaar behoorlijk zijn verdeeld. Ik vind het lief hoor, dat jullie mij adviseren eentje te nemen, maar ik doe het toch liever alleen. Snap de voordelen van een makelaar, maar ik snap ook zeer zeker de nadelen ervan.

Dit weekend gaan we een bod uitbrengen met verschillende ontbindende voorwaarden. Het bod gaat waarschijnlijk 150.000,- worden. We zijn inmiddels op jullie advies nog eens teruggegaan, waar we onze rollen is hebben omgedraait. Ik keek naar de technische staat van het huis en mijn vriend met zijn emoties. Was grappig. Helaas niet veel wijzer van geworden, wel met een andere kijk maar niet dat we ineens een andere mening hebben over het huis.

Verder hebben we besloten elke keer dat de makelaar belt met een bod, dat we zeggen 'bedankt, we denken er over na'. Zo maken we geen gehaaste beslissingen en kunnen we zakelijk zijn.

Als jullie dat willen dan hou ik jullie op de hoogte!
Als ¤ 150.000 veel en veel te veel is, kan een makelaar je voor deze misstap behoeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven