Auto uitlenen ?
vrijdag 12 april 2013 om 12:01
Mijn vrouw wil onze auto voor enkele weken uitlenen aan een expat-collega, omdat de familie van de expat-collega overkomt uit het buitenland en wij die weken de auto zeker niet nodig zullen hebben.
De expat-collega is ook een vriendin van mijn vrouw. Ik ken de collega ook en ik sta er welwillend tegenover.
Zijn er nog dingen waaraan ik moet denken als wij de auto uitlenen? Overigens heeft de collega die de auto wil lenen een Nederlands rijbewijs.
Ik kan mij trouwens ook voorstellen dat sommigen/velen van jullie de auto niet/wel zouden uitlenen.
De expat-collega is ook een vriendin van mijn vrouw. Ik ken de collega ook en ik sta er welwillend tegenover.
Zijn er nog dingen waaraan ik moet denken als wij de auto uitlenen? Overigens heeft de collega die de auto wil lenen een Nederlands rijbewijs.
Ik kan mij trouwens ook voorstellen dat sommigen/velen van jullie de auto niet/wel zouden uitlenen.
vrijdag 12 april 2013 om 12:05
vrijdag 12 april 2013 om 12:06
Handel het zakelijk af. Controleer op het moment dat de auto wordt gehaald, samen met je vrienden de auto op eventuele reeds aanwezig schade (kleine deukjes, krassen, enz.) Leg dit vervolgens vast (dus: welke schade eventueel reeds aanwezig is), zodat, indien er bij het inleveren schade aan de auto blijkt te zijn, aangetoond kan worden dat die schade er op het moment van uitlenen nog niet was.
Wellicht handig als zij zelf een verzekering afsluiten voor de periode dat zij de auto gebruiken?
Wellicht handig als zij zelf een verzekering afsluiten voor de periode dat zij de auto gebruiken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 12 april 2013 om 12:06
Wat is er afgesproken over schade tijdens het rijden? Of diefstal van de auto? Hoe werkt dat bij een (dodelijk) ongeluk en aansprakelijkheid?
Ik weet het oprecht niet, maar daar zou ik goed onderzoek naar doen en afspraken op papier zetten daarover. Misschien kunnen zij er een verzekering voor afsluiten?
Ik weet het oprecht niet, maar daar zou ik goed onderzoek naar doen en afspraken op papier zetten daarover. Misschien kunnen zij er een verzekering voor afsluiten?
vrijdag 12 april 2013 om 12:12
quote:elninjoo schreef op 12 april 2013 @ 12:05:
Nooit 'n auto uitlenen!! Als zij schade rijden ben jij je noclaim kwijt.
En 'n expat heeft toch zelf wel 'n hoog genoeg salaris om 'n auto te kunnen huren?
Bespaar je de ergernis en risico's.
Dus die expat gaat er niet eens zelf in rijden maar leent 'm weer uit aan haar familie? Nee, het is de bedoeling dat de expat er mee met haar familie op pad gaat.
Nooit 'n auto uitlenen!! Als zij schade rijden ben jij je noclaim kwijt.
En 'n expat heeft toch zelf wel 'n hoog genoeg salaris om 'n auto te kunnen huren?
Bespaar je de ergernis en risico's.
Dus die expat gaat er niet eens zelf in rijden maar leent 'm weer uit aan haar familie? Nee, het is de bedoeling dat de expat er mee met haar familie op pad gaat.
vrijdag 12 april 2013 om 12:13
quote:rtie schreef op 12 april 2013 @ 12:12:
[...]
Nee, het is de bedoeling dat de expat er mee met haar familie op pad gaat.
En waarom heeft deze expat zelf geen auto? Als ze zelf niet dagelijks rijdt, zou ik al helemaal geen auto aan d'r uitlenen.
Om gezeik in jullie vriendschap te voorkomen zou ik zeggen dat ze 'n auto moet huren.
[...]
Nee, het is de bedoeling dat de expat er mee met haar familie op pad gaat.
En waarom heeft deze expat zelf geen auto? Als ze zelf niet dagelijks rijdt, zou ik al helemaal geen auto aan d'r uitlenen.
Om gezeik in jullie vriendschap te voorkomen zou ik zeggen dat ze 'n auto moet huren.
vrijdag 12 april 2013 om 12:15
quote:gelderka schreef op 12 april 2013 @ 12:07:
Zet geen afspraken op papier, maar check het met de verzekering.
Dekt jouw verzekering alle schade (all risk), en als dat niet zo is, dekt de zijne het?
Als vrienden of collega's elkaar ineens een paar duizend euro moeten geven omdat de verzekering het niet dekt, blijft er weinig van de vriendschap over. Daar verandert een papier niets aan.Goede tip om het bij de verzekering na te vragen. Auto is overigens WA + casco verzekerd.
Zet geen afspraken op papier, maar check het met de verzekering.
Dekt jouw verzekering alle schade (all risk), en als dat niet zo is, dekt de zijne het?
Als vrienden of collega's elkaar ineens een paar duizend euro moeten geven omdat de verzekering het niet dekt, blijft er weinig van de vriendschap over. Daar verandert een papier niets aan.Goede tip om het bij de verzekering na te vragen. Auto is overigens WA + casco verzekerd.
vrijdag 12 april 2013 om 12:18
vrijdag 12 april 2013 om 12:23
quote:rtie schreef op 12 april 2013 @ 12:19:
[...]
Gewoon vriendendienst.
Auto's uitlenen is geen vriendendienst, je zet namelijk je vriendschap op 't spel. Want je hebt geen poot om op te staan als ze je verzekeringspremie niet wil gaan betalen als zij jouw no-claim om zeep heeft geholpen.
Als je het eigenlijk al half/half hebt toegezegd, zeg je dat je auto binnen moet voor 'n reparatie/beurt als jullie op vakantie zijn.
[...]
Gewoon vriendendienst.
Auto's uitlenen is geen vriendendienst, je zet namelijk je vriendschap op 't spel. Want je hebt geen poot om op te staan als ze je verzekeringspremie niet wil gaan betalen als zij jouw no-claim om zeep heeft geholpen.
Als je het eigenlijk al half/half hebt toegezegd, zeg je dat je auto binnen moet voor 'n reparatie/beurt als jullie op vakantie zijn.
vrijdag 12 april 2013 om 12:27
quote:phd75 schreef op 12 april 2013 @ 12:20:
Er zijn een aantal dingen die je nooit moet uitlenen:
- je vrouw (of man)
- je auto
- je gereedschap (dus ook duren dingen zoals camera)
Als je je auto terug krijgt met een kras of hij rijd anders dan baal je als een stekker.De auto is niet meer puntgaaf.
Er zijn een aantal dingen die je nooit moet uitlenen:
- je vrouw (of man)
- je auto
- je gereedschap (dus ook duren dingen zoals camera)
Als je je auto terug krijgt met een kras of hij rijd anders dan baal je als een stekker.De auto is niet meer puntgaaf.
vrijdag 12 april 2013 om 12:30
vrijdag 12 april 2013 om 12:30
quote:elninjoo schreef op 12 april 2013 @ 12:23:
[...]
Heb nog niets toegezegd. Het is een verzoek van mijn vrouw.
Tegen mijn vrouw heb ik gezegd dat ik het niet zo'n goed idee vond.
Het is goed om ook jullie argumenten te lezen.
[...]
Het is goed om ook jullie argumenten te lezen.
vrijdag 12 april 2013 om 12:33
quote:rtie schreef op 12 april 2013 @ 12:30:
[...]
Het is goed om ook jullie argumenten te lezen.Waarom zeg je in de openingspost dan dat je er welwillend tegenover staat?
[...]
Het is goed om ook jullie argumenten te lezen.Waarom zeg je in de openingspost dan dat je er welwillend tegenover staat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!