Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
ik heb een vraag aan de 'kattenkenners' onder ons:

moest gister even met mijn 2 monstertjes naar de dierenarts voor

inenten.

mijn ene kat, half siamees, half 'vuilnisbak' van anderhalf,

vond het allemaal wel spannend.

alleen mijn oudste kat van 7, schildpadpoes, die is normaal de rust zelf. ze kruipt geheel uit zichzelf de reismand in, went binnen een uur aan een nieuw huis en is nooit gestesst, normaal ook nooit naar de dokter, alleen kan ze kwaad worden als de dierenarts aan haar zit (schildpad he)

nou gister herkende ik haar niet meer, een en al stress op weg naar de dierenarts, heel zielig mauwen, erg kweilen...

ik snapte er niks van, omdat ze nooit stresst.

het enige wat ik kan bedenken is dat ze misschien een beetje gespannen is omdat er hier nogal wat rommel en dozen staan omdat we gaan verhuizen.

ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe het dus kan dat een kat die niet weet wat stress is ineens wel loopt te stressen ...

grtz phoebs
Alle reacties Link kopieren
AnnLiv, met 6 weken bij de moeder weg is te jong ja.

Vroeger zei men 6 weken omdat ze dan zelfstandig kunnen eten enzo maar het is niet goed. Ze leren nog veel van moeder ( en evt broertjes/zusjes), moederpoes zoogt ze nog en dat is goed voor de weerstand. Als ze wat ouder zijn kunnen ze bv ook zindelijk worden nog beter leren.

Omstandigheden kunnen maken dat kleintjes al wel met 6 weken bij moeder weg moeten of zonder moeder opgroeien ( ik zit in de kattenopvang dus maak veel mee) en het is niet gezegd dat dat niet goed kan gaan.

Maar het is gewoon beter om wat langer te wachten, voor jezelf en je kitten en wil je niet het beste voor het kleintje. Hoe de situatie op die boerderij is kun je zelf het beste beoordelen maar ik zou in jouw geval het kleintje langer bij de moeder laten. Wat is nu een paar weken, als het goed is voor het kleintje.

Wordt moederpoes wel goed verzorgd op die boerderij? Melk en brood te eten, dat klinkt niet zo goed. Ze zou eigenlijk beter gesteriliseerd kunnen worden ook.
Phoebe, als het al onrustig is in huis kan zo'n uitstapje naar de dokter best even teveel zijn en stress opleveren. Misschien is ze aangestoken door de spanning van de andere kat.

Misschien is er iets gebeurd wat nog extra stress veroorzaakt heeft wat jij niet weet. Gedrag van katten is niet altijd goed te begrijpen. Dat komt dan meer omdat wij het niet snappen, voor de kat zit er altijd logica in maar ga die maar eens volgen.

Ik zou gewoon rustig afwachten, het zal wel overgaan.
Annetd, dank je voor je uitgebreide reactie. Mijn blik is een beetje gekleurd omdat we de kat die we nu hebben eerder dan gepland mee hebben genomen (ik zat toendertijd met een 5 weken termijn in mijn hoofd) en dat is heel erg goed gegaan. Ze was meteen zindelijk, is nooit ziek geweest en ze is erg sociaal. Maar voor de nieuwe kat wil ik inderdaad ook het beste. Ik denk dus dat we haar wat langer de tijd bij de moeder gunnen.

Wat betreft de moederpoes: die krijgt naast melk en brood ook brokjes. Over sterilisatie is eerder gesproken, maar dat gaat niet door en daar heb ik verder helaas geen zeggenschap over.
Mijn blik is een beetje gekleurd door alles wat ik zie en hoor in de kattenopvang. Vaak onwil ( mishandeling) maar ook onwetendheid, niet goed nadenken en gemakzucht naar dieren toe. Niet naar jou persoonlijk hoor. Mijn feedback is altijd opbouwend bedoelt hier.

Het kitten wat langer bij de moeder laten is geen garantie dat er nooit problemen kunnen komen maar het geeft de kleine meer kansen. Jammer dat moederpoes niet gesteriliseerd wordt maar ja, je kunt alleen beslissen voor je eigen katten. Ik ben altijd huiverig voor boerderijkatten en de manier waarop daarmee omgegaan wordt. De ruimte en het vrije leventje is heerlijk voor katten maar vaak missen ze wel (medische) verzorging en aandacht. Ontwormen, ontvlooien, enten is natuurlijk belangrijk voor het kleintje. Misschien zou je dat met moederpoes ook een keer kunnen doen ( aanbieden).
Ik kan me voorstellen dat je in de kattenopvang vreselijke dingen ziet en meemaakt. Je hebt gelijk dat op boerderijen katten meestal worden gezien als nuttig en niet als gezelschapsdier. En dan heb je inderdaad vaak te maken met desinteresse. Ik zal eens kijken of de moederkat wat extra's nodig heeft (maar volgens krijgt ze al wel eens een workenkuur en/of anti-vlooienbehandeling) en als het zo is, dan zorg ik dat ze dat krijgt. Ze geeft mij straks natuurlijk wel een cadeautje en dat verdient extra aandacht!

En wat betreft je andere opmerkingen: als je alleen een 'goed weer'-kat wil moet je er helemaal niet aan beginnen, daar ben ik me van bewust. In elk geval, nogmaals bedankt dat je met me meedenkt en me nog eens extra laat nadenken over alle voors en tegens!
Mijn katjes hebben een beetje een achterstand. De mamma is vrij snel na de bevalling helaas overleden. Na een week of 3 gaf ze al nauwelijks melk meer, dus de kittens zijn al snel met speen en al door mensen gevoed. Na een week of 6 is ze overleden. De pappa loopt nog wel rond en neemt min of meer een soortement van opvoeding op zich. iig kunnen ze bij hem de kunst van dingen afkijken. Alle vroege drama's is ook de reden dat ze pas laat uit hun geboortehuis weggaan.
Ik heb vorig jaar een nestje opgevangen die met 3 weken de moeder verloren ( buiten geboren en toen werd moederpoes vergiftigd) en met flesje (bij)gevoed werden.

Dat is heel goed gegaan. Het leuke was dat ze heel erg naar mensen trokken daardoor en heel aanhankelijk waren. Maar ik was wel overdag thuis ( even geen baan) en kon heel veel aandacht aan ze besteden en ze hadden natuurlijk elkaar. Ze waren niet goed zindelijk en ik heb ze echt moeten opvoeden. Ze poepten letterlijk het hele huis onder.

Met 10 weken zijn ze naar de nieuwe baasjes gegaan, in tweetallen zodat ze gezelschap hadden.
Tangerine, hoe lang moet je nog wachten op je nieuwe huisgenootjes?

Wat jammer dat moederpoes is overleden. Wel goed dat ze het daar zo serieus aanpakken en de kleintjes langer houden, al betekent het voor jou wel geduld hebben. Moeilijk!

Voor de kleintjes is het hartstikke leuk dat ze bij elkaar blijven en voor jou ook. Twee katjes die samen spelen, samen kattekwaad uithalen en samen in slaap vallen.... smelt.
Ja, ik wilde eerst één, maar maine coons zijn gezelschapskatten en ik woon alleen én werk en sport. Dus sja, dat wilde ik ze gewoon toch maarn iet aandoen, ze hebben nu elkaar tenslotte, dus dat is veel gezelliger. Waarschijnlijk worden ze inderdaad heel mensgericht, ze zijn tenslotte mensen al vanaf heel snel gewend. Nu worden het echter pubers, dus het is meer rennen, springen, dollen, rollen en dingen zogenaamd vermoorden

Als ze bij mij komen zijn ze al 15 a 16 week. Maar ze hebben ook een groeiachterstand gehad (al gaat het nu heel goed!) dus het is wel goed dat ze even wat langer zonder stress zitten.

Ach, nu is het echt al heel snel. Komende week op een middag spul in huis halen, en dan alleen maar aftellen .

Denk wel dat sommige dingen in mijn huis gaan sneuvelen......
Nog zo'n anderhalve week dus
Lijkt me een hele goede beslissing om er dan 2 te nemen.

En er zullen beslist spullen in huis sneuvelen. Ik zou de antieke vaas van je oma maar vast weg zetten haha. En een kleed over de bank gooien. En de gordijnen omhoog binden.

Nou zo erg zal het niet zijn. 15 weken, dan zijn ze echt speels, heel erg leuk. Als ze nog echt klein zijn zijn ze ook super maar wat ouder is ook genieten.
Tangerine, wat een mooie katten!

Hier nog steeds alles goed met het nestje. Zijn zijn nu ruim 5 weken en worden met de dag leuker. Sinds een week zijn ze verhuisd naar de woonkamer (voorheen hielden we ze met moederpoes op een kamer boven vanwege de drukte beneden met veel kinderen, nog een kat én een hond), en dat is echt erg leuk. Ze spelen veel en zijn inmiddels erg tam - ze kruipen zelf op je schoot om te kroelen. Eigenlijk wil ik ze alle 3 wel houden :-)).

Maar nu mijn vraag: ze eten geen vast voedsel. We proberen het iedere dag, maar ze willen het gewoon niet. We geven ze van dat zachte kittenvoer uit die zakjes van Whiskas, maar ze halen hun neus ervoor op. Ze drinken nog steeds de hele dag door bij hun moeder, zijn zo levendig en speels als wat dus ze komen niets tekort, maar vanaf wanneer moeten ze echt ander voer gaan eten? En heeft iemand een alternatief voor die Whiskaszakjes, want die lusten ze dus kennelijk niet?
.
Ik zou het blijven aanbieden, ze gaan er denk ik vanzelf van eten. Op zich is het toch vrij normaal dat kittens van 5 week nog bij de moeder drinken? vanaf een week of 6 gaan ze dacht ik over op ander voedsel. Wat je eventueel nog kunt proberen is kittenbrokjes, desnoods 'voorgesopt' in water om ze wat zachter te krijgen.
Dat ze nog bij hun moeder drinken is inderdaad helemal normaal, maar ik had begrepen dat ze vanaf een week of 4-5 ook wat ander voedsel mogen hebben. Nou ja, ze zijn nog maar ruim 5 weken, dus niets aan de hand. Die kittenbrokjes voorgesopt in water vind ik een prima plan, ga ik zeker proberen!
.
Volgende week dinsdag!
Super, tangerine. Begin maar vast af te tellen.

Kittens kunnen vanaf een week of 4 Zelfstandig gaan eten. Als ze Whiskas niet lekker vinden dan kun je iets ander proberen.

Kittenbrokjes is altijd goed en die zou ik niet zacht maken, ze gaan vanzelf eten als ze eraan toe zijn. Misschien zijn ze nog een beetje gemakzuchtig, bij mama drinken is lekkerder.

Bij de dierenopvang waar ik werk ( vrijwillig) voeren wij alle katten en honden rauw voer.

We hebben nu ook kleintjes. Met 5 weken mochten ze hun eerste ( wel dode natuurlijk) eendagskuikentje proberen. Je had ze moeten zien, net kleine roofdiertjes, haha.

( ja ik vind het ook een beetje zielig, die kuikentjes.Maar dat zijn de mannetjes die in de bioindustrie sowieso dood gemaakt worden. Ze worden niet speciaal voor onze dieren gefokt. Anders gaan ze door de vernietiger en nu hebben onze katten er nog wat aan.)
Hmm ik hou het toch maar bij de brokjes!

Ze krijgen nu carocat, ik heb zelf van de dierenwinkel proefzakjes iams gekregen. Volgens de dierenwinkel is dat een gewéldige prijs-/kwaliteitsverhouding.

Ik wil ze af en toe vis en zo geven.
Laten we het maar weer eens over voer hebben.

Ik heb dus iams proefzakjes én een kleine verpakking eukaneba. (Net zo duur als RC, maar dan met véél meer vlees)

Heeft één van jullie ervaring met één van beide merken?
up voor Heids
quote:Petrokia schreef op 22 mei 2008 @ 15:47:

Wat ik vreselijk vind is als katten je bank ruineren door er aan te krabben, etc. Sommige mensen hebben dus een kleed of doek over de bank om dit te voorkomen.

Nu vraag ik mij af: is dit werkelijk bij alle katten zo dat je nooit meer een normaal bankstel kan hebben? En hoe voorkom je dat je kat de bank ruineert?Wij hebben er een krabpaal voorgezet, dat werkt prima!

Deze maar dan de binnenvariant

Help, Lima's hoofdje is helemaal geel van dat poeder van de bloemen en ze heeft er volgens mij minimaal 1 opgegeten! Is dit gevaarlijk of valt het wel mee?
Ambrosia, heb je al op google gezocht? (vast wel...) Eventueel bellen met een tuincentrum en daar vragen in hoeverre ze giftig zijn?

Alex en Cyria zijn ook erg gecharmeerd van planten. Gelukkig loopt Alex alleen maar met de hydrokorrels door het huis te sjouwen em valt het met eten nog wel mee.

Beide dames krabben niet aan de bank, maar ze zitten wel vaak achter elkaar aan waarbij ze ook over de bank vliegen. En daardoor zit hij op dat deel ontzettend onder de krassen (leren bank). Een plaid erover helpt voor geen meter want het gaat er dwars doorheen of ze trekken hem er finaal vanaf tijdens hun speeluurtje. Dus ook al krabben ze niet aan je bank, schade zal hij ongetwijfeld op gaan lopen.

En momenteel zijn beide dames actief op insectenjacht. Cyria kan wel zelfstandig op de kast komen, Alex niet. En dat vindt ze helemaal niet eerlijk wat resulteert in een miauwfestijn van jewelste... En maar achter ieder insect aan jagen wat ze in de smiezen krijgen (wel makkelijk, ik hoef ze alleen maar aan te wijzen en de dames zorgen ervoor dat ze worden opgeruimd). Alex vindt het dan ook prima om opgetild te worden als ze daardoor wel bij een insect kan.

Zijn er nog insecten die ze beter niet kunnen eten trouwens?
Ambrosia, misschien voor de zekerheid even de dierenartsassistente bellen of het kwaad kan?

Waarom eten die beesten toch alles wat los en vast zit? Mijn kat heeft zich een tijd geleden tegoed gedaan aan een potje tijgerbalsem. Heb ik me wel een paar uur zorgen over gemaakt, maar gelukkig hield ze er niks aan over. Deze week vond ze trouwens een (vol) pakje met gerookte ham en dat was op voordat ik het doorhad. Gelukkig kwam er een paar uur later dankzij wat kattengras een aantal hoopjes roze vlees uit. Vreetzak.
@ ambrosia: mijn vriend zei dat als je een steeltje van de plant kneust en er een soort van wit-achtige substantie uitkomt, is er een grote kans dat de plant giftig is.

maar wat je ook kan doen is wat van het sap uit het steeltje op je huid smeren. als het wat gaat irriteren, dan is het giftig en dus niet goed voor Lima.

maar hopelijk heeft ze nergens last van en gaat alles goed!

hier gaat met de dames alles ok. helaas nog altijd het plasprobleem, we hebben ermee leren leven... vooralsnog lijkt de verdamper niet te werken.

Blinky wordt een schat van een poes. ze komt al regelmatig kopjes geven. ze is wel nog een beetje druk en af en toe onzinnig bezig, maar dat zal wel wegtrekken als ze ouder wordt. ze is nog geen jaar, dus 't is eigenlijk nog een puber.

@ biebeltje: fijn he, van die katten die muggen en vliegen vangen. Mousy is er ook heel goed in, heel handig. haar kun je ook oppakken en dan gaat ze ook verder met jagen. geweldige uitkomst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven