Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
donderdag 13 juni 2013 om 01:30
quote:leentjedb schreef op 12 juni 2013 @ 16:48:
Ik las net in een zakelijke mail "alle bij" waar bedoeld werd "allebei".Dat is echt erg. Ik las trouwens net "telegraaf.nl" en stuit op een artikel met het woord "kopschopper", bah, ik erger me kapot. Wat platvloers en klasseloos van Telegraaf. Noem het dan op zijn minst een "hoofdschopper", nuanceverschil waarbij het net iets minder lijkt dat je de arrogantie hebt om een nieuw woord de wereld in te schoppen.
Ik las net in een zakelijke mail "alle bij" waar bedoeld werd "allebei".Dat is echt erg. Ik las trouwens net "telegraaf.nl" en stuit op een artikel met het woord "kopschopper", bah, ik erger me kapot. Wat platvloers en klasseloos van Telegraaf. Noem het dan op zijn minst een "hoofdschopper", nuanceverschil waarbij het net iets minder lijkt dat je de arrogantie hebt om een nieuw woord de wereld in te schoppen.
donderdag 13 juni 2013 om 10:19
Ik doe het helemaal niet perfect. Dat zij, hen en hun verhaal haal ik ook altijd door elkaar. Tenminste, hen en hun vooral.
Waar ik mij aan kan storen is wanneer mensen 'als' en 'dan' door elkaar gebruiken. Mijn man gebruikt standaard overal 'als' bij....ik heb het inmiddels afgeleerd om hem steeds te verbeteren, daar wordt het niet gezelliger van thuis maar het geeft mij wel jeuk hoor als hij het weer doet Maar verder is hij wel lief hoor
Waar ik mij aan kan storen is wanneer mensen 'als' en 'dan' door elkaar gebruiken. Mijn man gebruikt standaard overal 'als' bij....ik heb het inmiddels afgeleerd om hem steeds te verbeteren, daar wordt het niet gezelliger van thuis maar het geeft mij wel jeuk hoor als hij het weer doet Maar verder is hij wel lief hoor
donderdag 13 juni 2013 om 10:31
quote:littleprinces schreef op 13 juni 2013 @ 10:09:
Vorige week op Facebook: ik heb een 9 gehaalt voor me Nederlands. En het was nog waar ook, al vroeg ik mij af hoe die persoon dat voor elkaar had gekregen, ik vond het knap.Welke school?
Vorige week op Facebook: ik heb een 9 gehaalt voor me Nederlands. En het was nog waar ook, al vroeg ik mij af hoe die persoon dat voor elkaar had gekregen, ik vond het knap.Welke school?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 13 juni 2013 om 10:33
Leuk topic!
Met stip op nummer 1: "me mannetje".
Je leest dit steeds vaker op bijvoorbeeld FB. "Vandaag is me mannetje jarig."
Brrrrrrr, daar gaan mijn nekharen echt van overeind staan.
En op nummer 2: "ik vindT"
Ik snap dit gewoon niet....iedereen heeft toch op de basisschool gezeten, waar je dit leert??
Ik snap dit gewoon niet....iedereen heeft toch op de basisschool gezeten, waar je dit leert??
donderdag 13 juni 2013 om 11:08
quote:Jeluze schreef op 13 juni 2013 @ 10:33:
Wij hebben sinds een paar weken een nieuwe praktijkmanager.
In haar introductiemail schreef ze ook: 'Ik vindt....'
Voor mij was dat meteen al een afknapper.
Wij hebben sinds een paar weken een nieuwe praktijkmanager.
In haar introductiemail schreef ze ook: 'Ik vindt....'
Voor mij was dat meteen al een afknapper.
donderdag 13 juni 2013 om 12:07
Oei, ik kan een echte grammar nazi zijn - zo erg dat iemand me van fb verwijderde toen ik vroeg of hij niet een keer kon leren dat het 'mijn bezit' is en niet 'me bezit' (heb ik zo'n gloeiende hekel aan! Dat ge- me auto, me fiets, me tafel, me huis, me kind... brrrrrrr iehwl!)quote:Chartreuse schreef op 23 juni 2012 @ 23:20:
En ik kan het niet laten hier op te reageren Mijn moeder is Scheveningse, en geboren in de Zeezwáluwstraat
En ik kan het niet laten hier op te reageren Mijn moeder is Scheveningse, en geboren in de Zeezwáluwstraat
donderdag 13 juni 2013 om 12:09
quote:Jeluze schreef op 13 juni 2013 @ 10:33:
Leuk topic!
Dat bedoelde ik dus.
Een van mijn oud-klasgenoten schrijft nog steeds altijd over 'me mannetje' en zo, en dat moet over ruim een jaar docent Engels zijn
Leuk topic!
Dat bedoelde ik dus.
Een van mijn oud-klasgenoten schrijft nog steeds altijd over 'me mannetje' en zo, en dat moet over ruim een jaar docent Engels zijn