Geld & Recht alle pijlers

Steeds minder te besteden

08-06-2013 21:47 439 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vreemd eigenlijk. Toen ik nog studeerde en toen ik mijn eerste baantje had ging ik elk jaar skiën, maakte ik verre reizen, kocht ik gewoon elke maand kleren die ik leuk vond enzovoort.

Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.

Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
quote:Kastanjez schreef op 12 juni 2013 @ 10:48:

In het grote geheel ben ik tegen aflossingsvrije hypotheken, zoals ze de laatste jaren als warme broodjes verstrekt zijn. Maar waarom zou je er mee zitten? Er is niemand die je verbiedt om net zo veel, of meer, af te lossen als anderen doen bij bijvoorbeeld een annuiteitenhypotheek.quote:12twister schreef op 12 juni 2013 @ 11:24:

Kom op, niet zo in de slachtofferrol kruipen. Ook jij hebt alle mogelijkheid om die aflossingsvrije hypotheek gewoon af te lossen tijdens de looptijd.

Aflossingsvrije hypotheken werden over het algemeen verkocht omdat de huizenprijzen zo enorm duur waren geworden dat mensen anders de woning niet konden betalen, niet omdat ze een leuk zakcentje overhielden per maand.

Ook ik heb een aflossingsvrije hypotheek, wat minder duur was dan een vrije sector huurwoning. Voor sociale huur verdien ik weer net te veel. Volledig aflossen is voor mij absoluut onbetaalbaar.

Om volgend jaar aan de Europese 3% norm te voldoen moet er 6 miljard euro extra bezuinigd worden. En weer mogen de middengroepen gaan betalen.

Gelukkig groeit de economie volgend jaar weer met 1%. Maar wie gelooft die cijfers nou nog? Van de laatste 16 voorspellingen zaten ze er 15x helemaal naast en waren ze veel te positief.
quote:aquariusje7700 schreef op 16 juni 2013 @ 10:14:

Ook ik heb een aflossingsvrije hypotheek, wat minder duur was dan een vrije sector huurwoning. Voor sociale huur verdien ik weer net te veel. Volledig aflossen is voor mij absoluut onbetaalbaar.

Kun je hier een soort van rekensom van geven? Ik vind dit namelijk moeilijk om te begrijpen.

Stel, vrije sectorhuurwoning kost je 950 euro en nu betaal je aan hypotheek 650 euro netto, zonder aflossing.

Dan heb je per maand een verschil van 300 euro. De huur van 950 kon je niet opbrengen, dus laten we zeggen dat je 150 euro per maand 'overhoudt'. Dit ben je toch net zo hard weer kwijt aan onderhoud van je huis? Waar betaal je dat dan van?
quote:aquariusje7700 schreef op 16 juni 2013 @ 10:14:

[...]

[...]

Aflossingsvrije hypotheken werden over het algemeen verkocht omdat de huizenprijzen zo enorm duur waren geworden dat mensen anders de woning niet konden betalen, niet omdat ze een leuk zakcentje overhielden per maand.

Om volgend jaar aan de Europese 3% norm te voldoen moet er 6 miljard euro extra bezuinigd worden. En weer mogen de middengroepen gaan betalen.

Gelukkig groeit de economie volgend jaar weer met 1%. Maar wie gelooft die cijfers nou nog? Van de laatste 16 voorspellingen zaten ze er 15x helemaal naast en waren ze veel te positief.

Helaas hebben velen dit wel zo gedaan. Wij hebben begin jaren negentig echt vier jaar kromgelegen om de kop van onze hypotheek eraf te krijgen. Flink afgelost om zo niet voor nare verrassingen komen te staan.

Maar later zag ik, vrienden, familie, etc die het anders aan pakten. In de eerste jaren ná aankoop huis óók nóg een caravan kopen. Prima als het kan, maar dan nu niet klagen. Scheiding, de hypotheek staat onder water en zelfs de verkoop van de caravan kan dat gat niet dichten. Dan heb je toch echt zelf niet goed nagedacht. Hier was dus wel geld geweest om af te lossen, maar andere keus gemaakt.
Wij hebben een gedeelte AV en gedeelte aflossen. Dat hebben we gedaan omdat anders het risico te hoog werd. Nu plukken we de vruchten ervan.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Sophiaaaaa schreef op maandag 17 juni 2013 18:46 Wordt ze niet gewoon een vrouw? Dan herverdelen de dingen zich nog weleens.
quote:Louba schreef op maandag 17 juni 2013 18:48 Ik at op die leeftijd veel puddingbroodjes uit de schoolkantine...

Sport ze verder of doet ze aan beweging? Daardoor bleef ik op gewicht..
quote:Kastanjez schreef op 17 juni 2013 @ 10:24:

Kun je hier een soort van rekensom van geven? Ik vind dit namelijk moeilijk om te begrijpen.

Stel, vrije sectorhuurwoning kost je 950 euro en nu betaal je aan hypotheek 650 euro netto, zonder aflossing.

Dan heb je per maand een verschil van 300 euro. De huur van 950 kon je niet opbrengen, dus laten we zeggen dat je 150 euro per maand 'overhoudt'. Dit ben je toch net zo hard weer kwijt aan onderhoud van je huis? Waar betaal je dat dan van?Je hebt een goed punt Kastanjez. Het onderhoud aan mijn huis schuif ik dus voor me uit.

Er zitten aan een koopwoning trouwens nog wat extra kosten bij zoals verzekeringen, OZB en niet mijn hele hypotheek is aflossingsvrij.

Ik heb ook eens mijn autokosten opgeschreven en die kost me ruim 500 euro per maand. Eigenlijk gekkenwerk. Ik rij ongeveer denk ik tussen de 15 en 20 duizend kilometer per jaar, kan iemand inschatten of mijn kosten omlaag kunnen?
Auto weg, fiets kopen en eventueel ov abo, heb je zo 500 euro extra te besteden elke maand. Als je het helemaal goed wilt doen zet je elke maand nog een bedragje opzij voor fietsonderhoud en. Afschrijving van de fiets.
Waar zitten de kosten precies in? Heb je veel reparatiekosten of is je verzekering erg duur?
Is die 500 inclusief afschrijving?

Zo nee, dan rij je gewoon echt duur.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ja dat is inclusief afschrijving (2000 per jaar), verzekering (750 per jaar), onderhoud (600 per jaar), benzine (2500 per jaar), wegenbelasting (550 per jaar).

Allemaal ongeveer hè.
klinkt als een dure auto...misschien kun je die inruilen voor een kelinere en dus goedkopere auto?

scheelt misschien al gauw 200 euro?

Ik ben voor mijn auto incl afschrijving 350 euro kwijt per maand

(1000 ¤ afschrijving), verz (380¤) wegbelasting (0¤), onderhoud (300 ¤), benzine (2500¤) (jaarbedragen)
Ik wilde tien jaar gelee geen aflossingsvrije hypotheek. Vrienden en familie verklaarden me voor gek, maar toen ik mijn huis verkocht en nog in de plus stond was ik wel heel blij. Nu huur ik. Op zich vind ik dat voor nu wel even lekker. Even geen gezeik met inplannen wanneer er geschilderd wordt of een cv die het begeeft. Ook nu word ik natuurlijk voor gek uitgemaakt, maar ik laat het erbij. Het zal me niet overkomen dat ik net gekocht heb en mijn baan verlies zoals ik zo veel om me heen hoor.
Auto heb ik de deur uitgedaan. Ik heb mijn fitnessabo ook opgezegd, want ik fiets nu en ik ga voor bootcamp naar een groep die werkt met een strippenkaart. Met tien minuten ben ik op een groot station en ik kan ook met de bus. Ik overweeg een Green Wheels abootje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven