Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
-teuntje-, niet naar de afstand kijken. Het gaat erom dat je een half uur kunt lopen. Niet teveel denken aan "ik moet sneller, want ik moet 5 km lopen", dan krijg je geheid last van overbelasting. Lekker rustig lopen en eerst dat halve uur onder de knie krijgen. Dan kun je daarna altijd nog de snelheid opbouwen.

Overigens, ik noteer de afstand wel altijd in mijn schriftje, via www.runningmap.com
Ik lop ook rustig mijn eigen tempo hoor, maar ik was wel benieuwd naar hoe jullie die afstand nu bepalen.

Ik loop geen standaard rondje, ik loop vanuit mijn huis naar een park en loop daar een aantal (verschillende) rondjes en afh van hoeveel tijd ik dan nog heb een korte of langere route terug naar huis. Dus eigenlijk iedere keer een andere route (vind ik ook fijner dan altijd hetzelfde).

Ik loop ook zonder smartphone dus weet niet of ik aan zo'n app wil beginnen.
Ik bepaal nog helemaal geen afstand. Maar ik ga vanmiddag even een handige gadget kopen waarmee ik mijn telefoon kan meenemen. Ik zou ook wel naar afstandmeten.nl kunnen gaan, maar ik loop niet altijd op officiële paden, dus dan is dat een beetje lastig.

Vandaag les 5 gedaan, ging prima, wel wat last van mijn onderbenen gehad. Mijn vriend ging vandaag niet mee, maar toen ik thuiskwam had hij een heel uitgebreid ontbijtje voor me klaargezet inclusief chocoladecroissantje en gebakken eitje Ik heb dus duidelijk meer calorieën tot me genomen dan verbrand, maar ik doe het lopen toch niet om af te vallen haha.
Ik gebruik de Nike running app, daarmee speel ik dan Evy af. En zo zag ik vanmorgen dat ik 3,81 km in 30 minuten achter elkaar heb gelopen! Joepie!

Nog geen 5, maar gewoon zonder te pauzeren. Fier!
-teuntje-, ik heb niet eens een smartphone. Ik zou er bijna eentje aanschaffen, met al die leuke apps die erop kunnen

penelopeia, dan is volgens mij runningmap.com wel een goede Ik heb hetzelfde probleem. Als ik wel op grote wegen loop, dan gebruik ik Google Maps. Wat een lief vriendje heb jij! Kan die van mij bij die van jou in de leer?

Lily, goed van je!! En nu verder!!

Ik heb net les 14 gelopen en dat vond ik eigenlijk best zwaar. Hoewel ik het tempo bewust wat lager had liggen vandaag, vond ik het einde toch een uitdaging. Uiteindelijk 7,5 km afgelegd en 50 minuten gelopen, dus ik mag best tevreden zijn, dacht ik zo!
Poehee, 50 minuten, lekker hoor!

Ik vind het toch wel fijn, zo'n app erbij. Zo weet ik tijdens het rennen hoeveel erop zit en wat ik loop per km.

Nu alleen nog wat leuke routes erbij. Ik wil altijd graag zo de deur uitkunnen en niet errst op de fiets of met de auto hoeven. In amsterdam vind ik het lastig, als je niet gewoon over de stoep wil.
Goed gedaan, lily! Wat betreft de leuke routes; ik woon ook midden in de stad, en ik ga altijd maar eerst tien minuutjes met de fiets naar het park. Aan de ene kant vervelend, maar aan de andere kant kun je het ook zien als een manier om je spieren rustig op te warmen.

rozehanddoek, goed gedaan hoor, die 50 minuten! En nog een aardig tempo kunnen volhouden ook. Bedankt voor je tip van runningmap! Ik ga zo eens kijken. En lief van mijn vriend, he? Maar hij is niet altijd zo ontzettend lief hoor, haha. Eigenlijk deed hij het vooral als goedmakertje dat hij niet meeliep vandaag :P
@borderwalk, zelf vind ik het fijn om onderweg te zien hoeveel ik heb gelopen en hoe snel ik ga.

@lily, goed hoor, 30 minuten achter elkaar ! de snelheid komt vanzelf.

@rozehanddoek, ook zo goed! 50 minuten achter elkaar en 7,5 km
Never regret something that once made you smile.
Nou val in herhaling, maar iedereen goed bezig

@ Lily ook het half uur gehaald top.

Zelf vanavond de 1e les vd 10 km gelopen. 5x2 met 1 min ertussen en het was best zwaar weer.. Moest wat sneller lopen v Renate dus gedaan.. Zin in de volgende les... Succes weer iedereen..
quote:dorisdoos schreef op 28 augustus 2013 @ 19:08:

@borderwalk, zelf vind ik het fijn om onderweg te zien hoeveel ik heb gelopen en hoe snel ik ga.

Oke, lijkt mij onhandig om tussendoor nog op de app te kijken, maar misschien ligt dat ook aan mijn armband. Het scheelt ook: ik loop elke keer ongeveer hetzelfde rondje, dus ik weet wel hoe ver ik ben.

Ik heb vandaag 10,10, 12 gelopen, ging prima, had er zo nog 10 bij kunnen lopen, alleen heb ik nu dus wel last van mijn knieen.

Vanochtend voor het lopen voelde ik het ook al een beetje (met lopen zelf niet meer na een paar minuten)

Ik vraag me af wat wijsheid is, een paar lessen teruggaan?
Wat is er weer veel geschreven, leuk! Hier beetje druk, dus volgende keer ga ik weer even op iedereen reageren!

Ik heb vanavond les 3 gelopen van Renate 10km, moest 20 min lopen en op het eind 3x versnellen en het ging goed en lekker! Heb 3km gelopen en ben blij!
Hallo allemaal, wat hebben jullie een gezellig clubje. Ik ben een paar weken geleden begonnen met Start to Run (al een hele oude versie volgens mij). Vanavond heb ik les 14 gelopen. Voor het eerst zelfs zeven minuten achter elkaar op het eind. Man o man, ik had het zwaar maar ik heb het gered :-). Volgend mijn endomundo app liep ik zo'n 6,5 km. per uur... da's natuurlijk mega langzaam. Dus daar moet nog flink aan gewerkt worden. Jullie zijn natuurlijk al veel verder en beter dan ik, maar mag ik met jullie meeschrijven?
quote:borderwalk schreef op 28 augustus 2013 @ 22:06:

[...]

Oke, lijkt mij onhandig om tussendoor nog op de app te kijken, maar misschien ligt dat ook aan mijn armband. Het scheelt ook: ik loop elke keer ongeveer hetzelfde rondje, dus ik weet wel hoe ver ik ben.

Ik heb vandaag 10,10, 12 gelopen, ging prima, had er zo nog 10 bij kunnen lopen, alleen heb ik nu dus wel last van mijn knieen.

Vanochtend voor het lopen voelde ik het ook al een beetje (met lopen zelf niet meer na een paar minuten)

Ik vraag me af wat wijsheid is, een paar lessen teruggaan?

Mijn app praat

Ik had het ook hoor, dat ik zelf wel door kon maar m'n benen niet. Nu heb ik het nog een klein beetje merk ik. Je spieren moeten blijkbaar erg wennen aan al die activiteit ineens. Het schijnt goed te komen, zegt iedereen hier.

Overigens wel weer pas gaan lopen als de pijn weg is.
quote:margriet123 schreef op 28 augustus 2013 @ 22:44:

Hallo allemaal, wat hebben jullie een gezellig clubje. Ik ben een paar weken geleden begonnen met Start to Run (al een hele oude versie volgens mij). Vanavond heb ik les 14 gelopen. Voor het eerst zelfs zeven minuten achter elkaar op het eind. Man o man, ik had het zwaar maar ik heb het gered :-). Volgend mijn endomundo app liep ik zo'n 6,5 km. per uur... da's natuurlijk mega langzaam. Dus daar moet nog flink aan gewerkt worden. Jullie zijn natuurlijk al veel verder en beter dan ik, maar mag ik met jullie meeschrijven?

Welkom

Ik vraag het nooit, maar schrijf gewoon mee. Misschien wel lomp dus
[quote]borderwalk schreef op 28 augustus 2013 @ 22:06:

/quote]

Ligt er aan waar je sportband zit

Ik heb de mijne op mijn onderarm en mijn app staat altijd aan, dus het is net als kijken op je horloge.
Welkom Margriet!

Je bent al lekker bezig met hardlopen.

Snelheid komt vanzelf.
Het lijkt echt alsof je longen sneller vooruit gaan dan je benen, he? Ik heb dat ook! Ben ook de hele tijd bang dat ik mezelf overbelast, want ik voel de benen ook nog regelmatig en ik loop al 3,5 maanden hard nu. Okay, ik ben nog steeds een beginner, maar ik dacht dat mijn benen er nu toch echt wel aan gewend zouden zijn.

Welkom, Margriet!! Die 7 minuten zijn zwaar he? Die duurden altijd zo lang!!
Goed hoor Lexie.. Al weer les 3 goed bezig.

Margriet volhouden is belangrijker dan snelheid. Als je over een paar weken kijkt zul je merken dat het steeds beter en wellicht ook een stukje sneller gaat.

App vond ik ook niet handig tijdens het lopen, dus ik heb horloge gekocht en gisteren met interval werkt dat super. De interval in mijn horloge gezet en het ging helemaal gelijk op met de minuten zoals Renate ze opgaf. Je ziet ook dat je toch vrij snel hersteld iedere keer. Gaat steeds beter merk ik..ook aan mijn hartslag te zien.

Ik neem weer 2 daagjes rust zodat zaterdag les 2 v 10 km renate op het programma staat.
Ik heb toch maar besloten vanmiddag niet te lopen. Ik voel me slap vandaag en gisteren had ik last van mijn blaas. Dus maar even een paar daagjes uitstellen, want ik ben vanaf morgen drie dagen weg Iedereen veel loopplezier en -succes van het weekend!
Hi allemaal,

Ik kan nu 20 minuten achtereen lopen, misschien wel iets meer. Ik heb niet zo'n zin meer in renate/evy, en wil eigenlijk gewoon opzwepende muziek op mijn telefoon zetten (samsung s3 mini). Iemand enig idee hoe ik daaraan kom, is er een app voor?

Afstand en tijd houd ik bij via endomondo, heb mijn telefoon dus al mee.
Welkom Margriet! Wat goed dat je les 14 hebt uitgelopen ondanks dat je het erg zwaar had! En ik loop ook totaal nog niet snel, maar uitlopen is belangrijker dan snelheid, die komt later wel!

Carriebar, wat fijn dat je horloge zo goed werkt en wat een mooi ding! Ik ga nu iets sneller door de lessen van Renate, sla steeds een interval les over omdat ik over 3 weken al de 4 mijl moet lopen...

Penelopeia, wat balen dat je je niet zo goed voelt. Maar verstandig dat je goed naar je lijf luistert en eventjes niet loopt. Fijn weekendje weg!

Wow Lily, goed bezig met je 30 minuten achter elkaar lopen! Mag je zeker erg fier op zijn!

Rozehanddoek, jij mag zeker heel erg tevreden zijn met je 7.5km in 50 minuten! Ik doe het je niet na.

Ik mag morgen weer, yeah! 3x7!
Hmm, ik heb mijn laatste training een stukje van mijn route uitgemeten (ik loop ook veel over bospaadjes dus dat is lastig meten), maar laatste 7 minuten heb ik 1km gelopen, dan zou ik dus 35 minuten over 5km doen, ben toch een beetje teleurgesteld dat ik niet op de 5km in 30 minuten zit...
-teuntje-, niet teleurgesteld zijn, het komt echt wel. Snelheid komt altijd pas later. Je moet trots zijn als je straks 30 minuten achter elkaar kunt hardlopen.

Penelopeia, fijn weekend!!

Lexie, ben je al geweest?

Ik heb net les 15 gelopen, intervaltraining. Zoals altijd, best zwaar. 3,9 km gelopen in 24 minuten. Gek eigenlijk, dat ik tijdens mijn intervaltraining gemiddeld genomen niet sneller loop dan normaal, ondanks dat er zoveel versnellingen inzitten. Mijn "rustige tempo" zal wel een stuk lager liggen dan. Ik zit nu op de helft van Keep Running. Over 5 weken moet ik het definitief zonder Evy doen!
Handdoek jij gaat onwijs goed. En je kan de laatste Evy natuurlijk tot in de eeuwigheid herhalen! Behalve dat die k*muziek je waarschijnlijk gaat tegenstaan Dat vind ik het enige nadeel aan Evy, soms zit er echt baggermuziek tussen, en die komt dan elke les terug.

Ik heb net 4,25 km in 30 minuten gedaan. Hoofd was wel roder dan vorige keer Maar liep gemiddeld 7,12 min per km.
Vandaag een eigen les gedaan.

Aangezien ik vanmorgen nieuwe schoenen heb gekocht.

Ik heb nu pronatie schoenen.

En dat loopt toch iets anders.

Ik heb 1x10 en 1x13 gelopen met 2 minuten wandelen.

Totaal 3.8 km gelopen.

@danni, als je via google op motion traxx zoekt, komt je op een site met verschillende muziek bestanden op verschillende BPM.

Je kan dan een tempo uitzoeken wat bij jou loopsnelheid past.

Ik vind het erg prettig lopen, je hebt dan namelijk een constante beat om op te lopen.

Vandaag heb ik op 155 BPM gelopen, maar dat was nog niet mijn snelheid. Volgende keer ga ik op 160 BPM lopen.

Het plan is om zondagavond nog een keer zelf te lopen en dan dinsdag weer verder met Evy, les 24.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven