Verjaardagsdiner

14-09-2013 12:44 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn familie worden verjaardagen altijd heel groots gevierd. Ik vind het zelf maar niets, heb al jaren mijn verjaardag niet gevierd, maar dit jaar kan ik er helaas niet onderuit.

Iets simpels als chinees halen of een pan soep met broodjes kan echt niet in mijn familie, het moet minstens een 5 gangen diner zijn of een zeer indrukwekkend buffet. Ik heb geen ruimte in mijn huis om 16 mensen aan een tafel te zetten, dus het wordt het buffet.

Ik kan best goed koken, maar iets anders dan gewoon het avondeten voor mijn gezin heb ik nog nooit gedaan. Ik heb nog nooit hapjes voor het buffet gemaakt, en als ik iets voor de eerste keer kook gaat het geheid mis. Ik moet nu dus vast beginnen met het oefenen op alle hapjes die ik met mijn verjaardag ga serveren. Ik heb op de dag zelf bijna geen tijd om in de keuken te staan. Doordeweeks ben ik druk met stage en school, de zaterdag van mijn verjaardag gaan we een dagje weg, en zondagmiddag komt de hele meute. De hapjes moeten dus òf een week van tevoren te bereiden zijn, òf op een zondagochtendje in elkaar te flansen zijn. Ik heb echt geen zin om als iedereen er is nog in de keuken te staan, dus geen dingen waar voor het opdienen nog vanalles aan moet gebeuren (hooguit even opwarmen).

En het moet dus vrij indrukwekkend zijn. Iets als wraps met zalm en roomkaas kan echt niet, net als iets simpels als een pan groentesoep.

Nog iets: hoeveel moet ik maken? Voor iedereen 1 van alles? Maar dan hou ik waarschijnlijk heel veel over. Of minder, maar als het in de smaak valt heb ik dan veel te weinig. Als ik allemaal hapjes heb, moet ik dan ook nog grote dingen als een pan soep en salade enzo? En wat voor soep dan? Tomaten soep of groentesoep zijn echt te simpel, maar andere soorten soep heb ik nog nooit gemaakt (niet met succes in elk geval).

Pfff, wat een stress. Zit er aan te denken om die hele verjaardag gewoon af te blazen hierom, heb er zo geen zin in... Maar dan krijg ik dat nog jarenlang te horen en daar heb ik nog minder zin in, dus er zit weinig anders op -.-
http://www.visrecepten.nl ... recepten_pi4[showUid]=335
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.visrecepten.nl ... 6c03eb60881f12049730f96d8

Allemaal broodjes met vis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wauw, ik vind het eigenlijk wel erg dat je de liefde van je familie moet verdienen met een verjaardagsfeest met culinaire hoogstandjes.
Ik vind het wel lief dat je het wilt proberen overigens
Praktische tips: quiche is heel handig, verder salade? Of is dat niet goed genoeg?
je zegt dat je goed kan koken maar jehebt nog nooit hapjes gemaakt? En het mislukt altijd de eerste keer? Wat klopt hier niet?
maak een rijsttafel, bijna alles kan je van te voren maken. Op de dag zelf alles opwarmen, rijst koken klaar
quote:sehnsucht schreef op 14 september 2013 @ 12:55:

17 kreeften kopen, 16 stuks koken en met zelfgemaakte citroenmayo serveren.

Royaal bubbels inslaan

Kreeft nr 17 door de kamer laten lopen (wel de elastiekjes van de scharen verwijderen)

Een verjaardag om nooit te vergeten voor deze veel eisende aanstellers
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 september 2013 @ 13:31:

maak een rijsttafel, bijna alles kan je van te voren maken. Op de dag zelf alles opwarmen, rijst koken klaar
Bij de rijsttafel,nasi,bami en rijst en klaar ben je..
Ik zie hier heel vaak staan: maak een rijsttafel, maar aangezien ik nog nooit een rijsttafel heb gezien of gegeten, vraag ik me af wat jullie daarmee bedoelen.

Wat is een rijsttafel?
Am Yisrael Chai!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsttafel
Ik had afgelopen week een verjaardag en heb het volgende gemaakt:

Soto (Indische kippen soep)

Je kan een grote pan (of 2 maken) en het heel gezellig maken op tafel met de ingrediënten die zet je in schaaltjes op tafel en kan iedereen zelf in zijn haar bord erbij doen (naar behoefte)

- kleine stukjes gekookte aardappel

- stukjes bosuis

- stukjes ei

- tauge

- gefrituurde uitjes / van de harde gebakken uitjes

- ketjap manis

- rijst (pandan ofzo)

Het is niet echt duur, goed tevoren te maken (komen de smaken lekker samen)

Voor de 'kippensoep' heb je nodig voor 1 pan (ca 6 pers)

- 4 grote kippenbouten

- stukje gember

- citroengras

- kippenbouillonblokje

- 2 teentjes knoflook.

Dit gooi je bij elkaar, laat je lekker trekken en dit wordt dan je kippensoep (op smaak maken met wat peper, zout en sambal)

Eerst de rijst in een kom, dan kippensoep erop en tot slot de ingrediënten die verder op tafel staan. Het is heerlijk, heeeel gezond en toch ook gezellig en gewoon niet zo simpel als gewoon soep en je hebt er bijna geen werk aan!!!
http://api.ning.com/files/-jCP6hUTGM*BD ... ttafel.jpg
quote:LillyFeeee schreef op 14 september 2013 @ 13:46:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsttafel

Ja, dat snap ik wel, maar ik bedoelde meer wat de dames hier dan maken, want volgens mij is Indisch eten voor iemand die niet goed kan koken toch helemaal niet zo simpel? Vlees moet vaak dagen vantevoren marineren, je hebt heel veel kruiden en specerijen nodig, vaak moeten dingen toch ook heel lang sudderen?

Ik ken de indonesische keuken verder niet, maar de Indiaase en Surinaamse keuken wel, en die zou ik zeker niet aanraden als heel makkelijk voor iemand die een simpel verjaardagshapje al een uitdaging vind.
Am Yisrael Chai!
Als je naar een goede toko gaat valt een rijsttafel zelf maken best wel mee. Dat vlees marineert en suddert heus wel. Daar hoef jij niet de hele tijd met je neus bovenop te staan.
quote:Lino82 schreef op 14 september 2013 @ 13:47:

Ik had afgelopen week een verjaardag en heb het volgende gemaakt:

Soto (Indische kippen soep)

Je kan een grote pan (of 2 maken) en het heel gezellig maken op tafel met de ingrediënten die zet je in schaaltjes op tafel en kan iedereen zelf in zijn haar bord erbij doen (naar behoefte)

- kleine stukjes gekookte aardappel

- stukjes bosuis

- stukjes ei

- tauge

- gefrituurde uitjes / van de harde gebakken uitjes

- ketjap manis

- rijst (pandan ofzo)

Het is niet echt duur, goed tevoren te maken (komen de smaken lekker samen)

Voor de 'kippensoep' heb je nodig voor 1 pan (ca 6 pers)

- 4 grote kippenbouten

- stukje gember

- citroengras

- kippenbouillonblokje

- 2 teentjes knoflook.

Dit gooi je bij elkaar, laat je lekker trekken en dit wordt dan je kippensoep (op smaak maken met wat peper, zout en sambal)

Eerst de rijst in een kom, dan kippensoep erop en tot slot de ingrediënten die verder op tafel staan. Het is heerlijk, heeeel gezond en toch ook gezellig en gewoon niet zo simpel als gewoon soep en je hebt er bijna geen werk aan!!!

Hier zat ik ook aan te denken. Soto Ajam. Lijkt zelfs een beetje op een rijsstafel maar dan eenvoudiger.

Alleen dit recept hierboven is voor mij geen soto hoor. Dat is kippenbouillon. Ik gebruik vervolgens altijd nog een boemboe (van de toko of koningsvogel) en dat bak ik wat aan en daar gooi ik de boullion op en kook het nog een half uurtje door. in de soep doe ik dan vervolgens de geplukte kip en taugeh en stukjes aardappel.

In schaaltjes op tafel doe ik (bij de uitgebreide versie):

- grote schaal witte rijst

- hard gekookte eieren, gehalveerd

- omelet in reepjes

- spercieboontjes (gekookt)

- bosuitjes in ringen

- bladpeterselie fijngehakt

- selderij, fijngehakt

- gefruite uitjes

- seroendeng

- van die 'frietjes' van de toko

- pittige tempeh van de toko

- kroepoek (verschillende soorten)

- emping

- rempeye (toko)

- verschillende soorten sambal

- ketjap

- zoete chilisaus

Voor 16 mensen moet je dan wel heeeeel veel bouillon trekken, maar dat kan natuurlijk allemaal van te voren.
quote:LillyFeeee schreef op 14 september 2013 @ 13:58:

Als je naar een goede toko gaat valt een rijsttafel zelf maken best wel mee. Dat vlees marineert en suddert heus wel. Daar hoef jij niet de hele tijd met je neus bovenop te staan.Nee maar je moet wel weten hoe het te maken en dat het lekker is.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Eens een Indische rijsttafel kost veel tijd. Genoeg Indische mensen die het daarom zelf bij de toko halen/laten cateren en als ik het zo lees zou ik ook laten doen TO.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 september 2013 @ 13:59:

[...]

Nee maar je moet wel weten hoe het te maken en dat het lekker is.

Ja, precies. Ik geef mensen wel eens wat van mijn moeders recepten voor Surinaams eten, en dan kom ik bij ze eten en dan zeggen ze oh leuk, dan ga ik surinaams voor je koken, en dan zit ik bij ze aan tafel en denk ik: nou, ik weet niet in welk Suriname dit zou kwalificeren als Surinaams eten, maar in het mijne niet. Dat zeg ik dan verder niet, uiteraard, maar ik denk het wel.

Ik ken trouwens alleen de Surinaamse saoto-soep maar ik weet dat dat heel erg lijkt op indonesische soto, maar dat recept wat ik hierboven zie staan bijvoorbeeld (van lino bedoelde ik, ik zag dat hiltje ook een recept had geplaatst) lijkt daar niet eens op.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim, je lijkt wel erg op je familie

Bergen ideeën maar niks is goed (genoeg)
quote:sehnsucht schreef op 14 september 2013 @ 14:17:

fashionvictim, je lijkt wel erg op je familie

Bergen ideeën maar niks is goed (genoeg)

Jij kent mijn familie?

Ik ben de TO niet, hoor, ik heb ook wat suggesties gedaan voor wat ze zou kunnen maken.
Am Yisrael Chai!
Oops sorry, bedoelde paperchase
Als je kookt met recepten, is het vaak handig om dit goed voor te bereiden. Zet alle ingrediënten die je gaat gebruiken alvast klaar in bakjes/bekers. Dus als je aan het einde van het recept 250 ml melk en twee paprika's in stukjes nodig hebt, zet je voordat je begint met koken als een beker met 250 ml melk en een bakje met twee gesneden paprika's neer.

Ik ben ook een chaoskoker, maar dit helpt enorm. Gewoon een paar minuutjes de tijd nemen om alles af te wegen en klaar te zetten.
Liever elitair dan een pauper!
quote:fashionvictim schreef op 14 september 2013 @ 13:18:

http://www.jamiemagazine. ... ade-op-z-n-italiaans.html

Hier een Italiaanse rollade van Jamie Oliver, heel makkelijk te maken.

En voor de rest doe je dan 3 pizza's met rucola en rauwe ham en 3 met iets anders, geitenkaas en tonijn bijvoorbeeld, of goede mozzarella en olijven, in ieder geval ook simpel met twee goede ingredienten.

Als pasta maak je een spaghetti aglio en olio, en een spaghetti putanesca.

Grote schaal met goede trostomaten, buffelmozzarella, verse basilicum en een drupje balsamico en olijfolie.

Je koopt wat verse parmaham, salami, en andere gedroogde worsten, eventueel nog wat goede italiaanse kazen bij de kaasboer, dat leg je mooi op een schaal.

Courgette en aubergine en paprika grillen en wat geitenkaas erover brokkelen, en klaar is klara.jammie, hier zou je mij en mijn familie heel blij mee maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven