Delayed sleep phase syndrome
zondag 6 oktober 2013 om 03:14
Zijn er hier meer dames die daar (dsps) last van hebben? Ik zou er graag eens over willen kletsen en eventueel wat tips willen uitwisselen. Ik merk dat mijn omgeving zich er gewoon heel lastig in kan verplaatsen.
Vragen die ik bijvoorbeeld heb zijn:
- Hoe doen jullie het met werk? Werk je bewust in een bepaald vakgebied ivm werktijden, of knok je je toch door een 9-17 baan?
- Wat doen jullie zoal om toch voldoende rust te krijgen om te kunnen functioneren in het dagelijks leven?
- Wat vreet je zoal uit als je niet kunt slapen?
Ik hoor het graag!
Vragen die ik bijvoorbeeld heb zijn:
- Hoe doen jullie het met werk? Werk je bewust in een bepaald vakgebied ivm werktijden, of knok je je toch door een 9-17 baan?
- Wat doen jullie zoal om toch voldoende rust te krijgen om te kunnen functioneren in het dagelijks leven?
- Wat vreet je zoal uit als je niet kunt slapen?
Ik hoor het graag!
zondag 6 oktober 2013 om 14:45
Welkom Olijfje!! Wat jij hier beschrijft zit ook weer vol herkenning, wat fijn is dat.
Ik ben destijds inderdaad in Ede geweest (dr. Smits werkt niet meer daar neem ik aan?) De melatoninepillen heb ik ook geprobeerd, maar daar schoot ik echt geen klap mee op. Hoe gaat dat nu bij jou? Wat hebben ze verder zoal geprobeerd aan behandelingen?
Wat fijn dat je vanuit huis kunt werken!! Mijn werkgever weet van niets (hang het ivm reacties van mensen liever niet aan de grote klok), maar met de roostermaker (onderwijs) heb ik een dealtje dat hij mij zoveel mogelijk later op de dag plant. Helaas lukt dat niet altijd (morgen sta ik om 8 uur voor een groep van 35 studenten ).
Heb jij ook nachten die je overslaat? Ik kan daar maar weinig over vinden, maar heb zelf toch het vermoeden dat het met elkaar samenhangt.
Ik ben destijds inderdaad in Ede geweest (dr. Smits werkt niet meer daar neem ik aan?) De melatoninepillen heb ik ook geprobeerd, maar daar schoot ik echt geen klap mee op. Hoe gaat dat nu bij jou? Wat hebben ze verder zoal geprobeerd aan behandelingen?
Wat fijn dat je vanuit huis kunt werken!! Mijn werkgever weet van niets (hang het ivm reacties van mensen liever niet aan de grote klok), maar met de roostermaker (onderwijs) heb ik een dealtje dat hij mij zoveel mogelijk later op de dag plant. Helaas lukt dat niet altijd (morgen sta ik om 8 uur voor een groep van 35 studenten ).
Heb jij ook nachten die je overslaat? Ik kan daar maar weinig over vinden, maar heb zelf toch het vermoeden dat het met elkaar samenhangt.
zondag 6 oktober 2013 om 15:14
zondag 6 oktober 2013 om 15:27
quote:borderwalk schreef op 06 oktober 2013 @ 15:14:
[...]
Maar met 48 heb je toch nog 20 jaar werkzaam leven voor je?Dat vroeg ik mij dus ook al af... Je bent nu werkloos, maar dat zul je niet altijd blijven lijkt me. Hoe ga je het dan doen? Banen die 's middags beginnen liggen niet echt voor het oprapen hoor
[...]
Maar met 48 heb je toch nog 20 jaar werkzaam leven voor je?Dat vroeg ik mij dus ook al af... Je bent nu werkloos, maar dat zul je niet altijd blijven lijkt me. Hoe ga je het dan doen? Banen die 's middags beginnen liggen niet echt voor het oprapen hoor
zondag 6 oktober 2013 om 15:56
quote:borderwalk schreef op 06 oktober 2013 @ 15:14:
[...]
Maar met 48 heb je toch nog 20 jaar werkzaam leven voor je?
Mocht ik ooit weer aan het werk komen dan los ik het dan wel op
Heb een uitkering maar ben chronisch depressief en nog meer toeters en bellen
Ben nu bezig om er helemaal weer bovenop te krabbelen dus als de crisis over is hoop ik weer een baan te vinden
Als nachtportier ofzo lijkt me wel wat
[...]
Maar met 48 heb je toch nog 20 jaar werkzaam leven voor je?
Mocht ik ooit weer aan het werk komen dan los ik het dan wel op
Heb een uitkering maar ben chronisch depressief en nog meer toeters en bellen
Ben nu bezig om er helemaal weer bovenop te krabbelen dus als de crisis over is hoop ik weer een baan te vinden
Als nachtportier ofzo lijkt me wel wat
donderdag 10 oktober 2013 om 21:19
Even een berichtje om jullie op de hoogte te houden. Deze week ben ik naar de huisarts geweest, en ik heb wederom een doorverwijzing gekregen naar de neurologie/slaappoli in Ede.
De volgende dag kreeg ik al de watjes in huis om thuis alvast het melatoninegehalte in mijn speeksel te bepalen. Die test ga ik dus komend weekend maar eens doen. Verder moest ik een vragenlijst invullen. Als het goed is hoef ik niet weer opnieuw een dag met elektroden op mijn hoofd te lopen
De afspraak is pas in december helaas, dus dat duurt nog wel even.
De volgende dag kreeg ik al de watjes in huis om thuis alvast het melatoninegehalte in mijn speeksel te bepalen. Die test ga ik dus komend weekend maar eens doen. Verder moest ik een vragenlijst invullen. Als het goed is hoef ik niet weer opnieuw een dag met elektroden op mijn hoofd te lopen
De afspraak is pas in december helaas, dus dat duurt nog wel even.
donderdag 10 oktober 2013 om 23:05
Goh zoiets heb ik ook geloof ik, maar dan niet zo extreem. Maar ik ga wel altijd slapen omdat het moet, niet omdat ik moe ben, en ik werk als het kan het lekkerst tussen 22-3 uur. Maar melatonine is geweldig spul. Ik nam pilletjes, ging op de bank zitten en na een half uur kon ik mijn ogen amper open houden en wou ik zelf op een normale tijd gaan slapen, ik wist niet wat me overkwam!
donderdag 2 oktober 2014 om 00:02
Van de week las ik over DSPS en een aantal dingen kwamen me bekend voor.
Ik heb al heel mijn leven last van slaapproblemen.
Als peuter kon ik al niet slapen en zei de huisarts dat mijn moeder mij overdag wakker moest houden zodat ik 's avonds sliep.
Dat werkte niet want overdag viel ik van de slaap overal tegenaan, maar 's avonds was ik klaarwakker.
Verder viel en val ik pas laat in slaap, ondanks alle vroege school of werktijden.
Ik ben ook --20 jaar geleden- naar Kempenhaege geweest.
Daar concludeerden ze dat ik een avond/nachtmens ben en heb ik een strikt slaapschema aangehouden gedurende 3 maanden met 12 uur naar bed en 8 uur opstaan.
Dit hielp wel met het vroeger in kunnen slapen, maar ik voelde me daardoor niet fitter dus het lukte me niet om deze discipline continue (dus ook in het weekend) aan te houden.
Mijn vraag is of dit herkenbaar is voor anderen op dit forum.
En of het nou zo zou kunnen zijn of ik dit ook heb?
Bij Kempenhaege zeiden ze nl. alleen maar dat ik 'n avondmens ben.
Ook ben ik door een psychiater gediagnostiseerd als ADD omdat ik extreme concentratieproblemen heb.
Maar met slaapproblemen krijg je ook last van je concentratie dus vraag ik me nu af of ik wel ADD heb....
Nu las ik op Wikipedia dat mensen met DSPS wel rond dezelfde tijd in slaap vallen. Volgens mij heb ik dit niet.
Ben benieuwd naar reacties.
Alvast bedankt!
Ik heb al heel mijn leven last van slaapproblemen.
Als peuter kon ik al niet slapen en zei de huisarts dat mijn moeder mij overdag wakker moest houden zodat ik 's avonds sliep.
Dat werkte niet want overdag viel ik van de slaap overal tegenaan, maar 's avonds was ik klaarwakker.
Verder viel en val ik pas laat in slaap, ondanks alle vroege school of werktijden.
Ik ben ook --20 jaar geleden- naar Kempenhaege geweest.
Daar concludeerden ze dat ik een avond/nachtmens ben en heb ik een strikt slaapschema aangehouden gedurende 3 maanden met 12 uur naar bed en 8 uur opstaan.
Dit hielp wel met het vroeger in kunnen slapen, maar ik voelde me daardoor niet fitter dus het lukte me niet om deze discipline continue (dus ook in het weekend) aan te houden.
Mijn vraag is of dit herkenbaar is voor anderen op dit forum.
En of het nou zo zou kunnen zijn of ik dit ook heb?
Bij Kempenhaege zeiden ze nl. alleen maar dat ik 'n avondmens ben.
Ook ben ik door een psychiater gediagnostiseerd als ADD omdat ik extreme concentratieproblemen heb.
Maar met slaapproblemen krijg je ook last van je concentratie dus vraag ik me nu af of ik wel ADD heb....
Nu las ik op Wikipedia dat mensen met DSPS wel rond dezelfde tijd in slaap vallen. Volgens mij heb ik dit niet.
Ben benieuwd naar reacties.
Alvast bedankt!
donderdag 19 maart 2015 om 22:33
Heerlijk te lezen dat ik eindelijk soortgenoten gevonden heb. Ben dus een echt nachtmens, wordt het actiefst tussen middernacht en 3u. Heb op mijn gsm 5 wekkers staan, elk met een ander melodietje die elk nog is 4 keer snoozen om de 9 minuten na de ingestelde alarmtijd. Deze lopen af tussen 7u en 10u. Als ik die niet geregeld van melodie verander, slaap ik er los door (wekkers staan op maximum). afspraken worden gepland na 10u en anders blijf ik gewoon wakker omdat ik weet dat ik me anders overslaap. . Mijn slaapduur is ongeveer 4u. Eergisteren heb ik me sinds lange tijd moe gevoeld (is jaren geleden) en ben dan ook vroeg, tegen middernacht in slaap gevallen, om wakker te worden tegen 14u30. De week ervoor was vrij slecht qua slapen Ik slaap ongeveer 1 dag de week niet. Verleden jaar in een hersteloord 27u geslapen op 21 dagen en me nog niet moe voelen (heb nog nooit zoveel gelezen). slaapkamer heeft een temperatuur van 16 graden, heb wel gemerkt dat hoe kouder het is hoe beter ik slaap ( en dan bedoel ik slapen met een ijszak). Heb momenten gehad dat ik dan blijk geslapen te hebben op de vreemdste plaatsen ( maar dus niet het gevoel gehad hebben dat je toen moe was) (dat was 2 jaar terug). Heb daarnaast epilepsie en telkens ik dan vertelde dat ik slecht slaap, werd er vermeld 'epilepsie aanval wegens slaaptekort', alsof ik bewust weinig slaap. Broers/zussen en ouders zitten in hetzelfde bootje en slapen ook heel weinig. Kreeg vrij vaak de opmerking dat ik dan maar vroeger moest gaan slapen. Toen ik verleden week de neuroloog vertelde dat ik de nacht na een epilepsie anval ook maar 4u geslapen had op de spoedafdeling (00u00-02u en van 03-05u) werd ik eindelijk serieus genomen. Het slaaponderzoek waar ik al zolang naar vraag is nu plots bespreekbaar.
zaterdag 21 maart 2015 om 15:29
Ik heb het ook. Al vanaf dat ik een baby was, was ik snachts wakker. Wat ik ook doe, ik kom niet in een ochtendritme. In de avond leef ik op en piekt mijn energie. Dan ben ik het productiefst en moet ik dus naar bed. Heel frustrerend. Ik slik zelf Trazolan, om zelf te kunnen bepalen wanneer ik inslaap. Dat helpt goed, maar een ochtendmens zal ik nooit worden.
zaterdag 21 maart 2015 om 15:38
Hier ook iemand met DSPS, officieel gediagnosticeerd via de Slaappoli van het ziekenhuis in Ede. Na verschillende tests blijkt dat ik veel te laat en veel te weinig melatonine aanmaak. Jaren geëmmerd met doseringen melatonine op verschillende tijden maar dat hielp helaas niks. De melatonine er dus maar uitgegooid omdat ik er wel duf van werd. Ik heb ook nog een aantal andere aandoeningen die o.a. vermoeidheid veroorzaken dus ik moet er gewoon mee (leren) leven dat ik altijd moe ben. Omdat mijn melatoninepeil 's ochtend nog te hoog is, sta ik dus standaard met een onuitgeslapen gevoel op. Gelukkig werk ik vanuit huis en begin ik pas om elf uur dus kan ik redelijk op gang komen. Maar idd, 's avonds voel ik me top en kan rustig een nacht overslaan...
Het is lastig om mee om te gaan want veel mensen snappen het niet. (ja, als ik ook zo laat naar bed zou gaan, zou ik ook moe zijn. of: dan ga je toch eens een paar avonden lekker vroeg naar bed??)
Maar goed, ik heb er een redelijke weg in gevonden en ben er ook vrij open over naar anderen toe.
Het is lastig om mee om te gaan want veel mensen snappen het niet. (ja, als ik ook zo laat naar bed zou gaan, zou ik ook moe zijn. of: dan ga je toch eens een paar avonden lekker vroeg naar bed??)
Maar goed, ik heb er een redelijke weg in gevonden en ben er ook vrij open over naar anderen toe.
Ik ben mijn eigen bananenschil