Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
Ok, de telegraaf illustreert weer duidelijk wat er zoal mis is met Zwarte Piet.

'Zeurpiet Shepard krijgt de roe'

Het maakt niet uit wat je van deze dame van de VN vindt. Maar omdat zij zelf gekleurd is wordt ook zij vergeleken met Zwarte Piet.

Tsja...

http://www.telegraaf.nl/b ... hepherd_krijgt_roe__.html
quote:fjordson schreef op 23 oktober 2013 @ 11:34:

Wished. Ik begrijp niet dat jij niet begrijpt dat mensen die de ramadan en het suikerfeest vieren niemand kwetsen of mensen ongemakkelijk laten voelen. Wij daarentegen blijkbaar wel, ergens kan ik het me wel voorstellen dat als ik als negroïde man in een sinterklaasoptocht sta, het toch wel ongemakkelijk is. Als kind zag ik al dat het negerslaafjes waren.

En donkere mensen buitenlanders noemen? Mensen die hier al generaties wonen en soms niet eens in het land van hun grootouders zijn geweest?

Ik heb het gevoel dat jij ergens ver weg in een wit dorpje woont, ik schaam me als Nederlander voor mensen zoals jij.Als kind zag je dat het negerslaafjes waren? Dat ligt aan je opvoeding dan, niet aan het sinterklaas feest. En overigens zien die mensen die hier geboren zijn zichzelf als buitenlanders, dat is in deze discussie door hen zelf ook onderstreept. Als zij zichzelf niet als Nederlander zien, waarom moet een ander hun dan wel zo zien? Ik word echt moe van de lange-tenen-zielige-slachtoffer-kaart continue uitspelen.
Nee, Sheperd heeft zichzelf allang gediskwalificeerd, onder andere door vreemde uitspraken te doen over twee Santa's, door het feest van Nowruz een beschermde status te laten geven zonder protest, door het voeten van een dubbele agenda met betrekkingen tot schadevergoedingen en door over het algemeen volkomen onwetend te zijn over de kwestie.

En voor het praten voordat het onderzoek daadwerkelijk is afgerond.
quote:juniper213 schreef op 23 oktober 2013 @ 12:04:

[...]

Als kind zag je dat het negerslaafjes waren? Dat ligt aan je opvoeding dan, niet aan het sinterklaas feest. En overigens zien die mensen die hier geboren zijn zichzelf als buitenlanders, dat is in deze discussie door hen zelf ook onderstreept. Als zij zichzelf niet als Nederlander zien, waarom moet een ander hun dan wel zo zien? Ik word echt moe van de lange-tenen-zielige-slachtoffer-kaart continue uitspelen.

Ik had als kind inderdaad geen idee van het bestaan van slavernij en ik dacht nog nooit een 'neger' te hebben gezien totdat ik erachter kwam dat mijn nichtje ook een 'neger' was. Dat zei me allemaal helemaal niets. In mijn klas zaten ook donkere kindjes en ik heb daar nooit bij stilgestaan.

Toen ik ouder werd ben ik 'zwart en wit' gaan aanhouden of 'donker en blank' als ik eens een verschil wilde aantonen tussen twee groepen, bij geneeskunde gebruiken we 'het negroide ras' en 'het caucasische ras'.

Toen ik kind was bestond dat onderscheid niet en had ik geen idee van racisme.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 12:03:

Het maakt niet uit wat je van deze dame van de VN vindt. Maar omdat zij zelf gekleurd is wordt ook zij vergeleken met Zwarte Piet.

Tsja...

http://www.telegraaf.nl/b ... hepherd_krijgt_roe__.htmlDie kop is tendentieus van de Telegraaf, pun intended, maar toch misplaatst. Maar het punt is wel dat de samenstelling van deze werkgroep twijfelachtig is, en ik hoor deze mensen liever veel lawaai maken voor de enorme misstanden in hun eigen land (Jamaica, Afrika) voordat ze zich druk maken om iets wat ze niet eens begrijpen (volgens haar hebben we geen 2 santa clauses nodig, hoe dom ben je dan ).
Piet is in de jaren naar ons beeld ingevuld. De zwarte raven werden zwart gemaakte mannen en toen we een beeld kregen van een zwarte man kreeg hij krullen. Tegen de toenmalige kinderen legde ouders uit waarom hij zwart was, logisch, van de schoorsteen, want de raven luisterde daar al naar.

En zo werd Piet in de jaren aangepast naar een moderner beeld. Geen roe meer, geen zak, liever vriendelijker, minder eng en iets om bang voor te zijn.

Dat Piet het uiterlijk kreeg van een neger hoeft niet te betekenen dat Sint dus een slaaf erbij kreeg, integendeel. Het verhaal gaat dat hij die vrij kocht. Is dat erbij verzonnen toen wodan een bisschop werd van mira? We weten het niet. In ieder geval is er geen enkel aanwijzing dat het de slaaf was van de sint.

Die aanpassing kan nu weer gebeuren en zal ook gebeuren. Niet ineens maar gelijkdelijk. zoals ook zijn rol al aangepast is.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:juniper213 schreef op 23 oktober 2013 @ 12:04:

[...]

Als kind zag je dat het negerslaafjes waren? Dat ligt aan je opvoeding dan, niet aan het sinterklaas feest. En overigens zien die mensen die hier geboren zijn zichzelf als buitenlanders, dat is in deze discussie door hen zelf ook onderstreept. Als zij zichzelf niet als Nederlander zien, waarom moet een ander hun dan wel zo zien? Ik word echt moe van de lange-tenen-zielige-slachtoffer-kaart continue uitspelen.

Dit toont alleen maar aan dat jij totaal niet hebt begrepen wat FV jou duidelijk probeert te maken.

Wat opvoeding betreft, als je opvoeding er voor zorgt dat je in Piet al van jongs af aan de karikatuurneger herkent (en dus niet blind afgaat op wat de menigte zegt), dan heb je een hele goede opvoeding gehad.
quote:juniper213 schreef op 23 oktober 2013 @ 12:08:

[...]

Die kop is tendentieus van de Telegraaf, pun intended, maar toch misplaatst. Maar het punt is wel dat de samenstelling van deze werkgroep twijfelachtig is, en ik hoor deze mensen liever veel lawaai maken voor de enorme misstanden in hun eigen land (Jamaica, Afrika) voordat ze zich druk maken om iets wat ze niet eens begrijpen (volgens haar hebben we geen 2 santa clauses nodig, hoe dom ben je dan ).Eensch...
quote:fjordson schreef op 23 oktober 2013 @ 11:39:

Mijn ogen waren een tijd terug al geopend over dit onderwerp toen ik een (vermakelijke) site las over lelijke gekregen cadeaus. Daarin schreef een Amerikaanse, blanke vrouw een stuk over een koektrommel uit Nederland met sinterklaas en de pieten erop. Ze was compleet verbaasd dat in Holland een feest werd gevierd waar een blanke man de baas is en er alleen negerkinderen/mannen voor hem werken die er net zo uitzien als de slaven destijds. Iedereen reageerde vrij geschokt daarop, en ik zou het zelfde doen als ik dit over een land ver weg zou lezen.Ik kan me best voorstellen dat ze dat raar vond. Het is voor ons zó gewoon om Sinterklaas en Zwarte Piet te zien, dat we daar niet meer bij nadenken. Ik heb er eerlijk gezegd ook nooit een greintje racisme/koloniaal superioriteitsgevoel in gezien. Lopen daarom de emoties zo hoog op? Omdat we ineens wakker geschud worden over iets dat voor ons heel gewoon is? Vind ik overigens prima. Heb helemaal niet het idee dat iets me "afgepakt" wordt. Net als veel "gematigden" mag deze traditie van mij best wel iets aangepast worden. Maar helemaal afschaffen hoeft nu ook weer niet. Het sinterklaasfeest hoort net zo bij Nederland als schaatsen en erwtensoep.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 12:10:

[...]

Dit toont alleen maar aan dat jij totaal niet hebt begrepen wat FV jou duidelijk probeert te maken.

Wat opvoeding betreft, als je opvoeding er voor zorgt dat je in Piet al van jongs af aan de karikatuurneger herkent (en dus niet blind afgaat op wat de menigte zegt), dan heb je een hele goede opvoeding gehad.

Oh?

Ik vind het toch opvallend dat iemand als kind al zag dat het slaven waren ( wat Zwarte piet niet is, ik kan het bijven herhalen)

Zeg pak hem beet een 5 jarige maakt een link met zwarte mensen en slaven?

Dat is echt ingefluisterd.

Precies zoals ik eerder al schreef, het beeld maakt wat je is aangeleerd.
Ik schrik echt van de reacties van mensen, ook mensen die ik ken op facebook. Er worden tientallen plaatjes geplakt zoals: "Wie zwarte piet niet eert, is ons landje niet weert". Ik vind het bijna eng. Ik ga blijkbaar niet met de massa mee. Ik heb het lef gehad om een tegengeluid te plaatsen op facebook, heel luchtig gebracht met de status dat ik het probleem niet zie om Zwarte Piet een beetje aan te passen. Wat denk je, ben door een aantal mensen ontvriend.
Here I am - now what are your other two wishes...
Oprechte vraag welke attracties in De Efteling buitenlandse gasten herinneren aan ons imperialisme? Ik ben er nl. in geen jaaaren geweest.

Overigens heb ik als kind in Zwarte Piet nooit een slaaf gezien. Dacht er niet over na, hij was gewoon zoals ie was. Eerder naief van mijn generatie dan (onbewust) racistisch.

Tsja...

Nee hoor ze word nergens in dat stukje vergeleken met zwarte piet en in dat filmpje ook niet.!

Ik heb even voor je opgezocht wat zeurpiet betekent maar goed dat weet je zelf ook wel natuurlijk.

zeurpiet

Tsja...

en dat bedoel ik, je bent al net zo erg. als je hier al weer iets in ziet dat rascime is sla je door. Zeurpiet is een volstrekt normale niet sint gelinkte uitdrukking in het Nederlands en in dit geval een leuke woordgrap.

Het is wat men al aangaf, je kan overal wel rascime en discriminatie in zien.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:kadanz, 23 minuten geleden

Ok, voor het eerst in mijn viva-carriere...de facepalm!Ach, de eerste keer... Ik heb hem al zeker honderd keer van je gehad. En in topics met onderwerpen die zeer gevoelig voor mij en andere vrouwen hier op het forum liggen. Maar dan is het volgens jou wel allemaal overgeboelig gezeur. Zo serieus neem ik jou in deze hele discussie dus ook niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Een discussie waarbij beide kampen vanuit loopgraven elkaar bestoken, niet met argumenten, maar met onderbuikgevoelens.

Niemand wil gediscrimineerd worden, niemand wil voor racist uitgemaakt worden. Hoe breng je mensen dan toch zover dat ze naar elkaar luisteren?

Ik pas ervoor om voor racist te worden uitgemaakt, ik zal ook niet roepen dat mensen maar naar hun eigen land moeten oprotten; Nederland is hun eigen land. En van alles erbij halen over moslims, moskeeën en offerfeesten is niet ter zake doende. Dan heb je ook niet begrepen wie zich tegen zwarte piet in deze hoedanigheid keert.

Ik vraag me alleen af, is het niet meer van belang waar Sinterklaas en zwarte piet NU voor staan, is de oorsprong zoveel belangrijker? Gaat het dan niet veel meer om de erkenning dat onze blanke voorouders fout zaten als slavenhouders/handelaren? Ik weet het niet hoor, het is echt een oprechte vraag.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:doddie, 43 seconden geleden

en dat bedoel ik, je bent al net zo erg. als je hier al weer iets in ziet dat rascime is sla je door. Zeurpiet is een volstrekt normale niet sint gelinkte uitdrukking in het Nederlands en in dit geval een leuke woordgrap.

Het is wat men al aangaf, je kan overal wel rascime en discriminatie in zien.Volstrekt eens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:dekleinekapitein schreef op 23 oktober 2013 @ 12:08:

[...]

Ik had als kind inderdaad geen idee van het bestaan van slavernij en ik dacht nog nooit een 'neger' te hebben gezien totdat ik erachter kwam dat mijn nichtje ook een 'neger' was. Dat zei me allemaal helemaal niets. In mijn klas zaten ook donkere kindjes en ik heb daar nooit bij stilgestaan.

Toen ik ouder werd ben ik 'zwart en wit' gaan aanhouden of 'donker en blank' als ik eens een verschil wilde aantonen tussen twee groepen, bij geneeskunde gebruiken we 'het negroide ras' en 'het caucasische ras'.

Toen ik kind was bestond dat onderscheid niet en had ik geen idee van racisme.En dat is een belangrijk punt die de anti-zwarte piet lobby maar al te graag over het hoofd ziet in de discussie. Aan kinderen wordt het sinterklaas verhaal niet racistisch uitgelegd. Je kunt afdingen aan de uitleg: Piet is zwart van de schoorsteen roet. Maar juist die uitleg laat zien, dat Sinterklaas niet staat voor het laten herleven van de slavernij en racisme. Kinderen krijgen niet te horen als uitleg: "nou negers zijn slaven, de knechten van de blanken en ze zijn hartstikke dom. Daarom mag Sint ze gebruiken, het zijn toch maar stomme negertjes. Zie je die donkere kindertjes daar? Ook negertjes, zo dom als wat, die mag je als je knecht gebruiken." Als kinderen in NL zo worden opgevoed met het Sinterklaasfeest, dan hebben mensen een goed punt betreft het racisme. Maar het hele feest kent al lang niet meer sporen van slavernij, dat vergeten mensen dan liever, want dat spreekt hun argumenten tegen.
quote:doddie schreef op 23 oktober 2013 @ 12:17:

[...]

Het is wat men al aangaf, je kan overal wel rascime en discriminatie in zien.
O en ik las ook dat het sinterklaasjournaal ook gewoon uitgezonden gaat worden incl. de pieten.
quote:amarna schreef op 23 oktober 2013 @ 12:13:

[...]

Ik kan me best voorstellen dat ze dat raar vond. Het is voor ons zó gewoon om Sinterklaas en Zwarte Piet te zien, dat we daar niet meer bij nadenken. Ik heb er eerlijk gezegd ook nooit een greintje racisme/koloniaal superioriteitsgevoel in gezien. Lopen daarom de emoties zo hoog op? Omdat we ineens wakker geschud worden over iets dat voor ons heel gewoon is? Vind ik overigens prima. Heb helemaal niet het idee dat iets me "afgepakt" wordt. Net als veel "gematigden" mag deze traditie van mij best wel iets aangepast worden. Maar helemaal afschaffen hoeft nu ook weer niet. Het sinterklaasfeest hoort net zo bij Nederland als schaatsen en erwtensoep.

Het probleem is dat we in Nederland onze geschiedenis niet kennen. En als we de geschiedenis wel kennen dan doen we alsof we er helemaal niks mee te maken hebben. Dit is een typisch Nederlands trekje.

Dat heeft dus als resultaat dat we in een omgekeerde wereld leven: degene die er op wijst dat Piet gebaseerd is op een racistische negekarikatuur is is gek, stelt zich aan.

Leidend is voor veel mensen wat er mee bedoeld wordt, niet wat het in feite is.
quote:ShamRock schreef op 23 oktober 2013 @ 12:16:

Ik schrik echt van de reacties van mensen, ook mensen die ik ken op facebook. Er worden tientallen plaatjes geplakt zoals: "Wie zwarte piet niet eert, is ons landje niet weert". Ik vind het bijna eng. Ik ga blijkbaar niet met de massa mee. Ik heb het lef gehad om een tegengeluid te plaatsen op facebook, heel luchtig gebracht met de status dat ik het probleem niet zie om Zwarte Piet een beetje aan te passen. Wat denk je, ben door een aantal mensen ontvriend.Ruimt lekker op!
Deze vind ik dan wel weer grappig

Natuurlijk ken ik de geschiedenis. Maar wat heeft de generatie van nu daar in vredesnaam mee te maken? Zij zijn daar niet verantwoordelijk voor.
Lieve mensen,

ik zou zeggen dat het eigenlijk allemaal niet meer uitmaakt wat er in het verleden is gebeurd. Maar HOE zorgen we ervoor dat we het feest kunnen overleveren?

Gewoon door een kleine aanpassing. Precies zoals aanvankelijk is voorgesteld door de mensen die het fenomeen aankaartten. Prima oplossing.

Als de VN zegt 'afschaffen die hap' dan is de voorgestelde oplossing ineens een redding. Hoera!

(Ik vind het trouwens wel heel slecht dat de voorzitter van de VN zulke uitlatingen heeft gedaan en van mij mag ze daarom vervangen worden. Het toont wel aan HOE vreemd men in het buitenland onze traditie vindt en ik geloof dat heel veel mensen dat eerst niet wilden aannemen.)

Het principe van een blinde vlek, mensen, is dat je het zelf niet ziet. Meestal is het pijnlijk als die door een ander benoemd wordt. Een vinger op een zere plek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven