Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:mika65 schreef op 26 oktober 2013 @ 13:38:

[...]

Als er dit jaar al een begin word gemaakt met veranderingen aan ZP, bv zwarte vegen en een paar kleurpieten erbij. Daar kijken kinderen echt niet raar van op vooral niet als er een leuk verhaal omheen verteld word

Is het nu zo erg om het uiterlijk van ZP wat aan te passen? Als er mensen zich er zo door gekwetst voelen dan doe je die mensen een plezier ermee. Kleine moeite groot plezier

Ik blijf er op tegen om grote veranderingen aan te brengen.

Dan ben ik misschien een sentimentele muts, so be it. Maar ik hecht oprecht veel waarde aan het Sinterklaasfeest en het beeld groot veranderen zou ik ook niet leuk ervaren.

Ja mensen voelen zich gekwetst, dat vind ik rot en een paar kleine details aanpassen zou ik geen moeite mee hebben.

Maar zoals ik eerder al schreef, gevoeligheden zijn door iedereen op elke hoek van de straat te vinden, en het 1 is niet belangrijker dan het ander. Je kan simpelweg de wereld niet voor iedereen comfortabel maken.

Bovendien is Zwarte piet slechts de kapstok,je haalt het probleem niet weg want een andere kapstok is zo gevonden.
Han van der Horst Historicus

Zwarte Piet discussie voedt juist racisme

Het demoniseren van Zwarte Piet is een godsgeschenk aan Wilders

De Verenigde Naties gaan zich met de traditie van Zwarte Piet bemoeien. Het Hoge Commissariaat van de Mensenrechten vraagt zich in een officiële brief, door enkele speciale rapporteurs ondertekend, af of de 'Swarte Piet celebration' geen raciale stereotypering inhoudt van personen uit Afrika en van Afrikaanse afstamming en of die traditie daarom niet van overheidswege zou moeten worden aangepakt.

Dit zal ongetwijfeld aanleiding geven tot verheugenis bij Quinsy Dario en de zijnen of bij de lieden die Zwarte Piet willen vergelijken met anti-semitische pogroms.

Ik zou dezulken en de critici uit het buitenland die hun eigen mentale achtergrond op Nederlandse toestanden projecteren en op grond daarvan conclusies trekken op het volgende willen wijzen: het sinterklaasfeest is een van de diepst gewortelde tradities in de Nederlandse cultuur. Het is voor ouders en kinderen een ankerpunt in het jaar, in veel opzichten met Kerstmis het belangrijkste feest. Men is zich in Nederland nooit van enig kwaad bewust geweest. Op geen enkele wijze heeft het feest ooit denkbeelden over blanke superioriteit bij etnische Nederlanders geschraagd.

Die denkbeelden bestaan wel maar zij zijn nooit gefundeerd geweest op het voorbeeld dat Sinterklaas heeft gegeven. Je kunt dat op grond van je eigen achtergrond onvoorstelbaar vinden maar toch is het zo. Net zoals er overal in de wereld tradities bestaan die op buitenstaanders vreemd of verdacht overkomen. Wie eurocentrisch denkt, zal bijvoorbeeld heel veel Afrikaanse initiatieriten in de overgang van kind naar volwassene als wreed of onmenselijk kwalificeren.

Nu zien etnische Nederlanders ongeveer op deze wijze een van hun centrale feesten gedemoniseerd. Zij worden van racisme beschuldigd tenzij zij Zwarte Piet, die geliefde figuur uit hun jeugd, verwijderen of onherkenbaar veranderen. Dat komt héél hard aan.

Wat zijn dan de gevolgen? Quincy Dario, de VN-rapporteurs en de felle critici van Zwarte Piet zijn bezig een doos van Pandora te openen. Zij scheppen een klimaat waarin echte racisten zich als verdedigers van Zwarte Piet kunnen opwerpen. Die hebben deze kans om zich bij de gematigde meerderheid populair te maken in dank aanvaard. Voortaan zullen tegenstanders van de VN, van Europa, van de open kosmopolitische samenleving, Zwarte Piet in hun vaandel voeren. Zij zullen elke aanklacht tegen werkelijke discriminatie in Nederland – afdoen als weer een voortzetting van de Zwarte Piet discussie. Zij zullen nieuwe aanhangers winnen voor hun verderfelijke denkbeelden.

Fatsoenlijke mensen zijn natuurlijk van mening dat zulke racisten van Pieterbaas áf moeten blijven maar die strijd wordt een stuk moeilijker als zelfs een VN-commissie Zwarte Piet politiseert en in probeert te delen bij het kwaad.

Dát, lieve vrienden, bereik je als je de verkeerde vijanden kiest. Dan reik je de échte vijand de overwinning aan. De aanval op Zwarte Piet is een godsgeschenk aan Geert Wilders. Hij zal Quincy Dario eeuwig dankbaar blijven. Of anders zijn auctor intellectualis Bosma wel.
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 13:43:

@mika, jouw opmerking is al door velen gemaakt. Als het zo simpel zou zijn, dan zou er ook geen discussie zijn. Er zijn veel mensen die dit geen goed voorstel vinden. Dus, daar sta je dan met je voorstel. Gaat niet werken, dus wat nu?

Maar als mensen als Mika hun mening niet geven, dan wordt het debat volledig gedomineerd door de mensen met de meest extreme meningen.

Hoe meer mensen met gematigdere meningen van zich laten horen, hoe beter. :-).
quote:mika65 schreef op 26 oktober 2013 @ 13:38:

[...]

Als er dit jaar al een begin word gemaakt met veranderingen aan ZP, bv zwarte vegen en een paar kleurpieten erbij. Daar kijken kinderen echt niet raar van op vooral niet als er een leuk verhaal omheen verteld word

Is het nu zo erg om het uiterlijk van ZP wat aan te passen? Als er mensen zich er zo door gekwetst voelen dan doe je die mensen een plezier ermee. Kleine moeite groot plezier

Helemaal mee eens. Als er nu mee begonnen zou worden weten de kinderen over een paar jaar niet beter. Kalm en gefaseerd, geïntroduceerd door Dieuwertje en de Hoofdpiet.

En ik kan me zo voorstellen dat het ook zo zal gebeuren, net zoals de zak en de roe op een gegeven moment verdwenen en Piet slim en de Sint lief, wereldvreemd en wat naïevig werd.

Nu is er veel om te doen, als er kalmpjes aan dingen veranderen de komende jaren dan zal de ophef ook wel meevallen waarschijnlijk.
quote:consuelabananahammok schreef op 26 oktober 2013 @ 13:46:

[...]

Ik blijf er op tegen om grote veranderingen aan te brengen.

Dan ben ik misschien een sentimentele muts, so be it. Maar ik hecht oprecht veel waarde aan het Sinterklaasfeest en het beeld groot veranderen zou ik ook niet leuk ervaren.

Ja mensen voelen zich gekwetst, dat vind ik rot en een paar kleine details aanpassen zou ik geen moeite mee hebben.

Maar zoals ik eerder al schreef, gevoeligheden zijn door iedereen op elke hoek van de straat te vinden, en het 1 is niet belangrijker dan het ander. Je kan simpelweg de wereld niet voor iedereen comfortabel maken.

Bovendien is Zwarte piet slechts de kapstok,je haalt het probleem niet weg want een andere kapstok is zo gevonden.

Die redenering kan ik me wel bij aan sluiten. Het probleem, mijns inziens, is dat mensen als Quinsy en ook FV heel stellig zijn: Zwarte piet IS racisme, punt uit, klaar. Accepteer dat, erken dat, het gaat niet om de intentie, het gevoel, de uitleg maar alleen maar om de impact die het bij sommigen heeft. Boem.

En daarmee maak je anderen monddood. Quinsy werpt zich op als opvoeder over wat racisme nou eigenlijk is. Hij had geen slechter voorbeeld kunnen kiezen, als je dat maar door blijft drammen, zal de meerderheid nooit naar je luisteren. Je zult moeten leren in het debat, en als strijder voor welk principe dan ook, hoe je het beste kunt opstellen in een discussie. Gesloten of open, en Quinsy kiest voor gesloten. Er is maar 1 standpunt, en gaat vervolgens voorbij aan alles, wat eigenlijk heel belangrijk is. Hij schuift intenties zo van tafel af, waardoor je een belangrijk diepgewortelde opvatting bij de andere partij diskwalificeert. Daar maak je geen vrienden mee. Ik begrijp die uitspraak: zwarte piet is racisme. Maar de houding: over dat punt valt niet de discussieren, dat moet iedereen erkennen en iets anders staat hij niet voor open. Daarmee geeft hij dus ruim baan, aan alle mensen die op zijn Geert Wilders graag inspelen op heersende sentimenten, en deze te gebruiken voor hun eigen doel. Je geeft ze een platform en een kapstok in deze discussie, een kapstok die bij zoveel totaal geen racistische associatie kent. Dan kun je gaan stampvoeten dat dit onzin is, dat het wel degelijk racisme is, maar daarmee ondermijn je de diepgewortelde opvatting van velen. Velen die oprecht omvallen, dat je zwarte piet als racistisch ziet. Dan kun je daar je missie van gaan maken: die mensen met alle goede bedoelingen gaan opvoeden, dat hun goede bedoelingen eigenlijk verkeerd zijn. Maar daarmee bereik je het tegenovergestelde, namelijk een kapstok voor de echte lelijke schreeuwerds met slechte intenties. Moet je daar dan voor in je handen klappen en trots zijn op jezelf. Je ontkent het belang van intenties, die schuift hij keer op keer van tafel, maar goede of kwade bedoelingen zijn juist de kern. Hij speelt daar mee, en speelt de mensen met slechte bedoelingen in de kaart. Dat was toch niet de bedoeling van zijn missie?
quote:EllieFiederellie schreef op 26 oktober 2013 @ 13:53:

[...]

Maar als mensen als Mika hun mening niet geven, dan wordt het debat volledig gedomineerd door de mensen met de meest extreme meningen.

Hoe meer mensen met gematigdere meningen van zich laten horen, hoe beter. :-).

Precies. Zoals Waranka gisteren al opmerkte, de meeste gematigden hebben de discussie al weer verlaten.

Intussen is de NOS al lang en breed bezig met hoe een en ander gaat worden aangepakt, dit jaar en de komende jaren. Die hebben er al heel wat vergaderingen opzitten over dit onderwerp.

Ben benieuwd waar ze mee gaan komen.
Maar de sentimentele zoals ik onder ons, hebben OOK gevoel. Gevoel aan herinneringen, traditie, het verhaal.

Het beeld wat, en dan spreek ik voor mijzelf maar ik ben niet alleen, in mijn beleving en gevoel, niets maar dan ook niets te maken heeft met racisme maar alles meteen warme en betoverende tijd van het jaar.

Ik heb in de hele discussie nog niemand van de anti kant daar begrip voor horen opbrengen. dat sentiment en gevoel word niet eens erkent zelfs gewoon van tafel geveegd.

Als in, wat maakt het uit, is het nou zo erg?
quote:Eleonora schreef op 26 oktober 2013 @ 14:03:

[...]

Precies. Zoals Waranka gisteren al opmerkte, de meeste gematigden hebben de discussie al weer verlaten.

Intussen is de NOS al lang en breed bezig met hoe een en ander gaat worden aangepakt, dit jaar en de komende jaren. Die hebben er al heel wat vergaderingen opzitten over dit onderwerp.

Ben benieuwd waar ze mee gaan komen.Dat is heel leuk voor de NOS, maar laat de NOS nou niet bepalend zijn voor hoe Sinterklaas wordt gezien en gevierd in het hele land. Dus de scholen, dorpen, steden, buurtverenigingen, gezinnen, vriendengroepen, sportverenigingen. Ik vind het allemaal prima, en heb eigenlijk begrepen dat het overleg nou echt niet zo vooruit strevend allemaal is. Het beeld wat op televisie komt is ook zeker van invloed op de algemene beeldvorming. Maar eerlijk gezegd, zie ik het gewoon niet op grote schaal echt veranderen. Die pietitie is zo massaal op gereageerd. Ik vermoed dat we dit jaar nog veel meer Pieten bij het feest gaan tegenkomen, dan voorgaande jaren. Mensen die uit protest dit jaar Piet gaan spelen.
Kortom, een clubje bij de NOS kan niet veranderen en bepalen, wat de rest van NL ermee doet en ervan vindt.
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 14:02:

[...]

Die redenering kan ik me wel bij aan sluiten. Het probleem, mijns inziens, is dat mensen als Quinsy en ook FV heel stellig zijn: Zwarte piet IS racisme, punt uit, klaar. Accepteer dat, erken dat, het gaat niet om de intentie, het gevoel, de uitleg maar alleen maar om de impact die het bij sommigen heeft. Boem.

En daarmee maak je anderen monddood. Quinsy werpt zich op als opvoeder over wat racisme nou eigenlijk is. Hij had geen slechter voorbeeld kunnen kiezen, als je dat maar door blijft drammen, zal de meerderheid nooit naar je luisteren. Je zult moeten leren in het debat, en als strijder voor welk principe dan ook, hoe je het beste kunt opstellen in een discussie. Gesloten of open, en Quinsy kiest voor gesloten. Er is maar 1 standpunt, en gaat vervolgens voorbij aan alles, wat eigenlijk heel belangrijk is. Hij schuift intenties zo van tafel af, waardoor je een belangrijk diepgewortelde opvatting bij de andere partij diskwalificeert. Daar maak je geen vrienden mee. Ik begrijp die uitspraak: zwarte piet is racisme. Maar de houding: over dat punt valt niet de discussieren, dat moet iedereen erkennen en iets anders staat hij niet voor open. Daarmee geeft hij dus ruim baan, aan alle mensen die op zijn Geert Wilders graag inspelen op heersende sentimenten, en deze te gebruiken voor hun eigen doel. Je geeft ze een platform en een kapstok in deze discussie, een kapstok die bij zoveel totaal geen racistische associatie kent. Dan kun je gaan stampvoeten dat dit onzin is, dat het wel degelijk racisme is, maar daarmee ondermijn je de diepgewortelde opvatting van velen. Velen die oprecht omvallen, dat je zwarte piet als racistisch ziet. Dan kun je daar je missie van gaan maken: die mensen met alle goede bedoelingen gaan opvoeden, dat hun goede bedoelingen eigenlijk verkeerd zijn. Maar daarmee bereik je het tegenovergestelde, namelijk een kapstok voor de echte lelijke schreeuwerds met slechte intenties. Moet je daar dan voor in je handen klappen en trots zijn op jezelf. Je ontkent het belang van intenties, die schuift hij keer op keer van tafel, maar goede of kwade bedoelingen zijn juist de kern. Hij speelt daar mee, en speelt de mensen met slechte bedoelingen in de kaart. Dat was toch niet de bedoeling van zijn missie?

het wekt ook verdeling op en je treft mensen die er echt geen kwaad mee willen zetten, nog het op hun bord willen krijgen.

Zoal ik eerder schreef, gewoon als geluid dat de vriendin van mijn dochter in de hele commotie enkel last heeft van die hele discussie.

Ze heeft niets met het hele gevoel rondom zwarte piet , is gewoon opgegroeid met het feest en nu ineens als iemand met een gekleurde huid krijgt ze ineens van alles op haar bord.
quote:consuelabananahammok schreef op 26 oktober 2013 @ 14:06:

Maar de sentimentele zoals ik onder ons, hebben OOK gevoel. Gevoel aan herinneringen, traditie, het verhaal.

Het beeld wat, en dan spreek ik voor mijzelf maar ik ben niet alleen, in mijn beleving en gevoel, niets maar dan ook niets te maken heeft met racisme maar alles meteen warme en betoverende tijd van het jaar.

Ik heb in de hele discussie nog niemand van de anti kant daar begrip voor horen opbrengen. dat sentiment en gevoel word niet eens erkent zelfs gewoon van tafel geveegd.

Dit probeerde ik eerder ook aan FV uit te leggen.

Met daarbij de vraag of we de probleemstelling 'Zwarte Piet is racisme' konden vervangen door 'Zwarte Piet heeft racistische aspecten'. Omdat die laatste stelling naar mijn idee veel meer ruimte biedt aan het feit dat Zwarte Piet ook allerlei andere betekenissen heeft, daarmee minder mensen onnodig kwetst, en een rationele discussie over het geheel dus makkelijker maakt.

Maarja, ik geloof dat mijn uitleg niet overkwam.
quote:consuelabananahammok schreef op 26 oktober 2013 @ 14:11:

[...]

het wekt ook verdeling op en je treft mensen die er echt geen kwaad mee willen zetten, nog het op hun bord willen krijgen.

Zoal ik eerder schreef, gewoon als geluid dat de vriendin van mijn dochter in de hele commotie enkel last heeft van die hele discussie.

Ze heeft niets met het hele gevoel rondom zwarte piet , is gewoon opgegroeid met het feest en nu ineens als iemand met een gekleurde huid krijgt ze ineens van alles op haar bord.Dat ziet FV weer als bewijs van haar stelling
quote:EllieFiederellie schreef op 26 oktober 2013 @ 14:13:

Met daarbij de vraag of we de probleemstelling 'Zwarte Piet is racisme' konden vervangen door 'Zwarte Piet heeft racistische aspecten'. Omdat die laatste stelling naar mijn idee veel meer ruimte biedt aan het feit dat Zwarte Piet ook allerlei andere betekenissen heeft, daarmee minder mensen onnodig kwetst, en een rationele discussie over het geheel dus makkelijker maakt.

Maarja, ik geloof dat mijn uitleg niet overkwam.Dat valt niet aan haar uit te leggen, het IS niet zo, dus kan jouw uitleg ook niet worden geaccepteerd. Racistische aspecten IS racisme, zo is ze in gegaan op jouw uitleg. Je uitleg komt dus wel over, maar wordt zo van tafel geveegd.
quote:consuelabananahammok schreef op 26 oktober 2013 @ 14:06:

Jij doet toch ook geen stap die kant op?

Hoe lief ik je ook vind, je bent ook star en hebt het al deze hele discussie meerdere malen per dag over wat jij vindt en voelde en voelt. 'Rot dat mensen zich er niet ok bij voelen maar.......' En je zegt ook dat 'kleine dingen mogen veranderen maar....' en daar blijf jij net zo goed bij.

Dat is je goed recht natuurlijk maar mensen die het anders zien dan jij zetten die stap ook niet. Daarom is er o.a. de patstelling in dit topic. Omdat er o.a. zo muurvast vastgehouden wordt aan hoe het was.
quote:EllieFiederellie schreef op 26 oktober 2013 @ 14:13:

[...]

Maarja, ik geloof dat mijn uitleg niet overkwam.

Nee en dan zou het ook beter zij wellicht dat je zegt, sommige aspecten van Zwarte piet worden als racistisch ervaren door sommige mensen. En je zou best kunnen kijken hoe dat wat te downgraden,zonder rigoreus te gaan hakken in Zwarte piet.

Ik heb er niet eens zo bij stil gestaan toen ik aan de dochter van mijn vriendin vroeg hoe zij het ervaart dat ik juist ook door de hele discussie iets op haar bord gooi waar ze helemaal geen zin in heeft.

Quincy en consorten komen op voor de belangen van mensen met hun huidskleur maar enkel diegene die die mening delen. De andere groep krijgt de shit door hun discussie op hun bord, die dat helemaal niet willen. Die mening niet hebben, geen last van hebben en er toch ineens ook in een hoek geparkeerd worden als zijnde, jij bent zeker ook tegen? wat vind jij?. Denk je ook gewoon leuk Sinterklaas te vieren sta je ongevraagd in de belangstelling.
quote:hollebollegijs schreef op 26 oktober 2013 @ 10:58:

[...]

Profielfoto nee petitie wel, geeft toch wel een redelijk beeld van Piet's populariteit.Staat die populariteit ter discussie dan?
quote:Eleonora schreef op 26 oktober 2013 @ 14:16:

[...]

Jij doet toch ook geen stap die kant op?

Hoe lief ik je ook vind, je bent ook star en hebt het al deze hele discussie meerdere malen per dag over wat jij vindt en voelde en voelt. 'Rot dat mensen zich er niet ok bij voelen maar.......' En je zegt ook dat 'kleine dingen mogen veranderen maar....' en daar blijf jij net zo goed bij.

Dat is je goed recht natuurlijk maar mensen die het anders zien dan jij zetten die stap ook niet. Daarom is er o.a. de patstelling in dit topic. Omdat er o.a. zo muurvast vastgehouden wordt aan hoe het was.

Ik heb nog niemand in deze discussie van de antikant horen zeggen, ik heb wel begrip voor je gevoel, dat heb ik wel aangegeven en dat begrip hoeft niet gelijk te staan aan oke veranderen de hele boel maar rigoreus. Ik denk dat met een stap die richting opzetten niet hoeft te betekenen dat je je eigen gevoel daar totaal voor op hoeft te geven.

Dat kan star zijn, of je eigen gevoel niet totaal aan de kant zetten. Het is maar hoe je het bekijkt.Je kan begrip voor elkaar tonen op bepaalde aspecten en toch je standpunt verdedigen. Maar als ik dat doe is mijn gevoel onzin bij de anti groep.

Ik ontken niemand zijn gevoel en als ik dat wel heb gedaan, dan mijn welgemeende excuus. Ik wil alleen niet mijn eigen gevoel wel ontkennen om de tegenpartij volledig tegemoet te komen.
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 14:13:

[...]

Dat ziet FV weer als bewijs van haar stelling Dat kan, zo kan je overal een argument in vinden natuurlijk, Ik bedoel niet dat ze ineens racisme op haar bord krijgt, maar meer " mag ik gewoon ook sinterklaas en zwarte piet leuk vinden zonder dat mijn kleur daarmee te maken heeft? "
quote:consuelabananahammok schreef op 26 oktober 2013 @ 14:24:

[...]

Ik heb nog niemand in deze discussie van de antikant horen zeggen, ik heb wel begrip voor je gevoel, dat heb ik wel aangegeven en dat begrip hoeft niet gelijk te staan aan oke veranderen de hele boel maar rigoreus. Ik denk dat met een stap die richting opzetten niet hoeft te betekenen dat je je eigen gevoel daar totaal voor op hoeft te geven.

Dat kan star zijn, of je eigen gevoel niet totaal aan de kant zetten. Het is maar hoe je het bekijkt.Je kan begrip voor elkaar tonen op bepaalde aspecten en toch je standpunt verdedigen. Maar als ik dat doe is mijn gevoel onzin bij de anti groep.

Ik ontken niemand zijn gevoel en als ik dat wel heb gedaan, dan mijn welgemeende excuus. Ik wil alleen niet mijn eigen gevoel wel ontkennen om de tegenpartij volledig tegemoet te komen.

Er hebben niet zo veel fanatieke anti-ZP-ers gereageerd. Dus ik weet niet van wie je zo'n reactie verwacht had eigenlijk....

Zelf mag het van mij blijven zoals het is maar ik snap er alles van als het verandert, omdat ik begrijp dat er mensen gekwetst worden en zich er rot/ongemakkelijk bij voelen.

En er gaan denk ik inderdaad dingen aan ZP veranderen. Ondanks de protesten. Nogmaals, de omroepen zitten daar al over te vergaderen en dat zijn doorgaans wel trendsetters. Het zal waarschijnlijk een tijdje duren maar het blijft vast niet zoals het nu is. Zoals ook andere zaken in de loop der jaren aan het Sintfeest zijn veranderd zonder veel gedoe.
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 12:12:

Dtt was (en is) mijn mening tien paginas geleden. Hoop dat een beetje duidelijkheid brengt voor degenen mij niet konden volgen.

Ik ben niet in Nederland geboren, ik ben blank.

De eerste keer dat ik in Nederland een boot vol met "apen" gekleed als clowns zag dacht ik: jeetje wat is dit raar!! Geen leuke gedachten gingen door mij heem en dacht meer aan racisme dan aan een leuke kinderfeest.

Ik kan zeggen dat ik nooit de volledig naam van een piet heb gebruik: pit dit, pit dat tegen mijn kind zei en natuurlijk heb ook nooit tegen mijn kind gelogen over wie Sint was of de Pieten eromheen. Idem met andere kinderdingen; mijn kind was even blij met zijn cadeausGaat ie lekker met borstklopperij?
quote:hollebollegijs schreef op 25 oktober 2013 @ 23:59:

De hele discussie over Piet wel of niet als directe nazaat van een slaaf is zijn uiterlijk, meer argumenten heb ik niet gelezen dus volgens mij is een redelijk compromis een type als coole Piet

[img]http://nltracks.nl/system/images/156342 ... 1258452250[/img]

Geen kroeshaar, geen oorbellen en geen uiterlijk dat lijkt op een stereotypering van een neger.

Wie kan zich hier niet in vinden? Ik wel.Prima.
quote:Eleonora schreef op 26 oktober 2013 @ 14:32:

[...]

Er hebben niet zo veel fanatieke anti-ZP-ers gereageerd. Dus ik weet niet van wie je zo'n reactie verwacht had eigenlijk....

Zelf mag het van mij blijven zoals het is maar ik snap er alles van als het verandert, omdat ik begrijp dat er mensen gekwetst worden en zich er rot/ongemakkelijk bij voelen.

En er gaan denk ik inderdaad dingen aan ZP veranderen. Ondanks de protesten. Nogmaals, de omroepen zitten daar al over te vergaderen en dat zijn doorgaans wel trendsetters. Het zal waarschijnlijk een tijdje duren maar het blijft vast niet zoals het nu is. Zoals ook andere zaken in de loop der jaren aan het Sintfeest zijn veranderd zonder veel gedoe.

Ik bedoel eigenlijk niet alleen de discussie hier, maar de discussie overal.

Van wederzijds begrip is weinig sprake en als die er al is is die het meest in de hoek te vinden die niet anti is.

Ik heb die 1 keer gezien en dat was tussen bram van de vlught en een schrijver volgens mij ( ik ben zijn naam kwijt) En dat een fijn gesprek tussen twee mensen die het beste met Zwarte piet voor hadden en met een kleine aanpassing binnen het feest elkaar tevreden de hand zouden kunnen schudden.

Maar goed, ik weet dat we niet in een sprookjeswereld leven. Een mooi voorbeeld hoe het ook kan was het wel
Anti-kant; gaat het ook om de kleding of alleen om de kleur, ringen, rode lippen, kroeshaar?
quote:consuelabananahammok schreef op 26 oktober 2013 @ 14:24:

[...]

Ik ontken niemand zijn gevoel en als ik dat wel heb gedaan, dan mijn welgemeende excuus. Ik wil alleen niet mijn eigen gevoel wel ontkennen om de tegenpartij volledig tegemoet te komen.Dat is niet waar consuela. Ik heb keer op keer gezegd dat ik begrip heb voor je gevoel. Dat ik nota bene zelf pro-Piet ben. Maar dat ik uit probeer te leggen dat de gevoelens tegen Zwarte Piet wel degelijk valide zijn. Zelfs vanuit dat standpunt komen we niet nader tot elkaar
quote:kadanz schreef op 26 oktober 2013 @ 14:42:

[...]

Dat is niet waar consuela. Ik heb keer op keer gezegd dat ik begrip heb voor je gevoel. Dat ik nota bene zelf pro-Piet ben. Maar dat ik uit probeer te leggen dat de gevoelens tegen Zwarte Piet wel degelijk valide zijn. Zelfs vanuit dat standpunt komen we niet nader tot elkaar Jij bent dan ook niet de anti kant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven