Filipijnen

28-05-2008 12:27 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er wel eens op de Filipijnen geweest? En wil haar/zijn ervaringen met mij delen?
quote:milanootje schreef op 19 juni 2008 @ 17:09:

Denk je dat er vanaf Manilla op El Nido gevlogen wordt? Ik zie er namelijk niets over in mn boekje daar hebben ze het alleen over de hoofdstad van Palawan om op te vliegen. Ik heb een paar maanden geleden een route geprobeerd te zoeken vanuit Manilla (ik ga in de lente van volgende jaar weer naar de filipijnen) en inderdaad zijn er vluchten vanuit Manila. Maar weinig.
Dat is ook de reden dat ik daarheen wilde! Geloof me in het echt is het nog mooier!

Ach en weet je, wij hebben gewoon pech gehad met de laatste paar weken van onze reis daar (oa door het weer, eten, vervoer en aanvaring met een zeer agressieve Duitse resort eigenaar). De natuur van de Filippijnen is supermooi. In de toekomst wil ik zeker terug om onze reis af te maken, want we moeten nog naar Malapascua en Donsol en naar Noord Luzon.

Veel voorpret he!
Ik heb vluchten gevonden van Manilla naar El Nido, via Seair. Alleen zouden jullie eerst naar Palawan gaan en dan naar Boracay of juist andersom...? Ik wil op Boracay 4 nachten zijn en op Palawan 6 nachten. En dan nog 5 nachten NoordLuzon. Manilla blijf ik zo kort mogelijk maar wil wel graag een dagtrip doen naar Pagnasjan oid, varen over een rivier, schijnt onwijs mooi te zijn. En dan wil ik ook nog 3 nachten Hong Kong op de heenreis. Met Cathay vliegen en een stop over, HK staat namelijk enorm hoog op mn lijst!! :-)

Die voorpret is heerlijk, we gaan pas volgend jaar april ofzo... Ach ja, hebbie wat om naar uit te kijken...
Ik denk dat het niet uitmaakt welke richting je doet eigenlijk. Vanaf Palawan moet je waarschijnlijk toch weer terug naar Manilla om in Boracay te komen (daar zul je dan wel met de bus en boot heen gaan?).
Wow, Miniloc heeft 1 prachtig resort... kwijl, kwijl, kwijl. Of is het leuker om in El Nido te zitten? Is dat een dorpje ofzo?

Er gaan vluchten van P. Princessa naar Boracay. En van Boracay kun je weer rechtstreeks naar Manila. Dus mss dat ik dan wel eerst Manila-El Nido doe. 6 dagen El Nido en dan met de bus naar P. Princessa, vandaaruit naar Boracay en dan 4 nachten daar en weer terug naar Manila. Ja, dat klinkt helemaal toppie al zeg ik het zelf. Nou vriendlief nog ff overtuigen. Die heeft echt zoiets van: Filippijnen...???, waar neem je me nou weer mee naartoe!!!??? hahahahaaa...
quote:milanootje schreef op 23 juni 2008 @ 12:36:

Ja, dat klinkt helemaal toppie al zeg ik het zelf. Nou vriendlief nog ff overtuigen. Die heeft echt zoiets van: Filippijnen...???, waar neem je me nou weer mee naartoe!!!??? hahahahaaa...laat hem maar wat mooi vakantiekiekjes zien online en hij is zo om :-)
Hij hobbelt er wel achteraan ... hahahaha... zo gaat het ieder jaar... en ik vind het best!! Als ik het hem moet laten regelen, zitten we 2 weken op Texel. :-)
Ik ben nog steeds flink aan het puzzelen en lezen. Heb een Rough Guide gekocht waar ik al een paar dagen met mn neus in zit. Ik ga steeds meer twijfelen over Boracay, mss dat ik toch wel naar Bohol ga. Aan de andere kant met whalesharks duiken lijkt me ook helemaal het einde. Had ik maar 2 maanden!!

Via Dimensionreizen bieden ze een Noord Luzon trip aan van 5 dagen voor 450 euro p.p. Precies de route met wat ik allemaal wil zien. Vind je nou dat ik waanzinnig wordt belazerd of valt dat wel mee? Is het makkelijk om zo'n tour vanuit Manila te regelen voor minder geld? In Sri Lanka hebben we een chauffeur geregeld voor een week. Werkt dat ook zo in de Philippines?

Zijn er in El Nido ook een paar kroegjes/eettentjes? Is het een gezellig dorpje? En hoe is het strand bij El Nido? Kun je daar lekker het water in?
Hé Top een forum over de Filippijnen.

We hebben geboekt om naar de Filippijnen te gaan. We gaan midden september voor bijna 3 weken. En op de terug weg nog een paar dagen Malaysia, Kuala Lumpur, shoppen!!!!

En welke route ga jij doen, ShoeFund?
We gaan niet rondreizen het is de boedoeling om

ophet het eiland van de visayas, cebu, nar moalboal te gaan.

Vanaf hier hebben we een cottage engaan we duiken om ons brevet te halen.
Ik ben er wel aardig uit denk ik. Het wordt toch Hong Kong, Manila (met 1 dag Pagsanjan), Noord Luzon tour, Boracay en Palawan.

Die Noord Luzon tour, zal ik die alvast boeken of zal ik dat regelen in Manila... Is dat goed te doen?
Ik zou het daar ter plekke doen. 450 euro is veel erg veel geld. Vriendin van mij heeft het daar ter plekke geregeld en had meteen een gids erbij.

Waarom twijfel je over Boracay, Milanootje?

El Nido heeft een lang stuk strand waar je zo het water inloopt. Vrijwel alle restaurantjes liggen aan dat strand.

Ik vond het wel gezellig daar ja, maar verwacht geen uitgaansleven, want dat is er niet (wel op |Boracay heb ik gehoord..)
Maar zijn er daar ter plekke dan ook mensen die tours aanbieden? Ik hoor daar namelijk niemand over, over prive tours. In alle aziatische landen wordt je er mee dood gegooid maar op de Filippijnen??? Ik denk toch dat het wel Boracay wordt. Je hoort van veel mensen dat het daar zo knetter druk is, en toeristisch. Niet dat ik dat heel erg vind, maar ging opeens twijfelen. In Thailand gingen we na Koh Phangan naar Koh Samui en dat vonden we toen echt vreselijk in het begin. Het wende wel weer hoor.
Heeft dat strand op El Nido een naam? Moet je daar over een klein paadje naar toe wandelen toevallig? Het strand van El Nido zelf schijnt minder te zijn toch?
El Nido ligt in een baai aan het strand. Het is een heel klein dorpje met een paar straatjes en het strand ligt paralel aan de 'hoofdstraat'. Het strand is niet al te breed (meter of 4), maar wel lekker. De meeste mensen die naar El Nido gaan, gaan mee met snorkeltourtjes inclusief bbq en drank. Erg leuk, en zeker doen. Je kunt ook zelf een bootje regelen, zodat je de hele dag naar een mooi verlaten strandje kunt gaan.

Er zullen vast wel mensen zijn die ter plekke tours aan bieden in manilla. Zoek eens op wikitravel.org Daar staan vaak nuttige tips.

Btw, moet het even kwijt: Wij zitten nu op Perhentian Besar en mijn vriend heeft me gisteren tijdens het snorkelen, uitrustend op een rots, ten huwelijk gevraagd. Zooo romantisch!! Oja, heb 'ja' gezegd...
Wat ontzettend romantisch Mayou! Fantastisch zeg! Gefeliciteerd!

Ik ga zeker een paar dagen met zo'n bootje eilandjes verkennen, lijkt me echt geweldig! Ik twijfel of ik de beurs flink ga opentrekken en in Miniloc ga zitten of dat ik een kamer in El Nido neem.... Miniloc is wel echt stervensduur (voor mij dan) dus twijfel what to do... Ach ja, ik heb nog even bedenktijd, verwacht dat het februari of maart 2009 wordt.
Ik heb het Miniloc resort gezien. Ziet er echt retegaaf uit. Het ligt alleen wel op een eiland waar verder helemaal niets is...
Ah leuk, een topic over de Philipijnen. Eind 2005 zijn we daar drie weken geweest. Dit was de route: Eerst Manilla (typisch Aziatische hoofdstad), naar Bagiou, vervolgd door een lange maar zeer mooie busrit (dat is al een belevenis op zich) naar Sagada en Banaue. In het noordwesten het Spaanse stadje Vigan bezocht (was leuk maar ivm lange reistijd zou ik het niet doen). Terug naar Manilla en gevlogen naar Palawan (Sabang en El Nido). Van El Nido met Seair terug naar Manilla.

Ik vond de natuur wonderschoon, vooral in de buurt van Sagada. El Nido is inderdaad relaxed. Wij zijn met een bootje naar verschillende eilandjes geweest om te snorkelen. De mensen zijn over het algemeen heel vriendelijk, wel in eerste instantie wat stugger dan ik gewend was in Azie maar dat is op het eerste gezicht. Zodra je iets vraagt, is men heel behulpzaam. In Manilla werden we vaak door de Filipino's gewaarschuwd voor andere Filipino's, dat je niemand kan vertrouwen. Ik vond dat wel meevallen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Er was wel erg veel controle in Manilla toen wij er waren, bij elk winkelcentrum en metrostation moest je je rugzak open doen (alleen maar open) en keken ze met een houten stokje (?). Ik moest er op een gegeven moment wel om lachen omdat het juist niets voorstelde, ook de bewakers zagen er zelf wel de humor van in.

En dan het eten ...heel verschillend. Op Palawan kun je prima eten, vooral in El Nido. Maar de Philipijnse keuken is niet echt om naar huis te schrijven. De aanbevelingen van de Rough Guide kloppen aardig. In Bogor (omgeving Banaue) kreeg ik een stukje vlees waar de haren nog aan zaten. Dit was wel een uitzondering hoor. Verwacht er niet teveel van, het is geen Thailand of Indonsie. De busrit van Bagiou naar Sagada via een smalle weg door de bergen vond ik waanzinnig mooi en blijft voor mij het hoogtepunt, net als Sagada. Deze weg werd omschreven als gevaarlijk in de Lonely Planet (LP overdrijft soms nogal) omdat er in het verleden berovingen waren geweest op buitenlanders, die in een dure auto met chauffeur rondtrokken. Het is dus niet raadzaam om met al je bezittingen te pronken. Sowieso niet.

Wat ook wel handig is, is dat veel mensen daar gewoon Engels spreken, dat maakt het zeer makkelijk reizen. Voor ons was het mooier dan we hadden verwacht.

Alvast veel plezier met de voorbereidingen!
Net even de LP erbij gepakt om het geheugen op te frissen. Om nog even terug te komen op het eten. Als je de lokale keuken even zat bent op Noord Luzon, kijk dan of er Japanse restaurantjes zijn. Dat was voor ons een goed alternatief. In Sagada heb je een eethuisje genaamd Yoghurt House waar ze onder andere heerlijke bananenpannenkoekjes hadden.

De plaats Bagiou heet trouwens Baguio. Dit is een welgesteld stadje in de bergen en uitgangspunt om met de bus verder te trekken. Aangename plaats om een nachtje te verblijven, prima hotels en (jawel) eten.
Hi Rosy76, bedankt voor je verhaal! Even over het eten, kun je daar wel gewoon gebakken rijst met kip enzo krijgen?

Waar heb je geslapen in El Nido? Miniloc lijkt me echt fantastisch maar is errug duur! Dus ik denk dat ik ook maar in El Nido ga verblijven... Ben je heen en terug op El Nido gevlogen?

Ik ga 2.5 week is de route die jij gedaan hebt, goed te doen in die tijd? Ik denk zelf aan 6 dagen Noord Luzon, een week El Nido, en dan nog 1 of 2 dagen Manila. Maar is 6 dagen Luzon te kort? Ik heb begrepen dat het toch nog een hele rit is richting Sagada, 2 x iets van 7 uur (als je stopt om te overnachten in Baguio)? Dus dan ben je eigenlijk al zo'n dag of 3 kwijt aan reizen. Heb jij de bus op voorhand geboekt? Of pas toen je in Manila was?

Alvast bedankt!!
Je kan meestal wel iets van rijst en kip krijgen. Ze hebben een gerecht, genaamd chicken adobo met sojasaus en knoflook. Simpel maar wel te eten. Grappig dat mijn vriend nu achter m'n rug mompelt 'het eten is slecht'. Het valt mee maar het ligt er maar net aan waar je het mee vergelijkt. Daarnaast zijn de inwoners van Noord Luzon dol op fast food eten. Tja, daar hou ik dus helemaal niet van (behalve die ene keer per jaar). Het is gewoon niet zo verfijnd. In Baguio, ga vooral naar de Japaner en neem geen ontbijt in het hotel (werkelijk niet te eten maar ik zal de naam van het hotel nog wel opzoeken als ik weer thuis ben). Op Palawan was het eten een stuk lekkerder en gevarieerder.

In El Nido zaten we in een resort aan het begin van het dorp. Greenview die eerder werd genoemd, was het volgens mij niet. Dat was relaxed maar het was geen Miniloc (was toen wat te duur voor ons, nog steeds wel trouwens). Het boottochtje naar andere eilandjes is zeker aan te raden!

Volgens mij verbleven we pakweg 12 dagen op Noord Luzon (incl. Vigan) en een kleine week op Palawan. Vanuit Manila 1 dag (7 uur) met de (comfortabele) bus naar Baguio, daar overnacht en de volgende dag door naar Sagada met lokaal busvervoer (minder comfortabel maar je ziet zo wat meer van het dagelijkse leven). Dat was een rit van minstens 8 uur met haarspeldbochten. Ondanks de bochten en hobbelige weg lag ik overigens de helft van de tijd te slapen. Het uitzicht blijf ik waanzinnig vinden. In Sagada verbleven we eerst in Green House (dit was niks) en daarna in St Joseph Resthouse (oke maar verwacht geen luxe). Daar zijn we drie nachten gebleven en hebben mooie wandeltochten gemaakt. Daarna naar Banaue. In Banaue was het een stuk drukker door alle motors. Ik vond het zelf qua plaats niet echt prettig maar we hadden het weer ook behoorlijk tegen waardoor we heel veel niet hebben gedaan. Ook hier van hotel gewisseld van het drukke Greenview lodge naar het rustige Banaue View Inn.

Morgen moet ik vroeg op dus ik stop er even mee maar ik zal ergens dezze week nog meer op papier zetten.
[quote]Rosy76 schreef op 11 augustus 2008 @ 22:45:

Grappig dat mijn vriend nu achter m'n rug mompelt 'het eten is slecht'. Het valt mee maar het ligt er maar net aan waar je het mee vergelijkt. Daarnaast zijn de inwoners van Noord Luzon dol op fast food eten.

Need I say more???? Op de Filipijnen zijn ze dol op Jollibee, op iedere hoek van de straat zit er één. Adobo is wel ok, soms
Hier een enthousiaste filipijnen-ganger, ook al zaten wij er vorig jaar oktober midden in het tyfoon seizoen. Aardverschuivingen in Banaue, dagen zonder stromend water en stroom, een hele ervaring. Het eten is niet bijzonder, maar de prachtige natuur (inderdaad Banaue, Segada) maakt een hoop goed! Pagsanjan is zeker een aanrader, wat een prachtig gebied ook!

Onveilig heb ik me nooit gevoeld in Manila, het is wel een indrukwekkende stad (krotten midden tussen de luxere hotels). Wij zijn als afsluiter naar Mindoro geweest, ook een mooi eilandje (met name het resort was erg mooi, Coco Beach).

Ik zou het iedereen aanraden om een reisje naar de filipijnen te doen...
Okay, ik heb het plan omgegooid. Het lukt me niet een passend schema te krijgen... Dus heb ik Noord Luzon geskipt... Ik baal ervan als een stekker maar ik krijg het niet passend binnen die 2 weken die ik heb. Tenminste ik heb er 3 maar wil ook perse een dag of 4 naar Hong Kong. Dus heb ik Luzon verruild voor Boracay. Nu heb ik dus wel 2 strandbestemmingen, op Boracay gaan we niet te veel doen maar op Palawan wel. Dus ik hoop dat het een goede beslissing is! Al vind ik het zo jammer dat ik de mooiste rijstterrassen ter wereld niet ga bezoeken nu ik er relatief zo dichtbij ben. Vinden jullie het dom?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven