Werk & Studie alle pijlers

Frustraties over groepsprojecten

09-01-2014 22:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een grote irritatie van mij is het samenwerken in een groep waarvan je weet dat een bepaalde groepsgenoot niks tot weinig heeft gedaan en er toch mee weg komt. Persoonlijk heb ik vaak in zo'n groep gezeten en kan er erg gefrustreerd van worden. Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met deze frustratie en wat jullie eraan doen...
Heb zelf op de uni ook wel eens freeriders meegemaakt. 1 keer is het geëscaleerd, we werkten aan een langdurig project met een groepje van 4, en 1 persoon voerde beduidend minder uit dan de rest, haalde deadlines niet, of kwam niet opdagen op overleg. We hebben hem er meerdere malen op aangesproken, daarna een waarschuwing gegeven, en uiteindelijk, toen hij er nog steeds met de pet naar gooide, in overleg met de docent uit de groep gezet.

Het is altijd wel zo dat als je in een groep werkt, er mensen zijn die meer doen dan een ander, puur omdat de ene persoon van nature wat streberiger is dan de ander, maar als het volledig scheef gaat lopen moet je ingrijpen.
Ik heb op een gegeven moment geweigerd om in dat soort groepjes te werken. Prima dat een deel van de studenten studeren als een veredelde kinderopvang ziet, maar daar hoef ik niet onder te lijden. En dat werkte, elke docent had daar begrip voor.
Bij ons was er juist in de master ontzettend veel groepswerk. Dit is me toen flink tegengevallen, want juist in deze fase van de studie verwachtte ik meer individuele opdrachten. In bijna elk vak moest je in projectgroepen opdrachten maken en presentaties geven, dus je kon er moeilijk onderuit komen. Wel mochten we vaak zelf de groepen samenstellen, en op een gegeven moment weet je wel met wie je wel en niet goed samenkunt.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 09 januari 2014 @ 22:45:

Ik heb op een gegeven moment geweigerd om in dat soort groepjes te werken. Prima dat een deel van de studenten studeren als een veredelde kinderopvang ziet, maar daar hoef ik niet onder te lijden. En dat werkte, elke docent had daar begrip voor.De grootte van de projecten is toch ook gebaseerd op aantal studenten, hoe deed je dat dan?
Dat er in het eerste jaar nog meellifters zijn die later met de opleiding stoppen vind ik logisch. Maar tot aan het afstuderen zijn er mensen die meeliften, ook bij de studie die ik nu volg zie ik het weer.

Ik heb me er laatst ook over zitten opwinden, waarna een vriend tegen me zei: Je kan je er boos over maken, maar uiteindelijk krijgen zij toch echt hetzelfde diploma als jij.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 09 januari 2014 @ 22:45:

Ik heb op een gegeven moment geweigerd om in dat soort groepjes te werken. Prima dat een deel van de studenten studeren als een veredelde kinderopvang ziet, maar daar hoef ik niet onder te lijden. En dat werkte, elke docent had daar begrip voor.

Serieus kwam je daar mee weg? Bij ons zien ze het in groepen leren werken als deel van het curriculum. Want in je latere loopbaan zul je ook moeten samenwerken en overleggen bijwonen.

Ik vind meelifters trouwens helemaal niet zo erg. Ik vind de mensen vervelend die per se met een hele groep aan hetzelfde stuk moeten samenwerken, en dan constant gaan kissebissen, of je nou zus of zo moet schrijven. En of iets wel of niet juist gespeld is.

En dan moeten de plaatjes precies juist geplakt worden, en dan schieten ze uit de marge.

En dan moet het gesprek afdwalen naar het weekend, of geroddeld worden, of anderszins over iets totaal niet relevants gesproken worden.

En iedereen is te laat, of moet eerst nog lunchen.

En mensen snappen het niet, waardoor je het eerst tien keer moet uitleggen. En aaarrrrgggghhhh!!!!!!!!!!
En oh ja, de bijdehante rare vogel die de presentatie geeft, en dan opeens jouw slides en presentatiestuk eruit gehaald heeft. Waarna de docent de hele groep op de kop geeft dat het er niet in zat, en je punten misloopt. Terwijl het gewoon gedaan was. Gdv, door mij, een hele middag op zitten zwoegen. Grr...

En dat schattige meisje, die alles samen zou voegen, en proeflezen, maar vervolgens allerlei foute 'verbeteringen' erin zet.

Mag ik nog even doorgaan?
Oh ja verschrikkelijk, die groepsopdrachten . Er zit er altijd wel eentje tussen die geen reet uitvoert en ook eentje die het al-tijd beter weet, de verantwoordelijkheid wil nemen voor tig opdrachten en uiteindelijk doordraait.

Gezellig joh .

In tweetallen werken vond ik zoveel beter gaan.
Some flies are too awesome for the wall
Heb er veel ervaring mee maar als er een 'freeloader' tussen zat dan sprak ik diegene erop aan. Ging diegene nog steeds niet een tandje harder dan was de volgende stap richting docent. Heel kinderachtig maar soms is dat nodig.

Evaluatieformulieren zijn ook handig, beschrijven wat ieders aandeel is geweest en iedereen voor elkaar af laten tekenen.
Tijdens een deeltijdstudie heb ik dat ook meegemaakt.

Mijn 2 (allang volwassen!) groepsgenoten hadden niet de drive die ik had om op een bepaalde tijd klaar te zijn met de studie.

Daardoor hielden ze zich niet aan de afspraken over werk dat gedaan moest worden. We hadden taken binnen een grote opdracht verdeeld en zouden het werk dan samenvoegen en gezamenlijk inleveren. Maar van hun kant kwam er maar telkens heel weinig tot niets ondanks herhaaldelijke aansporing van mijn kant.

Uiteindelijk heb ik een flinke spurt gemaakt en het allemaal zelf gedaan en onder mijn eigen naam ingeleverd, zodat ik op een bepaalde datum af kon studeren.

Waren ze ook nog eens boos dat ik het werk niet ook onder hun naam had ingeleverd want dat was immers de afspraak. Ja dag! Ik ga echt niet al het werk doen en dan hun laten meeliften, bekijk het maar.
Oh ik vond het echt VERSCHRIKKELIJK. Ook een opdracht gedaan voor een externe opdrachtgever en ik schaamde me gewoon voor mijn groepsgenoten. Ze waren wél gemotiveerd maar snapten er echt helemaal niks van. Ik moest na een vergadering echt voor ze vertalen wat er was afgesproken.

Wat was ik blij toen ik was afgestudeerd.
Vreselijk ja. Op een gegeven moment meed ik de freeriders maar er zijn meer ergerniswekkende groepsgenoten.

- de mensen die het niet begrijpen

- de mensen die over elk onderdeel willen discussieren

- de mensen die informatie over onderwerp.x zouden zoeken en dan met 40 rechtstreeks van internet uitgeprinte blaadjes aankomen vol irrelevante info. Kan je dan nog lekker zelf uitzoeken, pfff.

- de mensen die sowieso niet kort en bondig kunnen schrijven en drie kantjes typen waar ik maar 1 kantje nodig heb (okay dat is.vooral hun eigen probleem)
Some flies are too awesome for the wall
hahaha zit er middenin.....weet niet meer wat voor opdrachten ik 1 meisje moet geven. Alles maar dan ook alles wat ze doet moet over tot de simpelste dingen en is of verschrikkelijk, of te lang, of het werkt niet.....we mogen de onderling punten verdelen. Maar voor 1 extra punt heb ik echt geen zin in gezeik.
Wij hadden op een gegeven moment een soort losergroepje. Uiteindelijk wilde niemand meer met ze samenwerken en moesten ze hrt met elkaar doen. Uiteraard kwam dat niet goed.
Uiteindelijk ligt de oorzaak hiervan vaak al op de basisschool. Daar zouden kinderen moeten leren samenwerken, maar de beoordeling gaat meestal over het resultaat en zelden over het groepsproces. Dus daar heb je in groep 7 en 8 soms al kinderen die uit zijn op meeliften, en goedzakken die zulke kinderen in hun groepje hebben en al het werk doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven