Heb jij een accent?

02-02-2014 19:02 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net weer een klant, jij komt zeker uit Friesland? Ja, dat hoor je duidelijk!

Ik ben inderdaad geboren in Friesland, maar op mijn elfde verhuisd naar een andere provincie, waar ik alweer heel wat jaren woon. Wij spraken ook geen fries thuis, hoewel ik het wel versta.

Kom je eigenlijk ooit echt van een accent af? Of word je taal in die eerste jaren gevormd voor altijd?

Niet dat ik er nou veel last van heb hoor, maar vind het bijzonder dat het toch wel vaak herkend word.

Ik hoor het zelf helemaal niet en denk dus ook altijd dat ik behoorlijk ABN praat

Praten jullie met een sterk accent? Of zijn jullie daarmee opgegroeid? Hoor je het nog of ben je inmiddels helemaal ingeburgerd in je nieuwe woonplaats qua taal?
Erger je niet, maar verbaas je!
Ja, Rotterdams.

Niet zo heel plat, maar soms kun je het goed horen terwijl ik zo mijn best doe dat juist niet te laten horen.
Grunniger hier, opgevoed met alleen Gronings, volgens mijn moeder moest je goed Gronings leren en later op school goed ABN anders de kans dat je de talen door elkaar sprak. (Half strond half regenwoater).

Ooit bij een incident geïnterviewd door SBS of ik niet wat boerser kon spreken.

En als ik in Duitsland ben en ik spreek Duits denkt men dan ik een Duitser ben uit het noorden dat dan weer wel.

En in een heel ver verleden had ik een bijbaantje bij het werkvoorzieningsschap hier, dus ietwat simpel werk met alleen dialect sprekenden. Was er ook een jongeman wiens uiterlijk niet overeenkwam met de verwachtingen van taal.

Bleek een Surinaamse jongen, die door de werkzaamheden van zijn vader in de lokale fabriek maar een taal sprak (ja ook op school niet verstaanbaar was) in het Grunnigs. Is goed gekomen hoor hij is ergens directeur geworden bij een bedrijf in A'dam.
Doe ik niet aan....
Ja West Yorkshire.

Grappig want mensen die me niet kennen en niet uit West Yorkshire komen, zeggen tegen me dat ik dat accent heb.

Maar ze horen niet dat ik uit NL kom.

Dus van het boeren Brabants ben ik naar het boeren Yorkie gegaan
quote:NYC schreef op 02 februari 2014 @ 20:10:

Ik vind het wel grappig hoe je in een nieuwe woonomgeving wel nieuwe woorden kunt overnemen.

Zo zeg ik nu soms dat mijn zoontje aan het miemelen is, een woord dat ik voorheen nooit gebruikte. Klopt, ik heb de uitdrukking 'dimdammen' geadopteerd, prachtig woord! Kende ik dus ook absoluut niet!
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:goudenmeid schreef op 02 februari 2014 @ 21:00:

[...]

Is dat Brabants, "bed opdekken"? Ik gebruik het ook hoor, wist niet dat het Brabants is.Volgens sommige Noorderlingen is het geen ABN dus voor mij is het dan meteen ABB
Bij mij kun je ook horen dat ik uit de Achterhoek kom. Voornamelijk aan mijn "o", zoals in coooola.

Ik probeer mijn accent redelijk te verbergen, want ik woon nu sinds een paar jaar in Zwolle. Moet wel zeggen dat als ik "thuis" ben, in de Achterhoek, dan laat ik mijn accent gerust gaan. Pas me een beetje aan aan waar ik ben.
Ik probeer zo veel mogelijk ABN te spreken, wat meestal lukt. Ik las hier ergens boven dat iemand thuis een accent heeft en daar buiten ABN spreekt. Wel, bij mij is het precies andersom in sommige gevallen. Bij mijn oude werk (een bekende attractie in de Randstad) hoorde ik mezelf steeds vaker steeds platter gaan praten. Geeeen idee waarom... Bij mijn huidige werkgever is het om en om. Bij de ene klant is het netjes ABN, bij de andere ga ik naar de klant toe en spreek ik wat platter. Word volgens mij wel gewaardeerd :P
Geen accent, wel woorden die dan niet worden begrepen.

'En nu heb ik mijn nocht!' (nu heb ik er genoeg van!) is er een die geheid de wenkbrauwen doet optrekken in deze provincie, maar in Friesland doodnormaal is.
quote:Chantilly21 schreef op 02 februari 2014 @ 20:32:

Twente en Achterhoek wordt regelmatig door elkaar gehaald op mijn werk.. Ik vind het wel een charme van Twente dat je maar 10 minuten hoeft te rijden en dat je in een totaal ander dialect terecht komt. Het Ootmarssums is echt onverstaanbaar voor mij, terwijl ik op 12 kilometer afstand woon. Idem het dorp waar ik dit jaar naartoe verhuis. Totaal ander dialect dan waar ik nu woon, en dat ligt 20 minuten van elkaar vandaan.

Al lees ik hier dat veel meer streken dat hebben. Zo zie je maar, voor mensen uit een totaal andere streek lijkt het allemaal op elkaar:P

Wel heeft volgens mij iedere tukker de o's en a's, die echt kenmerkend zijn. Qua dialect is het per dorp, soms per gehucht, verschillend.

Oh en de standaard vraag; zeg eens Almelooooo of coooolaaaa. Daar is de charme na 25 jaar echt vanaf-;)

Werk jij in Ootmarsum? Is wel een heel mooi plaatsje. Een vriendin van mij woont daar, het is hier vlakbij, en zij komt trouwens uit het westen, uit Monnikendam.

Ik hoor ook niet heel goed verschil tussen achterhoeks of twents, maar het twents dialect versta ik toch vrij goed. Ik woon hier namelijk op het platteland, en dan moet je wel. Je hoort dan gewoon niets anders.
Dat heb ik ook met mn eerder beschreven lieftallige collega ook... Het woord ongelooflijk.

En maar herhalen!

En het klinkt bij um voor geen meter.

(Laat staan bij mij?)
quote:lemoos2 schreef op 02 februari 2014 @ 20:15:

[...]

Fispernullen: miemelen om niks bij kleintjes, bij peuters/kleuters: iets uitspoken

Ook handig om te weten:

- Pie(ke)= liefkozend 'kleine' jongen

- Sjnaak= bijdehand opdondertje (positief bedoeld)

- jonk= vervelend kind

- wemel= actief kind

- slauwberger= slim kind, strategisch

- mup(ke)= lief snoetje

Dat zijn toch niet zo gauw woorden die ik uit mijn omgeving herken, maar ik zit nog wel een aantal kilometertjes zuidelijker dus :-)

Leuk om te zien dat hier trouwens veel (oorspronkelijk) mede-Brabanders zitten. Was laatst weer 's een dagje in Eindhoven en voelde weer heel vertrouwd!
Vorige bericht had eigk quote van lovemadness motte zun!

Stoethaspel dak bun!
quote:_isis_ schreef op 02 februari 2014 @ 19:28:

Versta ook de meeste accenten niet, echt niet.Wat zul jij een eenzaam leven hebben. Ik denk namelijk dat er maar weinig mensen zijn die helemaal accentloos spreken.
Aan mij kun je wel horen dat ik Rotterdamse ben, maar niet plat.

Mijn vader woont al bijna 50 jaar hier, maar nog steeds horen mensen een licht Limburgs accent bij hem
Frankly my dear, I don"t give a damn
Het valt mij inderdaad op dat er hier veel brabo's zitten. Ik ben ook Eindhovense van oorsprong.
Mijn vader had een Friese moeder en een Drentse vader, dus sprak thuis (Heerlen) geen dialect.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Bij mij hoor je meteen dat ik uit Brabant kom. Zachte G en kap (als ik niet oplet) woorden af, da ipv dat.

Ik praat wel ABN.

Ik werkte in Amsterdam en dan dacht ik dat ze 't niet hoorden , wel dus.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:itsmyempire schreef op 02 februari 2014 @ 19:07:

Ik heb een hele erge bekakte r zo'n er R ze vragen mij vaak of ik uit t Gooi kom, maar nee hoor ben gewoon een Drenth!Dit dus, behalve dan dat ik een Groningse ben. Heel raar, mijn broertje praat soms als een halve Marokkaan en ik krijg regelmatig de vraag naar mijn hoofd geslingerd of ik toch echt niet uit het gooi kom..
Ik heb een hele erge combi van kakker-r en straattaal, zo praten al mijn vrienden ook

(Zoiets als ''kill dat is superrrr fatoe'')
Aan mij kun je helemaal niet horen waar ik vandaan kom.

Wel schijn ik nu een Engelse tongval te hebben, waar men zich altijd van afvraagt waar ik dat nou weer heb opgepikt. Ik werk in ieder geval elke dag in het Engels en aan het eind van de vakantie schijn ik weer Hollandser te klinken.

Ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk, want het klinkt echt heel erg overdreven en niet-normaal. Iedereen weet dat ik een Hollander ben en dan lijk ik zo'n aansteller.

Ik pik waarschijnlijk snel accenten op, want toen ik een Zwitsers vriendje had vroeg men ook altijd of ik uit Duitsland ofzo kwam.
quote:Gatti schreef op 02 februari 2014 @ 22:49:

Bij mij hoor je meteen dat ik uit Brabant kom. Zachte G en kap (als ik niet oplet) woorden af, da ipv dat.Hedde gij da gezeet gehad, ja minde da werkelik woar, hoe doede ge da, hoe hedde gij da gedoan
Echt dialect kan ik niet maar laat ik 't zo zeggen, Roy Donders hoeft voor mij niet ondertiteld te worden.
Oma, en ons mam / 's mam natuurlijk.
.
quote:mademoisellef schreef op 02 februari 2014 @ 23:04:

Ik heb een hele erge combi van kakker-r en straattaal, zo praten al mijn vrienden ook

(Zoiets als ''kill dat is superrrr fatoe'')Haha, dat is echt heel erg studentikoos!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven