Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Even tussendoor: afgelopen weet had ik wat last van mijn patellapezen. Paar dagen rust genomen en zondag dus wel gaan rennen. In het begin deed er nog vanalles pijn maar op een gegeven moment was het weg en nu dus nog steeds! Raar.. Hebben jullie dit ook weleens?

Helaas is het vandaag mijn rustdag. Bah. Verslaafd denk ik..
@lexie en sasky, de klim is de Big Spotters Hill, welke is aangelegd voor de Floriade in Hoofddorp (in 2002) en is 40 meter hoog.
Never regret something that once made you smile.
Ik heb afgelopen zondag de CPC 5 km gelopen.

Ik wist dat het druk zou zijn, dus ik had al bedacht dat het niet onder de 30 minuten zou worden, maar wat was het druk!

Geen ruimte om je voeten fatsoenlijk neer te zetten, continue uitwijken voor stilstaande en wandelende mensen.

Ik heb me echt verbaasd over mensen. 300 meter na de start al gaan wandelen, met zijn drieën naast elkaar gaan wandelen terwijl er net ruimte is voor 5 mensen naast elkaar.

Dit is niet mijn evenement.

Het was niet alleen maar vreselijk hoor. Heel gezellig met zijn allen in de randstadrail en ook op het malieveld was het gezellig. Van mijn vereniging liepen 20 mensen de 5K en de gezamenlijke warming up was ook top. Ik heb de 'wedstrijd' samen met een loopmaatje gelopen en dat was ook erg leuk.

Maandag avond een herstel rondje van 4,5 km gelopen en dat was eigenlijk veel leuker
Vanavond weer lopen!! Les 9. Had de vorige x zo veel moeite met les 8 dat ik die zondag nog een keer heb gelopen om te kijken waar dat nou aan lag: duidelijk gevalletje van vrijdag op een lege maag lopen. Zondag ging het supermakkelijk

Zo even de volgende 3 lessen op mijn telefoon zetten!

Sk8ter: ik kan dan nog wel geen 5 km rennen maar wordt nu al kriegelig als ik jouw beschrijving van de drukte bij de cpc loop hoor! Echt niks voor mij
Ben ik ook weer eens

Afgelopen paar dagen voel ik me nogal licht in mn hoofd, dus even rustig aan gedaan. Vandaag maar een oude les gedaan, les 23, voel me nu nog niet fit genoeg om 13 min achter elkaar te lopen.

11 min lukte gelukkig prima, de rest van de dag maar weer even rustig aan doen.

@sk8ter, dat lijkt me helemaal niks, ik vind drukte sowieso niks, en als je op die manier 5km moet afleggen.. nee, niets voor mij.

@chocoletter goed bezig
@Sasky, thanx voor je reactie. Ik ga denk ik de komende weken ook maar steeds 30 min of 5km lopen en hopen dat ik dan steeds iets sneller word. En wat leuk dat je met een collega loopt! Hoop voor je dat het hooikoortsseizoen meevalt voor je en je lekker door kan blijven lopen.

@Wow Doris, 40meter dat is een behoorlijke klim! Pittig hoor zo o het eind! Ga je daar ook op een andere manier voor trainen?

@Sk8ter, fijn dat de loop ondanks de drukte wel leuk was en dat het herstelrondje nog leuker was haha. Pfff moet er niet aan denken zo druk, dat loopt helemaal niet lekker. Bij de 4mijl met de Damloop vorig jaar was het ook druk... Op de (snel)weg viel het wel mee, omdat die lekker breed was, maar de wegen werden steeds smaller en op het laatst was het een paadje. Ongeveer 10 meter voor de finish stond het al stil... Dus de tijd die er toen geklokt werd klopte helemaal niet... En alweer een nieuwe loop als doel?

@Choco, wat fijn dat de les nu een stuk beter ging!

@Lucky, wat balen dat je je steeds zo licht in je hoofd voelt, goed dat je rustig aan doet. Fijn dat de 11 min. wel goed gingen!

Ik ga waarschijnlijk vanavond lopen, maar is nog niet zeker. Heel raar, maar ik heb dus nooit zin om te lopen, maar als ik eenmaal bezig ben vind ik het heerlijk...
Ik heb er de dag van te voren zin in, maar s morgens vroeg kost het mij ook veel moeite om die schoenen aan te doen en aan de slag te gaan.

En idd, als ik loop vind ik het heerlijk.
@Lexie, lijkt me ook dat je dan wel resultaten zou moeten zien (qua snelheid). Ik heb zelf het idee dat het bij mij in 'sprongetjes'werkt.

Eerst liep ik een hele tijd zo ongeveer 7.5 km/h, toen 8.5, en nu dus ongeveer 9.8.

Maar dat lag er misschien eerder aan dat ik heel rustig begonnen ben en nu pas ontdekt heb hoe hard ik eigenlijk kan zonder me te blesseren. die 9.8 gemiddeld is wel echt m'n max zoals gezegd

Sk8ter, dat klinkt niet heel erg tof eigenlijk - gelukkig wel lol gehad met je collega's/clubgenoten.

Choco, ja, dat kan echt nog heel wat schelen zeg, teveel gegeten, te weinig, allemaal zoveel invloed!!

Ik laat de loop van zondag definitief schieten. Heb gisteren niet meer gelopen en na de hoofdpijn en lamlendigheid van het weekend heb ik nu keelpijn en lamlendigheid. Zal dus wel een verkoudheid aankomen, denk niet dat ik alweer helemaal hersteld ben van het weekend. Jammer maar helaas!

Veel loopplezier (lexie, grappig dat je nooit zin hebt om te gaan - dat heb ik ook vaak bij sport in het algemeen)
I could go into detail...but I won't.
Bij de hardlooptraining van gisteravond voelde ik die 8 kilometer van zaterdag wel in de benen. Bij de intervaltraining had ik aan het eind echt zware benen. Nu dus lekker spierpijn en even 2 rustdagen, zodat mijn benen bij kunnen komen.

@ Sasky: jammer dat je niet helemaal fit bent. Maar wel verstandig dat je niet mee gaat doen met de loop.

@ Lexie: mijn hardlooptrainer zei na de kerstvakantie ook; de moeilijkste meters zijn die van de bank naar de deur

@ Lucky_Birdie: wat vervelend dat je zo licht bent in je hoofd. Heb je enig idee hoe dat zou kunnen komen?

@ Chocoladeletter: wat goed dat je zondag de les weer hebt gelopen en dat het nu zo lekker ging!

@ Sk8ter: super balen dat het zo druk was. De LadiesRun in mijn stad is ook best druk en dat loopt helemaal niet fijn.

@ Moonlight: irritant zeg van je sportbh, hopelijk weten ze bij de hardloopwinkel waar het aan kan liggen.

Het wordt morgen weer mooi weer, ik moet voor mijn werk een stuk fietsen dus dat is helemaal niet erg Voor de lopers morgen; heel veel plezier!
@ sneeuwwitje: hoop dat het gewoon een of ander virusje is, begin nu ook last te krijgen van mijn holtes en hoofdpijn.

Fijn dat het morgen ook weer mooi weer wordt ik ga ook op de fiets naar mn werk denk ik. Kilometer of 7 (enkele reis) vooral terug vind ik het lekker om even uit te waaien.

Hoe ver moet jij?
Hahaha gelukkig ben ik dus niet de enige die het moeilijk vind om zich tot lopen te zetten... En die hardlooptrainster van Sneeuwwitje heeft zeker gelijk wat mij betreft haha!

Balen dat er een verkoudheid aan komt Sasky, maar gelukkig komen er nog heel veel lopen dit jaar! Beterschap!

Lekker Sneeuwwitje dat je 2 rustdagen hebt en logisch dat je spierpijn hebt. En fietsen is ook altijd wel even lekker.

Ik heb vandaag toch nog een rondje gelopen. Heb op een heeeel rustig tempo lekker gelopen. Zeg maar een langzame duurloop en vond het heerlijk om mij niet druk te maken om tijd ofzo, maar gewoon lopen en genieten. Dus dit ga ik nu 1x per week doen en dan steeds met 5min uitbreiden.
Sk8ter, wat jammer van je wedstrijd. Ik snap dat niet zo goed, dat mensen meedoen die kennelijk nog geen km achtereen kunnen rennen. Dan loop je toch alleen maar in de weg...

Sasky, opgelucht nu je de knoop doorgehakt hebt? Het is toch prettiger om te lopen als je je helemaal fit voelt.

Ik heb het gedaan... ik heb me opgegeven voor mijn eerste hardloopwedstrijd ever! De rokjesdagloop.

Het kan nog net, als ik consequent blijf trainen en ook gewoon mijn spullen meeneem naar het werk als het zo uitkomt.

Ik wist alleen niet zo goed wat mijn geschatte eindtijd is. Ik heb maar 30 min ingevuld.
@moonlight82: ik weet ook nog niet zo goed wat mijn eindtijd wordt en heb dus ook maar 30 minuten ingevuld.
Ik ben deze week weer begonnen na een halfjaar stilstaan. Heel zonde eigenlijk, want vorig jaar heb ik het heel netjes opgebouwd naar 5 km lopen in een halfuur. Nu hielp het ook dat ik toen 3x per week naar de sportschool ging. Maar man, wat valt het nu tegen. Absoluut niet conditioneel, maar tijdens het lopen voel ik mijn kuiten en schenen echt branden. Andere schoenen gekocht, moeten beste van het beste zijn tegen overpronatie (Asics Kayano) , maar bij een testrondje thuis bleef hetzelfde. Nu ff drie dagen wachten en dan maar weer proberen, maar vind het heel raar. En ik start echt super langzaam, namelijk met start to run les 1.... Balen. Iemand tips of ideeën?
@casiokid: imo zijn schoenen wel echt heel belangrijk maar ook hardloopschoenen moet je aan wennen. Als je overproneert heb je ook echt een antipronatie schoen nodig, soms zelfs met een extra zooltje. Misschien kun je in de winkel waar je deze Asics hebt gekocht nog om advies vragen. En rustig opbouwen, niet meteen weer lang achter elkaar willen lopen en vooral ook een heel rustig tempo (denk snelwandelen) hanteren.
Casiokid, jammer dat het niet gelukt is het vol te houden. Maar ook als je nu met les 1 start, ben je met een week of tien toch weer klaar voor 5 km?

Wel jammer natuurlijk maar beter zo dan blessures oplopen.

Smoksje, ja dat leek me wel redelijk... Van wat ik hier lees en een beetje gebaseerd op hoeveel ik loop tijdens de 35 min die een sessie met Evy duurt.

Haha ik heb t in de pauze meteen aan een collega verteld. 'Nou ik ben aan het trainen voor mijn eerste hardloopwedstrijd blabla'

Een aantal zijn wel sportief maar sommigen zijn ook al moe na 2 km fietsen haha.

Hebben jullie al een rokje uitgezocht?

Ik zag in de beschrijving nog staan dat het uitdrukkelijk niet bedoeld is om op hoge hakken te gaan lopen. Nou.... dat kan ik ook helemaal niet, althans niet rennend.
Wat is iedereen lekker aan het lopen, het weer is er ook wel naar.

Leuk dat er zoveel mensen de rokjesloop gaan doen, ik zal ook eens kijken.

Ik ga waarschijnlijk in juni de Rock and Run in Amsterdam lopen. Schijnt een leuke loop te zijn, hopelijk niet zo massaal als de CPC.

Zaterdag start ik in de reguliere 5KM groep en de bedoeling is, dat ik dan 3 keer per week ga lopen. Heel veel zin in, maar ik herken wel de moeite die het je kost om de deur uit te gaan.

Dat vind ik wel een voordeel van een loopgroep, je bent tot niets verplicht, maar je hebt wel een soort van afspraak met je loopmaatjes. En daarnaast krijg je dan een goede warming up en ook nog eens loopscholing.
Casiokid, je lijf moet ook wennen aan corrigerende schoenen.

Geef het even de tijd en vooral rustig aan beginnen en je rustdagen in acht nemen.

Ik heb sinds kort corrigerende zooltjes in mijn schoenen voor suppinatie en de eerste keer liep dit heel erg raar en zwaar.
Moon, wat leuk dat je je hebt ingeschreven voor de rokjesloop! Werkt erg motiverend om naar een doel toe te werken en 30min. is een mooie tijd!

Casiokids, sorry geen tips, maar wel super goed dat je weer bent begonnen!

Sk8ter, de rock and run loop moet erg leuk zijn. Vrienden van mij doen daar elk jaar aan mee en zijn altijd erg enthousiast. En leuk dat je zaterdag in de reguliere groep start. Is het dan 1x met de groep lopen en 2x zelf?

Ik ga aan het eind van de middag denk ik weer lopen. Ben benieuwd!
Nou... 3 weken geleden was ik begonnen met hardlopen met Evy. Les 1, 2, en 3 ging goed, lekker uit kunnen lopen. Daarna vorige week maandag les 4 gedaan en toe voelde ik een aantal keer een klein steekje in mijn scheenbeen van mijn rechterbeen. Ik dacht op dat moment, komt wel goed... Is omdat ik voor het eerst begin en alles dus moet wennen.

Na het hardlopen die dag moest ik naar m'n werk en had m'n zeer platte gympies aan, er niet rekening mee houdend dat ik bij binnenkomst eerst 2,5 uur van de begane grond naar de 2e verdieping moest rennen ivm calamiteiten. Die avond dus serieuze last van mijn scheenbeen, zo erg dat iedere stap zeer deed. Daarop besloten om minimaal een week niet te hardlopen maar wel te fietsen en krachttraining.

Die week is 1,5 week geworden. Net weer les 4 van Evy gedaan en het ging goed. Tijdens het lopen geen last van mijn schenen maar heb dan ook een stukje rustiger aan gedaan dan 2 weken geleden en ben heel bewust aan het lopen met rechts, goed afrollen ed. Ik heb goede schoenen, dus daar ligt het niet aan, maar het ligt vooral aan dat ik mijn voet te 'laks' afrol.

De fysio op de sportschool zegt dat het geen kwaad kan en dat mijn lichaam echt moet wennen aan het hardlopen... Toch lees ik veel dat het juist wel kwaad kan en dat als ik te veel door ga, ik er meer fout dan goed aan doe...

Wat vinden jullie? Ik wil zooooo ontzettend graag!!
Vandaag is de mooiste dag.
Ohja, vergeten te vermelden. Ik heb een uur geleden gelopen en voel nu wel dat ik een scheenbeen heb zeg maar, maar het is geen zeurende pijn... Ik voel 'gewoon' dat ik net wat heb gedaan zeg maar...
Liefsjuud, ik ben ook net begonnen (les 10) en moet eerlijk zeggen dat ik het niet herken. Vind het wel pittig maar geen pijntjes tijdens of na het lopen. Misschien toch nog een andere fysio raadplegen?

Net les 10 gelopen (3,4,4,3,3) ging goed maar t zweet loopt van mijn rug! Zalig :-)

Nog even genieten van t weer want na t weekend is het gedaan. Kan bijna niet wachten tot zondag. Dochter wil met me mee op de fiets.
Ok... Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu ook geen last heb.. Op de 'ikvoeldatikgelopenheb' spieren na dan... Ik kan nu al niet meer wachten tot ik zaterdag weer mag lopen!!
Vreugde dansje ik heb vanmiddag gemiddeld meer dan 10 km/h gelopen. Dat is lang geleden dat ik dat in een training heb gelopen. De 5 kilometer tikte ik aan in 29;48! Heerlijk dat ik merk dat ik weer sneller ga!

Nu een rustdag en dan zaterdag weer een langere afstand lopen.

@ Chocoladeletter: lekker loopweer is het he! Pittige les heb je gelopen en leuk dat je dochter mee wil op de fiets.

@ Liefsjuh: ik vind het wel een duidelijk signaal van je lichaam dat je pijn hebt aan je scheenbenen. Het is een typische loopblessure, dus wees alsjeblieft voorzichtig. Houd je aan de rustdagen en zorg dat als je bv. op je werk veel moet lopen goede schoenen aan hebt.

@ Lexie: heb je nog gelopen vanmiddag.

@ Moonlight: jaaaa, spannend je eerste wedstrijdje! Super leuk en motiverend! Wanneer is het eigenlijk?

@ Sk8ter: hoeveel niveaugroepen hebben jullie bij de hardloopverenining? Wij 3-4 per avond. Ik zit in de laagste groep, die andere mensen lopen nog veel harder. Maar ga over een paar weken wel kijken of ik naar een hogere groep kan.

Morgen ga ik naar de sportschool, even wat andere spiergroepen trainen.
Thnx! Ik blijf ook voorzichtig, heb geen zin om weken uit de running te zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven