Werk & Studie alle pijlers

Maandag verplichte rekentoets, help?!

14-03-2014 23:53 85 berichten
Goed, ook eens een help-topic van mij. Ik zit op de VAVO (vmbo tl) omdat ik door omstandigheden geen diploma heb. Goed, nu is dus de verplichte rekentoets ingesteld die ik a.s. maandag heb. En ik kan echt niet rekenen! Ik ben hard aan het oefenen, maar het wordt een ramp. Ik heb nauwelijks wiskunde gehad op de middelbare school en nu zit het zelfs niet eens in mijn vakkenpakket omdat ik, voor wat ik van wiskunde kreeg, op de middelbare school een drie stond. De toets telt gelukkig niet mee, maar het cijfer komt wel op mijn cijferlijst en ik wil geen onvoldoendes op mijn cijferlijst! Ik ben keihard aan het stressen en ik heb de toets maandag pas na mijn laatste les.

Iemand tips, al is het maar om iets minder te stressen? Praktische tips voor een spoedlesje rekenen mag ook altijd natuurlijk. Ik ben op dit moment aan het oefenen met Khan Academy, hopelijk helpt dat een beetje. Ook handig is dat het digitale lesmateriaal dat school beschikbaar heeft gesteld, onbereikbaar is. En ik ben te laat begonnen, want ik was het eerlijk gezegd een beetje vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Beterrekenen.nl staan allerlei opdr op met uitleg. Ik kan je gevoel wel begrijpen, ik kan ook echt niet goed rekenen.
Voorbeeldtoetsen cito

Als je op de link klikt, zie je rechtsboven een aantal toetsen staan.
Met welke onderdelen heb je moeite?
Eenvoudige rekenlessen en oefenmateriaal:

Rekenlessen
Thanks voor de links. Die onderste link ken ik inderdaad, en ik raakte pas in de stress toen ik die voorbeeldtoetsen zag... Ik snap er werkelijk he-le-maal niets van, omdat het dus dingen zijn die ik helemaal niet gehad heb op school.

Edit: Ik bedoelde dus de cito voorbeeldtoetsen.
Ik weet niet welke rekentoets je krijgt, maar de opgaven van beterrekenen.nl zijn echt lastig. Het is wel voor minstens 50% een kwestie van goed lezen, dat scheelt alweer.
quote:Krullevaer schreef op 15 maart 2014 @ 00:01:

Thanks voor de links. Die onderste link ken ik inderdaad, en ik raakte pas in de stress toen ik die voorbeeldtoetsen zag... Ik snap er werkelijk he-le-maal niets van, omdat het dus dingen zijn die ik helemaal niet gehad heb op school.

Welke onderdelen snap je niet?

Blind gaan oefenen heeft sowieso geen zin. Je kan beter tijd steken in het doorkrijgen van het principe van de berekening en vervolgens 10 oefensommen goed maken, dan 100 sommen maken en er maar 7 goed hebben.
Beterrekenen.nl en bij de opdrachten die je niet snapt uitleg vragen aan iemand die het wel snapt. De strategieën voor jezelf uitwerken en toepassen op nieuwe sommen. Net zo lang tot je het beheerst. YouTube heeft ook filmpjes met uitleg.
quote:Istar_ schreef op 15 maart 2014 @ 00:00:

Met welke onderdelen heb je moeite?

Procenten, inhoud, van alles. Een voorbeeldopgave waarvan ik echt niet weet hoe je dat zou moeten uitrekenen:

Je hebt 4,5 kuub zand en een kruiwagen van 75 liter. De berg zand wordt met de kruiwagens afgevoerd. Hoeveel volle kruiwagens zijn dat?
Eigenlijk test men de basis rekenvaardigheden. Procenten, breuken, omrekenen mm of cm naar km, oppervlakte berekenen, etc. Ook een deel begrijpend lezen, de ouderwetse redactiesommen.

Kun jij je nog herinneren waar jij op de basisschool moeite mee had? Breuken, oppervlakte, trein a en trein b vertrekken op .....
quote:betjebig schreef op 15 maart 2014 @ 00:02:

Ik weet niet welke rekentoets je krijgt, maar de opgaven van beterrekenen.nl zijn echt lastig. Het is wel voor minstens 50% een kwestie van goed lezen, dat scheelt alweer.Het niveau is 2F. Het probleem zit 'm in dat ik gewoon echt niet snap hoe je dingen uit moet rekenen.
Dit is dan denk ik wel handig om bij het oefenen te gebruiken:

Hulpmiddel
quote:lemoos2 schreef op 15 maart 2014 @ 00:08:

Eigenlijk test men de basis rekenvaardigheden. Procenten, breuken, omrekenen mm of cm naar km, oppervlakte berekenen, etc. Ook een deel begrijpend lezen, de ouderwetse redactiesommen.

Kun jij je nog herinneren waar jij op de basisschool moeite mee had? Breuken, oppervlakte, trein a en trein b vertrekken op .....Ik had heel veel moeite met 'onder elkaar sommen' (ik weet niet hoe ze heten), en dan vooral de variant met vermenigvuldigen. Dat snap ik nog steeds niet. En die verhaaltjessommen, het omrekenen, procenten, inhoud, oppervlakte. Tsja, wat niet?
quote:Istar_ schreef op 15 maart 2014 @ 00:04:

[...]

Welke onderdelen snap je niet?

Blind gaan oefenen heeft sowieso geen zin. Je kan beter tijd steken in het doorkrijgen van het principe van de berekening en vervolgens 10 oefensommen goed maken, dan 100 sommen maken en er maar 7 goed hebben.Nee doe ik ook niet. Mijn vriend helpt me als ik het niet snap. Ik ga niet gokken ofzo.
quote:Krullevaer schreef op 15 maart 2014 @ 00:08:

[...]

Procenten, inhoud, van alles. Een voorbeeldopgave waarvan ik echt niet weet hoe je dat zou moeten uitrekenen:

Je hebt 4,5 kuub zand en een kruiwagen van 75 liter. De berg zand wordt met de kruiwagens afgevoerd. Hoeveel volle kruiwagens zijn dat?

Bij deze som:

Weten dat een kubieke meter gelijk is aan 1000 liter.

Reken uit hoeveel liter zand je hebt. Deel deze uitkomst door 75 (inhoud kruiwagen).
quote:Krullevaer schreef op 15 maart 2014 @ 00:08:

[...]

Metriek stelsel is een kwestie van uit je hoofd leren.

Procenten is altijd terug rekenen naar 1%.

Verhaaltjes sommen moet je distilleren tot een rekenkundige opgave.

4,5 kuub zand

1 kuub is 1000 liter

4,5 m3= 4,5x1000

4500:75= aantal kruiwagens

Niet af laten leiden door bijzaken.
quote:lemoos2 schreef op 15 maart 2014 @ 00:13:

[...]

Bij deze som:

Weten dat een kubieke meter gelijk is aan 1000 liter.

Reken uit hoeveel liter zand je hebt. Deel deze uitkomst door 75 (inhoud kruiwagen).Ja, dat had vriend inmiddels ook uitgelegd. Maar ik wist echt niet dat een kubieke meter gelijk is aan 1000 liter. Dat maakt het uitrekenen van die som onmogelijk.
quote:Krullevaer schreef op 15 maart 2014 @ 00:11:

[...]

Ik had heel veel moeite met 'onder elkaar sommen' (ik weet niet hoe ze heten), en dan vooral de variant met vermenigvuldigen. Dat snap ik nog steeds niet. En die verhaaltjessommen, het omrekenen, procenten, inhoud, oppervlakte. Tsja, wat niet?

Cijferen bedoel je?

inhoud,oppervlakte is allemaal metriek stelsel. Kwestie van uit je hoofd leren. Op het internet kan je hele handige schema's vinden.
Dat is dus: 4500 liter : 75 = 60 kruiwagens.

Dus eigenlijk vragen ze: deel 4500 door 75. Ze veronderstellen dat jij weet wat een kubieke meter is.

Leerlingen met dyscalculie of automatiseringsprobleem maken gebruik van het hulpmiddel (spiekkaartje). Daar staat het schema op (1 meter staat gelijk aan ...)
quote:Istar_ schreef op 15 maart 2014 @ 00:16:

[...]

Cijferen bedoel je?

inhoud,oppervlakte is allemaal metriek stelsel. Kwestie van uit je hoofd leren. Op het internet kan je hele handige schema's vinden.Ja ik geloof het wel. Ik ga dat metriek stelsel morgen eens opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je het echt niet, lees dit eens:

http://www.balansdigitaal ... culie/wat-is-dyscalculie/

Wat uiteraard niet meteen wil zeggen dat je dat ook hebt, dat zal een test moeten uitwijzen, je kunt je er dus niet op beroepen.
verba volant, scripta manent.
Dan zou ik die kaart uitprinten (mijn link: hulpmiddel) en dat gebruiken bij het oefenen. Jouw vriend kan de kaart ook uitleggen.
Oh en ik mag goddank bij veel dingen een rekenmachine gebruiken (niet bij de 'simpele' sommen trouwens), dat scheelt al zoveel (want met het daadwerkelijke uitrekenen heb ik ook heel veel moeite). Maar ja, dan moet je wel weten hóe je iets uitrekent.
quote:Krullevaer schreef op 15 maart 2014 @ 00:17:

[...]

Ja ik geloof het wel. Ik ga dat metriek stelsel morgen eens opzoeken.

Scheelt weer zoeken:

http://www.123lesidee.nl/files/metriek.pdf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven