Rokende buren

21-05-2014 20:48 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze buren roken, en dat doen ze buiten. Onze huizen hebben in alle deuren en ramen ventilatieroosters, wij zitten continu in de rooklucht.

Ze zitten in hun eigen tuin, kan ze moeilijk verbieden daar te roken.

Maar hier kan dus geen raam, deur of rooster open.

Vind het behoorlijk irritant en vies, maar wil ook geen burenruzie.

Iemand tips of ervaring met een dergelijke situatie?
quote:Nemesis. schreef op 21 mei 2014 @ 22:20:

Maar wat heb je dan aan die frustraties Whopper?

Je ergert je ergens aan maar je doet er niets mee. Daarmee heb je dus alleen maar jezelf.

Sja, wat heb je aan frustraties? Niets, maar je kunt niet altijd overal iets aan doen. Ik vraag al 8 jaar of ze niet met de voordeur willen smijten ( het glas trilt in de sponningen en ik heb alles van mijn vensterbank af moeten halen omdat dat eraf viel), haar kat loopt bij ons binnen en ligt op mijn bed zodat wij kosten hebben moeten maken voor een hor, en dat vindt ze allemaal normaal, we hebben het op allerlei manieren geprobeerd maar ze doet niets. Ik ga dus over de rook niet eens beginnen want er zijn ook bij mij grenzen. Dus ik slik het maar. Ik heb buren, dus ik probeer ermee te leven.

Ze stopt op haar 50 e zegt ze dus daar wach ik dan maar op.
quote:Nemesis. schreef op 21 mei 2014 @ 22:24:

En daarnaast: juist als er ergens veel mensen zijn die niet roken, steek ik wel een sigaret op omdat ik er trek in heb, maar ben ik tijdens dat roken meer bezig met de rook bij anderen uit te buurt te houden dan dat het lekker is Als ie toch niet lekker is, dan kun je m net zo goed niet opsteken toch?
Ik vind geurkaarsen op de slaapkamer ook niet ideaal.

Houd gewoon van frisse lucht ( huis iets te goed geïsoleerd)

Moet denk ik maar gewoon hopen dat ze snel stoppen!
Ohw, nee toch? Briljant! Schaf een hypergevoelig, tot in miljardste verdunningen, “rook’- metertje aan, misschien kan je je gelijk halen bij de Milieudienst van de gemeente. Of bij de Rijdende Rechter. Heb je niet iets vreugdevollers te doen dan dáárop te letten? Ik vind je een ongelooflijk miserabel dreinertje in dit opzicht. Hopelijk ben je voor de rest wél een gezellige buur?
Nouja zeg....

Ik heb al gezegd dat ik er geen drama van maak!

Wil ook geen burenruzie, we hebben verder goed contact.

Vraag gewoon om tips.

Vind het gewoon hinderlijk. Het gaat niet om een sliertje, zoals met dit weer zitten ze daar de hele avond.
Ja maar kom op hee, wat wil je dan?

Dat ze ergens anders gaan zitten zodat jij er geen last van hebt?

Ze kunnen wel even een terrasje gaan pakken, maar dan hebben ze ook daar weer iemand naast hun zitten die zit te zeuren.

Ze zitten in hun eigen tuin en in de buitenlucht, vervelend dat de rook bij jou naar binnen komt, en als ze op een ander punt in de tuin staan heb je er misschien wel weer last van als je buiten zit.

Dan blijf je toch aan de gang.
quote:fellowes schreef op 21 mei 2014 @ 22:41:

Nouja zeg....

Ik heb al gezegd dat ik er geen drama van maak!

Wil ook geen burenruzie, we hebben verder goed contact.

Vraag gewoon om tips.

Vind het gewoon hinderlijk. Het gaat niet om een sliertje, zoals met dit weer zitten ze daar de hele avond.

Dan zit er niks anders op. Doe elke avond, rond een uur of vijf, een regendans. Dan regent het tegen achten. Hoeven we de tuin niet te sproeien, hebben minder last van hooikoorts, huizen lekker fris en vooral ook lekker koel. Ja, dat lijkt me wel wat .

Maar even serieus, ik denk dat je er weinig aan kunt doen verder. Hoewel.. je zou een ventilator voor het raam kunnen zetten, zodat de rook weggeblazen wordt. Geen idee of het functioneert maar zo duur is zo´n ventilator nou ook weer niet. Wel de goede kant op laten waaien uiteraard. Ventilatoren houden ook muggen buiten, dus je hebt er sowieso wel plezier van.
quote:Als ie toch niet lekker is, dan kun je m net zo goed niet opsteken toch?En dat is juist net hoe het niet werkt met een verslaving.
quote:Nemesis. schreef op 21 mei 2014 @ 22:55:

[...]

En dat is juist net hoe het niet werkt met een verslaving.Dan kun je er toch beter mee stoppen? Verslavingen zijn zelden goed voor je ook, dus ik zeg; beter maar niet meer doen dan
Weet ook niet zo goed wat ik er mee moet.

Daarom vraag ik hier ook om tips. Daar is een forum toch een geschikte plek voor. Het is geen levensbedreigend wereld probleem. En zal ook zeker geen rijdende rechter inschakelen

Het is gewoon lastig , en voor mij hinderlijk.

Als ze achter in de tuin zouden gaan staan zou zeker een hoop schelen. Als ik buiten zit vind ik het niet zo erg, vind het gewoon vies dat het bij mij binnen zo blijft hangen. Zijn asbak staat denk ik nog geen meter van onze tuindeuren.
quote:fellowes schreef op 21 mei 2014 @ 22:11:

@ Nummerzoveel, ik praat er niet over zonder hun in hett gesprek te betrekken. Ja binnen met mijn man.

Ik bedoel het meer als stille hint. Onze tuinen zijn smal met achter veel ramen en openslaande deuren. Die heb ik met dit weer open.

Als ik in de tuin zit zitten mijn buren letterlijk nog geen twee meter verder. Omdat we er nog niet zolang wonen, en het een nieuwe wijk is zit er ook nog geen schutting tussen

(Die komt wel binnenkort) We zien elkaar dus zitten.

Als hier over een paar weekjes een baby in de box ligt is het toch niet zo heel raar als ik dan de deuren sluiten als hun er weer een opsteken? Dacht misschien een mooi moment om te kunnen zeggen ; Ja vind het niet zo fijn als de baby in de rook ligt.

Pfff en jij denkt serieus dat de buren dan gaan vragen waarom jij de deur dicht doet?

Het is nog nooit in mij opgekomen om te vragen waarom de buren het raam of de deur dicht doen en andersom heb ik die vraag ook nog nooit van de buren gehad..
[quote]Exces schreef op 21 mei 2014 @ 22:21:

Je kunt er weinig van zeggen. Zou ook wat fraais worden. Wij niet-rokers roepen dat je maar thuis moet roken en als je dat dan doet mag dat ook al niet .

Maar een vraagje aan rokers;

Afgelopen zondag waren wij op een feestje. En ja, het was heerlijk weer dus we zaten buiten. Wat mij dan opvalt, is dat veel rokers met hun sigaret tussen hun vingers zitten te babbelen. Visualiseer een terrasstoel met dame, elleboog op de leuning, hand in de lucht, sigaret onder andermans neus. Oke. Maar wat ik nou zo frappant vind, is dat er vervolgens zo weinig aan die sigaret gelurkt wordt dat ie soms zelfs uitgaat. Eerlijk waar, de meeste mensen die ik zag roken, namen drie, hooguit vier trekjes van hun sigaret.

Eerlijke vraag; Waarom rook je eigenlijk? En vind je dit niet vreselijk zonde van je geld??[/quote]

Waarom je rookt? Omdat het een verslaving is.

Als mijn ouders, schoonouders of mensen die zelf niet rookten in mijn huis (toen nog het huis van mijn ex en mij, die overigens ook rookte) op bezoek kwamen, rookten wij altijd buiten.

Mijn vader en een vriendin hebben astma en als ik met hen was, rookte ik ook buiten, dus niet in hun buurt. Ook niet bij kinderen en andere mensen die er last van ondervonden. Ik zou het ook zeer op prijs hebben gesteld als mensen mij hadden geattendeerd op de last die zij hadden van mijn rookgebruik in de openbare ruimtes, dan had ik mijn sigaret meteen gedoft.

Ik rook overigens niet meer, maar ik wil zeggen dat ik graag met iedereen rekening hield en houdt en men mij daar zeker op attent op mag maken.

En ja, het is verschrikkelijk zonde van je geld, zoals zoveel in het leven. Ik moet de eerste persoon die puur leeft nog tegenkomen.
quote:fellowes schreef op 21 mei 2014 @ 22:35:

Moet denk ik maar gewoon hopen dat ze snel stoppen!Dat gaat vast niet gebeuren, maar je kunt natuurlijk wat foldertjes in de bus doen.
Eigenlijk denk ik dat die schutting al een hoop zal oplossen.

Maar als ze zó dicht bij je tuindeuren zitten, kun je het best aankaarten. Drink eens een kopje koffie met de buurvrouw en vertel gewoon eerlijk dat ze zo dichtbij zitten dat jullie het in huis ruiken. Zonder aan te vallen of er iets van te zeggen verder. Kan best, dat zij dat helemaal niet weten. Kan best dat buurvrouw zegt; tja, kan ik niks aan doen, wachten op de schutting. Het kan ook best dat je buurvrouw zegt; ow, zou het helpen als we de terrasstoelen een metertje opschuiven.

Je hoeft er geen scheldpartij van te maken. Een eerlijke en eenvoudige opmerking kan je misschien verder helpen. En misschien ook niet, dan laat je het erbij. Ik zou wel voor een wat dichtere schutting kiezen. Of, wat wij hebben gedaan, ongeveer twee meter muur plaatsen (in dezelfde kleur als het huis). Dat ziet er ook goed uit. Alleen is het wel handig als je dat samen met de buren kunt doen, dat spaart beiden een hoop ruimte.
je moet van die ventilators bij je ramen/deuren zetten.

en snel een schutting zetten.

dan zie je die rook minder snel, en niet zien is soms ook niet ruiken. op een gegeven moment gaat het tussen de oren zitten.

stel dat mijn buren niet zouden roken en met die vraag naar mij zouden komen dan zou ik echt perplex staan.

denk dat ik dan nooit meer buiten kom.
Mijn sigaret ruikt naar aardbeien, yummie yummie. Zit iedereen altijd bovenop mee te snuiven.

Vertel ze eens over zo'n grappig apparaat waarmee een van je vrienden gestopt is met roken, een elektrische sigaret. Misschien stappen ze wel over. ;)
[quote]fellowes schreef op 21 mei 2014 @ 22:11:

Als hier over een paar weekjes een baby in de box ligt is het toch niet zo heel raar als ik dan de deuren sluiten als hun er weer een opsteken? Dacht misschien een mooi moment om te kunnen zeggen ; Ja vind het niet zo fijn als de baby in de rook ligt./quote]

Oei, ik hoop niet dat de buuv komt vragen of de baby wat zachter kan huilen .
@exces,

Als een feestje zo saai is dat je gaat zitten tellen hoeveel trekjes anderen van hun sigaret nemen, waarom ga je niet gewoon naar huis?
quote:khemam schreef op 21 mei 2014 @ 23:48:

@exces,

Als een feestje zo saai is dat je gaat zitten tellen hoeveel trekjes anderen van hun sigaret nemen, waarom ga je niet gewoon naar huis?Je hebt van die feestjes waarbij dat niet kan zonder asociaal te zijn (communie). Maar je hebt wel gelijk, het was saai, ongezellig en gelukkig de laatste .
Roken stinkt. En rokers stinken. Toen ik zelf nog rookte, vond ik dat al. En nu helemaal. Ik werk in een bedrijfskantine, mijn kassa staat naast de deur van de rokersruimte. Doordat die deur regelmatig open en dicht gaat en vanwege de tocht die langs de kieren gaat, ruik ik 2 uur lang de rook. En elke middag als ik in mijn auto stap, stinken mijn kleren en haren naar rook. Heel smerig. Ik kan er helaas niks aan doen.

De buren van mijn zus roken zware shag en roken veel. Als ik bij haar in de tuin zit aan de koffie, ruik je constant die doordringende rook. Het is gewoon goor.

Ik heb geen oplossing voor je, TO. Je kan het misschien aankaarten bij ze. Ik weet niet, hoe jullie verstandhouding is?

Maar ik vrees, dat je je erbij neer zal moeten leggen.
Schutting wordt aan gewerkt, die doen we samen met de buren.

Muur dan moet er ook weer een fundering komen , dan wordt meteen een stuk duurder.

Ventilator vind ik iig voor bij de tuindeuren wel een goed idee.

Denk dat het bij de roosters weinig nut heeft, maar als de deuren open staan is dat wel een optie.

@Ninon, ik hoor hun baby ook huilen, maar daar stoor ik me niet aan. Dat zijn nou eenmaal dingen waar je niks aan kan doen.

Het is niet zo dat ik " overal " last van heb. En ruzie met de buren is het laatste wat ik wil. Ik snap heus wel dat je in een rijtjeshuis nou eenmaal dicht op elkaar zit.

Maar dan mag ik de rook nog wel vies vinden.

Daarom vroeg ik hier om tips, lijkt mij dat er meer mensen zijn met een dergelijk probleem.

Denk dat ik het voorlopig maar moet accepteren, en wie weet komt het onderwerp nog eens ter sprake.
Ligt dat nou aan mij? Zo raar is het toch niet om te vragen of ze een stukje willen opschuiven? Je bent toch wel een ontzettende verslaafde zeikerd als je niet normaal kan reageren als de buuf je vertelt dat ze het vervelend vind dat jouw rook bij hun naar binnen waait. En dan niet gewoon een stukje verderop gaat zitten. Ik neem aan dat ze zelf buiten roken om geen rook in huis te krijgen. Beetje raar als je het dan wel ok vindt als die rook vervolgens bij de buren binnen hangt.
De buren kunnen hun redenen hebben om uitgerekend daar te gaan zitten Cellista. Bijvoorbeeld omdat dat de enige zonnige plek is in de tuin of iets dergelijks.

Ik vind het ook niet vreemd om het aan te kaarten. Als mijn buren zouden zeggen dat ze last van me hebben dan zou ik dat heel vervelend vinden en meedenken in oplossingen.
Ik geloof dat ik je keihard uit zou gaan lachen als je aan mij zou vragen of ik niet in mijn eigen tuin zou willen roken.
voor mij was dit de eerste keer dat ik klachten hoor/lees over de overlast van sigarettenrook van de buren.

daarmee ga ik het niet ontkennen hoor.

wat je eventueel ook nog zou kunnen doen. tijdens de schutting opbouwen een tussen neus en lippen door grappige opmerking maken als, wie weet houdt het de rook wel tegen. en daarbij ook zeggende dat je nooit had gedacht dat je zelfs last kon hebben van buitenrokende mensen.

hou het wel zo luchtig mogelijk, want het lijkt mij dat de meeste rokers het vreemd zullen vinden zoiets te horen.

de rokers krijgen tenslotte al zoveel commetaar, je wordt als paria behandeld ahw. ze kunnen weinig goeds meer doen.

reken ook op weerwoorden als bovengenoemde argumenten, wij hebben last van de smog van jullie bbq, maar klagen toch ook niet.

of ons hele huis ruikt naar alle kruiden die jij gebruikt als je weer eens indonesich kookt.

aangezien jullie kleine tuinen hebben denk ik overigens dat het weinig uit gaat maken waar ze gaan zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven