Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Die moeder is niet goed bij d'r hoofd. Ze exploiteert haar kind om haar gelijk te halen. Het kind is hier de dupe van. Het idiote is dat zij denkt dit te doen voor haar kind. Bah. Ik hoop dat de kinderrechter gauw ingrijpt
quote:Frizz schreef op 13 juni 2014 @ 11:25:

Weet iemand trouwens of er sprake was van een OTS of een VOTS, en of de uithuisplaatsing ter zitting was behandeld of is uitgesproken zonder ouders te horen?Volgens mij hoorde is dat het voor 4 weken was. En moeder zegt dat ze niet gehoord is.
quote:fancypants schreef op 13 juni 2014 @ 11:23:

Jeugdzorg had het zus aan moeten pakken, de agenten hadden zo moeten doen... Volgens mij hadden de ouders in de eerste plaats moeten zorgen dat bemoeienis van jeugdzorg niet nodig is.Dus moeder had geen aangifte van mishandeling moeten doen????

Ik denk trouwens dat moeder zichzelf nu wel voor de kop kan slaan dat ze aangifte heeft gedaan en niet geprobeerd heeft om stiekem er vandoor te gaan. Zij had dit bij aangifte doen nooit gedacht natuurlijk
Ik sluit me graag geheel en al aan bij Meds.

Scheelt me een hoop typen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 juni 2014 @ 12:01:

[...]

Volgens mij hoorde is dat het voor 4 weken was. En moeder zegt dat ze niet gehoord is.

Ik kan me zo voorstellen dat als dit opnieuw voorkomt deze termijn verlengd wordt om het kind rust te geven. Moeder is zo ongelooflijk dom bezig. Alleen maar in het nadeel van haar kind.

Ben benieuwd wanneer de soap verder gaat, pa met een verklaring komt, BJZ met een verklaring komt etc etc.
quote:Enn schreef op 13 juni 2014 @ 07:31:

[...]

Omdat moeder ten tijde van deze opname de wettelijke voogd is/was en in mijn ogen in dit filmpje ook de angst en hysterie van Hans lijkt te voeden. Moeder houdt dit kind in deze situatie en de mensen van jeugdzorg hadden op dat moment geen enkel recht tot ingrijpen.Moeder had zich ook om kunnen draaien en weggaan uit dat huis want het was overduidelijk dat zowel moeder als kind het bezoek aan dit huis geen goed idee vonden. Schijnbaar had de rechter dit bezoek opgelegd maar daar kan de jeugdhulpverlener niet aan doen die erbij staat. Moeder vond het wel een goed idee om een vriend mee te nemen die dit op camera vast kon leggen. Dat is de keuze van moeder.

Waarom zou jeugdzorg hebben in moeten grijpen in deze situatie? Ze hadden geen enkele bevoegdheid. Sinds gisteren dus wel.

Had jeugdzorg dan ook niet op een manier kunnen ingrijpen door de zaak eerst te sussen?

Hoe dan ook had iemand dit moeten stoppen. Moeder doet het niet en de prof's zouden legio optie's in huis moeten hebben om dit op een dergelijke situatie in te zetten.

Ga met moeder en kind apart in een ruimte zitten en stel voor eerst te praten en te zoeken naar een weg waar het rustiger in gaat. Of desnoods kap de boel af, lijkt mij dat iedereen ziet dat het zo niet werkt. En als het beleid is dat ze fysiek het kind niet mogen overnemen, ja dan houdt het op.

Maar zorg dat het kind kan kalmeren, hun prio ligt toch bij het kind?

Het is duidelijk te in zien dat moeder er ook niet achter staat, tuurlijk voelt dat kind dat ook aan, het lijkt mij ook een vreselijke situatie als moeder zijnde.

Ik denk dat ik zelf met kind onder mijn arm was weg gegaan, zal ook geen juiste keuze zijn wellicht maar als mijn kind zo over de rooie gaat en ik niet bij machte ben kordaat op te treden, dan liep ik weg. Hoe dan ook zou ik mijn kind er niet zo lang aan bloot stellen. Maar ze zal wellicht ook weinig keuze hebben gezien het door een rechter is opgelegd.

Pfff... Lastig hoor.
quote:nina1966 schreef op 13 juni 2014 @ 12:02:

[...]

Dus moeder had geen aangifte van mishandeling moeten doen????

Ik denk trouwens dat moeder zichzelf nu wel voor de kop kan slaan dat ze aangifte heeft gedaan en niet geprobeerd heeft om stiekem er vandoor te gaan. Zij had dit bij aangifte doen nooit gedacht natuurlijk

Nogmaals: een aangifte is nog geen strafrechterlijke veroordeling. EN het zal je verbazen, maar er zijn ouders die aangifte doen tegen hun ex om de ex dwars te zitten. Voor zover te lezen zag de politie/OM gaan reden/bewijs/feit om tot vervolging over te gaan. Een aangifte zegt gewoonweg niet zoveel.

Consuela: afkappen? Dan kun je het hele omgangshuis wel opdoeken. Geen enkele ouder zit daar voor zijn/haar lol. En aparte kamer zetten? Zo te zien, wil moeder helemaal niet van kind gescheiden worden, om welke reden dan ook. Knappe professional als je dat dan wel lukt. Moeder werkt niet mee, wat moet/kun je dan? Terwijl er een uitspraak ligt?
Conny, er moet al het nodige hebben plaatsgevonden voordat JZ overgaat tot dit soort acties. Het kind moet ernstig belemmerd worden in zijn ontwikkeling. Moeder laat het escaleren en doet net alsof ze van niks weet. Ze had het voor het kind ook anders aan kunnen pakken. Feit is dat het kind uit huis moet. Laat je het dan escaleren en plemp je dat op internet? of zorg je ervoor dat het voor je kind zo soepel mogelijk verloopt? Het gevecht ga je aan in de rechtszaal, niet via je kind en via de media.

Maar het geeft haarfijn aan hoe de moeder "vecht". Ze gebruikt haar kind als wapen
Dat het kind over de rooie gaat, ligt aan moeder. In het eerste filmpje escaleert moeder en vervolgens kind. In het tweede filmpje doet moeder geen enkele poging het voor het kind makkelijker te maken en moedigt ze de hysterie alleen maar aan.

Bah
quote:waterval70 schreef op 13 juni 2014 @ 07:21:

Consuela: je vergelijkt met een schooljuf. Dat klopt niet. Dit is een uiterst gespannen situatie. Daarin moet je anders handelen/optreden dan in een klas waar kinderen lawaai maken. In een zeer gespannen setting met kans op escalatie 'pak' je een kind niet even onder de arm. Moeder is hier namelijk ook een poppetje om rekening mee te houden, wat als kind wordt gepakt en moeder flipt? Wat voor scenario krijg je dan? Los daarvan mag er bijna geen fysiek contact (meer) plaatsvinden.

Er worden hier echt dingen vergeleken die je niet kunt vergelijken.

Ik vergelijk de situatie zodanig dat het een kwestie is van kordaat optreden en de heftigheid kort te laten duren. Hoe jeugdzorg dit kan doen, anders dan hoe een juf het kan doen zullen toch ongetwijfeld wel manieren voor zijn die men er wel op in kan zetten?

Jeugdzorg geeft zelf ook aan dat het streven is heftige situatie's zo kort mogelijk te laten duren voor een kind. Maar het gebeurd niet in dat filmpje, en wellicht gaat mijn vergelijk niet geheel op maar Juist omdat de situatie heel gespannen is mag je toch verwachten dat men op welke mogelijke manier ingrijpt?

Daar ligt wat mij bij betreft best een kritische noot.
Telegraaf gaat er ook even lekker in roeren. Reden voor zowel vader als moeder om lekker met modder te gooien. Alles voor het kind hè?
jeugdzorg is hier de begeleiding. Er heeft er maar 1 gezag en dat is moeder en moeder doet........ niks.

Je kan JZ in het tweede filmpje niks verwijten behalve engelengeduld. Ik kan me zo voorstellen dat o.a. dit soort gedrag de reden is geweest het kind uit huis te plaatsen
De kinderombudsman gaat zich er nu ook over buigen. Reactie van moeder: "eindelijk worden er echt onderzoeken gedaan, ik ga straks alles naar de Telegraaf toesturen DANKJEWEL!"

De prioriteiten liggen echt zo ongelooflijk op de verkeerde plek bij haar.

Ik hoop zo dat dit kind in een fijn pleeggezin wordt opgevangen. En dat hij zo min mogelijk meekrijgt van alles waarvan de media probeert mee te liften. Het is al erg genoeg dat zijn ouders in een vechtscheiding zitten. Daar heeft hij de rest van Nederland niet bij nodig.
Het is duidelijk dat de moeder een grote afkeer heeft van haar ex. Ze wil haar kind niet zelf naar de kamer brengen waar de ex zit. Ze eist dat anderen dit doen. Dat snap ik op zich wel, maar ze had haar eigen hysterie even opzij kunnen zetten en haar kind zelf naar de kamer kunnen begeleiden.

Dan had zij aan haar plicht voldaan, en men had zelf kunnen zien hoe dan het contact tussen vader en kind tot stand kwam.

Nu maakt ze het drama nog veel groter en gaat ze aan het eigenlijke probleem voorbij.
quote:Derpina schreef op 13 juni 2014 @ 08:23:

[...]

Jeugdzorg had moeder moeten ondersteunen in deze situatie. Of kunnen zeggen dat dit niet in belang van het kind was. Aanbieden om het hele gebouw uit te gaan en een wandeling te maken om even rustig te worden. Gewoon uit die hele negatieve omgeving het was een visuele cirkel. Verantwoording of niet ze hadden wat dat betreft best kunnen ingrijpen.

Juist, ze hadden de situatie om moeten buigen. En dan is iets anders doen de enige manier lijkt mij, echter in het filmpje blijft iedereen hetzelfde doen.

Sorry, ik kan dat moeilijk begrijpen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 juni 2014 @ 12:13:

Conny, er moet al het nodige hebben plaatsgevonden voordat JZ overgaat tot dit soort acties. Het kind moet ernstig belemmerd worden in zijn ontwikkeling. Moeder laat het escaleren en doet net alsof ze van niks weet. Ze had het voor het kind ook anders aan kunnen pakken. Feit is dat het kind uit huis moet. Laat je het dan escaleren en plemp je dat op internet? of zorg je ervoor dat het voor je kind zo soepel mogelijk verloopt? Het gevecht ga je aan in de rechtszaal,niet via je kind en via de media.

Maar het geeft haarfijn aan hoe de moeder "vecht". Ze gebruikt haar kind als wapen

Vooal dat ja.

Je bent toch een haartje betoeterd en helemaal belatafeld als je je kind wíllens en wetens in zo'n heftige periode tentoon stelt. Dat jochie staat voor de rest van zijn leven huilend in zijn onderbroekje ( begrijp ik ? Ik heb het niet gezien. ) op internet.

Als het ventje onterecht weggehaald zou worden, dan had moeder júist goed moeten handelen.

Gerust stellen, troosten, meegeven.

En niet een scene trappen en het filmpen.
Aangezien men er hier niet over uitgepraat raakt, heb ik toch besloten even een stukje van het filmpje te kijken. Ik ben gekomen tot 1 minuut 30. En ik kan maar één ding zeggen; walgelijk. Er is er in dit verhaal echt maar eentje die dat kind zo overstuur aan het maken is, en dat is de moeder. Zij was het die met schreeuwen, janken en trekken begon, zij was het die had kunnen voorkomen dat dat arme kind overstuur raakte. Je ziet in het begin nog een agent op de achtergrond die rustig met dat jongetje zit te praten. De andere agent probeert mevrouw te bedaren te brengen, probeert de boel niet te laten escaleren en zegt rustig dat ze even wat kleren moet gaan pakken. Het is toch geen wonder dat het jochie zo overstuur raakt? Het is natuurlijk al verschrikkelijk angstaanjagend, allemaal vreemde mensen in huis en dan gaat je moeder ook nog eens hysterisch lopen doen. Voor het kind had ze verstandig moeten zijn. ZIJ had het jongetje gerust moeten stellen. Ze had moeten zeggen dat het (ook al vond zij van niet) beter voor hem was dat hij even met die mensen meegaat.

Het is uiteraard verschrikkelijk als moeder en kind gescheiden worden. Altijd. Vooral als moeder het bij het rechte eind heeft en alles de schuld van de vader zou zijn. Maar als het zover is (en daar gaat echt heel wat aan vooraf) dan leg je je daar VOOR JE KIND bij neer, dat "vechten" doe je dan maar achteraf. En niet in zijn bijzijn.

En dat ze ineens wilde bellen met haar advocaat? Gelul. Blijkbaar wist ze al lang dat ze haar kind kwamen halen, haar iPad ("ik heb geen geld") stond immers al te draaien. Ze probeerde de zaak gewoon te vertragen en uit te buiten. Want wat had ze verwacht dan? Dat die agenten zouden zeggen; nou mevrouw, u hebt gelijk, we gaan weer weg en laten het jongetje lekker bij u?

Ik heb het hier niet over wie de schuldige in dit hele verhaal is en of het kind al dan niet terecht bij moeder wordt weggehaald. Het klopt, daarvan weten wij hier de feiten niet. Maar je kind zo te gebruiken om je recht te halen, bah!!!!

Het aller-aller ergste vind ik dat zij dat jongetje (6 jaar oud!!!) willens en wetens het wereldwijde web op gooit. Dat kind is over 20 jaar nog te googelen. En nu lees ik hier dat ze nog veel meer shit het internet op gooit? Afschuwelijk!! Misschien maar beter dat er iemand anders zich over dat kind ontfermt.
quote:banaanaap schreef op 13 juni 2014 @ 12:20:

De kinderombudsman gaat zich er nu ook over buigen. Reactie van moeder: "eindelijk worden er echt onderzoeken gedaan, ik ga straks alles naar de Telegraaf toesturen DANKJEWEL!"

.
O ja, en verder helemaal eens met Meds.
quote:consuelabananahammok schreef op 13 juni 2014 @ 12:16:

[...]

Ik vergelijk de situatie zodanig dat het een kwestie is van kordaat optreden en de heftigheid kort te laten duren. Hoe jeugdzorg dit kan doen, anders dan hoe een juf het kan doen zullen toch ongetwijfeld wel manieren voor zijn die men er wel op in kan zetten?

Jeugdzorg geeft zelf ook aan dat het streven is heftige situatie's zo kort mogelijk te laten duren voor een kind. Maar het gebeurd niet in dat filmpje, en wellicht gaat mijn vergelijk niet geheel op maar Juist omdat de situatie heel gespannen is mag je toch verwachten dat men op welke mogelijke manier ingrijpt?

Daar ligt wat mij bij betreft best een kritische noot.

Een kordaat optreden is vaak een optreden dat zonder context kort door de bocht lijkt. Een kordaat optreden van een juf kan zonder context ook overkomen als bruusk en weinig invoelend. Als dat op film had gestaan, had je ook de poppen aan het dansen.

De hulpverleners werden hier gefilmd. Dan ben je je ervan bewust dat alles wat je doet, tegen je gebruikt kan worden. En heeft men doorgaans de neiging om voorzichtiger te zijn. Wat weer niet strookt met een kordate aanpak. Ik gok zomaar dat de aanpak zonder filmende moeder toch wel anders was geweest.
quote:consuelabananahammok schreef op 13 juni 2014 @ 12:21:

[...]

Juist, ze hadden de situatie om moeten buigen. En dan is iets anders doen de enige manier lijkt mij, echter in het filmpje blijft iedereen hetzelfde doen.

Sorry, ik kan dat moeilijk begrijpen.Hoe dan???? Overreding werkt niet, wat moet je dan? In een uiterst gespannen situatie?
Volgens mij is moeders facebook (of iig die afschuwelijke foto van dat jochie met touwen en een slot om zijn polsen) nu niet meer openbaar? Dat is dan in ieder geval iets..
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 13 juni 2014 @ 12:27:

Volgens mij is moeders facebook (of iig die afschuwelijke foto van dat jochie met touwen en een slot om zijn polsen) nu niet meer openbaar? Dat is dan in ieder geval iets..Wat een fijn nieuws.
quote:Spijk-er schreef op 13 juni 2014 @ 12:27:

Volgens mij is moeders facebook (of iig die afschuwelijke foto van dat jochie met touwen en een slot om zijn polsen) nu niet meer openbaar? Dat is dan in ieder geval iets..Jawel hoor, ze is gewoon te vinden. Dat is haar opzet.
Pa's verhaal komt ook nog, liet hij weten maar hij gooit niet zomaar alles de straat op... verstandig
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven