Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Ik heb 600 vrienden op mijn fb en ben blij dat niemand met haar meelult of überhaupt haar pagina heeft geliked... (ik lees alleen mee met haar pagina omdat ik dit topic volg) want echt wat een figuren reageren er daar en lullen allemaal met haar mee, en bedenken zich niet dat moeders misschien wel fout zit????
.
Als ze dat vinden, waarom niet emigreren dan? Dat staat ze vrij.
quote:Dahlia74 schreef op 17 juni 2014 @ 14:58:

Boos op heel Nederland waarschijnlijk, behalve op de moeder vermoed ik?

Hahahahahaaaa..... ze zijn boos op de NOS!

"Echt te bizar, geen woord erover gezegd bij NOS......Wat een grafland is het toch!!!!!"
quote:mamavk schreef op dinsdag 17 juni 2014 14:59 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="fem71 in "Filmpje uithuisplaatsing kind"" class="messagelink">fem71 schreef op 17 juni 2014 @ 14:56</a>:</b>

De uitzending is afgelopen.... er is niks geweest.... de 'fans' zijn teleurgesteld en boos... </div></blockquote>Het erge is dat ze boos zijn op de politiek.. Want die hebben gezegd dat het besproken zou worden (volgens moeder). Niemand die zich bedenkt dat ze het uit haar duim heeft gezogen of op zijn minst opgeblazen Ja, en dat is voor moeder natuurlijk weer een "bewijs" dat ze tegengewerkt wordt.
quote:consuelabananahammok schreef op 17 juni 2014 @ 14:34:

[...]

De overheid heeft een plan van aanpak opgesteld om fouten te gaan beperken.

Mensen moeten beter opgeleid worden en krijgen bijscholing, er is een tuchtzaak in het leven geroepen. Er is een schadecommisie.

Er moet meer samengewerkt worden, etc.

Er moet een duidelijke scheiding komen in dossiers tussen meningen en feiten.

In grote lijnen..Volgens mij haal je dingen door elkaar. Er komt een nieuwe jeugdwet aan, maar die is zeker niet alleen het gevolg van dingen die fout gaan en voor zover dat wel zo is, is het met name naar aanleiding van zaken waarbij jeugdzorg juist 'te laat' ingreep (met vaak tragische gevolgen). De hervormingen zijn ook zeker deels ingegeven door bezuinigingen. En het gaat om een tuchtcommissie, niet een tuchtzaak. Overigens is tuchtrecht niet per definitie ingegeven door 'misstanden', maar ook vaak juist om medewerkers te beschermen.
Ze plaatst 30 min geleden een post op fb:

"Topagenten hebben mijn aangifte opgenomen tegen Jeugdzorg dat lucht op!!"

Maar toen was ze toch in de Tweede Kamer? Of is ze dat alweer vergeten?
De nieuwe wet op de jeugdzorg is met name ingegeven door bezuinigingen.
quote:fem71 schreef op 17 juni 2014 @ 15:16:

Ze plaatst 30 min geleden een post op fb:

"Topagenten hebben mijn aangifte opgenomen tegen Jeugdzorg dat lucht op!!"

Maar toen was ze toch in de Tweede Kamer? Of is ze dat alweer vergeten? Nee, zij niet. Ze dacht alleen dat er wel vragen gesteld zouden worden over 'haar' probleem.
.
Er staan mensen klaar om op politiek24 te filmen als Moeder besproken wordt, omdat niet iedereen het live kan zien!

Als moeder dit verkeerd heeft begrepen, hoop ik voor haar dat ze het gedeelte over "ik mag van de Tweede Kamer alles openbaar maken" niet verkeerd heeft begrepen.

Het lijkt me zo gek dat wie dan ook die met de TK te maken heeft zegt dat moeder zomaar alle info over haar zoon online mag gooien. Informatie bij een TK-lid aanleveren voor een onderzoek kan ik snappen, maar alles zomaar op facebook gooien?

Ik vind moeder eng. Stuurt ze dat kind een briefje met dat hij haar leven is. Leuk voor hem om te lezen. Kan hij zich schuldig gaan voelen dat hij niet thuis is om mama gelukkig te maken.
quote:mamavk schreef op 17 juni 2014 @ 15:26:

Er staan mensen klaar om op politiek24 te filmen als Moeder besproken wordt, omdat niet iedereen het live kan zien!

Ja, dat zag ik net ook....:rofl:

"Zit al steeds met mijn mobiele klaar om het op te nemen. Om het eventueel met jullie te delen want niet iedereen kan mss 24 uur live politiek kijken"
[...]
quote:fem71 schreef op 17 juni 2014 @ 15:28:

[...]

Ja, dat zag ik net ook....:rofl:

"Zit al steeds met mijn mobiele klaar om het op te nemen. Om het eventueel met jullie te delen want niet iedereen kan mss 24 uur live politiek kijken"...Telkens als ik even op Viva kijk ben je d'r. Kan het zijn dat jij 24 uur per dag Irme en Hansje volgt?
LOEP ME MAAR aub.
quote:nucky schreef op 17 juni 2014 @ 15:12:

[...]

Volgens mij haal je dingen door elkaar. Er komt een nieuwe jeugdwet aan, maar die is zeker niet alleen het gevolg van dingen die fout gaan en voor zover dat wel zo is, is het met name naar aanleiding van zaken waarbij jeugdzorg juist 'te laat' ingreep (met vaak tragische gevolgen). De hervormingen zijn ook zeker deels ingegeven door bezuinigingen. En het gaat om een tuchtcommissie, niet een tuchtzaak. Overigens is tuchtrecht niet per definitie ingegeven door 'misstanden', maar ook vaak juist om medewerkers te beschermen.

Ik bedoel idd tuchtcommissie( autocorrect vulde te snel in)

Nee dit is opgezet om de veiligheid van het kind beter te beschermen wanneer deze onder toezicht van de overheid staat, juist waar het kind terecht komt om veiligheid te bieden moet dit ook gebeuren .

Met name om misbruik/ mishandeling binnen de residentiële opvang en binnen pleegzorg te beperken en sneller te signaleren.

Dit is overigens een onderwerp waar uitgebreider over uitgewijd kan worden,maar om dit uit te vergroten wellicht niet de plek.

In beperkte mate vind ik kritisch zijn naar bjz wel passend( anders doen we een Imrefacbook hier waar enkel 1 geluid te lezen is en dat is zo niet viva )
...
Ik moet toegeven dat hoe ze met haar kind omgaat en met de hele kwestie mij nu niet bepaald een positief beeld geeft.

Het komt beklemmend en dwingend over. Waar het sausje liefde zo dik overheen gegoten wordt dat het verblind ( misschien ook wel enorm voor haarzelf) dat er absoluut niet in het belang van het kind wordt gehandeld.

Mensen smelten bij de foto die ze met haar kind heeft geplaatst waar een tekst bij staat in de trant van "je zal zijn eerste liefde zijn, zijn eerste kus, zijn eerste vriendin,je bent zijn moeder en hij is je hele wereld ( inhet Engels dan)

Ik smelt er niet van eigenlijk, ik krijg het eerder benauwd.
quote:consuelabananahammok schreef op 17 juni 2014 @ 15:36:

[...]

Nee dit is opgezet om de veiligheid van het kind beter te beschermen wanneer deze onder toezicht van de overheid staat, juist waar het kind terecht komt om veiligheid te bieden moet dit ook gebeuren .

Met name om misbruik/ mishandeling binnen de residentiële opvang en binnen pleegzorg te beperken en sneller te signaleren.

Dit is overigens een onderwerp waar uitgebreider over uitgewijd kan worden,maar om dit uit te vergroten wellicht niet de plek.

In beperkte mate vind ik kritisch zijn naar bjz wel passend( anders doen we een Imrefacbook hier waar enkel 1 geluid te lezen is en dat is zo niet viva )Dat zeggen ze ja, dat dat het motief is, anders is het politieke draagvlak minder makkelijk te krijgen. Maar het financiële aspect is hierin ontzettend belangrijk. Waarmee ik overigens helemaal niet wil zeggen dat er niets fout gaat bij bjz, dat zeg ik de hele tijd al. Daarbij zijn er ook amendementen op de wet aangenomen, dan is er dus al helemaal geen sprake van "ingrijpen van de overheid". Ik vind dit overigens verder ook niet de plek om een uitgebreide discussie over bjz is fout of goed te hebben maar als ik zie dat sommige mensen er zo makkelijk van uit gaan en opschrijven dat er "is ingegrepen door de overheid" bij bjz vanwege misstanden, dan geeft dat gewoon een verkeerd beeld.
quote:consuelabananahammok schreef op 17 juni 2014 @ 15:36:

[...]

In beperkte mate vind ik kritisch zijn naar bjz wel passend( anders doen we een Imrefacbook hier waar enkel 1 geluid te lezen is en dat is zo niet viva )

Ik ken persoonlijk een meisje dat bij haar moeder is weggehaald voor haar eigen veiligheid, en dat was terecht,echter moeder doet alles wat Jeugdzorg van haar eist en is er ontdekt wat moeder mankeert.

Moeder slikt keurig haar medicatie en is hard bezig om alles op een rijtje te krijgen.

Nu zal je denken dat meisje zit veilig echter niks is minder waar ze zit niet veilig, ze staat zgn onder toezicht echter heeft dat meisje haar mooie lange haren die tot aan haar billen kwamen tot de lengte van stekeltjes kunnen knippen,ze snijd zichzelf en verteld verhalen over een man waarvan ze zich moet laten vingeren omdat hij anders boos op haar word?

Pardon onder toezicht van Jeugdzorg in dat opvangtehuis?, en ondertussen dat moeder hulp vraagt om straks als ze een nieuw huis heeft ,haar te ondersteunen als dochter bij haar weer thuis komt (dochter mankeert het e.a op geestelijk vlak) wonen , is jeugdzorg bezig om haar voogdij af te nemen.

Ik geloof Jeugdzorg met net zo'n korreltje zout als Sinterklaas, ik heb teveel misstanden en machtsmisbruik gezien.
Imre noemt vader narcistisch. Maar zelf zoekt ze constant de publiciteit en is van mening dat de 2e kamer én een legertje topagenten met haar zaak bezig zijn.

Wie is hier nu narcistisch?
quote:amarna schreef op 17 juni 2014 @ 15:57:

Imre noemt vader narcistisch. Maar zelf zoekt ze constant de publiciteit en is van mening dat de 2e kamer én een legertje topagenten met haar zaak bezig zijn.

Wie is hier nu narcistisch?Geen idee, je mag hier niet met diagnoses gooien.
Jeugdzorg verdenkt moeder van borderliner. Je ziet in haar gedrag wel aspecten die op borderliner kunnen wijzen.
quote:missie_m schreef op 17 juni 2014 @ 15:36:

[...]

...Telkens als ik even op Viva kijk ben je d'r. Kan het zijn dat jij 24 uur per dag Irme en Hansje volgt?

Nee hoor, ik heb ook nog heerlijk geslapen vannacht....

Als je mijn eerdere post had gelezen, weet je waarom dit mij zo raakt.... 'Moeder' geeft ons zo een kijkje in de keuken van haar eigen (dramatische) leven. En dat alles zogenaamd "alles voor haar zoontje wilt doen". Dat zie je niet zo vaak....online!

En vergeet niet, 'moeder' gooit alles in de ether...

Zij komt op mijn beeldscherm 24/7 (moet ze niet slapen ofzo?).... ik niet bij haar...
Trouwens, ik ben toch niet de énige hier op het forum?

Als ik met mezelf wil praten, begin ik wel een blog...
quote:nucky schreef op 17 juni 2014 @ 15:48:

[...]

Dat zeggen ze ja, dat dat het motief is, anders is het politieke draagvlak minder makkelijk te krijgen. Maar het financiële aspect is hierin ontzettend belangrijk. Waarmee ik overigens helemaal niet wil zeggen dat er niets fout gaat bij bjz, dat zeg ik de hele tijd al. Daarbij zijn er ook amendementen op de wet aangenomen, dan is er dus al helemaal geen sprake van "ingrijpen van de overheid". Ik vind dit overigens verder ook niet de plek om een uitgebreide discussie over bjz is fout of goed te hebben maar als ik zie dat sommige mensen er zo makkelijk van uit gaan en opschrijven dat er "is ingegrepen door de overheid" bij bjz vanwege misstanden, dan geeft dat gewoon een verkeerd beeld.

Hoe wil je het anders noemen dan ingrijpen?

Op basis van uitgebreid rapport zijn er doelen gesteld. Bovendien is er een schadecommisie opgezet voor slachtoffers die zich daar tot ik meen 2016 kunnen melden voor een financiële schadevergoeding.

Men gaat handelen in ieder geval.

Het klinkt bij mij eerlijk gezegd niet als een bezuinigingsmaatregel als ze mensen willen gaan bijscholen, beter opleiden, schadeclaims opnemen en uitkeringen .

Maar dat kan ik idd ook verkeerd zien, het is ook slechts wat ik er bij denk.

Ik zie het overigens ook niet zo zwart/wit dat bjz goed of fout is.

Bjz zal ongetwijfeld heel veel kinderen de juiste bescherming en hulp bieden.

Helaas is een instelling als deze ook gewoon broodnodig, en goed dat het bestaat.
quote:ronniemitchel schreef op 17 juni 2014 @ 15:49:

[...]

Ik ken persoonlijk een meisje dat bij haar moeder is weggehaald voor haar eigen veiligheid, en dat was terecht,echter moeder doet alles wat Jeugdzorg van haar eist en is er ontdekt wat moeder mankeert.

Moeder slikt keurig haar medicatie en is hard bezig om alles op een rijtje te krijgen.

Nu zal je denken dat meisje zit veilig echter niks is minder waar ze zit niet veilig, ze staat zgn onder toezicht echter heeft dat meisje haar mooie lange haren die tot aan haar billen kwamen tot de lengte van stekeltjes kunnen knippen,ze snijd zichzelf en verteld verhalen over een man waarvan ze zich moet laten vingeren omdat hij anders boos op haar word?

Pardon onder toezicht van Jeugdzorg in dat opvangtehuis?, en ondertussen dat moeder hulp vraagt om straks als ze een nieuw huis heeft ,haar te ondersteunen als dochter bij haar weer thuis komt (dochter mankeert het e.a op geestelijk vlak) wonen , is jeugdzorg bezig om haar voogdij af te nemen.

Ik geloof Jeugdzorg met net zo'n korreltje zout als Sinterklaas, ik heb teveel misstanden en machtsmisbruik gezien.

Wie het ook is of waar het gebeurd ,hoe kunnen volwassen mensen toch zo met kinderen omgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven