Bewust niet-werkende moeders?

10-07-2008 21:44 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik vraag me af of ze nog bestaan, kindjes die niet naar de creche gaan. En dus ook de moeders (en vaders) die ervoor kiezen om helemaal zelf voor hun kinderen te zorgen. Zelf heb ik een dochter van anderhalf, en op af en toe een dagje bij opa en oma na, zorgen haar vader en ik altijd zelf voor haar. Voor ons is dit een heel natuurlijke, logische en prettige gang van zaken.

Wij hebben een betaalbaar huis, het is voor mij dus niet nodig om te werken, waarschijnlijk heb ik daardoor makkelijk praten. Ik ben ook niet ambitieus op het werk-vlak, ben ook voor haar geboorte nooit een carrieremaakster geweest. In mijn omgeving ben ik praktisch de enige die het op deze manier doet, wie wil er hier zijn redenen kwijt om het ook zo (of juist totaal anders) aan te pakken?
Nippo, voor de gevallen waarbij er iets zou kunnen gebeuren met de buitenshuiswerkende partner; Je kunt je voor bijna alles verzekeren. En het lijkt me in dat soort situaties ook juist verstandig om dat ook te doen. Niet met later bezigzijn lijkt misschien makkelijk, maar ik vind het wel zo prettig te weten dat het gezin en de kinderen in noodsituaties altijd (financieel) verzorgd achter blijven, wat er ook gebeurd met een van beide partners.

Overigens ben ik ook thuis bij de kinderen. Mijn man is zelfstandig ondernemer en naast dat ik daar af en toe een steentje bij bijdraag, hebben we verder voor deze rolverdeling gekozen, dat was nu het handigst en hier voelden we ons het prettigst bij. Misschien dat in de toekomst hij wel meer thuis zou kunnen zijn en ik meer buitenshuis, dat zullen we wel zien, maar in ieder geval voelt het voor ons prettig dat een van beide ouders aanwezig is voor de kinderen.
Overigens vind ik het prima dat iedereen doet wat hij of zij goed vindt. Maar dat superieure toontje, dáár kan ik niet zo goed tegen. En 'ouderen mensen vinden het ook alleen maar goed'

Ik krijg juist alleen maar positief commentaar van oudere mensen als ik vertelde hoeveel ik werkte. Meestal krijg ik reacties als 'dat had ik vroeger ook graag gewild'.

Ik denk niet dat kinderen per definitie thuis beter af zijn dan op de creche, ik denk niet dat kinderen beter af zijn met ouders die niet of weinig werken.

Een goede ouder is een goede ouder of die ouder nu 20 of 40 uur werkt.
Miss, uit de opmerkingen van TO heb ik niet het idee dat ze zich heeft verzekerd tegen dit soort risico's. En wat in geval van een scheiding, kun je je daar ook tegen verzekeren?
Scheiding is in onze ogen niet een optie, maar daarover heb ik net een hele discussie gevoerd, dus laten we daar maar niet aan beginnen. Maar goed, voor de mensen die wel scheiden: Daar is alimentatie voor uitgevonden. Je bouwt samen wat op, maakt samen keuzes, en draagt ook samen de consequenties van een eventuele keuze uit elkaar te gaan. Zo kijk ik er tegenaan in ieder geval.

Of TO die verzekeringen niet heeft afgesloten? Ik meende zoiets wel te hebben gelezen, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden...
Mijn kinderen gingen vanaf 1 1/2 jaar oud twee dagen per week naar het kinderdag verblijf. Ze hadden een vaste groep vriendjes, een vast dagprogramma, gezonde hapjes te eten en deden veel creatiefs. Mijn dochtertje wilde nog jaren later 'peuterjuf' worden.

Ik werkte niet maar deed een studie in die tijd. De kinderen deden een ochtend slaapje en een middag dutje en gingen om 7 uur naar bed (is dat normaal, vraag ik me nu af?? :o) Dus ik was veel thuis. Ben drie jaar full time 'home maker' geweest en had het wel gezien. Een studie is flexibeler dan een baan en toen de kids naar school konden had ik een HBO diploma in m'n zak.
Athena, hier zelfde als Fleur en als jijzelf eigenlijk. Volgens mij is dochter, zeker eerste tijd, na school best moe van alle indrukken. Om dan daarna ook nog naar NSO te moeten lijkt me heel onrustig. Zou het fijn vinden als ze na een intensieve schooldag gewoon lekker thuis kan komen en daar rustig kan spelen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Sja Inad en Fleur, dat gevoel heb ik dus zelf bij BSO ook eigenlijk wel, maar zal toch moeten als oudste straks naar school gaat. Ben allang blij dat ik heb kunnen regelen dat hij de eerste 3 maanden dat hij naar school gaat nog door ons opgehaald gaat worden, maar daarna zal ik het toch moeten gaan ervaren. Hoe doen anderen dat dan met meer kinderen vraag ik me af, want blijkbaar is het een gevoelsmatig breder heersend gevoel over BSO/NSO. Toch de jongste(n) alle dagen naar creche, toch maar gastouder (ondanks enge plannen politiek) of oppas aan huis of toch maar gewoon BSO/NSO?

Fleur: wat jij beschrijft over wegbrengen is bij ons uitzondering volgens mij, ik zie het nooit en heb het zelf maar een enkele keer. Als zoonlief mij een puzzel wil laten zien die hij daar goed kan maken ga ik er natuurlijk even bij zitten, maar over het algemeen stieren beide heren weg met vriendjes en/of speelgoed en hebben ze niet eens tijd om je gedag te zwaaien. En bij ophalen staan ze na 3 minuten praten met de leidsters al aan mijn broek te hangen of we nou gaaahaaaan .
Waarom is een BSO anders dan de creche? Wel naar het kinderdagverblijf maar geen BSO? Ik zie daar helemaal geen verschil in,..zeker niet in de kleuterjaren.

Onze oudste ging twee dagen naar de BSO maar sinds kort zijn het er drie. Samen met haar vriendjes van de creche dus daar is niet veel veranderd behalve de locatie. En ze gaan gewoon het bos in wat ernaast ligt en zoeken de speeltuin op. Zij gewoon met z'n allen een middag aan het buitenspelen,..of ze dat nou thuis doet of daar,...ik zie niet in waarom dat nou zoveel meer vermoeiend is,...
La India, in mijn ogen is het vermoeiend omdat je op school al zoveel 'moet' en steeds met mensen samen bent. Kijk, misschien speelde jij na schooltijd met mensen buiten, misschien zal mijn kind dat ook doen. Misschien juist wel niet, zoals ik. En in dat laatste geval: lijkt me horror om dan nog een paar uur in een groep te moeten zijn. Ben zelf dan ook erg blij dat ik daar nooit heen hoefde.
Miss, alimentatie heb je volgens mij niet voor eeuwig. En wat als je partner om welke reden dan ook geen alimentatie (meer) kan betalen?

Ik vind BSO ook anders dan chreche, omdat ze uit school nog ergens anders heen moeten met andere mensen en kinderen (als de school zelf een BSO heeft is dat weer anders). Ik heb in het begin schooltijden gewerkt, en nu heb ik 2 middagen per week een gastouder. Officiele BSO is hier ook gewoon niet, dus ik zal wel moeten.
Het naar school gaan was inderdaad even aanpassen maar ik denk dat een schooldag tussen 4,5 en 6 jarige ( ze zitten hier in klassen van 15 a 16, dus redelijk klein,..) minder intensief is dan in een peutergroep op de creche met nog kleine kinderen erbij. Een intensieve schooldag in een kleuterklas,.....? Welke school hebben jullie op het oog want ze spelen hier toch vooral gewoon lekker hoor,..in de poppenhoek of in de bouwhoek,..

Gelukkig maar,..ik heb niet het idee dat dit nou zoveel intensiever is dan een peutergroep op het kdv
quote:fleurtje schreef op 11 juli 2008 @ 12:24:

La India, in mijn ogen is het vermoeiend omdat je op school al zoveel 'moet' en steeds met mensen samen bent. Kijk, misschien speelde jij na schooltijd met mensen buiten, misschien zal mijn kind dat ook doen. Misschien juist wel niet, zoals ik. En in dat laatste geval: lijkt me horror om dan nog een paar uur in een groep te moeten zijn. Ben zelf dan ook erg blij dat ik daar nooit heen hoefde.Maar waarom is die groep op het KDV dan minder erg? Of breng je je kind om 09.30 en haal je haar/hem om 16.00 uur weer op,..dan is het inderdaad een ander verhaal,..
Als kleuter vond ik het erg fijn om na school gewoon naar huis te gaan en in mn eentje te spelen. Dat gun ik mijn kind ook, als ze dat zou willen.
La India, misschien is het verschil tussen kdv en bso idd minder groot (mits het op dezelfde lokatie is), ik zat meer met lagere schoolleeftijd (dus vanaf zes) in mijn hoofd.
Mijn kind gaat nog niet naar de BSO, maar over twee jaar wel 2 dagen (ja ik heb me net opgegeven). Ik hoor er alleen maar positieve verhalen over. Zelfs zo dat de kinderen van mijn nicht het liever naar de BSO zouden willen in de vakantie dan met de ouders op zeilvakantie...
quote:fleurtje schreef op 11 juli 2008 @ 12:28:

Als kleuter vond ik het erg fijn om na school gewoon naar huis te gaan en in mn eentje te spelen. Dat gun ik mijn kind ook, als ze dat zou willen.

Als enig kind is dat misschien iets anders. Als ze hier uit school thuis komen,..en uiteraard zijn die dagen er ook,..dan is daar toch gewoon ook een klein zusje thuis. Waar ze overigens prima mee speelt hoor,... Of ze doen hun eigen ding,....dat ook.

Maar ik merk toch vaak dat er speelafspraken worden gemaakt en dat de zogenaamde "rustige middag" zoals jullie hem voor ogen hebben , wordt doorgebracht met vriendinetjes van school,..
Nippo, ik denk dat ik in het geval dat we ooit zouden gaan scheiden (wat ik nu natuurlijk als onmogelijk zie), gewoon meer zal moeten werken. Komt tijd, komt raad. En misschien dat ook ik dan ooit toch nog afhankelijk word van een kinderdagverblijf!
quote:Helmy schreef op 11 juli 2008 @ 11:06:

TO, ik sprak laatst een vroegere schoolvriendin van me die precies hetzelfde doet als jij. Ze was helemaal ontspannen en ontstresst en leidde een sober bestaan, bewust voor gekozen. Ik vind dat wel mooi en puur om te zien.

Zelf heb ik altijd moeten werken. Tijdens mij huwelijk was ik kostwinner, toen het tot een scheiding kwam was ik superblij dat ik een carrière had en financieel onafhankelijk was. Maar kinderen en werk combineren geeft altijd een vorm van stress, bij al mijn vriendinnen zie ik dat. Wees blij dat je deze keus hebt kunnen maken en geniet ervan!Grappig. Bij mij geeft thuisblijven met mijn kind juist stress.
Het lijkt me voor kind trouwens helemaal niet leuk om full time met mij samen te moeten zijn.
quote:La India schreef op 11 juli 2008 @ 12:31:

[...]

Als enig kind is dat misschien iets anders. Als ze hier uit school thuis komen,..en uiteraard zijn die dagen er ook,..dan is daar toch gewoon ook een klein zusje thuis. Waar ze overigens prima mee speelt hoor,... Of ze doen hun eigen ding,....dat ook.

Maar ik merk toch vaak dat er speelafspraken worden gemaakt en dat de zogenaamde "rustige middag" zoals jullie hem voor ogen hebben , wordt doorgebracht met vriendinetjes van school,..Maar als er een speelafspraak wordt gemaakt, is dat de eigen keuze van het kind. Is iets anders dan naar de bso 'moeten'.
Heb (nog) geen kinderen maar ik denk dat ik een acute hersenverweking zou krijgen als ik thuisblijfmoeder zou worden.

Lekker bezig zijn met het kind lijkt mij enig en noodzakelijk en minder werken is ook een optie maar ik heb niet jaren gestudeerd om dergelijke kwaliteiten te verspillen dan wel niet te benutten.

Wil zeker deel uit blijven maken van het arbeidsproces en ook sprokkelientje de collega zijn en niet alleen mama van en vrouw van...pfffff
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:fleurtje schreef op 11 juli 2008 @ 12:41:

[...]

Maar als er een speelafspraak wordt gemaakt, is dat de eigen keuze van het kind. Is iets anders dan naar de bso 'moeten'.Dat begijp ik,..maar wat is er anders aan dan naar het Kinderdagverblijf "moeten"?
Allimentatie lijkt me afschuwelijk. Ik zou na een scheiding niet op die manier mijn ex macht over me willen geven. Ik verwacht nooit te gaan scheiden, ben heel gelukkig met mijn man, maar in het geval dat het wél gebeurd wil ik mezelf kunnen redden zonder grote veranderingen door te voeren. Ik hou mijn leven graag in eigen hand.

BSO lijkt me alleen heel vervelend als er naar een andere locatie gereden moet worden. Dat gesleep met busjes enzo lijkt me niets. Heb nu een school op het oog waar het gewoon op school is, en een andere school waar ook gewoon sport en bijvoorbeeld schaken gegeven wordt na schooltijd.
Ik heb toch een ander gevoel bij BSO omdat school iets anders is dan een creche. Ook al wordt er in de eerste groepen nog veel gespeeld, het is toch minder vrijblijvend dan een creche, ook al gelden daar ook regels. Heb er nog geen ervaring mee (mijn oudste wordt half november 4) maar deze indruk wel gekregen van anderen met oudere kinderen en van bijvoorbeeld een zusje in het onderwijs.

En mijn vervelende onderbuikgevoel over BSO wordt misschien nog het meest veroorzaakt door best veel slechte verhalen die ik erover hoor. Als er al geen ellenlange wachtlijsten - of zelfs gewoon helemaal geen plek - zijn, dan hoor ik nog vaak klachten over hoe de BSO geregeld is. Slecht gekwalificeerde leidsters, teveel kinderen per leidster, slechte huisvesting. Misschien is het toeval, maar naar mijn idee hoor ik die verhalen meer dan positieve zoals die van jetje en La India.

O en btw: ik vind een dagje met mijn stuiterende 2 mannekes - zeker momenteel (ze zijn bijna 2 en bijna 4) stukken intensiever dan een dagje werken. Vent hier ook. Als er voor ons de dag erop een werkdag in het verschiet ligt, grappen we dat we morgen lekker vrij zijn. En eigenlijk is het niet eens een grap .
O en met een busje naar BSO lijkt me inderdaad helemáál erg. Het wordt hard duimen dat mijn oudste plek krijgt op 1 van de 2 BSO's naast school waarvoor we hem hebben aangemeld, anders moet hij ook met een busje naar een heel andere wijk. En ik geloof dat ik dan serieus met mijn baas ga praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven