' Laat het los...'

06-07-2014 14:25 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn inmiddels 10 maanden aan het proberen om zwanger te worden.. In het begin kon ik alles nog vrij goed relativeren.. Het is een maand gelukt, maar meteen ook weer misgegaan.. Hierna heb ik weer twee menstruaties gehad.. Eentje na 20 dagen, en de andere gewoon na 30 dagen.. De laatste menstruatie was een stuk korter.. Maar 2 dagen in plaats van 4/5! Kortom, alles is nogal in de war en het loslaten wordt steeds moeilijker.. Mensen met deze ervaringen? En vooral succeservaringen? Hoe ging je om met het 'loslaten'? Ik vind dit lastig..
@ blaadje29..

Oh, wat klote voor je! Ik ken zooo het gevoel en ja, na 4 maanden had ik het ook al, hoor.. Het is gewoon dat gevoel dat je die wens weer moet uitstellen! Ik was na 4 maanden vooral bang van.. wat als het langer dan een halfjaar duurt! Nu zit ik al in de 7e ronde..

Het helpt voor mij ook om dit met anderen te delen.. Of je nu 6 maanden of 6 jaar moet wachten.. Elke maand is te lang als je die keuze hebt gemaakt om een kindje te krijgen met je vent!

Wat mij helpt: lekker weer een paar glaasjes wijn drinken, denken aan alle voordelen die er zijn van het nog geen kind hebben en bedenken waarom een andere maand sowieso beter uitkomt! En maar weer gewoon doorgaan..

Hoop voor je dat 't snel raak is!
Hoi Doortjee, ik wil je geen schrik aanpraten, maar soms is er ook gewoon een probleem. Ik heb mij er veel mee bezig gehouden en het ook goed los kunnen laten. Toch was het resultaat na twee jaar proberen een IVF behandeling, ik had weinig eitjes van goede kwaliteit, mijn man weinig zaad. Mij is ook vaak verteld om het los te laten en natuurlijk moet je dat proberen, want dat maakt het voor jou gewoon veel gemakkelijker (heel moeilijk, ik weet het). Maar ik geloof niet meer zo in het loslaten. Bekijk de statistieken, in het eerste jaar ergens zwanger worden is vrij groot en wat nog langer duurt, tja, daar is gewoon het medisch traject voor. Leuk is anders maar wel de waarheid.

Wel wil ik je zeggen dat ik met onze eerste verse IVF poging zwanger ben geraakt en ik heb aan acupunctuur gedaan. Dus misschien stelt je dat gerust. Ik zeg niet dat het hét wonder is, maar ik ging in ieder geval heel rustig het medisch traject in.
@ fleetfox..

Ja, dat is ook wel iets waar ik in mijn achterhoofd rekening mee houd, hoor! Misschien is er lichamelijk wel iets niet goed.. Je weet dit toch nooit..

Mijn vriend heeft een dochter uit een eerder huwelijk, dus ik weet dat hij wel vruchtbaar is! (Of dit moet ontzettend achteruit zijn gegaan, destijds zijn zij wel heel snel zwanger geraakt..) Ik heb verder een hele regelmatige cyclus, ik voel altijd mijn eisprong en heb nog nooit in mijn leven een menstruatie gemist of een vele langere cyclus.. Ook niet als ik stopte met de pil, dan werd ik meteen de eerste maand na 30 dagen ongesteld!

Verder heb ik nu al 2 maanden ovulatietesten en die slaan elke maand rond de 16/17 dag hartstikke positief uit..

Dus ik kan zo op dit moment nog niet echt iets bedenken wat niet goed zou kunnen zijn.. Ik had daar ook nooit rekening mee gehouden, maar ik begin daar nu wel steeds meer over na te denken dat dit ook een mogelijkheid zou kunnen zijn waarom het niet lukt.. Kan niet in mijn lichaam kijken helaas.. Maar we zullen toch nog even moeten afwachten!
Degene die nu tegen mij durft te zeggen ram ik vol in zijn of haar gezicht (in gedachten dan). Na 2 jaar zelf proberen, 1 jaar operaties/behandelingen van aandoening, vervolgens iui en ivf geloof ik niet meer in die heilige zin 'je moet er niet teveel mee bezig zijn'.

Gezond eten, suikervrij eten, acupunctuur, veel leuke dingen plannen, verbouwen... het heeft allemaal niet geholpen. Bovendien ligt het bij ons niet daaraan, en veel mensen denken het recht te hebben om te zeggen dat we er niet zoveel mee bezig moeten zijn. Grrr!

Maargoed,

Ik snap je gevoel, dat had ik ook toen we net een paar maanden bezig waren. Wat hielp voor de rust was inderdaad acupunctuur en mindfulness.
@ Noopes, hahaha..

Ja, ik ken je gevoel! Ik ben ook veel te open erover geweest.. Ook tegen een collega. Die zei: Jij bent er wel erg veel mee bezig.. Zo lukt het natuurlijk niet!

Dusssss... Klote voor jullie dat jullie al zo'n traject achter de rug hebben! Hoe ga je daar dan mee om? Kun je daar inmiddels rust in vinden?
Grappige is dat mijn moeder ook 1,5 jaar bezig is geweest.. (Of ja, grappig, meer frappant). Ze wist ook niet hoe het kwam..

Na 1,5 lukte het opeens.. Ze zegt ook wel dat ze er altijd mee bezig was!
Veel mensen vertellen niks, ik ben juist heel open. En mijn man en ik konden en goed over praten en goede afspraken maken. Ook dat we er niet teveel mee bezig wilden zijn, we willen niet dat het ons leven gaat beheersen. En ja, dat kun je afspreken. Praten, luisteren en rust zoeken.

Misschien is dat voor sommigen hét recept om zwanger te worden, voor ons is het verder gaan met je leven.

We hebben nog 2 pogingen maar de eerste ivf heeft door onvoorziene en zelden voorkomende zaken zoveel impact op ons gehad dat we nu even rust nodig hebben.
@ Noopes.. Heel begrijpelijk! Een vriendin van mij heeft net een ICSI poging gehad en ik vond het erg heftig waar ze allemaal doorheen moest..

Mijn vriend en ik praten er ook regelmatig over en we vinden het ook heel belangrijk dat seks leuk blijft en dat het niet ons leven gaat beheersen! We zijn ook heel gelukkig nu, ik heb een hele goede band met zijn dochter .. We zouden heel graag samen nog een kindje willen! Toch probeer ik ook soms te denken: we zijn al heel gelukkig nu, alles gaat goed.. Als het zo zou blijven kan ik het uiteindelijk ook wel accepteren! Maargoed, dat is wel heel idealistisch want puntje bij paaltje blijft het gewoon k.. als je dan weer ongesteld wordt..

Snap heel goed dat je ff rust hebt genomen! Pfff, van opmerkingen van andere mensen zul je dan wel helemaal je buik vol hebben.. Haha, ik blijf me altijd verbazen over wat mensen toch allemaal kunnen zeggen.. Deze is ook nog van een collega:

'Zeg, zou jij niet eens onderhand beginnen aan kinderen, jouw vent wordt er ook niet jonger op'.. Ahum, you say what?!
@ Noopes.. Hoop dat het voor jullie in die laatste 2 pogingen lukt!
Eigenlijk bedenk ik me nu dit allemaal terug lezende, dat ik me best kan voorstellen dat vrouwen die echt heel lang bezig zijn geweest, denken: zeik niet met je 7 maanden!!

De teleurstelling is elke maand voor iedereen even groot, of je nu 3 maanden, 7 maanden of 7 jaar bezig bent..

Maar eigenlijk slaat het nergens op dat ik me al zo druk maak en soms het gevoel heb alsof ik zo zielig ben..

Als ik lees wat sommige vrouwen hier allemaal moeten meemaken (ook andere topics gelezen) dan mag ik mezelf nog totaal niet zielig vinden..
Even weer iets schrijven in mijn eigen topic..

Inmiddels gaan we maand 8 in! Het is nog niet gelukt..

Het wordt wel steeds makkelijker om over de teleurstelling heen te komen, maar het idee van een baby krijgen verdwijnt gek genoeg steeds meer naar de achtergrond..

Eerst maar eens zwanger worden, dan pas verder nadenken over hoe het zou zijn als.... Het teruglezen van de vorige reacties helpt me goed om alles te relativeren en ervaringen van anderen ook..

Acupunctuur heeft wel even gebaat maar kostte me toch teveel geld! Nu maar even gewoon alles op zijn beloop..
quote:gedanst schreef op 06 juli 2014 @ 14:50:

[...]

Maar die klinieken is niet op de natuurlijke manier, dus dat kun je niet vergelijken met op een natuurlijke manier zwanger worden.

Als je heel veel bezig bent met 'Ik moet zwanger worden' leg je daar zo de focus op dat het op een gegeven moment een obsessie wordt.En veel stress zal je niet helpen om zwanger te worden.

Als je het loslaat ( of dat probeert) ben je er in ieder geval niet meer zo mee bezig. En het is verre van mijn bedoeling om Doortjee een schuldgevoel aan te praten. Integendeel juist.Maar als stress een factor zou zijn om niet zwanger te worden zouden vrouwen via ivf en vergelijkbare behandelingen helemaal niet zwanger worden want dat is toch beheurlijk stressvol en er 24u per dag mee bezig zijn. Dus ik geloof daar ook niet in.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Laat het los, moeilijk moeilijk... Wij zijn 10 maanden bezig, in jan en april een mk gehad met 6,5 en 5 wkn. Vlak voor de zomervakantie kon ik het wat meer loslaten en hoppa zwanger hoor na de vakantie...maar vorige week op de echo bleek dat het vruchtje gestopt was met 6,5 week....ik zou nu al bijna 10 wkn zijn en wacht mijn 3e mk nu af.... Vruchtbaar ben ik wel, 3x zwanger in 10 maanden...alleen wil het nog niet blijven zitten.

Het meest lastige vind ik de confrontatie met mensen in mijn omgeving die wel zwanger worden of alweer bevallen zijn of vragen die je krijgt; wordt het bij jou niet eens tijd etc. op die manier is het loslaten nog moeilijker want je omgeving houd je er ook mee bezig
Ja, het grappige is dat veel mensen zeiden.. 'Ik denk dat het wel lukt in de zomervakantie! Dan heb je rust'!

Ik heb een heerlijke ontspannen zomervakantie gehad waarin ik niet heel erg veel met zwanger zijn bezig ben geweest en werd weer gewoon ongesteld.. Dus dat advies gaat ook niet op ;)
@ princess84..

Oh jeetje, wat klote voor je, zeg!!!

Ja, ik begrijp heeeel goed dat je dan echt ff geen behoefte hebt aan andere zwangere mensen!

Heb je toevallig een idee hoe het kan dat 'het niet blijft zitten'.. of is het 'just bad luck'?!

Heel erg veel sterkte ermee!!! Het gaat een keer goedkomen!!!
Toen mijn man en ik een kindje wilden, duurde het de eerste keer ruim een jaar voor ik zwanger werd. Het werd helaas een miskraam en pas na weer een half jaar was ik zwanger van de eerste.

Wat het nou geweest is, weet ik niet, want nummero 2 kwam binnen 2 maanden, nummertje 3 binnen 1 maand, en kind 4 en 5 ook binnen 1 a 2 maanden.

Maar voor die eerste er was...................
quote:princess84 schreef op 01 september 2014 @ 18:37:

Laat het los, moeilijk moeilijk... Wij zijn 10 maanden bezig, in jan en april een mk gehad met 6,5 en 5 wkn. Vlak voor de zomervakantie kon ik het wat meer loslaten en hoppa zwanger hoor na de vakantie...maar vorige week op de echo bleek dat het vruchtje gestopt was met 6,5 week....ik zou nu al bijna 10 wkn zijn en wacht mijn 3e mk nu af.... Vruchtbaar ben ik wel, 3x zwanger in 10 maanden...alleen wil het nog niet blijven zitten.

Het meest lastige vind ik de confrontatie met mensen in mijn omgeving die wel zwanger worden of alweer bevallen zijn of vragen die je krijgt; wordt het bij jou niet eens tijd etc. op die manier is het loslaten nog moeilijker want je omgeving houd je er ook mee bezig

Mijn buurvrouw heeft precies hetzelfde gehad als jij.

De ene miskraam na de andere, allemaal vrij vroeg in de zwangerschap. Maar bij de 6de zwangerschap bleef het vruchtje eindelijk zitten: het resultaat kan ik vanaf hier luidkeels horen huilen. haha.
dubbeltje@ jouw berichten geven mij goede hoop! De gyn zei ook dat de kans dat een volgende zwangerschap wel goed gaat 80% is. Ook positief nieuws!

Doortje@ Ik ga binnenkort bloed prikken voor een stollingsafwijking en nog 2 andere dingen, om dat te kunnen uitsluiten. Mijn gevoel zegt bad luck....
Pfff heel erg spannend allemaal! @princes84

Oh vandaag nog iets dat mij stoorde.. Misschien heel onredelijk, maar ik drop het toch even!

Een collega van me, zijn vriendin is zwanger.. hij zei er meteen tegen iedereen bij dat het bij de eerste poging was gelukt.. En dat hij ook ECHT niet hield van al dat geforceerde gedoe.. Neeee, zij waren er gewoon relaxed mee omgegaan en daarom was het ook meteen gelukt.. Grrrmmmm.. Waarom moet die info er allemaal bij?

Ik heb er wijselijk genoeg maar niet op gereageerd..
Bah Wat naar om dat te horen, ach weet je hij weet niet hoe het zit...hij heeft gewoon geluk....maar wat een opschepper, pfff dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen
Doortje dat is altijd naar om te horen. Niet de mededeling van zwangerschap maar die zogenaamd-goedbedoelde adviezen erbij.

Sterkte!
w
Het teruglezen van de reacties helpt me nog steeds om alles goed te relativeren..

Wij gaan nu de 11e ronde in, inmiddels 1 keer een vroege miskraam gehad.. Nu weer in de heerlijke rustige weken! Maar toch wel op zoek naar 'lotgenoten'.. Afgelopen maand baalde ik toch wel weer heel erg.. Nu denk ik weer: ach.. misschien lukt het in de decembermaand.. Elke keer verzin je weer iets nieuws

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven