Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
quote:nousa schreef op 28 augustus 2014 @ 15:18:

[...]

Iets is altijd beter dan niets. Sowieso krijg je resultaat in het begin. Vandaar zie je wel verder. Het moet groeien.+1
en goede voeding is ook belangrijk.
Ik ben weer begonnen met fitness, bij gebrek aan een goede kettlebell-instructeur die lessen geeft in de ochtenden. Mijn sportschool heeft wel kettlebells dus voeg ik nu 15 minuten toe aan mijn workout toe: swings, deadlifts, eights, clean-n-jerks enzo. Heerlijk!

Verder 40-50 minuten cardio om mijn hoofd leeg te maken.

Maar welk hartritme is nu goed? Soms haal ik 170, maar als ik die formule gebruik (220 - leeftijd x 0.85 ofzo) dan moet ik op 140 zitten, maar dat vind ik nog vrij kalm. Ik ben bootcamp en kettlebell gewend en dan kun je niet praten, maar dan rust je wel weer na een minuut.
quote:moment schreef op 28 augustus 2014 @ 08:36:

Andere vraag aan iedereen hier.. Loggen jullie alles op wat je doet. Ik heb als eerst een blaadje met wat ik ga doen, sommige met plaatje. Daarop schrijf ik op hoeveel kilo en hoeveel reps ik doe. Indien nodig nog extra notities.Ik heb tot nu toe niets opgeschreven, neem wel mijn telefoon mee waar het schema in opgeslagen staat. Die heb ik dan de eerste 3 tot 4 keer nodig, daarna ken ik het uit mijn hoofd. Ik moet wel de gewichten gaan opschrijven want die wil ik nog wel eens vergeten
quote:sabbaticalmeds schreef op 28 augustus 2014 @ 15:27:

en goede voeding is ook belangrijk.Vind ik zo moeilijk. Ik denk dat ik maar voor mezelf ga koken. Tosca Reno is zo'n eat clean guru, maar toch pittig hoor voor een snoeperd en emo-eten zoals ik.
ligt aan je maximale hartslag seymour, dat verschilt per persoon en die formule zegt niet zoveel. Je traint op verschillende hartfrequenties als je verschillende soorten cardio wilt trainen, je gaat bijv. op 60% van je mhs zitten als je een duurtraining wilt doen, bij interval of explosief zoals kettlebellworkout, kan je gerust naar de 80 of soms zelfs 90%. Deze manier van trainen is eigenlijk alleen relevant als je duursporter bent en je prestaties op wedstrijden wilt verbeteren.
@ WellieB: haha, je hebt gelijk dat het vaak enorm ingewikkeld wordt gemaakt; ik ken eigenlijk geen hysterischer fora dan de fitnessfora, waar iedereen er een andere mening op nahoudt en de betweterigheid snel tot ruziestemming leidt (vooral bij mannen). Nergens voor nodig, want het is inderdaad geen hogere wiskunde - het leuke van krachttraining vind ik juist dat het heel individueel is, zowel qua sport als qua resultaten. Je merkt gewoon snel aan je eigen lichaam wat de effecten zijn, en daardoor is krachttraining bij uitstek een sport waarin je op basis van je eigen ervaringen wijs kunt worden (iedereen is autodidact, zeg maar).

Ik ben zelf ooit met een personal trainer begonnen, met wie ik een jaar heb getraind. Van hem heb ik dingen geleerd die door andere experts weer worden tegengesproken, en dat mag ook best, maar voor mij werkt het perfect. Bovendien kon ik aan zijn lichaam zien dat hij wel móest weten waar hij het over had

Zijn theorie: 3x per week krachttraining, om de dag, nooit langer dan een uur en eigenlijk is korter (als je zwaar traint) beter, dus 40 minuten, altijd met losse gewichten en de warming up duurt hooguit 10 minuten. Na afloop wat buikspieroefeningen, en dat is alles.

De trainingen zijn simpel: squat (diverse varianten), uitstappen (idem), deadlift (idem), zagen, chestpress, fly's, kickback, hameren, dat is ruwweg de basis, en daarvan doe je steeds 2 sets van 12 reps met een zo hoog mogelijk gewicht. Tussendoor kun je - als je wat afwisseling wilt - burpees, jump squats, planks of andere oefeningen doen met je eigen gewicht.

Wat eten betreft zei hij altijd: eet gezond, lekker en zoveel je wilt, want daarom train je zo hard. Shakes of supplementen zijn nergens voor nodig, in je normale eten zitten genoeg eiwitten en andere stoffen (vitaminen, mineralen etc).

Over andere sportactiviteiten zei hij: doe wat je leuk vindt, maar nodig is het niet, en heftige cardio (hardlopen, spinnen) werkt de spieropbouw eerder tegen, je wordt er niet mooier van, alleen dunner en je gaat er oud van uitzien - zie: marathonlopers - maar af en toe kan het natuurlijk geen kwaad.

Lekker no nonsense dus, en voor mij werkt het op die manier heel goed. Sport is niet mijn vak, het is gewoon iets wat ik heel graag doe en dat in mijn leven moet passen. Een ander wil liever meer controle hebben, gebruikt daarom strenge schema's, supplementen en diëten, maar dat ligt niet iedereen, en dus moet je gewoon zoeken naar een manier die bij jou past.
Hee, dat klinkt simpel en overzichtelijk samarinde. 40 minuten trainen is dus genoeg? Overigens vind ik hardlopers er vaak jonger uitzien dan ze zijn. Bij mijn hardloopvereniging waren vaak de mensen boven 60 nog behoorlijk kwiek. Ik nam ze altijd als voorbeeld want zo wil ik ook worden als ik oud ben

Ik ga vanavond denk ik een lesje bodypump doen, na de salsales. Als ik nog puf heb en als het feestje niet leuk is. De les is pas om 23 uur dus ik zou het in theorie moeten kunnen redden.

Ik mis trouwens bicep curls in je schema, deed je die niet?
@ Hettieverzettie: ja curls doe ik ook! Ik ben vast nog wel een paar oefeningen vergeten, maar het zijn gewoon de basisoefeningen, zeg maar.

Ik ken ook genoeg hardlopers die er prima uitzien, hoor. Wat hij bedoelde, waren de fanatieke lopers en spinners, die vaak heel mager en tanig worden van het vele sporten, met ingevallen wangen en (bij vrouwen) geen borsten en billen, en dat gebeurt bij krachttraining allemaal niet! Be fit, not skinny - dat was een beetje de gedachte en daar kan ik me wel in vinden, want ik vind niets zo onaantrekkelijk als die heel dunne, hoekig uitziende vrouwen die uren op een spinfiets en een loopband doorbrengen

Wow, wat een late les! 23 uur?? Ik zou daarna helemaal niet meer kunnen slapen van de adrenaline, of heb jij daar nooit last van?
Eh jawel.. maar er is nu tennis op tv, dus het kan geen kwaad dat ik nog even wakker blijf Overigens zou dit de eerste keer zijn dat ik de les zo laat ga doen, dus we gaan het zien.

En ja, die echte marathonlopers zien er niet gezond uit, maar dat zijn dan ook wel de echte fanatiekelingen. De meeste lopers die ik ken zien er gewoon gezond uit, dat zijn namelijk gewoon recreanten die 2 tot 3 keer in de week lopen en af en toe tussendoor een halve of hele marathon doen.

Je hebt het vast al ergens geschreven, maar hoelang ben je nu bezig met KT?
quote:samarinde schreef op 28 augustus 2014 @ 16:45:

@ WellieB: haha, je hebt gelijk dat het vaak enorm ingewikkeld wordt gemaakt; ik ken eigenlijk geen hysterischer fora dan de fitnessfora, waar iedereen er een andere mening op nahoudt en de betweterigheid snel tot ruziestemming leidt (vooral bij mannen). Nergens voor nodig, want het is inderdaad geen hogere wiskunde - het leuke van krachttraining vind ik juist dat het heel individueel is, zowel qua sport als qua resultaten. Je merkt gewoon snel aan je eigen lichaam wat de effecten zijn, en daardoor is krachttraining bij uitstek een sport waarin je op basis van je eigen ervaringen wijs kunt worden (iedereen is autodidact, zeg maar).

Ik ben zelf ooit met een personal trainer begonnen, met wie ik een jaar heb getraind. Van hem heb ik dingen geleerd die door andere experts weer worden tegengesproken, en dat mag ook best, maar voor mij werkt het perfect. Bovendien kon ik aan zijn lichaam zien dat hij wel móest weten waar hij het over had

Zijn theorie: 3x per week krachttraining, om de dag, nooit langer dan een uur en eigenlijk is korter (als je zwaar traint) beter, dus 40 minuten, altijd met losse gewichten en de warming up duurt hooguit 10 minuten. Na afloop wat buikspieroefeningen, en dat is alles.

De trainingen zijn simpel: squat (diverse varianten), uitstappen (idem), deadlift (idem), zagen, chestpress, fly's, kickback, hameren, dat is ruwweg de basis, en daarvan doe je steeds 2 sets van 12 reps met een zo hoog mogelijk gewicht. Tussendoor kun je - als je wat afwisseling wilt - burpees, jump squats, planks of andere oefeningen doen met je eigen gewicht.

Wat eten betreft zei hij altijd: eet gezond, lekker en zoveel je wilt, want daarom train je zo hard. Shakes of supplementen zijn nergens voor nodig, in je normale eten zitten genoeg eiwitten en andere stoffen (vitaminen, mineralen etc).

Over andere sportactiviteiten zei hij: doe wat je leuk vindt, maar nodig is het niet, en heftige cardio (hardlopen, spinnen) werkt de spieropbouw eerder tegen, je wordt er niet mooier van, alleen dunner en je gaat er oud van uitzien - zie: marathonlopers - maar af en toe kan het natuurlijk geen kwaad.

Lekker no nonsense dus, en voor mij werkt het op die manier heel goed. Sport is niet mijn vak, het is gewoon iets wat ik heel graag doe en dat in mijn leven moet passen. Een ander wil liever meer controle hebben, gebruikt daarom strenge schema's, supplementen en diëten, maar dat ligt niet iedereen, en dus moet je gewoon zoeken naar een manier die bij jou past.helemaal eens met die trainer behalve dan dat ik bulk en dus minder reps maak en ik meer rust zou adviseren. Vooral over trainingsduur, ik ken mensen die 1,5 tot 2 uur in de sportschool zitten. Zonde van de tijd
@ hettieverzettie: ik ben nu zo'n 2 en een half jaar bezig, waarvan de eerste maanden op fitnesstoestellen. Toen adviseerde iemand mij om eens met die personal trainer aan de slag te gaan en ben ik overgestapt op losse gewichten. De toestellen vond ik saai, maar ik zag wel resultaat dus dat scheelde. Sinds ik met losse gewichten train, vind ik het écht leuk en voel ik ook de 'rush' die je na het sporten zo'n kick geeft. Dat had ik nooit verwacht; krachttrainen leek me een statische sport die mensen alleen deden om een mooier lichaam te krijgen - dat je er ook echt enorm veel plezier in kunt hebben, is dus de grote verrassing

@sabatticalmeds: bulken durf ik nog niet aan, wanneer ben jij daarmee begonnen? En hoeveel kilo probeer je tijdens zo'n bulkperiode aan te komen? (En voel je je dan nog wel goed, in de zin van: mooi en fit?)
.
quote:samarinde schreef op 28 augustus 2014 @ 20:47:

@ hettieverzettie: ik ben nu zo'n 2 en een half jaar bezig, waarvan de eerste maanden op fitnesstoestellen. Toen adviseerde iemand mij om eens met die personal trainer aan de slag te gaan en ben ik overgestapt op losse gewichten. De toestellen vond ik saai, maar ik zag wel resultaat dus dat scheelde. Sinds ik met losse gewichten train, vind ik het écht leuk en voel ik ook de 'rush' die je na het sporten zo'n kick geeft. Dat had ik nooit verwacht; krachttrainen leek me een statische sport die mensen alleen deden om een mooier lichaam te krijgen - dat je er ook echt enorm veel plezier in kunt hebben, is dus de grote verrassing

@sabatticalmeds: bulken durf ik nog niet aan, wanneer ben jij daarmee begonnen? En hoeveel kilo probeer je tijdens zo'n bulkperiode aan te komen? (En voel je je dan nog wel goed, in de zin van: mooi en fit?)ik doe dit zeker al 20 jaar. Als ik bulk ben ik zeker een kilo of vijf zwaarder. Ik voel me dan niet dik of lelijk. Zeker niet.
@samarinde

wow, 2,5 jaar is lang. Hoe blijf je jezelf motiveren? Ik kan me voorstellen dat het na de kick van het begin steeds moeilijker wordt om het leuk te houden. Ik sport zelf al langer dus ik ken de "rush" al wel, dus ik hoop maar dat KT interessant genoeg blijft voor mij om het langer te blijven doen. Ik heb me in ieder geval voorgenomen om het zeker een jaar te doen, daarna kijk ik wel verder. Als ik geen resultaat ga zien is het sowieso einde verhaal denk ik.

@inglein

wat vervelend dat je in een dip zit. Ik kan me dus wel heel goed voorstellen dat het op een gegeven moment moeilijk wordt jezelf te motiveren. Misschien is een pauze een goed idee, of even tijdelijk een andere sport?

Ik ben net terug van de pumples, was leuk! En het was nog best druk, dat had ik niet echt verwacht om 23:00 uur.
@inglein

O, dat lijkt me vreselijk, als je lichaam begint te protesteren terwijl je zelf graag wilt sporten. Zou het oververmoeidheid (of overtraining) kunnen zijn? In dat geval is rust en geduld waarschijnlijk de enige oplossing. En misschien kun je yoga proberen..? Dat is ook een behoorlijk intense bezigheid, je hebt er ook veel kracht voor nodig, maar het is meer gericht op jouzelf, ik bedoel: je hoeft nooit verder te gaan dan jij kunt, en dat maakt yoga misschien een goede optie. Bij de yogalessen die ik volg - vinyasa flow yoga, gewoon op de sportschool - zie ik veel mensen met blessures, maar er zitten ook veel mannen bij die ik vaak in het krachthonk tegenkom, kortom: het is een sportieve vorm van yoga waarbij iedereen op zijn eigen niveau kan trainen, en het is zeker niet al te zweverig met mediteren en chanten en zo.

@hettie:

De motivatie komt bij mij vooral voort uit de wonderbaarlijke manier waarop mijn lichaam is veranderd (in positieve zin!) sinds ik aan krachttraining doe. Ook kan ik de kick die ik voel na een training - voldoening, lekkere vermoeidheid, opgewekt humeur, meer energie, betere nachtrust - niet meer missen. Maar soms wordt het wel een beetje saai, daarom probeer ik af en toe nieuwe schema's en oefeningen uit.
Mijn motivatie komt ook uit de veranderingen die ik nog steeds zie aan mijn lichaam. De progressie is een stuk minder dan het eerste jaar, maar is er nog wel. Daarnaast is het na twee jaar meer een levensstijl geworden en het helpt dat mijn vriend ook traint. We zijn er inmiddels wel achter dat het, zeker als 40+, een proces van jaren is voordat je daar bent waar je zijn wil en dat accepteren helpt om door te gaan.

Soms heb ik echt geen zin, dan ga ik een week niet en doe ik wat anders, buiten sprintjes trekken of fietsen. Vanaf volgende week ga ik 2x p/w HIIT doen onder begeleiding, een soort personal training, maar dan in een kleine groep waardoor de kosten minder hoog zijn. Dat is weer een nieuwe uitdaging en dat maakt het leuk.
hm ja, ik ben ook de jongste niet meer, ook al wil ik dat niet accepteren Dus ik zal denk ik wat geduld moeten hebben.

@samarinde

waarom doe jij de oefeningen 2x12 en niet 3x8? Misschien is dat voor mij ook wel een goede. Ik ben nu zo lang bezig dat ik lang niet aan alles toekom. Een uur is voor mij echt te weinig dan. En ik zou liever 3 keer in de week gaan, maar ik vind Bodypump ook zo leuk en ik heb ook wel het gevoel dat dat iets doet voor mijn lijf.

@ninon

leuk, die Hitt in groepsverband! Ik vind het nadeel van dat soort groepslessen dat het vaak meteen zo duur is. Ik heb gekeken naar crossfit, maar dat kost meer dan 100 euro per maand Ik heb best wel wat geld over voor een leuke training met goede begeleiding, maar er zijn grenzen. En ik denk ook dat ik het beste af ben met trainen in mijn eigen tijd. Clubjes en verenigingen ed hou ik nooit zo goed vol.

Gaan jullie vandaag nog naar de sportschool?
@hettie:

Ik kom net terug van een yogales: heerlijk!

Die 2x12 routine heb ik geleerd van mijn personal trainer; ik stap wel over op 2x8 als het te licht wordt, hoewel dat in het begin vaker voorkwam dan nu - ik probeer nu, als het me gemakkelijk afgaat, iets sneller te trainen, en soms doe ik 3x8 herhalingen.

Ik train zelden langer dan 40 minuten; in 25 minuten kan ik mezelf helemaal afbeulen en de volgende dag elke spier in mijn lichaam voelen.

Mijn god, zeg, ik heb enorme spierpijn in mijn hamstrings van een nieuwe deadlift die ik dinsdag deed, niet eens zo zwaar (20 kg, ofwel 2 dumbbells van 10): je buigt voorover, rug als een tafeltje, benen tegen elkaar aan en voeten opzij, dus hielen tegen elkaar aan en tenen naar buiten gericht, benen gestrekt, en vervolgens breng je de gewichten zo diep mogelijk omlaag, en met aangespannen buikspieren en rechte rug weer langzaam omhoog. Versie 2: benen iets wijder dan schouderbreedte, voeten naar binnen gericht (komische houding, niet geschikt voor openbare gelegenheden ) en verder maak je dezelfde beweging. Au!!
@samarinde

haha, die deadlifts. Bij je beschrijving kan ik me even niets voorstellen qua spierpijn, maar ik zal ze binnenkort eens uitproberen

Fijn, die yogales! Een vriendin van mij doet bikram yoga en die is daar een soort van verslaafd aan geraakt. Ik geloof niet dat het iets voor mij is, maar ben wel enigszins nieuwsgierig. Ken jij het?

Ik had vandaag een rustdag en ga morgen weer aan de bak. Ik denk dat ik dan 2 setjes van 12 ga doen, zoals jij beschreef. En dan misschien alles wat sneller achter elkaar. Ik denk dat ik soms teveel tijd neem om op adem te komen tussen de verschillende oefeningen door en daardoor duurt het dan ook langer. Maar ik ben ook bang dat ik ga forceren als ik te weinig pauze neem. Hoe doe jij dat?
.
.
Heb afgelopen 6 weken 3xper week splitschema getraind met 4x 15 herhalingen. Wilde vanaf maandag 3x per week fullbody gaan doen met 3x 8 herhalingen. Volgens mijn sportschool eigenaar (bodybuilder, veel wedstrijden gewonnen) moeten wij vrouwen met lichter gewicht veel herhalingen doen. Hij liet me bij de triceps pull down op een gegeven moment flink aantal herhalingen maken tot het ging branden, toen 5 sec vasthouden, weer 5 herhalingen, 5 sec vasthouden etc. En dat brandde! Volgens hem moet ik dat gevoel bij iedere oefening opzoeken. Setjes waarbij je aantal herhalingen telt zijn volgens hem voor amateurs. Nu ben ik compleet in de war met wat ik moet doen. Wat denken jullie?

Doel: vetpercentage omlaag, spiermassa omhoog. Eet momenteel volgens een op maat gemaakt voedingsschema met als doel vetverbranden. Spiermassa 38,7% vet 33,5%

Heb prive afgelopen jaar rotjaar gehad waardoor ik 14 kilo was aangekomen. Nu weer op de goede weg.
dat het moet branden klopt, als je setje geen pijn doet boek je geen resultaat. Je spieren moeten vollopen, als ik 8 reps maak dan ben ik bij de vijfde al flink verzuurd.

Maar dat je als vrouw anders moet trainen dan mannen is echt achterhaald. Dat is ooit gehanteerd vanuit de gedachte dat vrouwen "niet breed" willen worden. Maar met een mannenschema worden vrouwen gewoon niet breed, daar hebben we simpelweg niet de hormonale basis voor
Dat hij je een splitschema geeft is prima. Dat is effectiever dan 3 keer een FB

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven