Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
Hoi Inglein, voel je je vandaag al iets beter? Leuke filmpjes. Ik moet zeggen dat ik virtueel trainen en YouTube echt een uitvinding vind. Lekker in je eigen tijd trainen, ideaal.

Groepslessen met een levende haha trainer zijn óók leuk. Toen ik nog in Nederland woonde trainde ik bij een erg leuke sportschool, maar Hier zijn de sportscholen ontzettend duur en ik moet zeggen dat de begeleiding niet automatisch beter is dan op een goedkope school.
.
Dat trainers dat nog steeds vertellen zeg...
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Inglein, Een weekje rust kan denk ik sowieso geen kwaad. Misschien kun je wat rustige trainingen doen, beetje op de crosstrainer ofzoiets? Yoga of pilates lijkt me ook zinvol, wat samarinde al zei. Hopelijk kun je snel je trainingen hervatten!

Ik heb vandaag het tempo iets omhoog gegooid en in mijn pauzes ook andere spiergroepen getraind. Ik was geloof ik in 50 minuten klaar en was best stuk. Ik deed vandaag weer step ups, ditmaal met 25 kilo aan gewicht en dat was best pittig. Alleen weet ik niet hoeveel ik er moet doen. 8 per been, dus eigenlijk 16 per set? Hetzelfde geldt voor Lunges, moet ik daarvan ook 3 setjes per been doen, dus eigenlijk 16 per setje? Met squats dezelfde vraag. Daarvan doe ik altijd 3x 15 setjes omdat ik 8 zo weinig vind. Volgens mij kun je nooit teveel squats doen
.
Hallo allemaal,

Ik lees af en toe stukjes mee hier in dit topic en ik heb een vraag.

Sinds een jaar ben ik fanatiek aan het trainen. Eerst voornamelijk om gewicht te verliezen en nu omdat ik het een uitdaging vind, met heel veel plezier naar de sportschool ga en het gaaf vind om resultaat te zien.

Dat laatste valt de laatste tijd tegen; volgens mij is het tijd voor een frisse start met nieuwe oefeningen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer... hoeveel reps, hoe opbouwen, welke spiergroepen bij elkaar trainen etc.

Ik train nu 4/5 keer per week en ik hou een splitschema aan van 3 dagen. 1: borst/triceps 2: rug/biceps 3: schouders/kuiten. Buik benen billen doe ik elke training, maar dan pak ik elke keer andere oefeningen. Bij de 4de of 5de keer per week train ik of een spiergroep die ik extra aandacht wil geven of ik doe cardio, of ik begin weer bij dag 1.

Iemand tips over waar ik een goed schema kan vinden, of zelf in elkaar kan zetten en waar ik dan echt op moet letten?

Of wellicht het schema dat jullie zelf aanhouden?

Ik zoek gewoon inspiratie!!! (en jullie inspireren mij :D)

Alvast bedankt!!!!!
Dag dames. Ik meld me ook weer even. En gelijk met twee vraagjes.

1. Ik krijg heel stom harde tepels van het trainen, en dat terwijl je al in het testosteronhok staat. Gewone sport-bh voorkomt dat niet. Zijn er nog fijne stevige dat jullie weten?

2. Over 6 weken moet ik een witte jurk aan. En wil voor die tijd eigenlijk zoveel mogelijk vet kwijt op een gezonde manier. Ik denk veel water drinken, veel cardio en nieys snoepen. Nog tips?

Bikram yoga heb ik ook gedaan! Super fijn en intensief. Maar omdat ik nu duur sportschool abbo heb ga ik niet meer appart ook daar nog heen, maar mis het wel soms.
De zee is groen
@hammief: ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang je over zo'n splittraining doet. Als ik bijvoorbeeld alleen mijn schouders en kuiten zou trainen, was ik heel snel klaar. Kun je een voorbeeld geven van zo'n training?

Als je een frisse start wilt maken, kun je misschien overwegen om gedurende 6 weken een heel ander soort trainingen te doen, want afwisselen is altijd goed. Voorbeelden van leuke trainingen vind je bijvoorbeeld op http://www.fitnessblender.com/ Je kunt er heel gericht zoeken naar krachtoefeningen, al dan niet gecombineerd met HIIT of andere oefeningen (yoga, pilates etc.)

@groenogig_monster: ligt dat van die tepels aan de airco? Ik heb geen beter advies dan een goede sport-bh of een bh (of sporttopje) met van die losse pads erin.

Wat het vet verliezen betreft: ik zou proberen wat zwaarder te trainen dan je gewend bent, dus een tandje bijzetten met minder herhalingen (8 ipv 12, bijvoorbeeld), want dat is de beste manier om vet te verbranden. En vooral veel compoundoefeningen doen, dat helpt ook. Je zult dan waarschijnlijk meer slaap nodig hebben, en trouwens ook meer eten, maar zolang je geen suiker of slechte vetten eet, kan dat geen kwaad.
quote:hannief schreef op 03 september 2014 @ 15:17:

Hallo allemaal,

Ik lees af en toe stukjes mee hier in dit topic en ik heb een vraag.

Sinds een jaar ben ik fanatiek aan het trainen. Eerst voornamelijk om gewicht te verliezen en nu omdat ik het een uitdaging vind, met heel veel plezier naar de sportschool ga en het gaaf vind om resultaat te zien.

Dat laatste valt de laatste tijd tegen; volgens mij is het tijd voor een frisse start met nieuwe oefeningen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer... hoeveel reps, hoe opbouwen, welke spiergroepen bij elkaar trainen etc.

Ik train nu 4/5 keer per week en ik hou een splitschema aan van 3 dagen. 1: borst/triceps 2: rug/biceps 3: schouders/kuiten. Buik benen billen doe ik elke training, maar dan pak ik elke keer andere oefeningen. Bij de 4de of 5de keer per week train ik of een spiergroep die ik extra aandacht wil geven of ik doe cardio, of ik begin weer bij dag 1.

Iemand tips over waar ik een goed schema kan vinden, of zelf in elkaar kan zetten en waar ik dan echt op moet letten?

Of wellicht het schema dat jullie zelf aanhouden?

Ik zoek gewoon inspiratie!!! (en jullie inspireren mij :D)

Alvast bedankt!!!!!Pak je benen niet elke dag, juist die grote spieren moet je in 1 training flink aanpakken en daarna een tijd met rust laten. Ik zoek even een splitje voor je
quote:samarinde schreef op 03 september 2014 @ 22:49:

@hammief: ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang je over zo'n splittraining doet. Als ik bijvoorbeeld alleen mijn schouders en kuiten zou trainen, was ik heel snel klaar. Kun je een voorbeeld geven van zo'n training?

Als je een frisse start wilt maken, kun je misschien overwegen om gedurende 6 weken een heel ander soort trainingen te doen, want afwisselen is altijd goed. Voorbeelden van leuke trainingen vind je bijvoorbeeld op http://www.fitnessblender.com/ Je kunt er heel gericht zoeken naar krachtoefeningen, al dan niet gecombineerd met HIIT of andere oefeningen (yoga, pilates etc.)

@groenogig_monster: ligt dat van die tepels aan de airco? Ik heb geen beter advies dan een goede sport-bh of een bh (of sporttopje) met van die losse pads erin.

Wat het vet verliezen betreft: ik zou proberen wat zwaarder te trainen dan je gewend bent, dus een tandje bijzetten met minder herhalingen (8 ipv 12, bijvoorbeeld), want dat is de beste manier om vet te verbranden. En vooral veel compoundoefeningen doen, dat helpt ook. Je zult dan waarschijnlijk meer slaap nodig hebben, en trouwens ook meer eten, maar zolang je geen suiker of slechte vetten eet, kan dat geen kwaad.

suiker en vetten zijn echt geen punt.

De bedoeling van een split schema is dat je meerdere oefeningen voor een spiergroep pakt of heel veel setjes maakt. Complete uitputting is het doel
Pak setjes van 4 keer 6 uitbouwend naar 5 keer 6, tussendoor 30 sec. pauze, warm 10 minuten op en 10 min. cooldown

Ma:

Borst/ Triceps

Oefeningen:

Bankdrukken barbell

bankdrukken barbell incline

Close grip bankdrukken

Dippen

Buik (welke je wilt)

Cardio: 10-20 minuten

Cooling down

Di: Quads, Hams, Kuit

Squat met barbell of in de Squat machine

Leg Press

Leg Extentions

Dead lift (stiff leg)

Leg curls

staand kuitheffen

zittend kuitheffen

Cooling down

Do: schouders/ trapezius

military press

dumbell lateral raise

shrugs

Buik (wat je wilt)

cardio 10- 20 min

cool down

Vrij: rug/ biceps

deadlifts

pull ups (machine)

wide grip lat. pulldown

seated row

bent over barbell row

standing biceps curl

incline curl

hammer curl

cooldown

Je ziet je hebt 4 volledige trainingen, op de vrijdag en de dinsdag ben je wel een uur bezig met alle oefeningen dus dan geen cardio, die pak je dan op ma en do.

dat je geen progressie maakte kan komen omdat je elke training de benen deed. Dat werkt contraproductief omdat er geen herstel kan plaatsvinden.
Wow Hannief, wat train jij veel! Je zal er wel geweldig uitzien Ik raak er zelf helemaal gemotiveerd van, hihi.

Ik ontdekte vandaag dat de broek die ik zo graag weer aan zou willen, nu echt totaal niet meer over mijn heupen krijg. Dat ging 3 weken geleden nog wel! Shit shit shit. Volgens mij ben ik er zo eentje die juist breder wordt van krachttraining. Het gekke is dat ik eigenlijk vind dat ik er prima uitzie en ik voel me slank. Maar die weegschaal en die stomme broek laten toch echt andere feiten zien, hmpfff. Ik doe het ook totaal niet goed met mijn voeding. Ik woon in Zuid-Duitsland en daar is het eten echt fantastisch, er zijn hier veel lekkere taartjes (ECHT lekkere taartjes!) en goede wijn. En natuurlijk nog veel meer dingen die erg lekker zijn, maar de wijn en de taartjes zijn het gevaarlijkste. Ik wil niet zeggen dat ik me de hele dag ongans eet aan de zoetigheid, maar wijn drink ik wel regelmatig en ik eet ook regelmatig een taartje. Die dingen wil ik me niet ontzeggen omdat ik er zo van geniet! Maar het zal het sporten niet ten goede komen, dat realiseer ik me wel.

Wat moet ik nu doen? Doorgaan met krachttraining of misschien toch weer een combinatie maken van hardlopen en KT? Ik doe nu eigenlijk helemaal geen cardio meer, los van die bodypump-lessen. Heb volgende week wel een 10-km wedstrijdje maar die kan ik zonder al te veel trainen ook wel doen.

En weet iemand nog een antwoord op mijn lunge/squat vraagjes? Ik squat me een ongeluk en het voelt lekker, maar is 15 per set eigenlijk niet teveel?

Misschien moet ik gewoon lekker gaan sporten en weer lesjes gaan doen die ik leuk vind en er niet teveel meer over nadenken. De enige keer dat ik echt een enorm effect zag in mijn lijf was toen ik begon met hardlopen. Ik werd in een paar maanden tijd superslank en mijn benen waren ook eindelijk eens dun. Maar nu, een paar jaar later, ben ik weer terug bij af, zucht. Wat ik ook doe, niets lijkt meer effect te hebben. Erg frustrerend!

Maar goed, sorry, ik heb weer een hoop vragen maar ik hoop dat jullie me weer een beetje op de goede weg kunnen helpen.
Ik heb het vaker gezegd je traint veel te eenzijdig. Dus lees even terug
15 is teveel ja. Maak er 8 in vier sets maximaal gewicht
Doe twee keer FB kracht en wissel af met echte cardio. Fietsen lopen zwemmen aerobics etc. maar geen pump
Ok, dan wordt het inderdaad 2 keer per week KT icm hardlopen. Fietsen doe ik sowieso al veel. En dan inderdaad alle oefeningen echt op maximale kracht. Nu maak ik er een rommeltje van eigenlijk. Is steps of spinning ook goed om te doen? Vind ik ook erg leuk namelijk.
He meds: dit waardeer ik echt onwijs!!! Hier kan ik wat mee, bedankt!

Zal zeker tzt een updaten sturen over mn resultaten, Hahha helaas moet ik nu werken anders had ik direct gaan sporten.

Succes allemaal!

@hettie: sporten werkt voor mij verslavend en ik heb een vriend die net zo vaak gaat: we motiveren elkaar!
Voeding is ook erg belangrijk, heb nu een op maat gemaakt voedingsschema via internet.

Moest eerst 6 weken een stofwisseling herstel programma doen. Ben deze week beginnen met het vetverbrandingsschema. En het gaat supergoed! Heb het schema via strongwoman, ben er echt heel blij mee omdat het voor mij een stok achter de deur is, het is uitgebalanceerd. M'n vetpercentage gaat omlaag terwijl de spiermassa toeneemt. Kan niet wachten tot ik weer in shape ben. Vanwege burnout vorig jaar was ik heel veel aangekomen, baal zo van mezelf dat ik het zover heb laten komen. Maar goed, de knop is om en ik ben nu supergemotiveerd!
quote:hettieverzettie schreef op donderdag 04 september 2014 02:08 Ok, dan wordt het inderdaad 2 keer per week KT icm hardlopen. Fietsen doe ik sowieso al veel. En dan inderdaad alle oefeningen echt op maximale kracht. Nu maak ik er een rommeltje van eigenlijk. Is steps of spinning ook goed om te doen? Vind ik ook erg leuk namelijk.Ja prima!
Ok, thanks!
Succes allen! Voor mij vanavond een rug/ biceps sessie
Ik ben nu nog bezig met FB, maar ben aan het kijken voor een split voor 3 dagen. Er is genoeg te vinden iig.

Ik doe veel met dumbbells, hoofdzakelijk omdat 1 arm veel zwakker is. Wanneer ik een barbell pak dan gaat het helemaal schuin. Is het dan wel het beste om dezelfde gewichten te pakken? Of is het gewoon kijken hoe het gaat.

Ook heb ik een tennis elleboog en is het voor mij aankijken of de oefening lukt of dat ik het beter niet kan doen. Dan zoek ik een alternatief.

Overigens merk ik wel dat ik iets meer trek heb en daardoor wat meer aan het eten ben. Ik las dat het na je 40ste langer duurt om het allemaal wat meer in vorm te krijgen, ik ben nu 45 en hoop met kerst toch wel iets te kunnen zien.
.
quote:moment schreef op 04 september 2014 @ 11:19:

Ik ben nu nog bezig met FB, maar ben aan het kijken voor een split voor 3 dagen. Er is genoeg te vinden iig.

Ik doe veel met dumbbells, hoofdzakelijk omdat 1 arm veel zwakker is. Wanneer ik een barbell pak dan gaat het helemaal schuin. Is het dan wel het beste om dezelfde gewichten te pakken? Of is het gewoon kijken hoe het gaat.

Ook heb ik een tennis elleboog en is het voor mij aankijken of de oefening lukt of dat ik het beter niet kan doen. Dan zoek ik een alternatief.

Overigens merk ik wel dat ik iets meer trek heb en daardoor wat meer aan het eten ben. Ik las dat het na je 40ste langer duurt om het allemaal wat meer in vorm te krijgen, ik ben nu 45 en hoop met kerst toch wel iets te kunnen zien.

Ik zou geen split doen als je nog een beginner bent, je moet wel wat ervaring hebben anders belast je je spieren veel te heftig.

Het ligt eraan of je met je arm ook daadwerkelijk minder sterk bent of dat je een bewegingsbeperking hebt. Het belangrijkste is dat je een oefening precies uitvoert, als je gaat zwabberen heeft het geen zin. Ik zou dus bij oefeningen waar je je armen apart voor gebruikt eerst de linker en dan de rechterarm doen. En pak het gewicht waarmee je met de zwakste arm de beweging nog goed kan uitvoeren. Niet met ongelijke gewichten trainen.

Bij tenniselleboog zou ik juist weer geneigd zijn vooral de apparaten te pakken omdat je daarmee het beste kan isoleren. En niks boven je hoofd doen.

Het doel van de kerst wil ik wel even rationaliseren. Het duurt ongeveer een jaar voordat je echt verschil gaat zien.
Ik heb gisteren voor het eerst in weken weer eens hardgelopen. 45 minuten, omdat ik komende vrijdag een "wedstrijdje" van 10 km ga doen. Het ging nog best redelijk, maar natuurlijk is mijn uithoudingsvermogen wel een stuk minder geworden dan toen ik 3 keer per week liep. Wat ik altijd heerlijk vind als ik een tijdje niet gelopen heb, is het gevoel in mijn benen na afloop. Ik kan dan echt voelen dat ik iets gedaan heb, fijn!

Afgelopen woensdag heb ik voor het laatst krachttraining gedaan en ik ga morgen weer. s Avonds staat er dan weer een avondje dansen op het programma. Ik vind het wel lastig om mezelf voor KT te motiveren aangezien ik na al die jubelverhalen van jullie (snel effect zien etc) een beetje teleurgesteld ben. Ik weet van anderen dat ze na 2 a 3 maanden wel degelijk effect zagen maar dat geldt dus niet voor mij. Misschien komt het doordat ik al langer sport en niet vanuit het niets begonnen ben. Mijn lichaam is er in zekere zin al aan gewend. Ik ga wel door want ik voel me er goed bij en dat is ook belangrijk, maar ik ben wel bang dat ik geen effect ga zien.

Hoe gaat het met jullie sessies? Fijne zaterdag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven