NaNoWriMo (2014)

04-10-2014 14:34 424 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden.

NaNoWriMo komt er weer aan! Oftewel National Novel Writing Month. En dus ben ik er met een gloednieuw topic.

Op 1 november begint het, maar nu is de tijd aangebroken om je mentaal voor te bereiden en eventueel een plan de campagne in elkaar te zetten.

Who's with me?

Ik ben er vroeg bij dit jaar.
Hee leuk! Ik ga ook meedoen aan Nanowrimo! Heb al wel een idee voor een verhaal, maar nog niet erg uitgedacht verder. Dus daar moet ik nog mee beginnen en dan is oktober helemaal niet zo vroeg, haha! Hopelijk komen er nog meer schrijvers bij .
Ik kan absoluut niet schrijven. Wel een droom van me.

Succes aan iedereen die mee gaat doen!
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Ik vind het echt een heel leuk idee en wil er sowieso een keer aan meedoen. Maar naast een master en het doen van onderzoek wordt het wel zwaar

Voor iedereen die wel mee gaat doen, heel veel succes en plezier!
@manadis: leuk dat jij ook meedoet. In welk genre ga je schrijven? En heb je al vaker meegedaan?

@ O.L.L.A: hoe weet je dat je absoluut niet kan schrijven? Wat is je droom? Een boek uitgeven?

Disclaimer: ik zit al volop in de NaNoWriMo-positiviteit, dus ik vind dat iedereen die twijfelt of denkt dat het niet zal lukken/hij of zij het niet kan, het gewoon moet gaan proberen.

@understatement: misschien volgend jaar. Succes met je onderzoek!.
Liadan, ik heb vorig jaar voor de eerste keer meegedaan en toen ook gewonnen. Ik had toen echter geen werk en nu studeer ik weer, dus ik heb nu veel minder tijd dan vorig jaar . Dus dat maakt het nu een stuk spannender voor mij of ik het allemaal kan bijbenen dit jaar. Plan jij helemaal wanneer je schrijft of kijk je gewoon per dag wanneer je eraan gaat zitten?

Het genre wat ik schrijf is romantisch . En jij?

@understatement, succes met je onderzoek! Jammer dat je daardoor niet kan meedoen, maar natuurlijk is je onderzoek een stuk belangrijker!

@O.L.L.A, ik kan ook niet schrijven hoor. Ik doe gewoon maar wat, vind het leuk om te doen en niemand die het verder hoeft te lezen. Haha ook geen ambities om schrijfster te worden verder, dus echte druk is ook geen sprake. Behalve dan die wordcount per dag, maar dat is juist wel leuk .
Ik houd me meestal wel aan de dagelijks wordcount van 1667 woorden. Het ligt ook een beetje aan hoe druk ik het heb. Ik heb ook wel eens op een vrije dag wat vooruit geschreven, zodat het niet zo heel erg was als ik de dagelijkse wordcount niet haalde.

De afgelopen jaren heb ik fantasy geschreven. Het is mijn favoriete genre, ook om te lezen. Ik denk niet dat ik heel ver daarvan af zal wijken, maar ik twijfel nog een beetje. Ik heb een (heel erg vaag, dat wel) idee voor een verhaal in een dystopische/post-apocalyptische wereld.

Het is wel handig als ik snel een keuze maak, want ik wil een opzet maken voor ik begin, met name als ik kies voor dat dystopische verhaal. Anders is de kans aanwezig dat ik grandioos faal.
Vreemd genoeg gaat het schrijven me vaak helemaal niet makkelijker af als ik de hele dag vrij ben. Dan ga ik van alles en nog wat zitten doen, behalve schrijven. Een beetje tijdsdruk doet mij blijkbaar goed.

Hoeveel wil je uitgewerkt hebben voor je begint?
Wat tof! Ik heb al jaren een soort van verhaal in mijn hoofd. Fantasy ook, want dat ik ook mijn favoriete genre. Maar met mijn eigen kantoor en Dorian van 1 jaar gaat het me niet lukken. Ik hoop over een jaar of 6. Dus over 6 jaar schrijf ik mee!
Heb je nooit een poging gewaagd om dat verhaal op papier te krijgen, Doreia?
Liadan, dat klinkt wel super leuk en lastig ook! Jeetje joh! Maar wel heel gaaf als je het zou proberen natuurlijk, ik zou het gewoon doen, die dystopie!

Tijdsdruk helpt mij inderdaad ook wel meer, dat heb ik met alles. Ook met studiewerk bijvoorbeeld, haha. En ik denk dat ik het liefste in de ochtend schrijf ook, dan heb ik altijd het meeste energie. Dus misschien moet ik mezelf gewoon ochtenddeadlines opleggen 'voor 10:00 uur zoveel schrijven'. Er is een site dat je tegen jezelf schrijft, die heet write or die geloof ik en dan worden je woorden weggehaald als je te lang niet schrijft (kun je zo instellen volgens mij). Die zal ik in november ook wel gaan opzoeken. Dan leg je jezelf gewoon wat tijdsdruk op.

Mijn plan is wel om zoveel mogelijk te schrijven in de weekenden en dan met name in het eerste weekend (zo fijn dat het dit jaar heerlijk begint op zaterdag!). We zullen het gaan zien!

Leuk Doreia!
Ik wil ook misschien mee gaan doen dit jaar. Heb al meerdere keren geprobeerd mee te doen, maar voor ik het wist was de regelmaat er uit verdwenen en kon ik het niet meer inhalen. Gek genoeg had ik die jaren zeeën van tijd. Misschien dat het helpt om het nu strak te moeten plannen.
Waardoor twijfel je nog om mee te doen, Nyx?

Als je besluit wel mee te doen, kun je misschien steun uit dit topic halen. Er is altijd wel iemand die ook hulpeloos loopt te ploeteren. (of die je wellicht kan inspireren of met je het probleem waar je tegenaan loopt kan helpen).

Weet je al wat je zou willen schrijven?

@manadis: van die site heb ik gehoord, maar nog nooit gebruikt. Meestal gebruik ik voor mezelf een tijdslimiet. Bijvoorbeeld; ik wil tv kijken om 20.30, dus voor die tijd moet ik mijn portie woorden geschreven hebben.
Argh, ik heb nog geen keuze gemaakt wat ik ga schrijven. Nog steeds verschillende ideeën in mijn hoofd, waar ik - afwisselend - mee aan de gang wil.

Resultaat is vooralsnog 0,0 voorbereiding.. Als dit zo doorgaat moet ik het maar zien op 1 november.

Oef, dit lijkt me wel heel erg leuk om mee te doen.

Alleen ik heb zo weinig tijd (kind is net geboren, ik ben dan weer aan het werk) en het zijn zoveel woorden

Maar het lijkt me zo leuk... ik ga ff nadenken welk verhaal van mij het verdient om opgeschreven te worden.
Ik ben ook erg van de fantasy. En blijkbaar (ik moest het ff googlen) ook van de dystopie... zonder te weten wat het was
Haha, Captain_Obvious!

Leuk dat je overweegt mee te doen. Je moet maar zo denken, zelfs als je de 50.000 niet haalt heb je toch meer geschreven dan als je niet mee zou doen.
Up! (ik kom elke dag minstens 1 keer in dit topic, is mijn voornemen, vooral in november)

Nog steeds niets nieuws onder de zon qua kiezen welk verhaal ik ga schrijven.

In unrelated news, het regioforum begint zo langzamerhand wat actiever te worden, misschien leuk om eens op te kijken voor degenen die nog nooit hebben meegedaan.
In that case...

Nog pakweg twee weken...

Hoe staat het met de voorbereiding bij de mensen die zeker weten mee gaan doen?
Ik denk dat ik ook ga meedoen... Twijfel nog wel, maar ik kan altijd proberen hè?

Wat zou ik moeten voorbereiden?
Hey, wat leuk! Ik wist niet dat het bestond!

Ik ga ook meedoen! Ik ga de komende anderhalve week spenderen aan een opzetje maken en dan vanaf 1 november gewoon schrijven!

Er staan wat goede hints and tips op de website. Deze vind ik wel nuttig (omdat ik daar altijd op vastloop - teveel corrigeren, nalezen en dan gedemotiveerd raken door het gebrek aan vooruitgang...):

◦Suspend your editorial function while you’re writing a first draft—don’t worry so much about quality at this stage. Whether they take one month or several years, first drafts are not meant to be good. Spend this month just getting the stuff out and then when the month is over, I would put it away for a while. When you come back to it weeks or months later, it will be easier to discover what’s good and dispense with the things that aren’t.”
OMG ik heb me ingeschreven
Elk jaar is het weer keihard falen met mij, maar ik blijf het proberen
Gezellig fiool! Ik zie er nu al tegenop. Oh well

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven