NaNoWriMo (2014)

04-10-2014 14:34 424 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden.

NaNoWriMo komt er weer aan! Oftewel National Novel Writing Month. En dus ben ik er met een gloednieuw topic.

Op 1 november begint het, maar nu is de tijd aangebroken om je mentaal voor te bereiden en eventueel een plan de campagne in elkaar te zetten.

Who's with me?

Ik ben er vroeg bij dit jaar.
Leuk dat je er weer bij bent, femmelotje. De nieuwe lay-out is pas sinds een paar dagen, dus iedereen is nog een beetje aan het zoeken en niet alles werkt naar behoren. Ik kan bijvoorbeeld niet quoten op mijn computer, volgens mij kon ik het op mijn mobiel wel, maar goed. Het lijkt er ook op dat ik een nieuwe avatar moet, want hij ziet er zo wazig uit.

Ik weet niet helemaal wat ik me voor moet stellen bij die korte posts voor je RPG-forum. Zijn het dan verhalen van/over verschillende karakters?

Ik kwam gisteren ook lastig op gang, maar vandaag ging al een stukje beter. Ik moet nog 200 a 250 woorden schrijven voor mijn dagelijkse wordcount, maar ik ga zo eerst nog even naar de winkel. Straks verder.
Hoe is het met jullie vergaan deze tweede dag? Ik kwam iets moeilijker op gang, maar het uiteindelijk bijna 2000 woorden geschreven. Vind het echt super. Ik heb nog nooit een verhaal geschreven en had verwacht dat het aantal woorden per dag veel te hoog zou zijn. Nu heb ik gehoord dat de tweede week moeilijk kan worden, dus ik ben druk bezig met een buffer. Morgen begint het werkende leven weer, dus dat wordt ook een uitdaging, maar so far so good :D
“The snow doesn't give a soft white damn whom it touches.”
@ Liadan: Je kunt het vergelijken met een soort fanfiction. Een RPG forum plaatst zich in een bepaalde wereld (zoals die van de hongerspelen, of Harry Potter) en maakt binnen die wereld een eigen verhaallijn. Binnen een Harry Potter RPG speelt de RPG zich vaak op Zweinstein af en dan hebben de admins van het forum iets bedacht wat gaande is op Zweinstein. Ik heb er bijvoorbeeld één waar Zweinstein na een ongeluk 50 jaar gesloten is geweest en waar nu vier tienerspoken rondzweven Binnen zo'n RPG forum heeft iedereen een (of in sommige gevallen meerdere) karakter(s) en kun je topics openen die op een willekeurig moment in een schooljaar afspelen. Die topics kunnen dan weer over van alles gaan en daar kunnen anderen dan weer op reageren. Eigenlijk schrijf je zo samen een verhaal, ieder vanuit zijn eigen karakter

Hoop dat dat zo een beetje duidelijk is

Ik heb tot nu toe nog niet zoveel geschreven, maar de ervaring leert dat ik 's avonds over het algemeen wat vlotter ben, dus ik hoop dat het de komende uren nog goed komt...
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Nou, het quotum voor vandaag is ook gehaald (3400). Ik ga nog even verder met de buffer voor de werkweek. Ik overweeg een avond per week in een café te gaan zitten om rustig te schrijven. Hoe maken jullie tijd vrij?
Femmelotje, ben je dan afhankelijk van de bijdragen van anderen om verder aan jouw stukjes te kunnen schrijven? Ik ken wel een klein beetje het concept van een RPG, maar ik kan het niet in de context van NaNoWriMo plaatsen. Het klinkt trouwens wel leuk, in de wereld van HP schrijven.

Fiool en bloubokkie, goed bezig!

Ik probeer mijn wordcount te updaten, maar krijg een 404-melding. De Amerikanen zijn weer wakker.
Ik heb geprobeerd een dagdeel per weekenddag vrij te houden voor het schrijven. Dan kan ik (hopelijk) best een boel gedaan krijgen. Ook ben ik van plan af en toe voor het werk al even een uurtje te schrijven - ik ben het tegenovergestelde van jou Femmelotje, ik schrijf 's ochtend een stuk makkelijker. Verder veel plannen doordeweeks geschrapt zodat ik 's avonds nog wat kan doen.

Leuk om te lezen over RPG trouwens, had er nog nooit van gehoord! Wel eens fan fiction gelezen maar dat vond ik soms vooral wat eng ;)

Begin wel een beetje het vermoeden te krijgen dat het schrijven mijn leven nogal over gaat nemen in november ;). Gelukkig ben ik langere tijd vrij in december en januari dus dat lijkt me de perfecte tijd om bij te gaan schaven enzo.

Vandaag wat meer woorden gedaan om wat vooruit te werken voor dit weekend... 4000!

Misschien een suffe vraag maar is het zo dat je 30 november je volledige 'boek' uploadt op de website, in een Word doc? Ik werk op een Chromebook dus dat moet ik even organiseren dan - het zou zonde zijn als ik net een winst misloop vanwege technische zaken....
quote:Liadan schreef op 02 november 2014 @ 22:04:

[img]http://1.bp.blogspot.com/-cazdmxrrAp0/U ... 2VNzF8.png[/img]Haha! Het viva-forum en WhatsApp zijn mijn voornaamste afleidingen...
Noamski, je kunt gewoon je novel copypasten op de website. Dan telt de site het aantal worden om te verifiëren of je 50K hebt geschreven. Er is dus geen Word voor nodig. De optie om je wordcount te verifiëren komt meestal in de laatste week (zo rond de 25e).

Tip: doe dit op tijd om te voorkomen dat je te laat bent. Misschien raakt de website overbelast omdat velen tegelijk bezig zijn. Ook is het sommigen al eens gebeurd dat ze wat woorden tekort kwamen omdat de telmethode bij sommige programma's anders werkt. Ik krijg meestal woorden cadeau, maar ik zou het risico niet nemen.
@ Liadan: Ik ben inderdaad deels afhankelijk van anderen, maar een groot deel van mijn vriendengroep doet ook mee met het idee om NaNo te gebruiken om al die posts waar we normaal niet aan toe komen te schrijven. En anders kan ik altijd nog over gaan op dingen die al wel uitgedacht zijn, maar waar we op dit moment verhaallijntechnisch niet aan toe zijn (karakterontwikkeling!).

@Fiool: Lekker bezig! Ik ben momenteel werk- en studieloos, dus ik heb in principe alle tijd om te schrijven en ik merk nu al dat dat een valkuil is. Ik vind het erg gemakkelijk om te zeggen: Ach, ik kan altijd over een uur of twee uur beginnen, ik hoef toch nergens heen...:)

@Noamski: Nee, je hoeft het niet in een worddocument te uploaden. Vanaf vijfentwintig november kun je - als ik het me goed herinner van afgelopen jaren - bij my novel je hele verhaal kopiëren in een apart tekstvak. Je hoeft dus geen bestanden te uploaden!

Mijn grootste afleidingen op dit moment zijn Tumblr, Skype en Whatsapp...Gelukkig voor mij zitten op alle drie ook mensen die me genadeloos terugsturen naar mijn Nano-taken...:)
Een RPG schrijven tijdens nano is eigenlijk ook een leuk idee! Ik heb weleens overwogen om 50.000 woorden in tweets te schrijven, maar besloten om dat toch maar niet te doen.

Hier zit ik nog altijd niet in de flow, al gaat 't met mijn wordcount wel goed. Maar ik wil die flow verdorie ook weer terug hebben zoals andere jaren!
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
50 000 woorden in tweets is wel héél origineel! Was ik nooit opgekomen :P Maar begrijpelijk dat je dat niet hebt gedaan, want het klinkt ook wel als een enorme uitdaging ;)

Wat jammer dat je de flow niet op kan pakken =( Ik hoor veel mensen dat ze daar last van hebben en ik merk het zelf ook. Misschien valt Hell week dit jaar in de eerste week?
In de NaNo die ik tijdens mijn werkeloze jaar heb gedaan ging het ook minder soepel dan je zou denken. Die zeeën van tijd hielpen mij helemaal niet. Er zit dan niet echt druk achter om te gaan zitten en schrijven, want inderdaad vanmiddag/vanavond/over 1, 2 ,3 of 4 uur kan het ook ook wel.

Het Viva-forum is ook voor mij een grote afleiding, maar het NaNo-regioforum ook. Ik zit er continu op terwijl ik hoor te schrijven. Ik zou mijn internet moeten laten afsluiten tijdens bepaalde uren van de dag, haha. Maar ik vrees dat ik dan wel wat anders zou bedenken om aan mijn taak te ontkomen.
En voor iedereen die in dit topic zit, terwijl haar novel wacht...

Tom Hiddleston... daar word ik graag door afgeleid ;)

Bedankt trouwens voor het antwoord op mijn vraag - goed om te weten dat ik het gewoon kan copy/pasten!
Hoe gaat het bij iedereen?

Mijn dagelijkse portie woorden zit er weer op. Het ging wel redelijk. Ik zit toch wel buiten mijn comfortzone met mijn verhaal. Niet ver buiten mijn comfortzone, maar toch erbuiten, haha.

Noamski, ik zal volgende keer iemand anders opzoeken.
Meld! Quotum voor vandaag is gehaald:-)
quote:fiool schreef op 03 november 2014 @ 19:29:

Meld! Quotum voor vandaag is gehaald:-)

Heel goed! Fijn gevoel is dat!

Ik niet. Zucht. Gierende hoofdpijn dus lag om 9 uur al te slapen. Om 9 uur later wakker te worden... met hoofdpijn. Ik ga valsspelen en proberen vandaag wat onder werktijd gedaan te krijgen ;)

En Liadan - foto's van Tom is geen probleem... ik probeer met die uitdaging te leven ;)

Hoe gaat het woordaantaltechnisch met iedereen?
Vervelend dat je je niet lekker voelde, noamski. Hopelijk haal je je achterstand vandaag weer in.

Ik ben net begonnen aan mijn stuk van vandaag en ik zit al weer lekker NaNo-ontwijkend gedrag te vertonen. Ja ja, naast soggen en woggen, hebben we nu ook noggen.

En het is me ook nog liet gelukt om een stuk meer te schrijven dan de dagelijkse 1667 woorden en ik zal wel moeten, want ik wilde 55K halen. Dan zal ik toch elke dag wat extra moeten schrijven (niet eens veel, verdorie) of een paar dagen de dubbele wordcount halen.

Ik zit nog op mijn eigen schema: 6800 woorden inmiddels. Als ik het volhoud, ben ik net voor het einde klaar. Ik zat vandaag op het punt dat ik dacht: mijn idee is toch klote, ik kan het beter allemaal weggooien, maar dan haal ik het echt niet meer. Dus toch doorgezet en nu zie ik er wel weer wat in:-)

noamsky: ook hier hoofdpijn. Voorhoofdsholteontsteking. Ik hoop dat het niet doorzet, want achterstand oplopen is altijd fataal gebleken voor mijn inzet...

Liadan, waarom ga je voor 55k? Ik bewonder je ambitie, maar voor mij is 50k al ambitie genoeg:-)
quote:fiool schreef op 04 november 2014 @ 18:48:

Ik zit nog op mijn eigen schema: 6800 woorden inmiddels. Als ik het volhoud, ben ik net voor het einde klaar. Ik zat vandaag op het punt dat ik dacht: mijn idee is toch klote, ik kan het beter allemaal weggooien, maar dan haal ik het echt niet meer. Dus toch doorgezet en nu zie ik er wel weer wat in:-)

noamsky: ook hier hoofdpijn. Voorhoofdsholteontsteking. Ik hoop dat het niet doorzet, want achterstand oplopen is altijd fataal gebleken voor mijn inzet...

Liadan, waarom ga je voor 55k? Ik bewonder je ambitie, maar voor mij is 50k al ambitie genoeg:-)

Oei, voorhoofdholteontsteking, vervelend zeg! Hoop dat het snel afzakt!

Ik vond inhalen niet echt makkelijk dus we gaan ervoor zorgen dat dat niet nog een keer hoeft (sprak zij optimistisch). Maar goed! Door bizar vroeg de wekker te zetten ben ik nu in ieder geval bij de 6880 woorden aangekomen. Nu vanavond braaf de rest van mijn woorden doen...

Grappig Fiool, ik had hetzelfde... ik las mijn verhaal en vond het echt een vreselijk bij elkaar geraapt zooitje... Omdat je met NaNoWriMo wordt gedwongen door te schrijven, heb je niet teveel kans alles in twijfel te trekken dus nu ik er 1000 nieuwe woorden tegenaan gegooid heb, ziet het er alweer een stuk zonniger uit

Liadan, ik ben ook wel nieuwsgierig: waarom 55 000 woorden? Respect! Is dat het verbreken van een eigen 'record'? Jij hebt al eerder aan NaNoWriMo meegedaan toch? Heb je je draft van voorgaande jaren ook afgemaakt uiteindelijk?
Op het moment vind ik mijn verhaal ook niets en ik zat gisteravond te overwegen om gewoon te stoppen na de 50.000, ook al haal ik die waarschijnlijk ergens deze week. Maar na een nachtje slapen lijk ik me weer beter over mijn verhaal te voelen.

Of zou het komen, omdat vannacht een stukje van een lastige scene mijn hoofd ingevlogen kwam? :-D
quote:Droomz schreef op 05 november 2014 @ 11:00:

Op het moment vind ik mijn verhaal ook niets en ik zat gisteravond te overwegen om gewoon te stoppen na de 50.000, ook al haal ik die waarschijnlijk ergens deze week. Maar na een nachtje slapen lijk ik me weer beter over mijn verhaal te voelen.

Of zou het komen, omdat vannacht een stukje van een lastige scene mijn hoofd ingevlogen kwam? :-D

Je gaat deze week al de 50.00 halen? Wow! Mag ik dan vragen wat voor doel je jezelf gesteld hebt in de 30 dagen?

Fijn dat je je al wat beter voelt over je verhaal. Puur nieuwsgierigheid: kun je een tipje van de sluier oplichten? Genre etc.?
Genre is urban fantasy voor Young Adult en gaat over tijdreizen :-)

Doel is/was 150.000 woorden. Tsja, je bent een overachiever of je bent het niet natuurlijk . Maar goed, dat moet ik nog maar zien.
fiool en noamski, over die 55k. Dit is mijn achtste NaNo en ik heb het de vorige jaren iedere keer gehaald (met gemak, of met iets minder gemak, maar wel steeds 50k). Ik weet dus wel dat ik 50k in een maand kan halen inmiddels. Wat mij ieder jaar gebeurt is dat ik het ontzettend zwaar vind om door te schrijven na het behalen van die 50k. Volgens mij heb ik 1 jaar nog door weten te schrijven tot 53k, maar doorgaans kak ik echt enorm in als ik eenmaal die 50.000 onderin mijn Word-scherm zie staan.

Daarom heb ik voor mijzelf de uitdaging gesteld om dit jaar wél door te schrijven. Ik heb 55k als doel gesteld, omdat ik dan iets heb om naartoe te schrijven. Ik wil het voor 1 december hebben geschreven, onder dezelfde regels als de 50k van NaNo, alleen dan met iets hoger persoonlijk doel.

Verder had ik nog een doel en dat was om mijn verhaal af te schrijven (niet per se tijdens NaNo), maar op dag 5 kan ik al wel voorspellen dat dat hem met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet gaat worden. Daarvoor had ik meer research moeten doen, meer voorbereiding van te voren. Mijn verhaal gaat dus ook werkelijk alle kanten op. Ik had van te voren meer uitgewerkt moeten hebben om dat doel te halen.

Aangezien ik normaal gesproken niet zo'n soort verhaal schrijf, heb ik er best moeite mee. Ik loop gewoon tegen andere dingen aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven