Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Quinta, wat lekker die 30 minuten!

Fammke, pas op dat je niet teveel wilt doen. Als je ergens last van krijgt is het misschien beter om te stoppen.

Heb niet zoveel kunnen lopen deze week dis vandaag was pas de eerste keer. 3 km gelopen, wilde 6 min /km halen maar dat heb ik niet gehaald. Morgen staat een duurloop op het programma van 6,5 km
@Jojo, ik had een achillespeesblessure, eerder ook al langdurig geveld geweest door een hielspoor. Ben helaas nogal blessuregevoelig ondanks warming-up/cooling-down en zooltjes van de podotherapeut.

Maar goed nu na3 maanden eindelijk geen blessure meer te bekennen dus ik heb deze week weer 3 keer kunnen lopen. Nu net terug van mijn derde rondje van 4 kilometer. Ging lekker en wat is het heerlijk loopweer buiten he.

Ik had gisteren een nieuw fluoriserend hardloopjasje gekocht (vooral voor 's avonds) maar dat kon ik na een paar 100 meter al uit doen.

Ik heb trouwens de vorige keer ook opgebouwd met Evy en nu loop ik gewoon met mijn eigen muziek en houd via mijn runkeeper bij wanneer ik moet lopen en wandelen. Gaat even makkelijk eigenlijk. Ik vond Evy destijds in het begin wel een meerwaarde hebben bij het aanmoedigen.
Heerlijk weer is het inderdaad Shisensa. Fijn dat je weer blessurevrij bent, nu zo houden! Z'n jasje is wel handig, ik loop nu in het zwart en in het bos is dat eigenlijk ook niet zo handig.

Net bijna 7 km gelopen in 50 minuten. Ging heel goed, had nog wel even door kunnen lopen. Tempo lag alleen wat te laag volgens m'n schema, maar daar ga ik me niet teveel op richten.

Gisteren heb ik m'n sportschema helemaal uitgeschreven per week in een overzichtje, kan ik lekker gaan afstrepen. Ik heb het schema van runkeeper zo veel mogelijk aangehouden, maar soms lukt het me niet om 4 keer per week te lopen. Ik ga er dus iets langer overdoen dan wat er voor staat.

Doen jullie er ook nog andere sporten naast? Ik vind het best wel lastig om dat in te plannen naast het hardlopen
Hallo allemaal...

Vanmorgen weer lekker in het zondagochtend zonnetje hardgelopen samen met mijn hardloopmaatje Quinta1976.. 30 minuten gelopen 4,7 km in de pocket... Ook Quinta1976 loopt de 30 min nu vol.... Trots!!!

Gaat steeds beter, alhoewel vanmorgen de eerste 1,5 km erg moeizaam ging. Kleine pijntjes hier en daar, maar gewoon doorgaan en op de ademhaling letten. We lopen nu de 30 min. vol en gaan eerdaags maar door voor de 10 km, ook weer met Evi..
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer. Ik mocht gisteren een rondje doen en het ging geweldig. De les was 2x 30 min hardlopen en 1 minuut wandelen tussen in. Ik hoopte al dat ik de 10 km zou aantikken maar dat het zo goed zou gaan had ik nooit durven dromen. Ik begon heel rustig en voelde al dat het niet zo lekker ging, maar dat heb ik altijd de eerste 2 km zijn lastig bij mij daarna gaat het wel beter. Wat schetste mijn verbazing toen de app zei dat mijn eerste km in 5.32 min ging. Ik schrok me wezenloos. ik had 6 min of 6.30 min verwacht. Ik dacht oke langzamer lopen nu anders hou ik het niet vol. 2de km ging wel in 6 min, maar de rest ongeveer 5.30 weer. Ook echt niet buiten adem ofzo. Heel apart.

Toen ik klaar was durfde ik ook bijna niet te kijken. Maar goed ik had 10 km gelopen in 56.24. Ik kreeg een bekertje op de Endomondo app en ik had mijn 10 km van ergens begin dit jaar met met 5 min en 34 seconden verbroken.

Ik was als een kind zo blij en wat als ik niet die ene minuut tussendoor moest wandelen? Dat zou nog een betere tijd zijn geweest. Maar goed ik ga gewoon rustig verder met het schema en zie wel waar ik uitkom. Nu vraag ik mijzelf af... Word je echt zo snel van interval lessen? Want voor mijn gevoel kan het alleen daardoor komen.

@ Shisensa, wat naar dat je zo blessuregevoelig bent. Is 3x per week dan niet te veel om weer mee te beginnen? Wel goed dat je het het hardlopen weer opgepakt hebt natuurlijk.

@ Groene jas, Je gaat nog steeds goed. Hoe lang duurt je schema uiteindelijk? 4x per week lukt mij ook niet. Plus het moet wel leuk blijven vind ik.

@ Jof, wat grappig dat je een profielfoto hebt. In mijn hoofd had ik al een ander beeld van je geschept. Ik zag een oudere man voor me met wat grijzig haar en een snorretje. Ahahaha Maar daar lijk je in de verste verte niet op.

Maar heerlijk hardloopweer was het gisteren ja. En wat leuk dat jullie ook de 10 km gaan doen. Ben benieuwd naar de vorderingen.

Nog een keer @ groene jas. Van jou heb ik ook een beeld in mijn hoofd hoor Mijn picture van jou is blond haar dat net over de schouder valt, en als je hardloopt doe je een hoog staartje in, je bent slank en hebt volgens mij best wel een jeugdig gezicht. Ik schat je rond 25 jaar?

Ahahaha is gewoon wat ik denk hoor. Niet om te beledigen ofzo.

Fijne middag allemaal
Jof, leuk ook naar de 10km! Die ademhaling vind ik ook lastig. Ik probeer er op te letten, maar is zo moeilijk.

La-lady, wat een goede training! Volgens mij zijn die interval trainingen wel heel goed inderdaad, vooral voor je snelheid. En als je iedere week loopt, gaat je conditie sowieso iedere keer een heel klein beetje vooruit lijkt me.

Bijna goed trouwens, je omschrijving! Heb donker haar en ben iets jonger. Mijn schema duurt 16 weken. Hoop heel erg dat ik het vol blijf houden. Voor deze week heb ik maar 3 trainingen kunnen inplannen, waarvan morgenochtend de eerste
@La-Lady.... Heb wel grijs haar, maar mijn haar is millimeter lang dus valt niet op. En een snor is lastig... Eet 's morgens altijd een bak Yoghurt.. Weet je hoe dat eruit ziet??? En ouder??? 41 maar op mijn werk noemen ze me opa.. Dat krijg je als je met 20 jarige werkt....

@groenejas... Ik let voornamelijk op mijn ademhaling, soms wel lastig, maar als het minder gaat ga ik wat minder hard lopen. De ademhaling is voor mij de sleutel tot een lekker rondje hardlopen, gaat mijn ademhaling goed loop ik lekker... Ik haal regelmatig heel diep adem tijdens het lopen, lucht erg op....
Hoi allemaal, na meer dan een maand weer even een berichtje. Ik ben eerst voor mijn werk weg geweest en heb daarna een rondreis gemaakt door azie. Dat was supergaaf maar ik heb uiteindelijk 5 weken niet hard gelopen. Sinds dit weekend ben ik weer thuis en ik ben alweer 2 keer geweest maar het ging echt slecht ik kan nog maar 2 km achter elkaar en dan moet ik echt even wandelen. Ik ga het nu weer oppakken dus het komt vast goed.

Nou ik ga nu eerst maar eens heel wat pagina's teruglezen.
@jof1973 jeemig jullie gaan maar goed..

@madamecannibale heb je een leuke reis gehad? Heerlijk even zo lang er tussenuit

@groenejas jij gaat ook lekker he?

@la-lady wat loop je goed zeg..

Gisteren een rommelloopje gedaan.. 10 min, 2 min wandelen, 5 min 1 min wandelen 5 min 2 min wandelen en 5 minuten.. Ging wel lekker morgen weer dertig minuten aan een stuk..

Fijne dag.
Opgeven is geen optie..
Even een lui weekje gehad, gisteren pas weer wezen lopen; 42 minuten met 6 versnellingen, ging wel prima. Al was mijn laatste versnelling nauwelijks meer een versnelling te noemen :p Maar iig uitgelopen

@ la-lady; wat gaaf dat je de 10km al zo snel doet! Heb je ook een wedstrijd oid in de planning of voorlopig alleen het programma afmaken?

@Jof en Quinta; leuk dat jullie ook doorgaan naar de 10km!

@shisensa; fijn dat die blessure weer over is dan! Zelf had ik vorig jaar een scheenbeenblessure, vervolgens 7 maanden niet hardgelopen. Als je dan eenmaal weer kan lopen geeft wel een goed gevoel!
Hallo allemaal! Vanmorgen les 17 gedaan van evy. 2 min lopen 1 wandelen 4 min. Lopen 2 wandelen 6 min lopen 2 wand. 6 lopen 2 wand. 7 lopen 2 wand. Ik kreeg bij de tweede 6 minuten steek onder mijn ribbenkast pfff kon bijna niet doorlopen! Lastig hoor als je van die steken krijgt. Iemand nog tips hiervoor??

En wat eten jullie bijvoorbeeld als je smorgens gaat hardlopen? Tips zijn welkom!

Verder in rustig tempo gelopen deze les. Verder geen pijntes!
Fammke bij mij komen die steken meestal door een verkeerde (vaak oppervlakkige/snelle) ademhaling. Volgens mij noemt Evy het ook wel eens; maar probeer gedurende twee stappen in te ademen en twee stappen uit ademen. Als je daarmee zuurstof te kort komt, probeer dan (even) wat langzamer te lopen.
Madamecannibale, wat heerlijk om z'n rondreis te maken. Dat lopen komt wel weer denk ik, misschien moet je er gewoon even inkomen.

Fammke, ik at meestal yoghurt met havermout en ging na een half uur hardlopen. Nu laat ik de zuivel weg als ik ga hardlopen, dus eet ik havermout met water en een lepel pindakaas, chia of noten en dan even opwarmen. Gewoon om te proberen en dat voelt denk ik beter dan met yoghurt.

Hen vandaag even gelopen, een korte interval training. Morgen staat een duurloop op de planning van 7 a 8 km.
@madamecannibale, Welkom terug. Voor zo'n rondreis wil ik best een stapje terugdoen in het hardlopen. Lijkt me super. Volgens mij is je conditie zo weer terug.

Wij hebben net weer ons rondje weer gedaan. Ging lekker.

31 december gaan we meedoen aan de Oudejaarsloop. Deze wordt hier door de plaatselijke atletiekclub georganiseerd. 5 km moet te doen zijn. Heb er nu al zin in.
Net iets meer dan 7 km gelopen, heel rustig gelopen maar ging goed. Deze week maar 2 keer hardgelopen, wel daarnaast ook 2 keer naar de sportschool geweest. Morgen helaas ook geen tijd. Volgende week beter dan maar weer

Quinta, leuk dat jullie daaraan gaan meedoen! Als jullie zo doorgaan moet dat wel goed komen!
Net duurloop van 6km gedaan. Was lekker rustig op straat door de regen+zondag Het lopen zelf ging niet heel soepel; m'n kuiten voelden heel stijf. Uiteindelijk tegen verwachting in onder de 40 minuten gehouden, dus ging blijkbaar toch beter dan gedacht
Hoi meiden

Ik wil graag starten met hardlopen.

Zo te lezen hebben jullie een hoop loop ervaring, misschien kunnen/willen jullie mij advies geven

Ik zit nog niet zo lang op een zelfverdedigingsvechtsport maar nou merk ik dat mijn conditie gewoon ronduit slecht is. Nu wil ik daar graag wat aan gaan doen

Nu heb ik geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken. Ik heb wel gelezen dat goede aangemeten hardloopschoenen een must is. Waar kan je dat laten doen?

Ik zag op internet hardloopschema's, is dat aan te raden? Zo ja welke schema hebben jullie gebruikt om mee te beginnen?

Hoe vaak in de week hardlopen is aan te raden voor een beginner? 1 keer per week of juist 3 keer per week?

Ik wil graag deze week mijn schoenen kopen zodat ik as zaterdag kan gaan beginnen.

Nog wel even moed verzamelen om daadwerkelijk naar buiten te gaan om te gaan hardlopen. Gelukkig start ik samen met een vriendin zodat ik niet alleen hoef te gaan

Alvast bedankt voor jullie adviezen
Leuk als je hier mee komt schrijven! Die conditie zal heel snel omhoog gaan, voor je het weet loop je een half uur zover te wandelen.

Schoenen kun je kan bij een speciaal zaak, de meeste grote steden hebben er wel eentje. Daar wordt een filmpje gemaakt en wordt er gekeken hoe je loopt en wat voor schoenen je nodig hebt. Is wel een flinke investering trouwens.

Ik zou beginnen met 2 of 3 keer per week trainen. Veel mensen lopen hier met de trainingen van Evy. Een zelfde soort coach is Renate Wennemars. Daarnaast zijn er nog heel veel apps met leuke schema's, zoals couch to 5k, runkeeper en looptijden.nl. ze lijken allemaal op elkaar, dus bedenk of je wilt lopen met muziek of liever zonder.

Ik ga straks ook weer een rondje lopen, gelukkig is de regen van gisteren hier weg.
Hallo allemaal,

gisteravond hardgelopen en het ging super! Gelijk gestart met 5 minuten lopen. Had nergens last van. Wat ik wel had verwacht want ik had om half 6 warm gegeten. En om kwart over 7 gaan hardlopen. Maar was echt heerlijk. Zo fijn als het zo lekker gaat. Morgen mag ik weer ben benieuwd hoe het dan weer gaat.

Saszee: welkom hier. Als ik jou was zou ik niet gelijk hardloopschoenen aan laten meten. Dat is best wel prijzig en misschien vind je het straks helemaal niks?

Zou gewoon hardloopschoenen bij de sportwinkel halen. Voor conditie opbouw en voor het naartoe werken van de 5 kilometer kan dat prima.

Wat betreft het opbouwen ik loop met evy. Prima programma die je goed begeleid naar de 5 km!
Saszee juist wel gelijk op goede schoenen beginnen. Juist in de opbouw ben je heel blessure gevoelig omdat de spieren en pezen die belasting nog niet gewend zijn. En al loop je dan nog maar kleine afstanden, toch is dan het blessure risico het grootste en zijn goede schoenen dus extra belangrijk. Daarbij komt dat als je daarna dan de overstap van minder geode schoenen naar misschien hele andere goede schoenen moet maken je weer aan die nieuwe schoenen moet wennen. In de meeste speciaal zaken meten ze de schoenen aan. Ik heb zelf hele goede ervaring met starshoe, maar je kunt op veel meer plekken terecht.

Om zo efficiënt mogelijk op te bouwen zou je 3 keer per week of om de dag moeten lopen. in het begin altijd een rustdag in lassen en als het lijf er omvraagt dan een dag extra.

schema's op internet kunnen een hulpmiddel zijn. Maar ieder mens is anders dus wat voor de een goed schema is is voor de ander waardeloos. Bovendien is het alleen een schema en er komt toch wel meer bij kijken dan alleen het schema. Beter is om je aan te sluiten bij een atletiek vereniging of andere loopgroep. Vaak hebben ze speciale opstapcursussen voor beginners.
Wel leuk dat je een loopmaatje hebt Saszee! Als ik heb afgesproken om te gaan sporten zeg ik nooit af.

Gisteren 45 minuten gelopen, ging wel lekker. Kon het goed volhouden, maar iets te langzaam gelopen. Morgen ook weer een interval training
Hello all,

@ madame, welcome back. Heel gaaf idd je rondreis door Azie. Waar ben je allemaal geweest?

@ Jof, nee in mijn gedachten had ik je gewoon wat ouder voorgesteld. 41 is helemaal niet oud hoor. No worries

@ groenejas, je havermoutpapje klinkt wel lekker ga ik ook een keer proberen.

@ Quinta, leuk jullie eerste hardloopwedstrijd. Nu iets om naar uit te kijken/naar toe te trainen. Laat het ons weten tegen die tijd.

@ fammke, dat heb ik ook vaak, wanneer ik denk dit loopje gaat helemaal niet lekker ik ga ook mijn best niet meer doen, zijn meestal mijn beste loopjes.

@ Ellis, jij ook een foto'tje. Leuke stralende vrouw. Hoe gaat het met lopen? de 30 minuten aan een stuk weer op kunnen pakken?

Gisteren weer een rondje gedaan. Duurloop van een uur met om de 9 minuten versnellen. Het ging weer hartstikke lekker. Halverwege kwam ik erachter dat ik toch nog wel wat had mogen eten omdat ik voelde dat mijn energie best wel op was. Waar ik eerst met de 5 km rondjes 2 glazen water en een banaan voldoende aan had is nu echt niet meer zo. Volgende week ben ik ook weer klaar met dit schema en ik vraag me dan af wat te doen...

Zowiezo blijf ik nog wel 10 km rondjes doen natuurlijk. Maar goed om nou 3x per week altijd maar rondjes 10 km gaat denk ik wel vervelen. En is mentaal ook niet motiverend denk ik. Ik heb iig nog even om erover na te denken, maar als jullie tips hebben dan zijn die natuurlijk ook welkom.

Fijne avond
Wat goed la-lady, al weer een schema bijna afgerond. Was jij degene die een schema van looptijden.nl deed? Ik ben daar ook op overgestapt vanuit runkeeper. Iets meer afwisseling en vind het ook wel fijn dat je je tijden zo kan analyseren enzo. Zou begin januari 10 km binnen 70 minuten moeten kunnen lopen
Net 40 minuten langzaam hard gelopen. Morgen 45 minuten lopen met telkens 5 minuten rustig, 5 minuten sneller enz en dan zit deze trainingsweek er weer op.

Hoe gaat het bij jullie?
Zojuist de route van de oudejaarsloop gelopen... ging echt voor geen meter! Steken in mijn zij, ik kreeg mijn ademhaling niet onder controle. Bah! Ik baal er zo van!

Dinsdag maar weer proberen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven