Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 20 april 2007 om 10:13
Mamzelle, voor cherrytomaatjes: koop huzarensalade, doe een paar eetlepels in een bakje, meng dat met curry/ fritessaus, hol de tomaatjes uit, doe ietsie pietsie zout op de bodem van het tomaatje, lepel met een theelepel de huzarensalade er in, toefje peterselie er bovenop. Meeste mensen vinden dit erg lekker terwijl het supersimpel is.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
zondag 22 april 2007 om 20:06
Heb net heerlijk gegeten! Wat een smaakexplosie, geweldig! Snel, makkelijk & slank.
(helaas geen plaatje)
Haricots verts met roergebakken kip
2 personen
benodigdheden:
1 bakje haricots verts (150 g) schoongemaakt
2 eetlepels (oosterse roerbak)olie
250 g kipfiletreepjes
1 theelepel gemalen komijn (djinten)
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1/3 zakje koriander, fijngehakt
Kook de haricots verts in water met zout in ca. 4 minuten beetgaar. Laat de boontjes uitlekken in een vergiet.
Verhit de olie in een wok. Bestrooi de kipreepjes met komijn, zout, peper en roerbak ze samen met de knoflook in ca. 4 minuten bruin en gaar.
Voeg de boontjes toe en laat alles goed warm worden. Breng op smaak met zout en peper en bestrooi het gerecht met koriander.
Lekker met couscous!
(helaas geen plaatje)
Haricots verts met roergebakken kip
2 personen
benodigdheden:
1 bakje haricots verts (150 g) schoongemaakt
2 eetlepels (oosterse roerbak)olie
250 g kipfiletreepjes
1 theelepel gemalen komijn (djinten)
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1/3 zakje koriander, fijngehakt
Kook de haricots verts in water met zout in ca. 4 minuten beetgaar. Laat de boontjes uitlekken in een vergiet.
Verhit de olie in een wok. Bestrooi de kipreepjes met komijn, zout, peper en roerbak ze samen met de knoflook in ca. 4 minuten bruin en gaar.
Voeg de boontjes toe en laat alles goed warm worden. Breng op smaak met zout en peper en bestrooi het gerecht met koriander.
Lekker met couscous!
woensdag 25 april 2007 om 14:15
woensdag 25 april 2007 om 15:15
Een lekkere salade met dit mooie weer:
Met lekker stokbrood en een ander bijgerecht ook lekker als hoofdgerecht.
Kruidige eendenborst met paté
Voorgerecht, 4 personen, salades
Ingrediënten
2 teentjes knoflook
1 gedroogd chilipepertje (zongedroogde tomaat is ook lekker)
1 theelepel gemalen kardemom
1/2 theelepel gemalen komijn
1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
3 eetlepels olijfolie
2 eendenborstfilets (kan je kant en klaar in plakjes kopen bij AH en Deka)
2 eetlepels pijnboompitten
zout
1/2 zak rocket slamelange (a 75 g)
100 g champignonpaté
Voorbereiden
Knoflook pellen en boven kommetje uitpersen. Pepertje erboven verkruimelen. Kardemom, komijn, koriander en 1 eetlepel olie toevoegen. Geheel goed mengen, eendenborstfilets er aan vleeskant mee inwrijven en ca. 15 minuten laten intrekken.
Bereiden
In droge koekenpan pijnboompitten licht roosteren. Op bord laten afkoelen. Sla over vier borden verdelen. Paté in blokjes snijden. Plakjes eendenborst op sla rangschikken en bestrooien met blokjes paté. Garneren met geroosterde pijnboompitten.
Met lekker stokbrood en een ander bijgerecht ook lekker als hoofdgerecht.
Kruidige eendenborst met paté
Voorgerecht, 4 personen, salades
Ingrediënten
2 teentjes knoflook
1 gedroogd chilipepertje (zongedroogde tomaat is ook lekker)
1 theelepel gemalen kardemom
1/2 theelepel gemalen komijn
1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
3 eetlepels olijfolie
2 eendenborstfilets (kan je kant en klaar in plakjes kopen bij AH en Deka)
2 eetlepels pijnboompitten
zout
1/2 zak rocket slamelange (a 75 g)
100 g champignonpaté
Voorbereiden
Knoflook pellen en boven kommetje uitpersen. Pepertje erboven verkruimelen. Kardemom, komijn, koriander en 1 eetlepel olie toevoegen. Geheel goed mengen, eendenborstfilets er aan vleeskant mee inwrijven en ca. 15 minuten laten intrekken.
Bereiden
In droge koekenpan pijnboompitten licht roosteren. Op bord laten afkoelen. Sla over vier borden verdelen. Paté in blokjes snijden. Plakjes eendenborst op sla rangschikken en bestrooien met blokjes paté. Garneren met geroosterde pijnboompitten.
donderdag 26 april 2007 om 13:50
Ik heb nog een lekker zomer pasta salade. Helaas geen foto, gerecht uit eigen kookschrift.PastasaladeIngredienten:300 gram pasta fusilli, 1 potje ontpitte olijven in knoflook en kruiden, 1 zakje gedroogde zongerijpte tomaten, 1 klein doosje cherrytomaatjes, 1 paprika naar kleurkeuze (groen liever niet), 300gr napolikaas of mosterdkaas, 1 zakje italiaanse saladmix van knorr (er zitten 3 kleine zakjes in een pakje), eventueel salami (liever hamblokjes) naar keuze.Bereiding:1. Pasta al dente gaar koken en afgieten.2. Zakje saladmix volgens de gebruiksaanwijzing met drie eetlepels olijfolie en drie eetlepels water aanmaken.3. Zongedroogde tomaatjes in heet water 2 minuten weken en dan in stukjes snijden. 4. De olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas in schijven en/of blokjes snijden.5. De gesneden zongedroogde tomaatjes, olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas samen met de al dente gekookte fusilli door de aangemaakte saladmix scheppen. 6. Eventuele salami/ham in blokjes snijden en in een eetlepel olijfolie met eventueel wat knoflook bakken.7. De gebakken salami/ham met het het pastasalademengsel vermengen. 8. Het geheel in de koelkast koud laten worden.9. Opdienen met wat stokbrood, boter en een glas lekkere wijn of rosé
vrijdag 27 april 2007 om 11:05
Ingrediënten:
4 sneetjes witbrood
100 g gerookte kipfilet (vleeswaren)
100 g aardbeien
50 g roomkaas
2 eetl. honing
versgemalen peper
1/2 bakje tuinkers Voorbereiding:
Leg de sneetjes brood naast elkaar op een plank. Snijd de kipfilet in reepjes. Maak de aardbeien schoon en verdeel ze in plakjes. Bereiding:
Besmeer de sneetjes brood met de roomkaas. Leg op 2 sneetjes de reepjes kipfilet. Druppel daarop de honing. (Maak de honing eventueel iets zachter in de magnetron, zonder deksel, 800 watt, 1/2 minuut). Verdeel de aardbeien over de kip en maal er een beetje peper over. Leg er tuinkers op en dek af met sneetjes brood. Snijd de sandwiches diagonaal door en zet ze vast met satéprikkers. Ze kunnen gemakkelijk in een lunchtrommeltje worden meegenomen. Suggestie:
• Vervang de aardbeien eens door ananas.
• In plaats van kipfilet is gekookte ham ook heel
lekker.
4 sneetjes witbrood
100 g gerookte kipfilet (vleeswaren)
100 g aardbeien
50 g roomkaas
2 eetl. honing
versgemalen peper
1/2 bakje tuinkers Voorbereiding:
Leg de sneetjes brood naast elkaar op een plank. Snijd de kipfilet in reepjes. Maak de aardbeien schoon en verdeel ze in plakjes. Bereiding:
Besmeer de sneetjes brood met de roomkaas. Leg op 2 sneetjes de reepjes kipfilet. Druppel daarop de honing. (Maak de honing eventueel iets zachter in de magnetron, zonder deksel, 800 watt, 1/2 minuut). Verdeel de aardbeien over de kip en maal er een beetje peper over. Leg er tuinkers op en dek af met sneetjes brood. Snijd de sandwiches diagonaal door en zet ze vast met satéprikkers. Ze kunnen gemakkelijk in een lunchtrommeltje worden meegenomen. Suggestie:
• Vervang de aardbeien eens door ananas.
• In plaats van kipfilet is gekookte ham ook heel
lekker.
vrijdag 27 april 2007 om 12:56
Benodigdheden
1 fles rode wijn
1 dl cognac
1 dl sinaasappellikeur
½ liter spuitwater
1 sinaasappel
1 citroen
1 appel
150 gram suiker
Bereiding
Schil de sinaasappel zo dat de schil heel blijft; bewaar deze als garnering.
Snij de sinaasappel en de appel in partjes, de citroen in dunne schijfjes en doe deze met de suiker in een grote schenkkan.
Voeg de sinaasappellikeur, cognag en rode wijn toe en roer het geheel goed door.
Laat de sangria goed koud worden in de koelkast.
Voor het serveren het spuitwater en eventueel wat ijsblokjes toevoegen.
Hang de sinaasappelschil over de rand van de kan.
Ik laat altijd het spuitwater weg hihi.
1 fles rode wijn
1 dl cognac
1 dl sinaasappellikeur
½ liter spuitwater
1 sinaasappel
1 citroen
1 appel
150 gram suiker
Bereiding
Schil de sinaasappel zo dat de schil heel blijft; bewaar deze als garnering.
Snij de sinaasappel en de appel in partjes, de citroen in dunne schijfjes en doe deze met de suiker in een grote schenkkan.
Voeg de sinaasappellikeur, cognag en rode wijn toe en roer het geheel goed door.
Laat de sangria goed koud worden in de koelkast.
Voor het serveren het spuitwater en eventueel wat ijsblokjes toevoegen.
Hang de sinaasappelschil over de rand van de kan.
Ik laat altijd het spuitwater weg hihi.
vrijdag 27 april 2007 om 12:59
of deze maar ik vind die eerste het lekkerst
ingrediënten:
1 fles (Spaanse) rode wijn
Per liter wijn: 3 eetlepels witte Porto, 3 eetlepels Witte Martini, 1 dl witte wijn, 3 eetlepels Cointrau, 3 eetlepels Wodka
2 sinaasappels
3 appels
1 nectarine
1 citroen
150 gram Ultrafijne suiker bereiding: De bereiding kan al een dag op voorhand gebeuren!
Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd het vruchtvlees in stukjes.
Was de nectarine en snijd deze ook in stukjes.
Snijd de citroen in dunne schijfjes.
Boen de sinaasappels onder stromend water schoon en snijd ze in stukjes.
Doe het fruit met de suiker in een glazen kan of bowlschaal.
Roer het geheel goed door.
Schenk de wijn en rest van de alcohol erover en roer alles door elkaar.
Zet de sangria tot gebruik in de koelkast.
Garnering van de glazen :Maak de rand van de glazen vochtig. Doe een glas in een beetje fijne suiker en hang een sinaasappelpartje over de rand van het glas.
Serveer de sangria in wijde glazen, eventueel met een ijsblokje erbij.
vrijdag 27 april 2007 om 13:03
Dank je, als ik zondag een kater heb dan weten jullie waarom. Hoop dat mijn vriendin het wilt proeven. Ze drinkt op zich (bijna) geen alcohol, maar ja je moet toch elke dag 2 stuks fruit eten
;). Voor mij geen spuitwater maar voor haar doe ik het erbij.

vrijdag 27 april 2007 om 13:11
Ik ga vandaag iets proberen. Als ik een klein toefje tuinkers nodig heb vind ik het zonde om zo'n hele bak te kopen en dat de rest al weer dood is als ik het nodig heb.
Ik las ergens dat je ook zaadjes kan kopen (kost geen drol) en dat op laten komen in een eierdopje. Klein laagje watten erin, zaadjes erop, water en voila.
Heb je iedere keer een klein beetje vers.
Toen ik er een plaatje op google over wilde zoeken kwam ik dit tegen, leuk voor als je kinderen hebt;
Een aardappelpoppetje
Wat hebben we nodig?
Aardappel
Aardappelschilmesje
Tuinkerszaadjes
Watteschijfje of gewoon watjes
Schaaltje
Beetje water.
En zoals altijd, goede zin
We beginnen.
Om je aardappel goed te laten staan, haal ik van de onderkant een stukje weg, mooi vlak.
Dan snij ik ook de bovenkant open, en hol ik met het mesje een beetje uit de bovenkant, dan blijft het watje straks goed liggen. Ik heb er ook een gezichtje op getekend, met een gewone pen, maar je kan hem zo leuk maken als je zelf wilt.
Je ziet dat de bovenkant hol is, dus doen we daar het watje in leggen. Daar bovenop doen we een beetje water, zodat het watje flink nat wordt.
Daar weer bovenop, strooien we wat zaadjes van de tuinkers.
En nu zetten we hem op een licht plekje, niet in de volle zon, maar ook niet te donker.
En......... dan moeten we wachten.......... en wachten .............. en wachten......
Na twee dagen ziet het er bij mij zo uit:
Het wordt nog niet echt tijd voor de kapper.
We wachten nog een dag, niet vergeten water te geven he.
Dag 3:
Ik las ergens dat je ook zaadjes kan kopen (kost geen drol) en dat op laten komen in een eierdopje. Klein laagje watten erin, zaadjes erop, water en voila.
Heb je iedere keer een klein beetje vers.
Toen ik er een plaatje op google over wilde zoeken kwam ik dit tegen, leuk voor als je kinderen hebt;
Een aardappelpoppetje
Wat hebben we nodig?
Aardappel
Aardappelschilmesje
Tuinkerszaadjes
Watteschijfje of gewoon watjes
Schaaltje
Beetje water.
En zoals altijd, goede zin
We beginnen.
Om je aardappel goed te laten staan, haal ik van de onderkant een stukje weg, mooi vlak.
Dan snij ik ook de bovenkant open, en hol ik met het mesje een beetje uit de bovenkant, dan blijft het watje straks goed liggen. Ik heb er ook een gezichtje op getekend, met een gewone pen, maar je kan hem zo leuk maken als je zelf wilt.
Je ziet dat de bovenkant hol is, dus doen we daar het watje in leggen. Daar bovenop doen we een beetje water, zodat het watje flink nat wordt.
Daar weer bovenop, strooien we wat zaadjes van de tuinkers.
En nu zetten we hem op een licht plekje, niet in de volle zon, maar ook niet te donker.
En......... dan moeten we wachten.......... en wachten .............. en wachten......
Na twee dagen ziet het er bij mij zo uit:
Het wordt nog niet echt tijd voor de kapper.
We wachten nog een dag, niet vergeten water te geven he.
Dag 3:
zaterdag 28 april 2007 om 11:36
toevallig, 2 weken geleden met J ook tuinkers gezaaid en geoogst. heb slap gelegen om haar. We waren bij mn vader op visite, en ze had haar bakje met tuinkers mee genomen (supertrots was ze) en zei : "ik heb een verrassing voor bij het eten" we gingen aan tafel , bbq, en daar kwam ze mer haar bakje.. en gaf iedereen EEN tuinkersje.
:P Nou, wat hebben we gesmuld zeg.

Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
maandag 30 april 2007 om 01:23
Alvast voor Lieve Bright,
nu een snel tapas gerechtje, morgen zet ik de tapas gerechten hier die ik heb gemaakt en waar je de foto al van hebt gezien.
De volgende keer ga ik eens proberen dit gerecht te maken met komkommer ipv courget. Komkommer ga ik dan natuurlijk niet koken, maar lijkt mij voor de zomer wel lekker fris.
Pittige courgettebootjes
Ingrediënten (30 stuks):
5 grote courgettes
1 grote tomaat (fijngehakt)
2 fijngesnipperde lenteuitjes
1 eetlepel peterselie
½ kop geraspte kaas (1 kop = ca. 250 ml)
Bereiding:
Snijd de courgettes in 3 gelijke stukken en snijd elk stuk weer in de lengte door. Hol ieder stuk uit met een theelepel.
Kook de courgette 3 minuten in zacht kokend water. Giet af en laat onder koud water afschrikken. Dep de courgette vervolgens droog met keukenpapier.
Meng de overige ingrediënten in een kleine kom. Verdeel het mengsel over de bootjes en zet ze ca. 10 minuten onder de gril tot de kaas gesmolten is.
Leg de bootjes op een schaal en serveer ze direct.
nu een snel tapas gerechtje, morgen zet ik de tapas gerechten hier die ik heb gemaakt en waar je de foto al van hebt gezien.
De volgende keer ga ik eens proberen dit gerecht te maken met komkommer ipv courget. Komkommer ga ik dan natuurlijk niet koken, maar lijkt mij voor de zomer wel lekker fris.
Pittige courgettebootjes
Ingrediënten (30 stuks):
5 grote courgettes
1 grote tomaat (fijngehakt)
2 fijngesnipperde lenteuitjes
1 eetlepel peterselie
½ kop geraspte kaas (1 kop = ca. 250 ml)
Bereiding:
Snijd de courgettes in 3 gelijke stukken en snijd elk stuk weer in de lengte door. Hol ieder stuk uit met een theelepel.
Kook de courgette 3 minuten in zacht kokend water. Giet af en laat onder koud water afschrikken. Dep de courgette vervolgens droog met keukenpapier.
Meng de overige ingrediënten in een kleine kom. Verdeel het mengsel over de bootjes en zet ze ca. 10 minuten onder de gril tot de kaas gesmolten is.
Leg de bootjes op een schaal en serveer ze direct.
maandag 30 april 2007 om 10:10
Dit zijn de foto's van mijn tapas avondje eergister.
Het bestond uit:
Foccacia met tomaat/olijf
Slarolletjes met kalkoen
Hollandse prikkers (aardappel met peultjes en runderrookvlees roosjes)
Sate in een kokosjasje
Gevulde cherry tomaatjes
Pikante eitjes op toast
Geroosterde paprikarolletjes met geitenkaas
Gevulde Griekse rundvleesrolletjes op een spies (met lente ui en cherrietomaatjes)
Gevulde cherrytomaatjes.
Ingr. cherrytomaatjes, roomkaas, evt een beetje peper, peterselie.
Haal een klein dekseltje van het tomaatje af. Aan de bollekant, dus niet aan de kant waar het kroontje zit, anders blijft het tomaatje niet staan. Met een klein theelepeltje alles uithollen. Vullen met lekkere roomkaas (roomkaas met kruiden of met knoflook). Beetje peterselie eroverheen en het dekseltje er weer op leggen. Zelfs kinderen vinden het heerlijk.
Pikante eierhapjes.
Nodig;
Haust snack cups ovaal of salade ragoutcups van Jos Poell
Eieren
Sla
Lente ui
Seroendeng, is bij elke supermarkt kant en klaar te koop, o.a. van Conimex of Go-Tan
Dressing; zoete chili saus of loempia saus of als u ook niet zo van heel heet houdt, mijn onderstaande eigen variatie.
Bereiding;
Kook de eieren goed hard, pel ze en snijd ze voorzichtig in vieren. Lente-ui in kleine ringetjes snijden. Leg op elk toastje eerst een stukje sla, daarop een partje met het witte gedeelte naar beneden. Doe een klein beetje dressing op de eierpartjes. Pas op met bovenstaande dressing, kan pittig zijn, met mijn onderstaande dressing kunt u iets meer erop doen.
Strooi er wat lente ui erover en daarns wat seroendeng overheen.
U kunt het lauw opdienen, of van te voren al maken en koud serveren. Het is zo gemaakt. Koud natuurlijk al makkelijk doordat je vooraf de eieren kan koken en pellen. Dressing kan er opzich ook al overheen. Op het laatste moment pas op het toastje leggen en de seroendeng er overheen strooien over de dressing, dat het er goed op blijft zitten.
Eigen mildere variatie van de dressing;
Sla dressing, die doorzichtige met die kruidjes erin. Klein beetje in een bakje doen, En voeg naar smaak wat Zoetzuur Conimex Chinese (wok) Sweet & Sour erdoor.
Kan ook natuurlijk de sla dressing met naar smaak de zoete chili saus of de loempia saus, net hoe pittig je het wilt hebben.
Door roeren en Sweet & Sour (of een van de andere) toevoegen totdat je het pittig genoeg vindt.
Bride, voor kinderen misschien de dressing maken met sla dressing en ketchup.
SATE IN EEN KOKOSJASJE
(voor 8 stuks)
Nodig;
1 varkenshaasje (ca. 250 gr.) * kan ook met kipfilet*
1 el ketjab manis
1 el olie
1 tl sambal
1 tl mosterd
1 kleine gele paprika * kan ook met ananas*
4 el seroendeng
8 houten cocktailprikkers of sateprikkers
Bereiding;
Verwarm de grill voor op de hoogste stand. Leg de prikkers ca 10 min in koud water. Snijd de varkenshaas in de lengte doormidden en vervolgens in 8 gelijke blokjes. Roer de ketjap, olie, sambal en de mosterd door elkaar en wentel de blokjes vlees erdoor. Laat ca 10 min marineren. Was de paprika, maak hem schoon en snijd hem in 8 gelijke blokjes. Rijg aan elk stokje achtereenvolgens een stukje gemarineerd vlees, een stukje paprika en weer een stukje vlees. Leg de spiesjes op een bakblik en schuif het blik ca 10 cm onder de grill. Grill de spiesjes in ca 10 min rondom bruin en gaar.
Strooi de seroendeng in een diep bord en wentel de spiesjes er een voor een doorheen. Serveer de spiesjes warm of koud.
Tip;
Warm is lekkerder. Serveer evt. met een bakje satesaus, die makkelijke van remia die je in de magnetron kan doen. Zit al in een bakje dus hoef je niet moeilijk te doen. Eventueel kan je de spiesjes dippen in de satesaus.
Een bakje kroepoek erbij om ook in de satesaus te dippen. Of een ovenstokbroodje.
Paprikarolletjes met geitenkaas
Ingrediënten
Pot geroosterde paprika's (rood)
125g. geitenkaas (zeer zacht en niet (te) zout)
1 el creme fraiche
2 el fijngehakte verse peterselie
1-2 tl honing
klein scheutje basalmico azijn
geroosterde pijnboompitten
versgemalen peper
Bereidingswijze
Meng de geitenkaas, honing, peterselie, balsamico azijn, pijnboompitten en flink wat versgemalen peper door elkaar.
Halveer de geroosterde paprika's en haal de zaadjes weg. Leg op elke reep een beetje van het geitenkaasmengsel en rol op. Rol vanaf het puntje naar het brede gedeelte. Zet vast met een prikkertje en strooi een beetje verse peterselie over de rollejes en bewaar in de koelkast tot gebruik.
Uiteraard hoort dit met verse paprika's die je zelf roostert maar uit tijdgebrek en makkelijkheid kocht ik ze al kant en klaar.
Slarolletjes met kalkoen
Ingrediënten
1 kropsla
100 g roomkaas met kruiden of knoflook
Plakjes kalkoen (vleeswaren) of kipfilet (vleeswaren) of
1 stukje gerookte kipfilet (ca. 200 g), in dunne reepjes
1 zakje verse dille (15 g)
Bereiden
Gebruik uit de krop 16 mooie blaadjes, was en droog de slablaadjes zorgvuldig. Leg de blaadjes met de glanzende binnenkant naar beneden op het werkvlak van het aanrecht en verdeel de roomkaas en de kalkoen of kip over de blaadjes. Leg in elk blaadje een takje dille en rol het blaadje op. Zorg dat er aan een zijde een stukje kip en wat dille uitsteke. Serveer de slarolletjes op een grote schaal.
Hollandse prikkers
(8 stuks)
Nodig;
8 krielaardappeltjes met schil (uiteraard kan het ook zonder)
16 peultjes, afgehaald
2 eetlepels olie
1/2 el (wijn)azijn
8 plakjes (runder)rookvlees
8 sateprikkers
Bereiding;
Kook de krielaardappeltjes in de schil in ca 10 min gaar.
Kook de peultjes in 5/6 min beetgaar. Roer ondertussen een dressing van de olie en azijn en breng op smaak met zout en peper. Schep de warme krieltjes door de dressing en laat het afkoelen. Snijd een heel klein kapje van de krieltjes (lange kant) zodat ze kunnen staan. Leg op elk aardappeltje een beetje kruislings 2 peultjes, houd deze vast en steek deze, samen met een losjes tot roos gevormd plakje rookvlees vast met een sateprikker.
Gevulde Griekse rundvleesrolletjes op een spies
Nodig;
125 gr roomkaas of ricotta
1 el fijngesneden peterselie
wat gedroogde basilicum
1 shalotje heel fijn gesnipperd
2 tl citroensap
versgemalen peper
Griekse rundvlees (Weet niet hoe het heet Griekse ...... je kan het kopen bij de vleeswaren bij AH. Je herkent het wel direct, er zit een kruidige spiraal in het vlees verwerkt.)
lente ui in stukjes van 3 cm gesneden
kleine cherry tomaatjes gehalveerd
Bereiden;
Meng de roomkaas of ricotta, kruiden, gesnipperde shalotje en citroensap door elkaar en maak het op smaak met peper. Verspreid het kaasmengsel over de plakken vlees en rol ze stevig op. Leg ze in een afgesloten bakje in de koelkast tot je het nodig hebt.
Bij het maken; snijd elk vleesrolletje in 3 gelijke stukken en rijg deze aan de stokjes, afgewisseld met stukjes lente ui en tomaatjes.
Het bestond uit:
Foccacia met tomaat/olijf
Slarolletjes met kalkoen
Hollandse prikkers (aardappel met peultjes en runderrookvlees roosjes)
Sate in een kokosjasje
Gevulde cherry tomaatjes
Pikante eitjes op toast
Geroosterde paprikarolletjes met geitenkaas
Gevulde Griekse rundvleesrolletjes op een spies (met lente ui en cherrietomaatjes)
Gevulde cherrytomaatjes.
Ingr. cherrytomaatjes, roomkaas, evt een beetje peper, peterselie.
Haal een klein dekseltje van het tomaatje af. Aan de bollekant, dus niet aan de kant waar het kroontje zit, anders blijft het tomaatje niet staan. Met een klein theelepeltje alles uithollen. Vullen met lekkere roomkaas (roomkaas met kruiden of met knoflook). Beetje peterselie eroverheen en het dekseltje er weer op leggen. Zelfs kinderen vinden het heerlijk.
Pikante eierhapjes.
Nodig;
Haust snack cups ovaal of salade ragoutcups van Jos Poell
Eieren
Sla
Lente ui
Seroendeng, is bij elke supermarkt kant en klaar te koop, o.a. van Conimex of Go-Tan
Dressing; zoete chili saus of loempia saus of als u ook niet zo van heel heet houdt, mijn onderstaande eigen variatie.
Bereiding;
Kook de eieren goed hard, pel ze en snijd ze voorzichtig in vieren. Lente-ui in kleine ringetjes snijden. Leg op elk toastje eerst een stukje sla, daarop een partje met het witte gedeelte naar beneden. Doe een klein beetje dressing op de eierpartjes. Pas op met bovenstaande dressing, kan pittig zijn, met mijn onderstaande dressing kunt u iets meer erop doen.
Strooi er wat lente ui erover en daarns wat seroendeng overheen.
U kunt het lauw opdienen, of van te voren al maken en koud serveren. Het is zo gemaakt. Koud natuurlijk al makkelijk doordat je vooraf de eieren kan koken en pellen. Dressing kan er opzich ook al overheen. Op het laatste moment pas op het toastje leggen en de seroendeng er overheen strooien over de dressing, dat het er goed op blijft zitten.
Eigen mildere variatie van de dressing;
Sla dressing, die doorzichtige met die kruidjes erin. Klein beetje in een bakje doen, En voeg naar smaak wat Zoetzuur Conimex Chinese (wok) Sweet & Sour erdoor.
Kan ook natuurlijk de sla dressing met naar smaak de zoete chili saus of de loempia saus, net hoe pittig je het wilt hebben.
Door roeren en Sweet & Sour (of een van de andere) toevoegen totdat je het pittig genoeg vindt.
Bride, voor kinderen misschien de dressing maken met sla dressing en ketchup.
SATE IN EEN KOKOSJASJE
(voor 8 stuks)
Nodig;
1 varkenshaasje (ca. 250 gr.) * kan ook met kipfilet*
1 el ketjab manis
1 el olie
1 tl sambal
1 tl mosterd
1 kleine gele paprika * kan ook met ananas*
4 el seroendeng
8 houten cocktailprikkers of sateprikkers
Bereiding;
Verwarm de grill voor op de hoogste stand. Leg de prikkers ca 10 min in koud water. Snijd de varkenshaas in de lengte doormidden en vervolgens in 8 gelijke blokjes. Roer de ketjap, olie, sambal en de mosterd door elkaar en wentel de blokjes vlees erdoor. Laat ca 10 min marineren. Was de paprika, maak hem schoon en snijd hem in 8 gelijke blokjes. Rijg aan elk stokje achtereenvolgens een stukje gemarineerd vlees, een stukje paprika en weer een stukje vlees. Leg de spiesjes op een bakblik en schuif het blik ca 10 cm onder de grill. Grill de spiesjes in ca 10 min rondom bruin en gaar.
Strooi de seroendeng in een diep bord en wentel de spiesjes er een voor een doorheen. Serveer de spiesjes warm of koud.
Tip;
Warm is lekkerder. Serveer evt. met een bakje satesaus, die makkelijke van remia die je in de magnetron kan doen. Zit al in een bakje dus hoef je niet moeilijk te doen. Eventueel kan je de spiesjes dippen in de satesaus.
Een bakje kroepoek erbij om ook in de satesaus te dippen. Of een ovenstokbroodje.
Paprikarolletjes met geitenkaas
Ingrediënten
Pot geroosterde paprika's (rood)
125g. geitenkaas (zeer zacht en niet (te) zout)
1 el creme fraiche
2 el fijngehakte verse peterselie
1-2 tl honing
klein scheutje basalmico azijn
geroosterde pijnboompitten
versgemalen peper
Bereidingswijze
Meng de geitenkaas, honing, peterselie, balsamico azijn, pijnboompitten en flink wat versgemalen peper door elkaar.
Halveer de geroosterde paprika's en haal de zaadjes weg. Leg op elke reep een beetje van het geitenkaasmengsel en rol op. Rol vanaf het puntje naar het brede gedeelte. Zet vast met een prikkertje en strooi een beetje verse peterselie over de rollejes en bewaar in de koelkast tot gebruik.
Uiteraard hoort dit met verse paprika's die je zelf roostert maar uit tijdgebrek en makkelijkheid kocht ik ze al kant en klaar.
Slarolletjes met kalkoen
Ingrediënten
1 kropsla
100 g roomkaas met kruiden of knoflook
Plakjes kalkoen (vleeswaren) of kipfilet (vleeswaren) of
1 stukje gerookte kipfilet (ca. 200 g), in dunne reepjes
1 zakje verse dille (15 g)
Bereiden
Gebruik uit de krop 16 mooie blaadjes, was en droog de slablaadjes zorgvuldig. Leg de blaadjes met de glanzende binnenkant naar beneden op het werkvlak van het aanrecht en verdeel de roomkaas en de kalkoen of kip over de blaadjes. Leg in elk blaadje een takje dille en rol het blaadje op. Zorg dat er aan een zijde een stukje kip en wat dille uitsteke. Serveer de slarolletjes op een grote schaal.
Hollandse prikkers
(8 stuks)
Nodig;
8 krielaardappeltjes met schil (uiteraard kan het ook zonder)
16 peultjes, afgehaald
2 eetlepels olie
1/2 el (wijn)azijn
8 plakjes (runder)rookvlees
8 sateprikkers
Bereiding;
Kook de krielaardappeltjes in de schil in ca 10 min gaar.
Kook de peultjes in 5/6 min beetgaar. Roer ondertussen een dressing van de olie en azijn en breng op smaak met zout en peper. Schep de warme krieltjes door de dressing en laat het afkoelen. Snijd een heel klein kapje van de krieltjes (lange kant) zodat ze kunnen staan. Leg op elk aardappeltje een beetje kruislings 2 peultjes, houd deze vast en steek deze, samen met een losjes tot roos gevormd plakje rookvlees vast met een sateprikker.
Gevulde Griekse rundvleesrolletjes op een spies
Nodig;
125 gr roomkaas of ricotta
1 el fijngesneden peterselie
wat gedroogde basilicum
1 shalotje heel fijn gesnipperd
2 tl citroensap
versgemalen peper
Griekse rundvlees (Weet niet hoe het heet Griekse ...... je kan het kopen bij de vleeswaren bij AH. Je herkent het wel direct, er zit een kruidige spiraal in het vlees verwerkt.)
lente ui in stukjes van 3 cm gesneden
kleine cherry tomaatjes gehalveerd
Bereiden;
Meng de roomkaas of ricotta, kruiden, gesnipperde shalotje en citroensap door elkaar en maak het op smaak met peper. Verspreid het kaasmengsel over de plakken vlees en rol ze stevig op. Leg ze in een afgesloten bakje in de koelkast tot je het nodig hebt.
Bij het maken; snijd elk vleesrolletje in 3 gelijke stukken en rijg deze aan de stokjes, afgewisseld met stukjes lente ui en tomaatjes.
maandag 30 april 2007 om 10:20
Lekker Mlyn die bootjes. Ik ga straks ook tapas maken.Die courgettebootjes doe ik er ook bij heerlijk.
En verder maak ik nog:
Pinchos mureno
Ingrediënten
400 gr. lamsvlees - 1 ui (gesnipperd) - 2 teentjes knoflook (fijngehakt) - 1 el. peterselie (fijngehakt) - 3 el. olijfolie - 1 tl paprikapoeder (pittig) - 1 gedroogde spaanse peper - 4 draadjes safraan - ¼ tl chilipeper - ¼ tl oregano - ¼ tl komijn - zout - peper Bereiding
Meng in een schaal alle ingrediënten (zonder het vlees). Voeg daarna het vlees toe en laat het geheel minimaal 12 uur marineren in de koelkast.
Steek het vlees aan satepennen. Grill ze op de barbeque gedurende 1 minuut per zijde. Bedruip ze regelmatig met de marinade. Direct opdienen.
Gambas al ajillo
Ingrediënten
250 gram ongekookte gamba's - olijfolie - 5-6 tenen knoflook - zout - rood pepertje (liefst gedroogd) - fijngesnipperde peterselie Bereiding
Ontdoe de gamba's van de schaal en de kop. Verhit de olie in een vuurvast aardewerken schaaltje en voeg de gamba's, knoflook, zout en het gedroogde pepertje toe. Bak ongeveer 2 à 3 minuten en serveer zo heet mogelijk. Garneer met de fijngesnipperde peterselie.
Patatas alioli
Ingrediënten
350 gram aardappelen, bij voorkeur roodschillig en vastkokend - ½ kop mayonaise - 3 teentjes knoflook, geplet of uitgeperst - 2 eetlepels fijngehakte peterselie - zout Bereiding
Breng de aardappelen aan de kook met zout water (en naar wens met wat kippenbouillon), doe het deksel op de pan en laat ze 15 minuten zachtjes koken. Draai dan de warmtebron ui en laat de aardappelen afgedekt in het water staan tot ze zacht zijn (ongeveer 15 minuten). Schil de aardappelen en snijd ze in plakjes van 1½ tot 2 cm. Roer in een schaal mayonaise, knoflook en peterselie door elkaar. De mayonaise moet aan de dunne kant zijn om goed te kunnen vermengen met de aardappelen - indien nodig verdunnen met een beetje azijn of citroensap. Schep de aardappelen hier voorzichtig door, breng ze op smaak met zout en laat ze een minuut of 20 op kamertemperatuur staan alvorens ze op te dienen. Of maak het gerecht van tevoren klaar, zet het in de koelkast en laat het vervolgens op kamertemperatuur komen.
Patatas Bravas
Ingrediënten
350 gram aardappelen, bij voorkeur roodschillig en vastkokend - ½ kop mayonaise - 3 teentjes knoflook, geplet of uitgeperst - 2 eetlepels fijngehakte peterselie - zout Bereiding
Breng de aardappelen aan de kook met zout water (en naar wens met wat kippenbouillon), doe het deksel op de pan en laat ze 15 minuten zachtjes koken. Draai dan de warmtebron ui en laat de aardappelen afgedekt in het water staan tot ze zacht zijn (ongeveer 15 minuten). Schil de aardappelen en snijd ze in plakjes van 1½ tot 2 cm. Roer in een schaal mayonaise, knoflook en peterselie door elkaar. De mayonaise moet aan de dunne kant zijn om goed te kunnen vermengen met de aardappelen - indien nodig verdunnen met een beetje azijn of citroensap. Schep de aardappelen hier voorzichtig door, breng ze op smaak met zout en laat ze een minuut of 20 op kamertemperatuur staan alvorens ze op te dienen. Of maak het gerecht van tevoren klaar, zet het in de koelkast en laat het vervolgens op kamertemperatuur komen.
en een lekkere gemengde salade
en natuurlijk stokbrood
maandag 30 april 2007 om 10:23
quote:Dit zijn de foto's van mijn tapas avondje eergister.Ik had die met mijn kat weggelaten maar vergeten de tekst aan te passen.
Floyd heeft ook nog lekker genoten wat niet de bedoeling was. Ik zat in het donker gisteravond op het forum, wat lekker restjes tapas over die naast mij op de eettafel, naast mijn lappie stonden. Toen ik het licht aandeed waren er een paar hapjes slarolletjes met kalkoen weg. Zag boefje nog net met een rolletje in zijn bekkie wegrennen. Katten komen niet op tafel dus hij heeft denk ik vanaf de eetkamerstoel gehengeld. "doet hij normaal nooit :o". Vanochtend zag ik her en der verse peterselie liggen, die had hij eruit gevist denk ik. Nou ja, ze krijgen weinig te eten hier dus het moet kunnen
.
Floyd heeft ook nog lekker genoten wat niet de bedoeling was. Ik zat in het donker gisteravond op het forum, wat lekker restjes tapas over die naast mij op de eettafel, naast mijn lappie stonden. Toen ik het licht aandeed waren er een paar hapjes slarolletjes met kalkoen weg. Zag boefje nog net met een rolletje in zijn bekkie wegrennen. Katten komen niet op tafel dus hij heeft denk ik vanaf de eetkamerstoel gehengeld. "doet hij normaal nooit :o". Vanochtend zag ik her en der verse peterselie liggen, die had hij eruit gevist denk ik. Nou ja, ze krijgen weinig te eten hier dus het moet kunnen

maandag 30 april 2007 om 13:56
Ik heb nog veel ingredienten over dus maak vanavond nog wat tapas.
O.a.;
Kip-avocadorolletjes
Ingrediënten
2 eetlepels verse peterselie, fijngehakt
2 eetlepels citroensap
2 eetlepels honing
100 g kipfilet (plakjes, vleeswaren)
1 avocado
Materialen
cocktailprikkers
Bereiden
Roer een dressing van de peterselie, 1 eetlepel citroensap, de honing en een mespunt zout. Halveer de plakjes kipfilet. Pel de avocado, snijd de vrucht door en verwijder de pit. Snijd de avocado in lange repen van 1/2 cm dik en besprenkel ze direct met 1 eetlepel citroensap, tegen verkleuren. Leg op elk plakje kipfilet een reep avocado en druppel er de helft van de dressing over. Maak er rolletjes van en steek ze vast met een cocktailprikker. Leg de rolletjes op een schaal en druppel er de rest van de dressing over.
O.a.;
Kip-avocadorolletjes
Ingrediënten
2 eetlepels verse peterselie, fijngehakt
2 eetlepels citroensap
2 eetlepels honing
100 g kipfilet (plakjes, vleeswaren)
1 avocado
Materialen
cocktailprikkers
Bereiden
Roer een dressing van de peterselie, 1 eetlepel citroensap, de honing en een mespunt zout. Halveer de plakjes kipfilet. Pel de avocado, snijd de vrucht door en verwijder de pit. Snijd de avocado in lange repen van 1/2 cm dik en besprenkel ze direct met 1 eetlepel citroensap, tegen verkleuren. Leg op elk plakje kipfilet een reep avocado en druppel er de helft van de dressing over. Maak er rolletjes van en steek ze vast met een cocktailprikker. Leg de rolletjes op een schaal en druppel er de rest van de dressing over.
maandag 30 april 2007 om 14:04
Ei met augurkdressing en serranoham
Ingrediënten
4 eieren (5)
2 augurken
1 teen knoflook
1 eetlepel gehakte peterselie (diepvries)
1 eetlepel olijfolie
zout / peper
16 plakjes serranoham (of andere lekkere ham)
(zelf voeg ik er nog een geklutst eitje aan toe die ik geroerbakt heb, beetje yogofresh (yogonaise), en een heel klein tomaatje waar ik de schil vanaf heb gehaald, vocht verwijderd en heel fijn gesneden, en een mini sjalotje fijn gesneden).
Materialen
cocktailprikkers
Voorbereiden
Eieren in ca. 10 minuten hard koken. Onder koud stromend water afspoelen, af laten koelen en pellen. Intussen augurk fijnhakken. Augurk en peterselie in kom doen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Olijfolie erdoor roeren, met zout op smaak brengen (= dressing of picada). (in mijn gerecht dus de rest er nog bij, geklutst eitje, tomaat en de mayo)/
Bereiden
Van eieren aan beide kanten kapjes af snijden. Eieren doormidden snijden zodat ei op onderkant kan staan. Op elke helft theelepeltje dressing scheppen. Aan elk prikkertje 2 opgerolde plakjes ham steken, in ei steken.
Tip
Voor alle hapjes waarin gemarineerd wordt geldt, hoe langer het in de marinade staat des te smaakvoller het wordt. Als u lang wilt marineren, zet bederfelijke ingrediënten dan in de koelkast.
Ingrediënten
4 eieren (5)
2 augurken
1 teen knoflook
1 eetlepel gehakte peterselie (diepvries)
1 eetlepel olijfolie
zout / peper
16 plakjes serranoham (of andere lekkere ham)
(zelf voeg ik er nog een geklutst eitje aan toe die ik geroerbakt heb, beetje yogofresh (yogonaise), en een heel klein tomaatje waar ik de schil vanaf heb gehaald, vocht verwijderd en heel fijn gesneden, en een mini sjalotje fijn gesneden).
Materialen
cocktailprikkers
Voorbereiden
Eieren in ca. 10 minuten hard koken. Onder koud stromend water afspoelen, af laten koelen en pellen. Intussen augurk fijnhakken. Augurk en peterselie in kom doen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Olijfolie erdoor roeren, met zout op smaak brengen (= dressing of picada). (in mijn gerecht dus de rest er nog bij, geklutst eitje, tomaat en de mayo)/
Bereiden
Van eieren aan beide kanten kapjes af snijden. Eieren doormidden snijden zodat ei op onderkant kan staan. Op elke helft theelepeltje dressing scheppen. Aan elk prikkertje 2 opgerolde plakjes ham steken, in ei steken.
Tip
Voor alle hapjes waarin gemarineerd wordt geldt, hoe langer het in de marinade staat des te smaakvoller het wordt. Als u lang wilt marineren, zet bederfelijke ingrediënten dan in de koelkast.
maandag 30 april 2007 om 21:47
Voor de tapasliefhebbers heb ik hier een goeie site met lekkere recepten:
http://www.giessenborch.com/
Ik zal me er binnenkort ook weer eens aan wagen
Raak geïnspireerd door jullie recepten en foto's.
http://www.giessenborch.com/
Ik zal me er binnenkort ook weer eens aan wagen

dinsdag 1 mei 2007 om 09:13
@Citroen, deze tapas van jou lijkt mij zo lekker maar ik heb er nog een vraagje over. Op het plaatje lijkt er nog iets bij te zitten van tomaat, gezien de roodachtige kleur van de "saus" op de aardappelen. Of zie ik het verkeerd?
Patatas Bravas
Ingrediënten
350 gram aardappelen, bij voorkeur roodschillig en vastkokend - ½ kop mayonaise - 3 teentjes knoflook, geplet of uitgeperst - 2 eetlepels fijngehakte peterselie - zout
Patatas Bravas
Ingrediënten
350 gram aardappelen, bij voorkeur roodschillig en vastkokend - ½ kop mayonaise - 3 teentjes knoflook, geplet of uitgeperst - 2 eetlepels fijngehakte peterselie - zout