Kind misbruikt, hoe nu verder?

07-12-2014 15:45 2132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al aangeeft is ons kind misbruikt. Het is nu een aantal weken geleden dat kind het vertelde en we hebben denk ik de juiste stappen ondernomen, huisarts, politie, hulpverlening. Er is aangifte gedaan, het onderzoek loopt. We hebben aan de hand van tips die we van politie en huisarts kregen afspraken gemaakt met school hoe we de komende tijd kind willen benaderen en kind krijgt de ruimte om daarin aan te geven wat het wil/nodig heeft, wij volgen.

Allemaal mooi en rationeel, ik kan heel goed dingen regelen, maar nu weet ik het eigenlijk niet meer. Kind deed het al vanaf de kleuterperiode niet goed op school en al vanaf die tijd zeggen zowel wij als de verschillende juffen (en de IB-er) dat het er wel inzit, maar dat er iets is dat kind tegenhoudt. Nu zijn we er dus achter wat en af en toe zien we de opluchting, er lukken dingen die we al een poos niet hebben gezien. Tegelijk is er enorm verdriet, slecht slapen, nachtmerries, drift- en huilbuien. Kind ziet er slecht uit, witjes met donkere kringen onder de ogen en de buien zijn soms vreselijk om aan te zien/horen. Er heest een enorm schuldgevoel bij kind, heeft enorme loyaliteit naar de dader toe en geloofd de dreigementen van de dader dat er niemand meer van kind kan houden als kind het geheim verklapt. Het is een dagelijkse strijd om kind te verzekeren dat we het juist heel goed vinden dat het geheim uitgekomen is en dat kind geen verantwoordelijkheid draagt. Ik weet niet zo goed hoe we nu verder moeten, waar we wel en niet goed aan doen en hoe we de periode totdat kind echt hulp gaat krijgen door moeten komen.

Daarnaast is er ook mijn eigen gevoel. Ik voel me ook schuldig, had moeten zien wat er speelde en heb het constante gevoel tekort te schieten.

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat herkenning, hoe ga je om met je misbruikte kind en met je eigen gevoelens daarin en waar doe je wel en niet goed aan. We hebben nu afspraken gemaakt met school, kind heeft twee hele fijne juffen die heel begripvol hebben gereageerd en meer dan bereid zijn op een lijn te gaan zitten, maar wat vertel je wanneer, wat moeten zij wel en niet weten om kind overdag goed te kunnen begeleiden en hoe ga je om met de schaamte van het kind, omdat het geconfronteerd wordt met volwassenen die weten wat het kind overkomen is?
Beste Stroopwafelcake, heel veel kracht en sterkte.
Stroopwafel, zegt jouw kind zelf iets over wat het het fijnste vind om te doen of waar het zich het fijnste bij voelt? Of is het daartoe niet meer in staat?

Wat ik me ook afvroeg, bij wat voor soort instantie hebben jullie hulp voor jullie kind? Wanneer hebben jullie weer een volgend gesprek?

En weten zij dat je kind weinig slaapt en eet?
Dank je pixie. Ik heb kindlief onder de douche gezet. Muziek staat aan en ik heb een tent gebouwd van dekens en een matras onder een tafel op het rustigste plekje van het huis. Als kind er zo uit komt dan gaan we daar onder samen een film kijken. Als man niet terugkomt slapen we daar ook maar gewoon. Ik weet het ook niet anders.

Dank allemaal. Jullie ook een hele dikke . Ik hoop dat jullie een fijne avond hebben.
Rasonkel echt goed zeggen wat kind wel of niet wil lukt niet. En vrijgevestigde therapeut, we hebben pas komende dinsdag weer een afspraak en ze weet wel dat kindlief slecht eet en slaapt. Voor het slapen slikt kindlief melatonine, maar dat doet weinig. Ik ga het dinsdag ook wel weer aankaarten, maar dit is niet lang houdbaar. Kind gaat er volledig aan onderdoor en ik trek het ook niet zo goed meer.
quote:Stroopwafelcake schreef op 31 december 2014 @ 21:31:

Dank je pixie. Ik heb kindlief onder de douche gezet. Muziek staat aan en ik heb een tent gebouwd van dekens en een matras onder een tafel op het rustigste plekje van het huis. Als kind er zo uit komt dan gaan we daar onder samen een film kijken. Als man niet terugkomt slapen we daar ook maar gewoon. Ik weet het ook niet anders.

Wat ben jij een lieve moeder.

Melatonine helpt niet, kort door de bocht gezegd is dat een placebomiddel voor oudere mensen met slaapproblemen.
Dank je bollinger ik probeer het een beetje leefbaar te houden voor kindlief. Melatonine lijkt inderdaad weinig te doen, maar echte slaapmiddelen voor en kind? Ik weet het niet ik krijg er echt een soort buikpijn van als ik eraan denk. We gaan nu samen Mees Kees kijken. De douche heeft kind iets rustiger gemaakt en de tent vind kind wel leuk. Dus wat drinken erbij gezet, film gaat aan en weer proberen het nog een beetje leuk te maken samen.
Ah, gelukkig dat het nu wat beter gaat.

De melatonine zou ik niet meer geven. Echte hardcore slaapmiddelen ook niet. Maar dit is iets wat je met de huisarts moet overleggen. Voor nu misschien het oude huismiddeltje warme melk met honing.
Stroopwafelcake, wat goed dat je ondertussen in de tent zit en Mees Kees kijkt.

Als ik het zo hoor van het slecht slapen en het slecht eten vind ik het wel zorgelijke signalen. Ik denk dat de huisarts misschien, naast de vrij gevestigde therapeut, iemand van de GGZ kan inschakelen om eens mee te kijken of er meer nodig is.
Heb net in één adem dit topic gelezen. Ik ben moeder van 2 kinderen en je topic raakt me. Wat heb ik veel respect voor jou en je kinderen! Ook voor je oudste, zo te lezen is dat een echte kanjer.

Geen idee of jullie dierenmensen zijn, maar zou een huisdier/ logédier iets kunnen betekenen? Een dier waarvoor je kind kan helpen zorgen (structuur en belangrijk zijn), maar ook een levend wezen bij wie je kind geheimen kwijt kan en die niks door kan vertellen. Het aaien van een dier kan al iemand laten ontspannen.

En wat hoop ik voor je dat je man bijdraait. Mannen kunnen zo anders zijn, zo rationeel, zo niets met hun emoties kunnen.. Maar wat zal ook hij het moeilijk hebben.
Lekker in de tent cocoonen. Roeien met de riemen die je hebt, maar dan knus en veilig.

Op naar een veel beter 2015!
Ik hoop van harte dat je kleine het een beetje trekt deze avond/nacht. Ik heb aan je gedacht toen ik naar het vuurwerk stond te kijken (en aan wel meer mensen van het forum, wat lopen er momenteel veel nare topics), en met mij zijn er nog veel meer mensen die jullie alle kracht en liefde voor 2015 willen geven.

Wat vreselijk zeg. Heel veel sterkte
Pfoe zeg. Je man maakt het ook niet veel beter, ondanks dat hij alle reden heeft om boos te zijn. Oneerlijk dat hij dat op jullie is.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat je man je wel de kans geeft om af en toe zelf ook even bij te tanken.
Wat ben je een lieve moeder to. Hoe is de rest vd nacht verlopen? Kwam je man nog terug?

Veel liefs
Lieve Stroopwafel,

Ik wens je een rustig en liefdevol 2015! Ook voor je gezin.

Weer een feestdag voorbij. Morgen begint het gewone leven weer min of meer. Trek dan aan de bel! Huisarts, psycholoog, juf, vriendin: benader ze en vraag hulp. Dat mag en is goed!
Het is zoals het is
Hoe gaat het vanmorgen? Wat hebben jullie het zwaar
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Dank jullie voor de lieve berichtje en de knuffels, de allerbeste wensen voor julie allemaal voor 2015

Toen het vuurwerk echt losbarstte sloeg de paniek bij kindlief ook weer toe. Niets dat echt hielp. Ik heb uiteindelijk de muziek heel hard aangezet en kind alleen maar vastgehouden. Pas toen het wat rustiger werd de muziek steeds een beetje zachter gezet en uiteindelijk was het rond 4 uur stil, zowel buiten als kindlief. We hebben in de tent geslapen samen. Kind was zo volkomen uitgeput, pas om 11 uur werd kindlief wakker.

Man stuurde om rond 1 uur een berichtje dat de oudste in slaap was gevallen en dat ze bij zijn vader bleven slapen. Die komen straks pas thuis.

Huisdieren vroeg iemand naar, die hebben we helaas niet meer. Ik heb altijd katten gehad, maar man is allergisch voor zo'n beetje alles met haar, helaas.

Ik heb vriendin vannacht gevraagd of ze morgen al kan komen i.p.v zaterdag en of ze een nachtje wil blijven slapen. Kindlief vertrouwd haar en ik wil het zo graag even echt niet alleen hoeven doen. Dat vond ze gelukkig prima. Maandagochtend ga ik terug naar de huisarts, nu zouden we naar een vervanger moeten en ik vind dit toch wel iets waarbij het erg prettig is gewoon de vertrouwde huisarts te spreken.
Meegelezen vanaf het begin, weet weinig toe te voegen, wat een vreselijke situatie. Ik hoop voor jou en je gezin dat het nieuwe jaar langzaam beter wordt en dat je nu je vriendin komt even wat kunt ademen. Hopelijk zijn je man en oudste wat uitgerust als ze zo thuis komen.

Als je man allergisch is, maar je staat wel voor huisdieren open, misschien konijnen buiten?

Wens je een rustige dag toe
Ach lieve Stroop,

Ik lees nog steeds mee. Wat fijn dat je vriendin morgen al kon. Maandag naar de huisarts en dinsdag naar de therapeut dus. Trek gewoon hard aan de bel. Jullie hebben kerst en oud en nieuw nu gelukkig achter de rug. *heel veel schouderklopjes!*

Ik vind je man een enorme oelewapper dat ie handelt uit woede en het signaal dat ie naar kind afgeeft is ook niet ok. Aan de andere kant, hij zit er doorheen en dan kun je ook maar beter wat afstand nemen en het gaf jou in elk geval de ruimte je volledig op kind te kunnen richten en je niet ook nog met de dynamiek van man en oudste bezig te hoeven zijn. Wie weet heeft jouw oudste wel een leuke oud en nieuw gehad en daar heeft hij/zij ook wel behoefte aan zo te lezen.

Je bent een held, dat moet nog maar een keer gezegd worden. En elke rotdag die achter de rug is komt op die manier niet meer terug. 2015 gaat het jaar van helen en herstellen worden voor kind.

Hou vol, hou je taai. Nieuwe hulp is weer in zicht.
Je doet het geweldig! Zowel gisteravond als de plannen voor de huisarts voor maandag en het vragen van je vriendin. Echt heel goed.

Ga je als je vriendin er is ook even iets alleen doen? Wandelen ofzo? Lijkt me nu heel fijn en nodig.
Het is zoals het is
... Mijn hart breekt van je verhaal Stroopwafel. Ik denk dat je het heel goed doet, al klinkt de wanhoop door in elk bericht. Dat kan ook niet anders, jullie leven in de nachtmerrie van elke ouder. Ik wens jullie alle kracht toe voor het komende jaar.

Ik hoop dat je oudste een leuke avond heeft gehad en dat kind daar wat positieve energie uithaalt om beter te kunnen omgaan met de situatie van de jongste.
Ik denk dat je man extra boos is, omdat hij zich machteloos voelt.

Machteloos over datgene dat zijn jongste kind is aangedaan en machteloos over het feit dat jullie kind naar jou toetrekt en hem bijna niet toelaat. Hij zou zo graag willen dat hij ook zijn steentje bij zou kunnen dragen dat hij boos wordt om het gedrag van jullie kind. Niet om het gedrag zelf, maar vanwege zijn machteloosheid hierover.

Ik hoop dat jullie elkaar in deze vreselijke periode op bepaalde momenten weer kunnen vinden.
Tja. Wat te zeggen...je doet het top to en hou vol!

Vind je man ook een beetje een oelewapper. Waarom is hij boos op jullie? Verwacht hij nou echt dat kind normaal doet na jarenlang misbruik? Begrijpt hij niet dat hij kind kwetst en het voor jou nog moeilijker maakt door zo te doen?

Misschien oordeel ik te hard hoor...maar ik word een beetje boos om zijn ongeduld. Het is essentieel dat hij nu juist veel geduld liefde en acceptatie toont aan kind...toch?

Hopelijk kan gezinstherapie ook hem inzichten geven.
Oudste kwam net stuiterend thuis. Die had het heel erg leuk gehad bij opa. Ze waren bij opa gekomen en die was niet thuis, bleek op een feest in de buurt te zijn en daar mochten ze ook komen. Er waren meer kinderen op het feest en oudste heeft zich prima vermaakt. Vanmorgen uitgeslapen en met opa ontbeten. Ja dan ben ik nog steeds boos en gekwetst door man's gedrag, maar misschien is het ook wel het enige juiste voor oudste geweest, gewoon uit deze situatie stappen en weggaan. Ik zou alleen zo graag willen dat ie meer geduld kon opbrengen en jongste minder het gevoel zou geven dat het alles fout doet (en mij eigenlijk ook). Vanmiddag naar de schoonfamilie voor het traditionele nieuwjaarwensen. Ik heb bedacht om maar op de fiets te gaan met de jongste, dan kunnen wij gewoon gaan wanneer we willen, man blijft altijd lang hangen en de oudste vind het ook altijd heel gezellig, maar ik zie het de jongste niet lang volhouden en ik heb geen zin in gezeur als kind of ik er klaar mee zijn.
Maar Stroopwafel, zo is het op zich toch ook wel goed geregeld. Voor de oudste gaat het leven gewoon door en jouw man gaat daar in mee.

Ik zou toch in gesprek blijven met je partner zodat niet alle zorgen om de jongste alleen op jouw schouders terecht komt.
Girls compete with each other, women empower one another

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven