Werk & Studie alle pijlers

Scriptie motivatie topic!

28-01-2014 15:53 305 berichten
Wie is er net als ik momenteel ook bezig met zijn scriptie? Het lijkt me leuk om een ''lotgenoten'' topic te hebben waar we elkaar motiveren. Ik heb ook een bericht gezet op het topic de laatste loodjes maar helaas is het op dat topic erg rustig.

Vandaag had ik mij voorgenomen om drie uurtjes aan mijn scriptie te zitten. Helaas is het mislukt omdat ik andere hele belangrijke dingen opeens moest doen in het huishouden (scriptie ontwijkend gedrag). Ik moet over een uur al richting werk dus ook vanavond gaat er niks van komen. Morgen weer een dag werken en hoop morgenavond er vol tegenaan te gaan!

Ik hoop dat er meer forummers zijn die het leuk vinden om mee te schrijven op dit topic!
Alle reacties Link kopieren
@flower: Natuurlijk, leuk! Veel succes alvast! Klinkt wel druk, met nog vakken ernaast.

@hoshi: Bah, wat vervelend zeg. En raar dat je begeleider zo slecht met je meedenkt. Hier worden ze toch ook gewoon voor betaald. Ik heb het zelf ook eens zo meegemaakt, maakt het allemaal moeilijker, terwijl een scriptie alleen al moeilijk genoeg is. Kun je haar niet bellen om het te bespreken en een nieuwe afspraak plannen, waarbij je aangeeft dat er spoed achter zit? Ik neem aan dat een begeleider daar ook rekening mee moet houden. Een nieuwe scriptie beginnen lijkt me wel een worst case scenario, is het niet mogelijk om eventueel van begeleider te wisselen, of is deze verbonden aan je opdracht?

Oef, ik heb het even zwaar hier. Met goede moed op tijd opgestaan vandaag, en nog niks nuttigs gedaan (behalve opgeruimd, afwas etc. ). Nu ik mijn takenlijst en mijn data voor me heb ga ik telkens spontaan andere dingen doen. Faalangst begint weer op te spelen. Nog 8 weken voor mijn deadline, voelt zo dichtbij, heb nog niet eens de helft af... Om de angst te ontlopen bedenk ik altijd weer andere dingen die ik kan doen. En uiteindelijk baal ik dan weer van mezelf, en wordt de angst voor falen steeds erger (en reëler). Jullie nog tips (behalve dan: 'gewoon beginnen')?

Nog een vraagje: Wat werkt voor jullie het beste als scriptiewerkplaats? Thuis/bieb/of...? Ik twijfel altijd waar ik heen zal gaan. Ik vind de universiteitsbieb wel bevorderlijk voor mijn concentratie, omdat ik dan geen afleiding om me heen heb. Aan de andere kant vind ik thuis (of bij mijn vriend thuis) werken veel comfortabeler, omdat je tussendoor onbeperkt thee kunt drinken enzo (en je lekker in je huispak kunt zitten als je daar zin in hebt)... Hmmm lastig hoor.
@ msdoornroosje: Ik heb bij het secretariaat van de algehele scriptiebegeleiding inmiddels geïnformeerd naar mogelijkheden die ik als student heb, ik ben alleen een beetje bang dat daaruit zal blijken dat ik 0,0 mogelijkheden heb en het er maar mee moet doen. Worst case scenario is inderdaad opnieuw beginnen met een nieuwe scriptie, maar hoe langer ik hiermee aan het klooien ben, hoe meer spijt ik er van heb dat ik niet in december al opnieuw begonnen ben... Ik kom echt geen stap verder naar mijn idee, en met een nieuwe scriptie was ik waarschijnlijk inmiddels wel ongeveer klaar geweest. Ik heb echt het idee dat ik met mijn huidige begeleider niets ten aanzien van de gang van zaken kan bespreken, omdat ze het allemaal als kritiek zou opvatten. Het is dus slikken of kappen ben ik bang...

Qua scriptiewerkplaats: Ik zit veel in de universiteitsbieb, samen met een vriendin. Op die manier kunnen we elkaar motiveren om toch echt met de scriptie bezig te zijn. Thuis doe ik soms ook wat, maaar ik merk dat ik daar toch niet zo geconcentreerd ben, want veel meer afleiding. Wel een tip: Neem een thermoskan lekkere thee mee!

Tip: Maak haalbare dagelijkse/uurlijkse deadlines voor jezelf, en beloon jezelf als je het gehaald heb. Je heb nog 8 dagen, stel dat je nog 8 pagina's moet, moet je één pagina per dag, en dat is haalbaar in bijv. 3 uur. Als je na 1 uur 1/3e af heb, neem wat chocola (bijvoorbeeld!).

Tip: Schrijf naast de doelen die je sowieso moet halen, ook je 'misschien als het af is' doel op. Dus als je je één pagina binnen de 3 uur af hebt, mag je je misschien doel doen, maar daarna echt niet meer. Als je op deze lijst ook je huishoudelijke klussen zet, dan zie je vanzelf dat je vandaag echt niet meer die afwas mag doen, want het staat niet op je lijst.

Daarnaast: maak je scriptie prioriteit, en plan de huishoudelijke taken ook in. Bijv.: Na je ontbijt 2 uur werken, dan een half uur pauze voor de afwas en thee, en dan weer en uur werken voor je lunchpauze.

Maar goed, bij mij is de motivatie ook weer verdwenen, dus neem vooral niet te veel van mij aan ;)

@flower_ heel veel succes! Ik hoop dat je het leuk blijft vinden en dat je begeleider fijn blijft! Mijn tip voor jou is dat je naast je vakken echt veel tijd moet plannen voor je scriptie. Tentamens zijn natuurlijk belangrijk, maar waak ervoor dat voor die vakken studeren niet ten koste gaat van scriptietijd.

Wat gebeurt er als je scriptie niet eind mei af is? Als het geen harde deadline is waardoor je je scriptie niet meer af zou mogen maken, zou ik sowieso nog rekening houden met het feit dat je mogelijk wat uitloopt hebt en juni vrij plannen voor je scriptie
@Hoshi 31 mei is dus een fatale termijn ja, dus als ik die overschrijdt, heb ik een groot probleem en moet ik volgend jaar opnieuw mijn scriptie doen (en uiteraard andere onderzoeksvraag). Dus het is een harde deadline en ik heb dus eigenlijk ook maar 3 maanden om mijn scriptie te schrijven, want eind februari moet het definitieve onderzoeksplan worden ingeleverd en daarna begint de echte schrijfperiode. Ik hoop inderdaad echt dat ik het leuk blijf vinden, want dan ben ik natuurlijk veel gemotiveerde om er lange dagen/uren achter te zitten.

Wat ontzettend vervelend van je begeleider zeg! Ik kan me gewoon haast niet voorstellen dat er echt van zulke begeleiders bestaan.. Echt waarom kies je er dan voor om iemand te begeleiden?
What you do today, can improve all your tomorrows.
@hoshi ik heb bij mijn vorige afstudeerplaats ook een begeleider gehad waar ik totaal niks mee kon. Resultaat was dat ik vanaf november 2013 t/m augustus 2014 wat heb aan lopen kloten en me totaal niet meer prettig voelde door de manier waarop alles ging. Nadat de eerste keer de scriptie werd afgekeurd heb ik nog één keer een gesprek gehad met mijn begeleider om te proberen om de herkansing wel voldoende te maken en wat dingen uit te spreken, maar toen is er eigenlijk helemaal niks veranderd met als resultaat dat ik ook de herkansing onvoldoende heb gemaakt.

Nu achteraf gezien had ik liever al veel eerder gestopt met deze opdracht en eerder begonnen aan een opdracht waarbij ik wel op een lijn lag met mijn begeleider, die wel de tijd voor me nam, en die me daadwerkelijk kon helpen en begeleiden wanneer het nodig was.

Nu heb ik echt het gevoel dat ik 9 maanden weggegooid heb en het heeft me destijds nog een hoop stress en onzekerheid opgeleverd.

Gelukkig kan ik nu aan de slag bij wat nieuws en heeft me dit al veel meer rust gegeven en frisse moed! Nu alleen nog daadwerkelijk dit doorzetten

Ik hoop dat het bij jou uiteindelijk nog goedkomt! Heb je inmiddels al iets van het secretariaat gehoord?
@flower_ Pittig zeg! Maar met voldoende inzet moet het wel lukken toch? Waar het bij mij misgelopen is, is dat mijn hoofdvraag in het begin eigenlijk niet duidelijk en helder was. Als ik je één tip kan geven is dat je dat voor het schrijven met je begeleider goed doorneemt, zodat je tijdens het schrijven veel minder moeite hebt met alles wat je schrijft terug te koppelen naar waarom dat wat je geschreven hebt belangrijk is voor je hoofdvraag, en welke informatie nou uiteindelijk echt nuttig is voor je hoofdvraag. Verder: omdat je zo'n harde deadline hebt zou ik je begeleider vragen of je om de zoveel tijd een afspraak kunt hebben, en die ook alvast inplannen. Dan heb je ook net wat hardere deadlines voor jezelf om stukken aan te leveren.

Met betrekking tot mijn begeleider: Ik heb besloten er maar het beste van te maken. Ik begin zelf inmiddels te zien waar mijn scriptie heen gaat (niet dankzij mijn begeleider), en heb zowaar het idee dat het allemaal wel goed gaat komen. Het scheelt ontzettend dat alle theorie klopt, nu is het alleen een kwestie van verbanden leggen en er een oordeel over geven. Op zich wat mijn begleider in augustus al ergens aan gaf, maar het heeft me ontzettend geholpen dat een vriend het allemaal in detail met mij doorgesproken heeft (waar mijn begeleider dus geen tijd voor had). Ik heb tot doel om a.s. zondag mijn tweede hoofdstuk herschreven te hebben om die naar die vriend op te sturen. Nu nog de motivatie vinden om er een paar uurtjes mee bezig te gaan! Ik heb inmiddels ook het idee dat mijn hoofdvraag (na een jaar!) eindelijk goed geformuleerd is. Vind het echt belachelijk dat daar op mijn universiteit 0,0 begeleiding bij zit. Ben van plan om als ik eindelijk mijn diploma heb een flink lange klachtenbrief op te sturen ;)
Hoi medescriptie schrijvers!

Hier ook bezig met mijn scriptie. Althans, dat is de bedoeling... vertoon op het moment nogal veel scriptie-ontwijkend gedrag ;) (zoals nu op 't forum gaan kijken)

Moet volgende week al mn eerste hoofdstuk inleveren (masterscriptie) maar heb tot nu toe nog niet veel op papier staan.

Maar kom op, nu knallen!
@shicola: Go go go!! Je kunt het! (hoewel ik ook enigszins sog vandaag, morgen weer een ub-dagje!)

Hebben jullie ook fijne muziek om op te schrijven trouwens? Ik merk dat pianomuziek mij helpt op goed te kunnen concentreren en luister deze compilatie veel: https://www.youtube.com/watch?v=MmMnYM9DoEc. Als jullie andere tips hebben hoor ik dat graag
@shicola: Welkom in het topic! Veel succes met je eerste hoofdstuk, hopelijk gaat het nu wel wat beter. Ik heb zelf afgelopen dagen ook nogal veel last van scriptieontwijking gehad...

@hoshi: Bedankt voor de tips! Ik probeer mijn dag nu ook op tijd te beginnen en tegelijk met mijn vriend te vertrekken naar 'werk', voor mij is dat 's ochtends de UB. Ik vind het wel jammer dat ik van mijn vrienden de enige ben die op dit moment nog studeert, heb eerder inderdaad ook wel eens afgesproken met een vriendin, werkt ook goed. Heb je je doel van zondag gehaald? Ik heb van internet twee fijne cd's geplukt: 'Chillout Cafe: Relax Lounge' en 'Lounge and Chill 2012'. Ik luister ze vooral als de nood hoog is (lees: 's nachts vlak voor een tentamen/deadline die ik te lang uitgesteld heb) en ik mijn best moet doen om rustig te blijven. Verder luister ik vaak non-stop radiozenders zoals RTL Lounge en Sublime FM.

Vorige week een nogal 'rustige' week gehad. Wel veel gedaan, maar weinig voor m'n scriptie... Merk dat ik soms bang ben dat er uit mijn analyses niet bruikbaars komt, dus dan begin ik simpelweg niet . Nu weer gemotiveerd om er wat van te maken. Ik heb nu zelf als doel om vrijdag een nieuw hoofdstuk naar mijn begeleider te sturen voor feedback. Die belofte aan mezelf is wel een stok achter de deur (ondanks dat het mijn begeleider niet uitmaakt of ik het stuur of niet, eigen verantwoordelijkheid...); de deadline komt steeds dichterbij en uitstellen mag ik dit keer niet. Dus ik ben de ochtenden in de UB te vinden, de middagen ben ik flexibeler (tenzij ik niet ver genoeg kom), dat werkt voor mij het prettigst.

Is er hier trouwens heel toevallig iemand van jullie die studeert aan de universiteit Twente en behoefte heeft aan een scriptiebuddy?
Ik zit helaas niet in Twente :(

Ik heb kutnieuws: ik ben gestopt met deze scriptie. Met het risico dat ik nu herkenbaar wordt, enige toelichting, maar ik zal het netjes houden Ik ben er iets bozer over dan hieronder blijkt.

Mijn begeleider had op één of andere manier (zonder mij ooit gesproken te hebben) een idee in haar hoofd van waar ik naar toe wilde met mijn scriptie. Tegelijkertijd gaf ze aan dat ze dacht dat ik onvoldoende kennis over dat onderwerp had, en zei dat het misschien beter was om met een nieuw onderwerp te beginnen. Dat ik onvoldoende voorkennis had over 'haar' onderwerp, was volgens mij nogal logisch, want dat is nóóit de richting geweest waar ik mijn scriptie in wilde schrijven. Ik had (mijns inziens) wel voldoende informatie over 'mijn' onderwerp, en had een herschreven hoofdstuk 2 bijna af. Ik heb haar duidelijk proberen te maken waar ik nou eigenlijk mijn scriptie over wilde doen, maar zij kwam steeds met argumenten waarom ik ook dat onderdeel niet zou beheersen (?), en dat het moeilijk was om het 'nu allemaal' nog te veranderen, want dan zou ik over onderwerp 1, 2 en 3 moeten schrijven (had ik dus allemaal al). Ik kreeg heel erg het gevoel alsof ze niet naar mij wilde luisteren, en alsof ze eigenlijk liever 'sowieso' van me af was. Ze gaf in ieder geval aan er geen vertrouwen in te hebben dat ik 'mijn' onderwerp goed ten einde zou brengen, en ik kon dan volgens haar beter doorgaan met 'haar' onderwerp, of stoppen.

Zelf had ik er wel vertrouwen in dat ik een goed stuk over 'mijn' onderwerp kon schrijven, maar omdat zij geen vertrouwen heeft in mij heb ik besloten dat ik beter opnieuw kan beginnen bij een begeleider die mij wél begleidt, het commentaar toe kan en wil lichten, en tijd heeft om afspraken met mij te maken. Inmiddels heb ik een nieuwe scriptiebegeleider, en krijg ik een gesprek om me te oriënteren op een onderwerp. Qua onderwerp weet ik op het moment echt nog niet wat ik wil, qua wijze van begeleiding heb ik wel enige wensen, waarvan ik hoop dat mijn nieuwe begeleider daar op in kan spelen

Hoop dat het jullie allemaal beter af gaat!

msdoornroosje: Qua analyses denk ik dat je kunt stellen dat álle informatie bruikbaar is. Als het is wat je hoopt, is het natuurlijk geweldig, maar als het iets anders is, is het nog steeds bruikbaar, maar zit er blijkbaar geen verband tussen wat je hebt geanalyseerd. Dat is ook heel nuttig om te weten! (en anders gooi je er een hele lading statistiek overheen, zodat er wel wat bruikbaars uit komt ) Heb je de deadline van vandaag gehaald?

Update: Ik heb aanstaande maandag gewoon al een gesprek met mijn nieuwe begeleider! Niets 3 tot 4 weken wachten voordat daar een mogelijkheid toe is :D
@hoshi: Noooo wat een rotsituatie zeg! Wat een vreemde houding van je begeleider... Koppige begeleider zeg, het is toch jouw scriptie, niet de hare... Ik snap helemaal dat je er zo geen vertrouwen in hebt, bah! Gelukkig heb je al snel je gesprek met de nieuwe begeleider, ik hoop dat jullie er wel samen uit kunnen komen. Loop je nu erge vertraging op, of valt het wel mee? Sterkte, ik snap je frustratie!

Ik heb mijn eigen deadline (nog) niet gehaald. Ik was toch langer aan het klooien in SPSS en met grafiekjes mooi te krijgen in Word (ziet er nu wel professioneel uit, al zeg ik het zelf... voelt alleen niet zo ) dan ik verwacht had, dus heb mijn deadline wat later gemaakt, is nu einde van de week. Dan kan ik morgen en eventueel ook overmorgen er nog een paar uurtjes aan zitten. Ik vind een resultatenhoofdstuk schrijven alleen zoooo saai. Ik heb mijn scriptie-onderwerp helaas niet zelf gekozen, en ik ben gewend om veel statistische analyses te doen, maar in dit geval kan ik bijna alleen een descriptive analyse doen... Beetje percentages beschrijven (gaap)... Ach ja, nog zes weken hier (en genoeg te doen), en dan is het hopelijk allemaal voorbij...

De angst is gelukkig al minder, ik heb een aantal mantra's opgeschreven, die ik herhaal als ik merk dat de paniek terugkomt.
msdoornroosje: Je bent nog aardig voor haar, ik wens haar in mijn hoofd erge dingen toe . Ik heb sowieso al aardig wat vertraging opgelopen door de gang van zaken rond mijn scriptie (zij was ook niet mijn oorspronkelijke begeleider), en aangezien ik de komende maanden nog stage ga lopen, zal ik waarschijnlijk moeite hebben met dit collegejaar mijn scriptie afronden. Ik ga wel onwijs hard mijn best doen, maar de tijd zal het leren. Ik hoop dat mijn nieuwe begeleider met een onderwerp aan komt zetten, dan is het in ieder geval een goed onderwerp en is het hopelijk vooraf al gelijk goed afgebakend.

Succes met je resultatenhoofdstuk! Nog even doorbijten en dan heb je het weer gehad! Percentages beschrijven kan niet heel ingewikkeld zijn, dus gewoon even doorzetten!
Kan iemand mij helpen? Ik zit nog in de inleesfase van mijn scriptie, maar ik begin een beetje te verzuipen in de informatie. Hoe hebben/hadden jullie dat gestructureerd? Hoe wisten jullie na een paar weken nog wat in welk boek stond? Hielden jullie dat ergens bij? En hoe?
@hoshi: Met stage erbij wordt scriptie inderdaad een uitdaging, liep ik ook tegenaan. Heb nu ook een paar maandjes vertraging, kon ik eerst maar niet accepteren (perfectionistisch...), maar so be it! Die paar maanden zijn niks op een mensenleven. Maar hoe ging je gesprek vandaag?

@mona: Ik heb voorheen gebruik gemaakt van een literatuurmatrix. Handig om de informatie te ordenen per deelvraag. Bij deze scriptie heb ik het allemaal op papier genoteerd per bron; in steekwoorden waarom deze bron nuttig is en welke pagina's dan etc. EndNote kun je ook gebruiken om het te ordenen, maar ik vind dit zelf iets te veel werk (ik gebruik het nu puur om mijn APA referenties te verzamelen). Veel succes!

Mijn resultatenhoofdstuk is af (tot mijn begeleider de feedback stuurt...), ben ik zaterdag nog een flinke tijd mee bezig geweest. Deze week op de planning: discussie en een begin maken met de conclusie en het adviesrapport. Nog veel te doen, weinig motivatie...
Feedback binnen: over het algemeen helder, paar kleine suggesties. Mijn begeleider is heel kritisch, dus dit is héél goede feedback

Hoe gaat het met iedereen?
Hee ladies,

Wie is er op dit moment ook nog bezig met respondenten werven voor scriptie survey-onderzoek?

Het blijkt een stuk moeilijker dan verwacht...

Hebben jullie nog tips waar je eventueel mensen zou kunnen vinden die bereid zijn om een survey in te vullen? Bepaalde Facebookgroepen? LinkedIn?

Ik zet mijn linkje even hier neer, maar ik ben zeker niet te beroerd om ook jullie surveys in te vullen want ik weet wat een hel het is om genoeg respondenten te verzamelen! (Ruilen?)

https://qtrial2015co1.co1 ... E/?SID=SV_0DoltCXBYDNZR6R

De survey is kort en makkelijk, duurt ongeveer 10 minuten.

Ik zal ook nog twee VVV-bonnen verloten t.w.v. 20 euro dus wellicht val je nog in de prijzen ook!
@msdoornroosje: Gefeliciteerd met de feedback! Ben blij voor je dat het goed is! Is het einde nu in zicht?

@mona393: Daar ben ik bij mijn eerste scriptie ook tegenaan gelopen. Wat ik nu van plan ben is van de literatuurboeken die ik lees in een word documentje bij elk boek neerzetten welke informatie ik daarin gevonden heb, met paginanummers. Verder ga ik alle artikelen die nuttig zijn direct opslaan, zodat ik ze sowieso terug kan vinden, en zet ik ook dan in het word document een korte samenvatting van de artikelen. Zodra mijn schrijfplan definitief is, ben ik van plan de informatie in het word document per paragraaf te ordenen (dus paragraaf 1: boek x, y, z, art. a, b,c; par 2: boek p, w, x, art. etc.). Ik hoop dat ik dan de informatie makkelijker gestructureerd kan opslaan

@ dregonaut: Ik heb hem ingevuld voor je

Het gesprek met mijn nieuwe begeleider was fijn! Het is een aardige man, die volkomen snapte dat ik het vertrouwen in mijn vorige begeleider kwijt was geraakt. Hij heeft aangegeven dat hij bereid is om mijn scriptie daadwerkelijk te begeleiden, en gesprekken in te plannen. En ik vind mijn nieuwe onderwerp leuk! Heb er zelfs nog best zin om erover te gaan schrijven, maar nu heb ik nog iets meer zin in soggen :P. Ik heb best wel wat ideeën over hoe ik mijn scriptie aan kan pakken, maar weet nog niet zo goed hoe ik het in een structuur moet passen, en heb nog geen idee wat mijn voorlopige conclusie zal zijn... Waarschijnlijk moet ik me eerst meer inlezen. Ik heb mijn begeleider gevraagd of hij mijn eerste schrijfplan volledig af wil kraken, zodat ik gelijk na de stage alleen nog maar de paragrafen in hoef te vullen, dat vond hij prima.

Nu moet ik me inlezen, maar bah bah bah, het is zo'n fijne bankhangdag! Heb afgelopen week een stedentripje gedaan, dus ik zou eigenlijk vol frisse moed weer moeten beginnen, maar vakantie was zo fijn!
@hoshi: Wat fijn dat het contact met je nieuwe begeleider fijn was en dat je nieuwe onderwerp bevalt. Structuur vinden kost altijd tijd als je nog aan het begin van het onderzoek staat, komt vast goed als je het de tijd geeft (en niet te veel sogt ). Met volledig afkraken bedoel je kritische feedback krijgen, hoop ik? Gelukkig dat je genoten hebt van je vakantie, is ook belangrijk. En nu een schopje!

Het einde komt inderdaad in zicht bij mij. De deadline dan, het einde van mijn scriptie is voor mijn gevoel nog ver weg, al is het te doen in de tijd die ik nog heb. Nog ongeveer een maand te gaan, maar nog heeeeeeeeeeeeel veel te typen. Onderzoek is afgerond, dus nu zorgen dat de conclusies en het adviesrapport mooi op papier komen. Mijn studieontwijkendgedrag begint alleen nu wel ernstige vormen aan te nemen. Heb gelukkig twee lotgenoten gevonden en morgen en overmorgen afgesproken om samen aan de slag te gaan, een betere stok achter de deur dan wanneer ik alleen ben. Hopelijk kan ik dan weer wat kilometers maken.
Hee allemaal! Ik heb me hier al een heeeele tijd niet laten zien, maar nu kan ik het heuglijke feit mededelen dat mijn scriptie eindelijk af is! Maandag lever ik hem in. Het voelt zo onwerkelijk, omdat ik er al zo lang mee bezig ben, maar het ei is gelegd zullen we maar zeggen.

Jullie heel veel succes nog! Uiteindelijk kom je er wel, ook al duurt het anderhalf jaar (zoals bij mij :P).
Bedankt voor de tips, dat helpt! Ik heb besloten om de boeken voor nu ook maar de boeken te laten, en ergens beginnen met schrijven. De eerste woorden op papier, spannend!

@msdoornsroosje: wat goed! Je bent gewoon bijna klaar! Denk je maar in, over een een maandje kun je terugkijken op je prestatie

@hoshi: wat lijkt me dat vreselijke moeilijk, om weer opnieuw te beginnen. Fijn dat jer toch met goede moed tegenaan gaat.

En Penelopeia, gefeliciteerd!! Op naar een baan?
Dankje, Mona! Een baan had ik al, daarom duurde die scriptie ook zo lang: ik had geen motivatie om af te studeren (want ik had toch al een baan), en ik had ook geen tijd eigenlijk om eraan te zitten. Maar het blijft toch een last op je schouders zolang het niet af is. Ik ben echt opgelucht nu.

Ik kreeg een heel lief mailtje van m'n begeleidster dat ze het geweldig vond dat ik het af heb kunnen krijgen naast m'n drukke baan. Wat een lieverd

En over jouw vraag over bronnen: Ik had zelf een documentje met daarin samenvattingen van de belangrijkste hoofdstukken/artikelen. Maar op een gegeven moment moet je maar gewoon gaan schrijven inderdaad. Je kunt later altijd nog informatie toevoegen die je ergens leest.
Hé ik kom er net achter dat ik, als ik hoger heb dan een 8,2 voor mijn scriptie, nog in aanmerking kom voor cum laude. Tenminste, als de examencommissie niet al te moeilijk doet over mijn studievertraging. Cool Ik dacht dat je gemiddelde 8,5 moest zijn daarvoor, maar 8,0 is blijkbaar voldoende.
Dragonaut, ik ga hem nu invullen ik zie dat hij al is afgesloten, maar de intentie was er! Moesten er mensen zijn die een bijna directe Bulgaarse achtergrond hebben, ik heb ook een vragenlijst

Penelopeia, hier (België) krijg je vanaf 675/1000 een onderscheiding, vanaf 750/1000 een grote onderscheiding en nog hoger als je nog meer op 1000 punten hebt. Dus zeg een 6,75 gemiddeld, of een 7,50 gemiddeld. Ik heb tot nu toe niet lager dan 7,5, dus misschien lukt de grote onderscheiding zelfs nog met een goede scriptie. Moet wel toevoegen dat hoger dan een 9 bijna niet voorkomt hier. Toch niet in mijn directe omgeving, maar dat ligt denk ik ook aan de manier van tentamens (vaker schriftelijk met open vragen of mondeling) per richting (exacte wetenschappen of juist niet).

Mona, ik schrijf eigenlijk alle bruikbare dingen meteen op in eigen woorden bij het hoofdstuk dat er bij past. Dan vul ik dat weer aan met andere bronnen, etc. Ik vertrek dus eigenlijk van een paar basisbronnen en vul daarna aan. Geen idee of dat goed is, maar mijn bachelorproef was toch ruim voldoende volgens mijn promotor.

Woensdag heb ik een afspraak met mijn copromotor, dan gaan we vooral mijn enquete bekijken. Het theoretisch kader is zoals gehoopt bijna af, maar de Belgische migratiewetgeving is nog een beetje een soep voor me (zeker als buitenlander ). Ik hoop voor de paasvakantie klaar te zijn met mijn enquetes, die gezien mijn doelgroep (Bulgaarse migranten) niet zo erg digitaal bereikbaar gaat zijn, maar ouderwets via mond-op-mond 'reclame' en blaadjes.
Goedemiddag iedereen, wat een goed topic . Ik heb zojuist een GO gekregen en mag starten met het schrijven van mijn scriptie. Ik doe stage en scriptie tegelijk, wat me toch wat vies tegen valt. Ik zou hier graag met jullie mee willen schrijven. Ik heb al meerdere rondes van feedback gehad, maar continu krijg ik andere feedback op mijn hoofd en deelvragen doordat steeds iemand anders het na kijkt. De begeleider zegt dat je ook literatuurvragen op moet stellen, maar de commissie zegt dat dit niet is toegestaan. Verwarrend

Ik ben begonnen met het ontwerpen van mijn enquête over een toeristische bestemming. Nog wel lastig, om de enquête valide te krijgen. En Dragonaut, jouw enquête is inmiddels gesloten, heb je voldoende respondenten gekregen?
Mag ik ook meeschrijven? Ik schrijf danwel geen scriptie, maar een stageverslag!

Ik ben bezig met het schrijven van een stageverslag over mijn werkzaamheden als chemisch laborant bij AKZO Nobel Chemicals Research, afdeling Process Technology in Arnhem.

Ik heb 5 maanden stage gelopen bij dat bedrijf en hoop eind maart klaar te zijn met mijn opleiding Middelbaar Laboratorium Onderwijs(MLO) , niveau 4, chemische richting. Ik heb in totaal 10 maanden stage gelopen(5 maanden bij een ander bedrijf).

Ik was aan het begin van mijn stage al bezig om het hoofdstuk van theoretische achtergronden te schrijven. Ik had mijn tussenbeoordeling gehad op 18 januari jl. Ik kreeg bijvoorbeeld 'zeer goed' voor het onderdeel 'eigenmaken van nieuwe vakkennis'. Temeer omdat de theorie boven MLO- niveau is.

Ik heb mijn stageverslag, het concept, teruggekregen van mijn stagebegeleider en dat was goed! Met hier en daar wat kleine wijzigingen. Op 28 maart krijg ik mijn eindbeoordeling en op 31 maart ben ik dus klaar. Als ik slaag, krijg ik op 22 juni dit jaar mijn MLO-diploma. Ik wens jullie heel veel succes met het schrijven van jullie scriptie en hoop dat jullie allemaal slagen, want dat is veel moeilijker wat ik doe....ik doe maar MLO-niveau!
Penelopeia, gefeliciteerd! Wat goed dat je naast je baan toch nog de motivatie hebt gevonden om je scriptie af te ronden! Ik hoop dat een 8,2 gaat lukken!

@Saracenen: Voor jou hoop ik ook dat je een hoog cijfer krijgt, en dat je voldoende Bulgaarse migranten weet te vinden!

@Mashmellow10: Wat vervelend zeg, dat er steeds andere feedback op komt! En een enquête valide krijgen lijkt me ook erg lastig. Ik mag stiekem best blij zijn dat ik literatuuronderzoek doe ;)

@djeba1977: Welkom! Succes met de kleine wijzigingen doorvoeren, en ik hoop dat je eindbeoordeling goed zal zijn! Heb je al enig idee wat je na je opleiding wilt gaan doen?

Bij mij is de motivatie een beetje zoek. Ik zit een beetje klem tussen nog geen hoofdvraag/probleemstelling hebben en daardoor niet concreet genoeg kunnen inlezen, en me moeten inlezen om die hoofdvraag/probleemstelling te kunnen bedenken. Omdat ik nog geen idee heb welke richting ik precies op wil met mijn onderwerp en hoe ik dat aan moet pakken, vind ik het lastig een goed begrip te krijgen van de literatuur. En daarom heb ik weer geen zin om nóg meer moeite te doen om me in te lezen. Het helpt ook niet dat mijn studiemaatje inmiddels is afgestudeerd, dus ik er voor mijn gevoel weer 'alleen' voor sta. Woont er toevallig iemand in Groningen die nog een studiemaatje zoekt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven