Buitenlandse vriend dochter, wat moet ik doen?

25-05-2015 20:53 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Sinds kort heeft mijn dochter een relatie met een jongen van haar school. De jongen zit in het laatste jaar van het vmbo, en hij komt uit Marokko. Mijn dochter is stapelgek op hem, maar mijn man en ik zijn erg huiverig. Hij heeft na twee weken al een nieuwe telefoon voor haar gekocht! Je hoort toch dat Marokkanen vaak crimineel en/of islamitisch zijn. Moet ik dit gewoon even aankijken, of moet ik er actief wat voor doen? Vroeger speelde ze heel leuk met haar Nederlandse buurjongen van dezelfde leeftijd, misschien dat ik ze samen met mijn man eens kan meenemen naar een pretpark als uitje?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
quote:Lady-Voldemort schreef op 25 mei 2015 @ 21:11:

Marokkanen islamitisch? Dat heb ik nou nog nooit gehoord.
Ik ben geen racist, maar als ik hoor hoe die jongen praat en denkt over dingen, plus dat hij mijn dochter dus een vrij dure telefoon geeft, maakt dat me gewoon huiverig. Je zal me ook nooit horen zeggen dat mensen het land uit moeten, of andere verwerpelijke dingen. Maar zo met mijn dochter, ik weet het niet, het geeft me gewoon een beetje een vreemd gevoel.
quote:MadameQetesh schreef op 25 mei 2015 @ 21:40:

[...]

Die mensem zijn dan wel heel goedgelovig. Tuurlijk is er racisme in Nederland. En niet alleen in Nederland, overal in de wereld.

Inderdaad.

Maar waar veel mensen wel tegen ageren, is dat er heel snel geroepen wordt dat heeeeeel Nederland ongeveer racistisch is.

Idioten heb je overal. Ook meer dan genoeg hier in Nederland.
quote:beetjegek schreef op 25 mei 2015 @ 21:36:

Mijn dochter moet er ook vandaan blijven. Generaliserend of discriminerend of niet, ik ben ook niet blind.

Weet je wat nou zo raar is? Als ik (met roots in een Westers buitenland) ergens kom en ze horen dat ik daar vandaan kom, dan is het meteen 'wat leuk', 'hoe is het daar', 'mag ik nationaal recept X van je' en 'ik heb speciaal Y voor je gehaald want dat vinden ze daar toch zo lekker?'. Op sollicitaties word ik eerder uitgenodigd (want tweetalig en interessante achternaam).

Maar als je toevallig uit een wat zuidelijker gelegen land komt ben je de sjaak, want dan denkt iedereen dat je crimineel bent. Ook al werkt die persoon als arts en heb ik een tijd een bijstandsuitkering gehad.
quote:beetjegek schreef op 25 mei 2015 @ 21:36:

Mijn dochter moet er ook vandaan blijven. Generaliserend of discriminerend of niet, ik ben ook niet blind.Maar je zoon mag "er" wel mee thuis komen, zeker? Krijg je mooie (klein)kindertjes van, tenslotte.
Later is nu
Noem mij maar een racist maar als ik een dochter had en die kwam thuis met een Marokkaan zou ik ook niet blij zijn.

mijn ervaring met marrokanen is niet positief. Ze zijn dominant, hebben geen respect voor vrouwen die geen hoofddoek op hebben en hebben korte lontjes. Marokkaanse vrouwen voelen zich razendsnel onheus bejegend en weten daar ook naar te handelen. Sommige cultuurverschillen zijn gewoon lastig te verenigen. Ieder zijn ding maar ik ben er ook niet dol op, jammer maar als hier geen kern van waarheid in zat dan zou het probleem niet zo mega groot zijn.
Ja en?
Wel raar van die telefoon, heb je een goede band met je dochter? Ik denk dat verbieden averechts werkt maar stel dat het misgaat? Durft ze dan bij jou aan te kloppen?

Hopelijk heeft ze genoeg zelfvertrouwen om haar grenzen te bewaken en zodra ze het zelf vaag vindt worden dat ze dan afstand neemt..

Daarop vertrouwen en laten doorschemeren dat je altijd voor haar klaarstaat.

En mocht ie wel heel leuk zijn dan kom je daar komende tijd ook wel achter.

Maar voor nu, steunen en opletten.
quote:Elsa1897 schreef op 25 mei 2015 @ 21:41:

Ik ben geen racist, maar als ik hoor hoe die jongen praat en denkt over dingen, plus dat hij mijn dochter dus een vrij dure telefoon geeft, maakt dat me gewoon huiverig. Je zal me ook nooit horen zeggen dat mensen het land uit moeten, of andere verwerpelijke dingen. Maar zo met mijn dochter, ik weet het niet, het geeft me gewoon een beetje een vreemd gevoel.

Dan heeft het dus niks met zijn afkomst te maken maar met het feit dat hij haar dure cadeaus geeft.

Je had je hele racistische vooroordelen best achterwege kunnen laten.

Laat haar de telefoon terug geven, en hou de boel in de gaten.

Ga geen ruzie over dingen/hem maken want dan is er kans dat ze zich van je af gaat zetten.

Maar misschien is het gewoon een lieve jongen, niks aan het handje.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:hoelahoepla schreef op 25 mei 2015 @ 21:43:

[...]

Weet je wat nou zo raar is? Als ik (met roots in een Westers buitenland) ergens kom en ze horen dat ik daar vandaan kom, dan is het meteen 'wat leuk', 'hoe is het daar', 'mag ik nationaal recept X van je' en 'ik heb speciaal Y voor je gehaald want dat vinden ze daar toch zo lekker?'. Op sollicitaties word ik eerder uitgenodigd (want tweetalig en interessante achternaam).

Maar als je toevallig uit een wat zuidelijker gelegen land komt ben je de sjaak, want dan denkt iedereen dat je crimineel bent. Ook al werkt die persoon als arts en heb ik een tijd een bijstandsuitkering gehad.Waarschijnlijk komt dat omdat jouw Westerse buitenland niet zo vaak negatief in het nieuws komt? " Ze" hebben nou eenmaal een slechte naam en dat is niet voor niets. En begrijp me niet verkeerd, ik ben met een buitenlander getrouwd, dus het is geen pure racisme.
quote:Elsa1897 schreef op 25 mei 2015 @ 21:41:

Je hebt

1) een dochter met een vriendje die haar te dure cadeau's geeft en van wie je de ouders niet mag ontmoeten. Daar gaan vast bij meer ouders de alarmbellen bij af, maar zijn Marokaanse achtergrond heeft daar natuurlijk weinig mee te maken.

2) Je hebt een dochter met een Marokaanse vriend. Haal hem in huis, koop een tajine en laat zijn moeder je kookles geven. Heb je de rest van je leven wat aan en je eet als een koning.

En racisme is niet "alle niet Nederlanders moeten het land uit". Racisme is denken dat andere bevolkingsgroepen minder zijn. Een beetje wat jij doet dus.
quote:Dreamer schreef op 25 mei 2015 @ 21:45:

[...]

Maar je zoon mag "er" wel mee thuis komen, zeker? Krijg je mooie (klein)kindertjes van, tenslotte.Nou ik denk dat de vrouwen toch wat minder gevaar opleveren ja. En misschien mogen zij weer niet met mijn zoon thuis komen. Hij heeft nl een Arabische voornaam.
Ik denk dat heel veel mensen anders zouden piepen als hun dochter thuis komt een islamitsche jongen. Zelf zou ik het geweldig vinden als mijn dochter met een Fransman, Brit, Amerikaan thuis zou komen. Maar wanneer ze met een islamiet thuis komt zou ik wel slikken voornamelijk door dat het geloof vaak zo extreem word uitgevoerd. Van uit die richting begrijp ik TO's angsten heel goed!

Maar het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat hun thuis niet praktiserend zijn... En als het iets meer als kalver liefde is dat ze straks van hem geen hoofddoek op hoeft en dat zijn familie jullie met respect en begrip accepteren. Misschien een idee om de ouders van het vriendje uit te nodigen TO?

En je dochter het telefoontje terug laten geven met de boodschap dat het een te duur cadeau is, en als hij voor haar een cadeau wilt kopen dat het in jullie cultuur het heel normaal is om meer onschuldige dingen te kopen. Ik vind het mobieltje als cadeau nog al zorgwekkend. Op het vmbo zit je van af je 12e tot 16e....! Vrij jong dus..

A. Het is een vrij duur cadeau.

B. Waarom moet ze van hem een andere mobiel krijgen? Wilt hij laten zien dat hij geld heeft?
life is to celebrate
quote:snoopylynn schreef op 25 mei 2015 @ 21:47:

Noem mij maar een racist maar als ik een dochter had en die kwam thuis met een Marokkaan zou ik ook niet blij zijn.

mijn ervaring met marrokanen is niet positief. Ze zijn dominant, hebben geen respect voor vrouwen die geen hoofddoek op hebben en hebben korte lontjes. Marokkaanse vrouwen voelen zich razendsnel onheus bejegend en weten daar ook naar te handelen. Sommige cultuurverschillen zijn gewoon lastig te verenigen. Ieder zijn ding maar ik ben er ook niet dol op, jammer maar als hier geen kern van waarheid in zat dan zou het probleem niet zo mega groot zijn.Dit dus.
Groot gelijk TO. Het is altijd uitkijken met die allochtonen!
Precies hoelahoepla, een Spaans of Grieks vriendje is spannend/ leuk/ romantisch. Een Turks vriendje eng. En dan komt mijn man nog uit een gedeelte van Turkije dat vroeger Griekenland was en zijn vader is in Griekenland geboren (Tracie, ten noordoosten van Istanbul). Grenzen en nationaliteiten zijn ook maar vreemde dingen denk ik dan.
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:LeolaMarie schreef op 25 mei 2015 @ 21:50:

Ik denk dat heel veel mensen anders zouden piepen als hun dochter thuis komt een islamitsche jongen. Zelf zou ik het geweldig vinden als mijn dochter met een Fransman, Brit, Amerikaan thuis zou komen. Maar wanneer ze met een islamiet thuis komt zou ik wel slikken voornamelijk door dat het geloof vaak zo extreem word uitgevoerd. Van uit die richting begrijp ik TO's angsten heel goed!

Maar het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat hun thuis niet praktiserend zijn... En als het iets meer als kalver liefde is dat ze straks van hem geen hoofddoek op hoeft en dat zijn familie jullie met respect en begrip accepteren. Misschien een idee om de ouders van het vriendje uit te nodigen TO?

En je dochter het telefoontje terug laten geven met de boodschap dat het een te duur cadeau is, en als hij voor een cadeau wilt kopen at het in jullie cultuur het heel normaal is om meer onschuldige dingen te kopen. Ik vind het mobieltje als cadeau nogal zorgwekkend, op het vmbo zit je van af je 12e tot 16e....!

A. Het is een vrij duur cadeau.

B. Waarom moet ze van hem een andere mobiel?Ik zou ook niet blij zijn met een jehova's getuige of een streng gereformeerde, denk ik. Sowieso niet iemand, die zijn geloof streng belijdt. Wat voor geloof dat is, maakt me dan weer niet zoveel uit.
Later is nu
quote:beetjegek schreef op 25 mei 2015 @ 21:47:

[...]

Waarschijnlijk komt dat omdat jouw Westerse buitenland niet zo vaak negatief in het nieuws komt?

Ja dat snap ik zelf natuurlijk ook wel. Maar het is wel vervelend te merken dat je positief gediscrimineerd wordt (want dat betekent dat andere negatief gediscrimineerd worden)

quote:beetjegek schreef op 25 mei 2015 @ 21:47:

[...]" Ze" hebben nou eenmaal een slechte naam en dat is niet voor niets. En begrijp me niet verkeerd, ik ben met een buitenlander getrouwd, dus het is geen pure racisme.

Onderklasse-vorming. In de onderklasse komt vaker criminaliteit voor. In de onderklasse zitten percentueel gezien meer Marokanen. Dus is er een grote groep Marokanen die overlast veroorzaakt. Als je dan weer percentueel kijkt naar hoeveel % van de Nederlanders in de onderklasse crimineel gedrag veroorzaken, is dat percentageg hoger dan de Marokanen.

Wat mij betreft moet er in de onderklasse wat worden aangepakt, en niet de Marokaanse gemeenschap verkeerd worden weggezet. (Wat door de onderklasse aan te pakken, pak je de criminele Marokanen aan, maar niet de Marokanen die een gewoon leven in Nederland hebben)
quote:hoelahoepla schreef op 25 mei 2015 @ 21:53:

[...]

Ja dat snap ik zelf natuurlijk ook wel. Maar het is wel vervelend te merken dat je positief gediscrimineerd wordt (want dat betekent dat andere negatief gediscrimineerd worden)

[...]

Onderklasse-vorming. In de onderklasse komt vaker criminaliteit voor. In de onderklasse zitten percentueel gezien meer Marokanen. Dus is er een grote groep Marokanen die overlast veroorzaakt. Als je dan weer percentueel kijkt naar hoeveel % van de Nederlanders in de onderklasse crimineel gedrag veroorzaken, is dat percentageg hoger dan de Marokanen.

Wat mij betreft moet er in de onderklasse wat worden aangepakt, en niet de Marokaanse gemeenschap verkeerd worden weggezet. (Wat door de onderklasse aan te pakken, pak je de criminele Marokanen aan, maar niet de Marokanen die een gewoon leven in Nederland hebben)Dat ben ik met je eens. Alleen is het een hele grote groep die het voor de rest verpest. Het is toch een soort van natuurlijke reactie dat je daar je kind liever niet mee ziet verkeren. Ik en een goede vriendin hadden vroeger ook buitenlandse vriendjes en ze hadden ons goed in de tang. Dol waren we op ze en daar werd handig op ingespeeld. Tuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar ik zie haar liever met een Turk thuis komen dan met een Marokkaan. Sorry.
Marrokanen zouden zelf eens verantwoordelijkheid moeten nemen voor al het gezeik wat ze veroorzaken. Gewoon als bevolkingsgroep, dat zou ze zomaar eens in een positiever daglicht kunnen stellen.
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 25 mei 2015 @ 21:58:

Marrokanen zouden zelf eens verantwoordelijkheid moeten nemen voor al het gezeik wat ze veroorzaken. Gewoon als bevolkingsgroep, dat zou ze zomaar eens in een positiever daglicht kunnen stellen.Ik zie dat anders genoeg gebeuren. Jij niet?
quote:hoelahoepla schreef op 25 mei 2015 @ 21:53:

[...]

[...]

Wat mij betreft moet er in de onderklasse wat worden aangepakt, en niet de Marokaanse gemeenschap verkeerd worden weggezet. (Wat door de onderklasse aan te pakken, pak je de criminele Marokanen aan, maar niet de Marokanen die een gewoon leven in Nederland hebben)eens

Marrokanen zouden zelf eens verantwoordelijkheid moeten nemen voor al het gezeik wat ze veroorzaken. Gewoon als bevolkingsgroep, dat zou ze zomaar eens in een positiever daglicht kunnen stellen.

Serieus ?

Bij mij in de buurt veroorzaakt een groep Nederlandse hangjeugd veel overlast. Moet ik als Nederlandse nu ook mijn verantwoordelijkheid nemen voor wat mijn mede Nederlanders doen?

De enigen die verantwoordelijkheid moeten nemen voor het "gezeik" wat ze veroorzaken zijn de mensen die daadwerkelijk het "gezeik" veroorzaken en niet mensen die er niks mee te maken hebben, maar wel toevallig dezelfde nationaliteit hebben.
-
anoniem_211099 wijzigde dit bericht op 25-05-2015 22:04
Reden: foutje
% gewijzigd

Goh ja, laat alle Marokkanen even collectief sorry zeggen op tv voor het gelazer wat een groep veroorzaakt.

Ofzo...?
Ik kom bijna alleen maar aardige Marokkanen tegen. De peuterjuf van mijn dochter, lief mens, het jonge meisje waar ik gratis museumkaartjes ophaalde die ze van de bankgiroloterij had (waar volwassen Nederlanders in een villawijk geld voor vragen terwijl het gratis van de loterij is gekregen) (uiteraard meisje een cadeautje gebracht later), de jongen die mijn dochtertje die per ongeluk in hun voetbalspel belandde omver liep, direct troostend oppakte en 100x sorry zei, de vrouw op een weggeefhoek die bij een noodoproep direct een hoogslaper gratis ter beschikking stelde. Enzovoort.
if we all light up, we can scare away the dark...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven