vriendin ineens in 'silent modus'

04-07-2008 23:44 323 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het even kwijt. Een van mijn beste vriendinnen, die ik al 30 jaar ken, gaat ineens in de silent modus.

Eervorige week mailde ze dat ze wat gezeur had op haar werk. Ik nodigde haar uit voor een weekendje blijven. Ze zou vrijdagavond komen. Belt vrijdagavond op, vriendje komt langs, wordt zaterdag rond het middaguur. Al wie er kwam...dus ik bel en sms van: waar ben je? Vriendin wil liever andere keer, maar ik geef aan dat ik dat niet zo leuk vind, althans, niet op deze manier, want ik bied haar een schouder aan en heb een huis vol voedsel. Of ze dan tenminste komt eten. Vriendin komt berouwvol langs en we hebben het verder gezellig, vriendin blijft tot zondagavond. Vriendin wil de dag erna, op maandag, langskomen voor mijn afstuderen, ook de borrel en eten. Al wie er komt....geen vriendin. Nou wist ik dat de spanningen op haar werk die dag een hoogtepunt konden bereiken. Ik mail 's avonds of alles okee is. Geen antwoord. Idem dito voor smsjes. Telefoontjes neemt ze niet op, noch mobiel, noch thuis. Ik mail dinsdag twee vrienden van haar, leg uit dat ik niet van de controle ben, maar dat ik haar dus niet te pakken krijg en me zorgen maak. Woensdag bel ik haar op haar werk. Ze zegt dat alles okee is en dat ze me die avond zal bellen. Niet dus.

Beide vrienden laten weten dat alles okee is en dat ze mij zal bellen.

Ze belt niet. Ook hoor ik verder helemaal niets van haar.

Ik stuur vandaag een smsje en een mail van: wat is er, want ik hoor helemaal niets. We zouden deze zondag met onze kinderen naar een pretpark gaan, maar omdat ik met een gekneusde voet zit, (kreeg ik op maandagavond), mail ik haar dat ik dus niet kan, maar stel voor dat we desnoods iets anders doen, speeltuin oid waar ik in ieder geval veel kan zitten. Picknick enzo. Ook daarop reageert ze niet.

Ook op mijn smsje en mail van vandaag reageert ze niet. Op haar Hyves kan ik wel zien dat ze achter de computer zit.

Kortom, ze wil duidelijk niet meer met mij praten maar ik snap er de ballen van waarom???? We zijn goed uit elkaar gegaan die zondag, niets aan de hand.

Ik wil het niet weer via die twee vrienden spelen, maar ik begin zo langzamerhand wel boos te worden. Kennelijk heb ik iets gedaan waar ik mij niet van bewust ben. Het lijkt me dat ik toch op zijn minst of een verklaring zou mogen krijgen, of een boos mailtje over iets waar ik mij niet bewust van ben.

Kortom, hoe zouden jullie dit opvatten en vooral, oplossen?

Muis - completely puzzled.....
quote:impala schreef op 02 september 2008 @ 00:22:

ok je wil er niet aan dat dit misschien de reden zou kunnen zijn. Juist omdat ze weet wat het is en dat 'van katoen geven' niks oplost. Maar have fun met de vrolijke voortzetting.Het heeft weinig zin om te speculeren. We weten het niet wat de reden is en het ziet er naar uit dat we het ook nooit te weten komen.
quote:Muis66 schreef op 02 september 2008 @ 00:24:

[...]

Het heeft weinig zin om te speculeren. We weten het niet wat de reden is en het ziet er naar uit dat we het ook nooit te weten komen.Nee als je het niet écht wil weten niet. Misschien doet ze niet open als je aanbelt. Misschien ook wel...
.
@ impala, misschien heb ik er wel gewoon geen zin meer in. Wat ook de reden is geweest, de 'boosheid' over GM - hoewel ze dat nooit eerder heeft laten blijken -, de kleur van mijn bank, de smaak van de witte wijn, wat ook de reden is geweest: als 30 jaar vriendschap je iets waard is, dan geef je dat aan. Zij vond het niet de moeite. Dan houdt het op een gegeven moment op. Ik heb besloten dat ik er geen energie meer in wil steken. Het frustreert, ja, maar het houdt hier dus ook voor mij op. Ik heb geen zin om nog energie in een vriendschap te steken die kennelijk van 1 kant moet komen.

Jij en ik worden het hier overduidelijk niet over eens. Jij meent dat ik het kennelijk niet echt wil weten. Voglens mij heb ik hier al tig kantjes volgezwamd met pogingen die ik heb ondernomen om het te weten te komen. Ik heb meer dan genoeg laten blijken dat ik het bespreekbaar wil maken.

Okee, ik sta bij haar deur, ze laat me er niet in. Wat doe ik dan? Haar opwachten totdat ze naar buiten komt? Haar naar het werk of de kroeg volgen? Nee hoor, daar bedank ik voor. Ik heb er genoeg in gestoken dat ik het wil weten.

Het is goed zo. Niet volmaakt. Goed.
quote:Muis66 schreef op 05 juli 2008 @ 10:55:

Wat ik wel weet, is dat ze dit gedrag met een vorig vriendje heeft gedaan. Die raakte in een dip... De man stond/staat niet zo sterk in zijn schoenen.... Hij zat op een gegeven moment als een zoutzak op de bank, niets mee te beginnen. Natuurlijk is dat demotiverend...... Zij is toen ook bij hem in de silent modus gegaan ....

Verschil was alleen dat deze vriend wel snapte dat zijn gedrag oorzaak was, en bij mij zoek ik dus nog steeds naar die oorzaak...Tja, ik zie overeenkomsten met een vriendin waarmee niks mee te beginnen is omdat ze in de ban is van een N. Maar jij dus niet. Het is niet netjes dat ze zo doet, nee. En nee, het is ook niet zeker dat dit de reden is. Maar dit ligt wel het meest voor de hand. Misschien kun je het haar makkelijk maken en haar schrijven met de vraag of dit het probleem is. Je kunt het ook laten zitten natuurlijk.
.
@ hoi impala, ik heb haar vanuit mijn vakantieadres een kaartje gestuurd. Niet inhoudelijk over of het mijn GM/N kon zijn (past allemaal niet op een kaartje), maar wel dat ik het betreurde dat ze niet reageerde en dat ik graag het hoe en wat wilde weten en er over wilde praten. Kleine kans dat het kaartje niet is aangekomen, maar dat durf ik te betwijfelen. Zelfs al is het zo, dan nog heb ik daarnaast voldoende signalen afgegeven, via mail, sms, vrienden, dat ik - wat het ook is - bespreekbaar wil maken. Zij pakt dat niet op. Binnenkort zie ik een wederzijdse vriend van ons (die ze overigens met enig dedain behandeld) en zal ik eens een visje uitwerpen.
[quote]Muis66 schreef op 02 september 2008 @ 00:36:

@ impala, misschien heb ik er wel gewoon geen zin meer in. Wat ook de reden is geweest, de 'boosheid' over GM - hoewel ze dat nooit eerder heeft laten blijken -, de kleur van mijn bank, de smaak van de witte wijn, wat ook de reden is geweest: als 30 jaar vriendschap je iets waard is, dan geef je dat aan. Zij vond het niet de moeite. Dan houdt het op een gegeven moment op. Ik heb besloten dat ik er geen energie meer in wil steken. Het frustreert, ja, maar het houdt hier dus ook voor mij op. Ik heb geen zin om nog energie in een vriendschap te steken die kennelijk van 1 kant moet komen.

Jeetje Muis: het is echt time to move on! Je zegt het zelf toch allemaal al. Er zijn nog maar 2 opties: of haar confronteren op welke manier dan ook of er inderdaad een streep onder zetten!

Ik zou zeggen: het is jammer dat een vriendschap die al zo lang bestaat eindigt en vooral de manier waarop... Maar goed, het zal zijn reden hebben. Misschien kom je er ooit nog achter, misschien niet. Je bent echt een leuk mens, zoals je dingen zegt etc., dus ik denk dat ze in de rij staan om vriendjes met jou te worden!!!!!
Misschien verdient vriendin in kwestie al die aandacht inderdaad niet als ze je zo behandelt, maar ik zou voor mijn eigen gemoedsrust willen weten wat er aan de hand is. En dat proef ik ook uit jouw verhaal Muis: niet eens dat je zo hard hoopt dat de vriendschap weer als vanouds wordt, maar dat je wil weten wat er aan de hand is. Zelfs ik erger me bij het lezen van dit topic aan haar houding! Ik kan zelf echt niet tegen zo'n open einde en snap helemaal dat je van plan bent vrienden in te schakelen om eens na te vragen waar het probleem zit.

Sterkte ermee! En hou ons op de hoogte hè, dit niet-weten is ook voor ons mede-lezers vervelend.
Ann-Liv, zeker weten!

Als ik alle lieve en oprechte, ja ook de reacties die het niet met mij eens zijn, want daar leer ik ook van, en leert me kritisch kijken, zie dan is dit bijna een docu-soap. Die het verdient om in ieder geval de utikomst te horen van mijn computerman die haar ook kent......
quote:Greys69 schreef op 02 september 2008 @ 17:37:

[quote]Muis66 schreef op 02 september 2008 @ 00:36:

Je bent echt een leuk mens, zoals je dingen zegt etc., dus ik denk dat ze in de rij staan om vriendjes met jou te worden!!!!!

Hee, dat stemt Muis, in een megadip over GM op dit moment, weer helemaal vrolijk. Daar verandert geen vriendin in silent modus, ook geen ongelofelijk irritante GM nog wat aan!

kopop muis!
Dit verhaal is inderdaad een stuk interessanter dan de gemiddelde sbs-docusoap. Maar, om het verhaal nog wat sappiger te maken, zou 'vriendin' niet uit jaloezie aan hebben willen pappen met jouw GM of een andere spannende vroegere love-interest waardoor ze jou niet meer onder ogen durft te komen? Of is ze erachter gekomen dat haar biologische oma stiekem jouw moeders geheime tweelingzus was, terwijl een van de twee vanwege een hoogdravende ruzie geen nier meer af wilde staan voor de ander waardoor er een op-leven-en-dood-cliffhanger ontstond waar niemand weet van had? Ik draaf door, zie alleen nog maar soapscenarios voor me...

Offtopic: sterkte met de minnaar-ellende!
hahaha

enne de minnaar ellende Offtopic?? dat is de vraag.....
.
Nog geen nieuws dus? Hè.
Muis, het heeft op dit moment geen zin meer om er nog energie in te steken. Met speculeren kom je er toch niet achter waarom je niets van haar hoort en qua actie ondernemen heb je nu wel genoeg pogingen gedaan. Het meest typerend in jouw verhaal vind ik de manier waarop ze haar ex-vriendjes voor de deur laat staan en tegen jou zegt dat die losers maar eens moeten nadenken over waarom ze ze gedumpt heeft. Zoals je zelf ook al concludeert is dat precies zoals ze jou nu behandelt. Schijnbaar moet jij er in dit geval maar eens goed over nadenken waarom ze je dumpt. Maar doe dat alsjeblieft niet, deze vriendschap komt toch niet meer goed, ook al zou je het antwoord weten. Laat het gaan en steek je energie in je vrienden en kennissen die dat wel waard zijn. Het is echt zonde van je tijd om je hier nog druk over te blijven maken, vooral omdat je er geen invloed meer op uit kunt/wilt oefenen.
@ naski. Dank je wel. Natuurlijk heb ik mijn hersens sufgepeinsd maar ik kom er niet uit. Althans, je gaat zoeken naar de stomste dingen. Zie het verhaal over de witte wijn. Of mijn GM. Zo kun je inderdaad wel aan de gang blijven. Ik vind dat je gelijk hebt, elk antwoord, zelfs al zou het zeer confronterend zijn voor mij een een 'punt van verbetering', dan nog kan dit niet meer goedkomen. Echte vrienden gaan met elkaar om de tafel. Drukken elkaar even tegen een muurtje en zeggen dat ze even niet blij met elkaar zijn. Maar vooral: initieren de communicatie, al begint dat met gooien. Maar op het moment dat je met elkaar in communicatie gaat, ben je aan het werk naar een oplossing. Al ben je nog zo boos op elkaar, gooi het er maar uit, dan kun je de boel klaren. En die kans heeft ze mij nooit gegeven. Derhalve, het excuus moet dan wel verdomde goed zijn.....en nou ik toch aan het sufprakkizeren ben kan ik er alvast geen een verzinnen.
Het punt zou voor mij niet meer zijn dat je energie in haar steekt (want dat heeft ze al lang verspeeld,) maar ik zou vinden dat je het na een jarenlange vriendschap verdient dat er óf een verklaring komt of dat er op een redelijk nette manier een punt achter wordt gezet. Ik zou me vrees ik niet neer kunnen leggen bij een open einde als dit, als het over een voorheen waardevolle vriendin van me zou gaan. En dat heeft er niet mee te maken dat ik zou willen dat het nog goed zou komen.
Ann Liv, tuurlijk is dit geen fair einde. Maar Muis kan hier geen invloed meer op uitoefenen. Ze wil niet als een zielig hoopje haar vriendin opwachten bij haar huis of haar werk, wat ik me goed kan voorstellen. En haar vriendin doet de deur niet open, reageert niet op kaartjes, telefoontjes etc.

Dan kun je wel een verklaring eisen of wachten op een nette afwikkeling, maar die gaat er dus niet komen.
Naski, je hebt natuurlijk gelijk. Ik zou het je ook niet aanraden om aan haar deur te gaan staan Muis. Maar ik denk dat ik het niet los zou kunnen laten en dat het pijnlijk voor me zou blijven. Ik zou denk ik toch mijn vrienden inschakelen om te achterhalen wat er aan de hand is. Niet omdat dit het beste is (want het maakt misschien meer kapot dan je lief is) maar omdat ik te graag zou willen weten wat er aan de hand is.
Precies. Ann-Liv, dat is natuurlijk een zeer valide vraag, waar je een antwoord op wilt, 30 jaar relatie rechtvaardigt een antwoord op het 'waarom'? Maar zoals Naski zegt, het voelt als een vernedering, om haar 'op te wachten' of het 'via andere te spelen' om te weten te komen wat er nu aan de hand is. In dat geval, dat zou 30 jaar ook niet mogen opleveren, dat de ene partij het letterlijk uit de andere partij moet trekken. Ik heb de communicatie open gezet, aangegeven dat ik de boel wil uitpraten en indirect ook dat ik daarbij niet schroom om naar mezelf te kijken, maar het houdt een keertje op.

Zit nog even te twijfelen of ik haar een kerstkaart zal sturen. Ja ik weet het, achterlijk vroeg, maar ik zie ze al liggen inclusief de kruidnootjes, dus de baarden komen er alweer aan. Als ik het doe, gewoon een neutrale namens mij en Muizelien met groetjes, meer niet. Maar op dit moment is de algehele consensus wel: niet op de kerstkaartenlijst....
GM.. man dat duurde even voordat ik snapte wat de hell een GM nou toch is. Een nieuw GSM type, een GroteMeneer, een Gele Mountainbike. Hehehe dohhh het bleek niet zo moeilijk te zijn.

Ja nou ja ik geloof dat ik nu met deze extra "ignore mannen aan de deur" info juist wél aan de deur ging staan.

Als ik aanbel, en zij zegt "wie?" en ik zeg dan "Twomp", en er gebeurd daarna niets meer. Ja nou dan is het wel zoooow verschrikkelijk duidelijk dat ik er dan gewoon echt klaar mee was. Nou ja.. had nog wel een vooraf geschreven briefje in de bus gepropt "nou, dit briefje heb ik thuis geschreven voor het geval dat je me net zo zou behandelen als je trieste mannen die je aan de deur laat staan. Zover is het dus gekomen. Zeer spijtig, onbegrijpelijk maar nu dan dus over en sluiten wat jou betreft. Ik zal misschien nooit weten waarom je deze laffe manier koos en ik zal misschien ook nooit weten waarom je me uberhaubt niet meer wil spreken en zien. Ik heb blijkbaar meer waarde gehecht aan onze band en had deze nooit zomaar verloren laten gaan, wát er ook zou spelen. Een moment waarin ik je tenminste te woord zou staan om het één en ander toe te lichten/uit te leggen, had ik je na 30 jaar in ieder geval gegund. Ik ben verdrietig maar niet verloren, het beste."

Of zoiets dan.

Maar ik kón het er gewoon niet bij laten zitten, tis toch te idioot hoe dit gaat bij haar?! Ik vind je erg beheerst en heb daar bewondering voor Muis.

[quote]twompie schreef op 07 september 2008 @ 00:46:

was. Nou ja.. had nog wel een vooraf geschreven briefje in de bus gepropt "nou, dit briefje heb ik thuis geschreven voor het geval dat je me net zo zou behandelen als je trieste mannen die je aan de deur laat staan. Zover is het dus gekomen. Zeer spijtig, onbegrijpelijk maar nu dan dus over en sluiten wat jou betreft. Ik zal misschien nooit weten waarom je deze laffe manier koos en ik zal misschien ook nooit weten waarom je me uberhaubt niet meer wil spreken en zien. Ik heb blijkbaar meer waarde gehecht aan onze band en had deze nooit zomaar verloren laten gaan, wát er ook zou spelen. Een moment waarin ik je tenminste te woord zou staan om het één en ander toe te lichten/uit te leggen, had ik je na 30 jaar in ieder geval gegund. Ik ben verdrietig maar niet verloren, het beste."

Mmm... in eerste instantie moest ik erg hard grijnzen toen ik dit las, want zo zou mijn gevoel ook zijn maar toen ik er even over nadacht, blijft het gevoel overheersen dat ik vind dat Muis de eer aan zichzelf moet houden nu! Zij heeft genoeg gedaan; je hoeft niet door het stof, over de grond of een hoop stront voor die tuttemien. Weet je, ik heb het al eerder gezegd, het is zo doodzonde van al je energie die je er in stopt.... Ik heb ook zoiets meegemaakt, weet ook tot op de dag van vandaag niet de reden waarom een vriendschap is opgehouden te bestaan, maar mij boeit het niet meer. Het is gelopen zoals het is, en het zal zijn reden wel hebben. Misschien kom ik er ooit achter, misschien ook niet. Ook goed. Maar wat moet je nog met iemand die zo met jou omgaat? En wat als je de reden weet? Stel dat het geen bevredigend antwoord voor jou is,.... grote kans dat als het een meningsverschil op gaat leveren of dat jij het met haar oneens bent or whatever...then what? Die vriendschap zal nooit meer worden wat het was, er zal toch iets tussen jullie in blijven staan. Maar weet je, we mogen toch inmiddels de conclusie wel trekken dat zij niet meer zo geinteresseerd is in jou als jij in haar. Dus again: time to move on!!!! Her loss Muis!!!!! \\:-)//
quote:Muis66 schreef op 07 september 2008 @ 00:05:

Zit nog even te twijfelen of ik haar een kerstkaart zal sturen. Ja ik weet het, achterlijk vroeg, maar ik zie ze al liggen inclusief de kruidnootjes, dus de baarden komen er alweer aan. Als ik het doe, gewoon een neutrale namens mij en Muizelien met groetjes, meer niet. Maar op dit moment is de algehele consensus wel: niet op de kerstkaartenlijst....Alles wat je richting haar doet, is nu echt teveel hoor! En wat schiet je ermee op? Dat ze na een neutrale kerstkaart, in tegenstelling tot al je andere pogingen, opeens wel haar reden vertelt? Nee, ik vind eerlijk gezegd dat je je bijna belachelijk maakt door nu nog weer iets te doen! Het is bedelen om contact, en je bent te goed om een bedelaar te zijn.
Vandaar ook dat ik twijfelde. Hoewel ik Twompie's brief ook wel weer erg treffend vind. Maar over die kerstkaart, ook ik had zoiets van toen ik het opschreef, wat kan het uithalen? Ze snapt het toch niet en dat is ook met het briefje van Twompie zo. Ze snapt het toch niet. Ze schaart mij net zo rucksichtloos onder de mannelijke losers aan de deur. Zelfs al zet ik het op de voorpagina van de grootste landelijke ochtendkrant, ze snapt er de ballen niet van. Ze wil het ook niet snappen ook.

Overigens die GM zal niet helpen. Hij is niet zo Groot, en op dit moment vind ik hem vooral een HGSVM.

Hele Grote Stierlijk Vervelende Man.
Hé Muis,

Ik val nu pas in je verhaal (na 10 pagina's ), maar wil toch even zeggen dat ik veel in je verhaal herken. Ook ik had een jarenlange vriendschap met iemand die is stukgelopen om redenen die mij onduidelijk zijn.

Ik heb vele malen naar haar aangegeven dat ik haar vriendschap mis, maar wil haar niet achterna lopen. Vriendschap is twee-richtingsverkeer! En ook ik heb mijn trots en wil niet 'bedelen', zoals hierboven ook al is gezegd.

Ik heb nu al een half jaar taal nog teken van haar vernomen, maar heb er nu wel vrede mee.

Het valt niet mee om iemand na zo'n lange vriendschap los te laten, maar soms kan het niet anders, desnoods alleen voor je eigen gemoedsrust. Als je van jezelf weet dat je er álles aan hebt gedaan...

Hou je taai!

Wuppie
quote:Muis66 schreef op 07 september 2008 @ 11:33:

Overigens die GM zal niet helpen. Hij is niet zo Groot, en op dit moment vind ik hem vooral een HGSVM.

Hele Grote Stierlijk Vervelende Man.

Ik heb geloof ik niet zo'n last van die eer. Ik heb eens een ex-beste-vriendin na ruim een jaar benaderd, terwijl ik echt vond dat het niét mijn schuld was dat we elkaar niet meer zagen. Maar ik miste haar. Punt. Heb dan geen zin in een schuldvraag en voelde me ook geen naloper, maar wilde lekker egocentrisch haar

terug als vriendin. Nu is ze (gelukkig!) weer een van mijn beste vriendinnen.

Heeft een hele andere achtergrond dan bij jou Muis, maar demonstreert wel hoe ik tegen trots en eergevoel aankijk. Ik vind de brief van Twompie inderdaad geweldig en vrees dat ik zo'n actie uit zou halen. Met het risico dat ik mezelf voor gek zet. Want die kans lijkt me groot. Volgens mij pak jij het nu aan op de juiste manier. Het idee van de kerstkaart kun je nog een maand of twee laten bezinken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven