Mijn vader gaat dood

26-05-2015 16:04 420 berichten
Hallo allemaal

Ik post hier mijn verhaal omdat ik wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Ik vind het namelijk een hele moeilijke tijd. Van nature ben ik enigszins pessimistisch aangelegd, dus dat helpt ook niet echt. Misschien dat ik hier een opsteker kan vinden.

Mijn vader is jong en ernstig ziek. Dit is hij al een aantal jaren. Als gezin wisten we dat dit er aan zat te komen, maar kennelijk is nu de terminale tijd ook echt aangebroken. Van het KWF hebben we een foldertje gekregen 'Kanker...als de dood nabij is'. Om verschrikkelijk depressief van te worden. Het ziekenhuisbed staat al in de kamer, elektrisch met alle toeters en bellen. Hij is er zelf erg blij mee, want dan kan hij lekker slapen. Maar god, wat vind ik het klote om aan te zien. Hij is verschrikkelijk mager, armpjes net zoals de 'kindjes in Afrika', helemaal uitgemergeld. Hij slaapt veel, heeft gelukkig nog niet zo heel veel pijn, maar veel lichamelijke ongemakken.

Ik vind dit zo verschrikkelijk om mee te maken. Hij heeft zijn begrafenis liedjes al uitgezocht. We hebben een schapje in de woonkamer van mijn ouders gemaakt met spulletjes van hem. Hij vond dat erg fijn om te doen, alsof hij nog wat controle had over 'later'. Mooie foto's en memorabilia er in. Dat vond mijn moeder heel troostend. Ik merk dat mijn ouders beide tegen het eind van hun latijn aan lopen. Vermoeid, emotioneel volledig uitgeput.

Ik herken dit wel een beetje. Ik ben zo moe, wil het liefst veel slapen. Ben zo vaak verdrietig om hoe het gelopen is en hoe het nu gaat. En vooral bang voor wat komen gaat. Ik wil geen afscheid nemen, dat lijkt me het meest verschrikkelijke wat er is. Ik wil niet de angst voor de dood in zijn ogen zien. Ben zo verschrikkelijk bang. Ik wil mijn paps nog helemaal niet missen.

Daarnaast ben ik bezig met afstuderen. Ik studeer en het is een grote opgave geweest om zover te komen. Veel studie-uren etc. Dit vind ik helemaal niet erg, ben er zelfs trots op. Maar ik merk nu dat ik ook op ben. Studievertraging is helaas geen optie. Heeft iemand hier tips voor? Ik weet niet meer hoe ik het moet doen. Kan me niet goed meer zetten tot studeren en de stof ook daadwerkelijk opnemen.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Hoe is het vannacht gegaan?
Vannacht was het rustig :-) gelukkig zeg! Hij ligt nog steeds heel rustig te slapen. Familie loopt de deur plat en daar ben ik wel heel blij mee. Veel praten over hoe het gegaan is enzo. Voelt heel goed. Merk wel dat ik verschrikkelijk moe ben ookal heb ik vanmorgen goed geslapen. En hoofdpijn van het snaaien terwijl ik normaal nooit zoetigheid eet. Krijg niet veel anders weg momenteel haha. Nu maar even liter water wegtanken.
prima_donna ,nogmaals veel sterkte met alles!Dat je niet veel trek hebt en eerder behoefte hebt aan zoetigheid is niet zo raar.Zet jezelf

niet onder druk en zorg ervoor dat je ook een beetje kunt slapen!
Heel veel sterkte de komende tijd.
Ik heb je topic gelezen en wil je gewoon even sterkte wensen
Ja en?
Prima_Donna, mijn dochter heeft griep en zit al de hele dag achter de laptop. Ik vertelde jouw verhaal aan haar en ze logde gelijk uit zodat ik je even een berichtje kan sturen.

Ik wens jou, je moeder en zusje heel veel sterkte toe. Hoop dat je vader rustig door blijft slapen en zo naar de andere wereld kan gaan.

Heel veel liefs en sterkte voor jullie allemaal
Enjoy the little things in life
Hartstikke bedankt voor de steun ik ben weer aan het waken samen met mijn moeder en zus. Vader haalt steeds langzamer adem dus heb zo het gevoel dat het vannacht of morgen nog wel eens kan gebeuren. Hij ligt er zo rustig bij. Mooiste vaderdagcadeau dat het leven hem geven kan.
quote:prima_donna schreef op 21 juni 2015 @ 01:03:

Hartstikke bedankt voor de steun ik ben weer aan het waken samen met mijn moeder en zus. Vader haalt steeds langzamer adem dus heb zo het gevoel dat het vannacht of morgen nog wel eens kan gebeuren. Hij ligt er zo rustig bij. Mooiste vaderdagcadeau dat het leven hem geven kan.Wat lief zoals je dat schrijft...laat het zo zijn.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
het was wat hij zelf graag wilde.

@ikkuh wat lief van jou en je dochter!

voor iedereen die haar/zijn vader moet missen, veel sterkte vandaag en ik hoop dat jullie mooie herinneringen hebben voor vaderdag. En voor degenen die hun vader nog hebben zet hem lekker in het zonnetje

Sterkte meid!

Als je terugleest wat je een maand geleden schreef, lijkt het alsof jij zelf mee gegaan bent in het proces van je pap.

Mooi! Natuurlijk doet het pijn en is het intens verdrietig, maar lees ook veel meer berusting. Dapper ben je. Take care!
Lieve Donna, ik wens jullie allemaal heel veel sterkte. Ik vind dat je mooi schrijft, je klinkt als een lieverd. Ik wens je vader een goede reis en dat jullie allemaal de steun zullen vinden die je nodig hebt.
Dankjewel! Ik heb net zelf ook het hele topic terug gelezen en idd! Mijn perceptie is echt veranderd en ben er naar toe gegroeid. Zit ondertussen nog steeds aan zijn bed met moeder en zus (vanaf 21uur) en die Knakker houdt maar vol zeg wat een sterke vent. Dat zei de huisarts ook al van de week. De ha moest zelfs een traantje weg pinken toen hij hier vrijdag aan paps bed zat. Ben zo trots op mijn vader. En op moeder en zus. Die zijn ook zo op en hier zitten we dan. Bij elke afwijkende ademhaling houden wij ook onze adem in. Ik voel me goed.
Heel veel sterkte vandaag sterke en dappere prima_donna. Ik denk aan jullie!

Voor mij vandaag weer een dubbele dag. 'Gezellig' vaderdag vieren bij mijn schoonvader terwijl ik mijn vader op zulke dagen nog meer mis. Ik doe wel mijn asketting om, dan heb ik het gevoel alsof hij er toch een beetje is.
What you do today, can improve all your tomorrows.
Extra knuffel vandaag, lief sterk mens. Ook voor je mam en zus.

Ik hoop dat je pqp rustig kan gaan met jullie dichtbij.
Heel veel sterkte vandaag!

Wat ben jij sterk zeg!
Wat breng je het mooi onder woorden!

Ook vandaag heel veel sterkte
Hier aan de ontbijttafel een kaarsje voor mijn vader en nog een extra kaarsje voor jouw vader Prima_Donna.
Enjoy the little things in life
Sterkte Donna!
Prima_donna,je schrijft zo mooi en je bent een sterke vrouw.Ik wil je vandaag veel sterkte wensen en ook voor je familie.Hoop dat je vader snel rust mag vinden.

Ik heb hier geen woorden voor.

Slaap lekker alvast voor straks.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik heb een kaarsje aangestoken voor je vader.
Ja en?
Wat zijn jullie toch lief dames. echt super on zoveel steun te hebben aan jullie en wst ontzettend attent dat jullie kaarsjes branden ukkuh en snoopylynn. :rose:De situatie is onveranderd. Ik heb vandaag wat bijgeslapen. Voel me verdrietig , maar heel rustig. We waken nog steeds en gaan gewoon de nacht weer in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven