Geld & Recht alle pijlers

Erfenis vader

20-08-2015 08:55 434 berichten
Mijn vader ligt op het sterfbed. Mijn famillie maakt nu al ruzie om de erfenis. Zelf hoef ik geen erfenis van mijn vader. Stiefmoeder had het erover en ze is hem liever kwijt dan rijk. Ik was gister uit mijn plaat gegaan hoe durft ze,terwijl mijn vader zit te knokken voor zijn leven het lef kan opbrengen om het over de erfenis te hebben samen met haar dochters. Ik kan dan zo kwaad worden alsof de wereld maar om geld draait ten koste van een ander.

Hoe zit het met erfenis tussen mijn vader en stiefmoeder ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Kan hij ervoor zorgen dat ze niks krijgt? Welke wegen moet hij bewandelen? Ik gun dat mens niets maar dan ook niets.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 20 augustus 2015 @ 12:42:

Nee, maar dan had het dus nog binnen 5 jaar gekund, of wellicht nog enige tijd na het bereiken van de leeftijd van 18 jaar.

Vader had het destijds zelf goed moeten regelen indien hij zijn kinderen uit het eerste huwelijk een en ander had willen laten erven. Maar veel mensen zijn gemakzuchtig en hebben geen zin of geld om het te laten uitzoeken en regelen.Dit klopt niet helemaal. Als de wilsrechten niet zijn ingeroepen (de vordering is opgeëist) bij het hertrouwen, dan kan dat alsnog als de ouder overlijdt. De vordering is en wordt dan dus ook niet van de stiefouder.
Nee zoals al eerder doir iemand in dit topic is gezegd is dat huis doordat je vader in gemednschap van goederen is getroywd voor de helft van je stiefmoeder.

Je vadef kan het dus niet verkopen zonder haar toestemming.
Kortom, zelfs als je het huis al zou erven, kun je het niet veroorloven successierechten en de jaarlijkse vermogensbelasting en wordt het dus ook nooit jouw huis. Dat is wrang, maar dat is de weet nu eenmaal.
quote:Tas28 schreef op 20 augustus 2015 @ 14:05:

[...]

Zus valt af samen met broertje. Als het maar onder ons drieen blijft. Mijn zus wil er geen energie insteken zij heeft het veel breder dan ik. Ze wil het niet zovaak tegen haar gezegd dat het van ons moeder is en dat is de enige herinnering dat we hebben. Kan mijn vader het te koop zetten en dat bijv mijn zus het koopt of wij alledrie?Jouw zus wil het niet kopen zei je eerder. En ik neem niet aan dat ze dat dan gaat doen. Als zij het al koopt is het dus 100% haar huis, en niet dat van jou en je broertje. Een huis in het buitenland geeft een hele berg aan ellende. (Onderhoud bijvoorbeeld) en kost zelfs in eigendom klauwen met geld. Want er zijn meer vaste lasten bij een koophuis die ze dan maandelijks heeft. Ik zou daar dus ook nooit aan beginnen.

En jij en broer moeten een hypotheek afsluiten als je hebt wil kopen. En daarnaast heb je je andere maandelijkse spaanse vaste lasten naast je lasten in Nl.

Maar je vader kan dus niet verkopen zonder toestemming van zijn echtgenote. En als er wat geregeld is krijgen je zus en broertje gewoon een kindsdeel net als jij. Die 'vallen dus niet af'.
Het enige wat ik tegen jullie kan zeggen zorg dat je vermogen erfenis goed opstelt en niet trouwen in gemeenschap van goederen. En kies nooit voor je nieuwe relatie ten koste van je kind. Zorg dat alles voor elkaar is en dat niemand ruzie hoeft te maken als je het loodje legt.
quote:Tas28 schreef op 20 augustus 2015 @ 14:05:

[...]

Zus valt af samen met broertje. Als het maar onder ons drieen blijft. Mijn zus wil er geen energie insteken zij heeft het veel breder dan ik. Ze wil het niet zovaak tegen haar gezegd dat het van ons moeder is en dat is de enige herinnering dat we hebben. Kan mijn vader het te koop zetten en dat bijv mijn zus het koopt of wij alledrie?Je vader ligt op sterven!!!
Als je vader nu onderhands verkoopt (nu hij terminaal ziek is) hoeft zijn weduwe straks alleen maar even naar de rechtbank om de koop terug te laten draaien. En dan gebeurt dat ook. Hij is echt te laat hiermee.... ALS hij dit uberhaupt al wilde doen. Want daar weten we niks over.
quote:Tas28 schreef op 20 augustus 2015 @ 14:18:

Het enige wat ik tegen jullie kan zeggen zorg dat je vermogen erfenis goed opstelt en niet trouwen in gemeenschap van goederen. En kies nooit voor je nieuwe relatie ten koste van je kind. Zorg dat alles voor elkaar is en dat niemand ruzie hoeft te maken als je het loodje legt.Ik hoef van jou geen advies dank je vriendelijk. Daar zijn professionals voor en dat ben jij absoluut niet. Jij bent een ontzettende ruziezoeker en zou je vader op zijn sterfbed nog willen verplichten om zijn huisje te koop te zetten.
We weten sowieso niks, want misschien heeft vader allang een testament waarin staat dat het Spaanse huis voor zijn kinderen is.
Misschien heb je mazzel en is er een testament. Is dat er niet dan kan dat niet nu nog gemaakt worden. Dat zal worden verworpen na zijn overlijden. Hij is terminaal ziek namelijk er zal dus twijfel zijn over zijn wilsbekwaamheid en twijfel is meer dan genoeg voor de rechtbank om het last minute testament te doen verwerpen.
quote:Isabela schreef op 20 augustus 2015 @ 14:23:

We weten sowieso niks, want misschien heeft vader allang een testament waarin staat dat het Spaanse huis voor zijn kinderen is.Dan nog kan TO de successierechten niet ophoesten. En die moeten echt vooraf betaald worden.
http://www.erfrechtinspan ... ng-in-spanje-en-nederland

nog meer leesvoer voor TO

( hey bromelia, dank je voor de linken die je neer zet)
quote:sistermoon schreef op 20 augustus 2015 @ 12:56:

Zijn er andere tastbare herinneringen aan jouw moeder Tas?

Dan zou je kunnen overleggen met je stiefmoeder of je die zou mogen hebben. Een lievelingskopje van haar, oorbellen, een ring of iets heel anders wat van haar was en nog bij je vader thuis staat. Want ik lees tussen de regels door, dat je bij het verliezen van je vader ook het gevoel hebt dat je daardoor het laatste stukje van je moeder verliest.Dit denk ik ook.
quote:Orangetree schreef op 20 augustus 2015 @ 14:24:

[...]

Dan nog kan TO de successierechten niet ophoesten. En die moeten echt vooraf betaald worden.Dat is ook weer waar.
quote:Bromelia schreef op 20 augustus 2015 @ 14:24:

http://www.erfrechtinspan ... ng-in-spanje-en-nederland

nog meer leesvoer voor TO

( hey bromelia, dank je voor de linken die je neer zet) Geweldig van je Bromelia, wat een moeite neem je voor TO. Ik denk ook dat ze het echt waardeert hoor....
quote:Bromelia schreef op 20 augustus 2015 @ 14:18:

[...]

Je vader ligt op sterven!!!

Nou! Mijn kin ligt op m'n slippers door al die rare uitspraken.

De man heeft niet lang meer (tenminste, zo interpreteer ik "op sterven liggen"), maar of ie nog maar wel even het huis wil verkopen, en een rechtszaak wil aanspannen.

Mis ik iets?
Bromelia, lief dat je al die info opzoekt en plakt, maar de info uit je linkjes is niet aan de orde.

Met de info die we nu hebben:

- geen testament

- gemeenschap van goederen getrouwd

Komt TO niet eens aan erfrecht kwesties ivm spaans bezit toe.
Maar ze weet wel wat haar stiefmoeder moet regelen als ze een huis erft.
Ik ben een stiefmoeder, nou ja, niet getrouwd, maar relatie met weduwnaar. Wij hebben nog niets geregeld, moeten we nog doen maar daar gaat het nu even niet om. Mijn partner is van mening dat wij de verplichting hebben om voor elkaar te zorgen na elkaars dood, zeg maar dat de ander verzorgd achter blijft . En niet daarbij voorrang geven aan de kinderen. Hij heeft kosten betaald om ze te laten studeren en heeft alles voor ze betaald in hun jeugd. Op een gegeven moment is dat over en moeten ze voor zichzelf kunnen zorgen. Als het goed is hebben (of krijgen) zij ook weer partners. Hij zegt ik heb hard gewerkt voor mijn eigen geld en ik bepaal zelf wat ik daarmee doe. Ik ben het daar trouwens niet mee eens want ik vind dat in mijn geval zijn kinderen wel recht hebben op de erfenis van hun moeder, maar ik wil je maar laten zien dat er voor iedere mening wat te zeggen valt. Ik ben het dus wel met hem eens dat je als partner voor elkaar zorgt en niet voor je volwassen kinderen.
Tas, neem contact op met een notaris! Je weet wat je wil, maar je weet verder niet of dat allemaal mogelijk is of wat er mogelijk is.

En ik kan me jouw gevoelens heel goed voorstellen hoor, maar ga nu eerst je hoofd gebruiken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Dames, dit is veel te complex om over te oordelen op dit forum. Er zijn al een paar goed onderbouwde antwoorden gegeven die TO toch nog enige hoop bieden, inclusief het dringende advies om naar een notaris te gaan. Waarom blijven jullie er dan op hameren dat alles naar stiefmoeder gaat?

En op je 'doodsbed' kun je best je nalatenschap regelen. Zeker in dit soort complexe familiesituaties. Het leven gaat door voor je nabestaanden.
Via haar moeder kan ze al voor 1/8ste eigenaar zijn van het huis in Spanje. Dat zit dan in de vordering die ze op haar vader heeft en die straks bij overlijden van vader kan worden opgeëist.

(Was nog reactie op Bromelia en Groenbroek)
quote:Tas28 schreef op 20 augustus 2015 @ 12:51:

[...]

Goed verwoord mijn vaders is gemakzuchtig, als hij het zo netjes had geregeld was ik ook niet zo uit mijn plaat gegaan. Het gore lef ook, een vrouw boven je bloedeigen kinderen kiezen. gadverdamme het is dat hij doodgaat en ik belang heb bij dat huisje het laatste stukje van mijn moeder beschermen.Dat zit niet in een huis in Spanje, in geld of in sieraden of wat dan ook. Dat zit in je hart! Koester dat dus, ipv op het sterfbed van je vader ruzie te gaan zitten maken.
quote:Desperate_Housewive schreef op 20 augustus 2015 @ 14:46:

[...]

Dat zit niet in een huis in Spanje, in geld of in sieraden of wat dan ook. Dat zit in je hart! Koester dat dus, ipv op het sterfbed van je vader ruzie te gaan zitten maken.Dat over sieraden ben ik niet met je eens. Juist sieraden van haar overleden moeder zijn iets tastbaars itt geld.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik ga nu de notaris bellen en dan ga ik naar mijn vader om met hem erover te praten. Gelukkig gaat mijn tante mee (mijn moeders zus) zij staat ook volledig aan mijn kant. Ik neem desnoods mijn Oma mee die 80 is (moeders moeder).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven