Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2015 @ 21:47:

[...]

Verrijking van mijn eetgewoonten bijvoorbeeld. We eten nu Chinees, Turks, Surinaams, Marokkaans, Thais, Vietnamees, Indonesisch, Indiaas, Afrikaans, Duits, Amerikaans, Frans, Belgisch, etc. etc. etc.Dat had toch wel gebeurd. Mensen zijn de afgelopen 30 tot 40 jaar meer gaan reizen, hebben andere culturen en gerechten leren kennen, en dat was dus toch wel doorgesijpeld. Hoef je echt geen wijken vol met immigranten voor te creëren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:vruchtgebruik schreef op 16 oktober 2015 @ 21:46:

[...]

Het lijkt wel een gedicht.

De filosoof stephan huijboom in het Parool vandaag:

(stukje uit zijn ingezonden brief).

Het is volstrekt onmogelijk om als individu eenzijdig te 'integreren', aangezien we het ook niet over de desintegratie of segregatie van een uiteenspattend individueel lichaam hebben. Dergelijke termen verwijzen bij juist gebruik dan ook naar sociale relaties en voor sociaal verkeer zijn per definitie twee zijden vereist. In plaats van tweezijdige aanpassing praat men dus over eenzijdige assimilatie.

http://m.parool.nl/parool ... ruikt-door-politici.dhtmlDaar had ik het gister over met mijn zoon. Ik zei hem dat daar twee kanten voor nodig zijn om het te laten slagen en omdat we in deze multiculturele samenleving niet met elkaar leven maar naast elkaar, komt het niet goed van de grond.
quote:vruchtgebruik schreef op 16 oktober 2015 @ 21:46:

[...]

Het lijkt wel een gedicht.

De filosoof stephan huijboom in het Parool vandaag:

(stukje uit zijn ingezonden brief).

Het is volstrekt onmogelijk om als individu eenzijdig te 'integreren', aangezien we het ook niet over de desintegratie of segregatie van een uiteenspattend individueel lichaam hebben. Dergelijke termen verwijzen bij juist gebruik dan ook naar sociale relaties en voor sociaal verkeer zijn per definitie twee zijden vereist. In plaats van tweezijdige aanpassing praat men dus over eenzijdige assimilatie.

http://m.parool.nl/parool ... ruikt-door-politici.dhtmlMooi! Sociaal verkeer is interactie. Zal wel weer linkse idioterie zijn.
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 oktober 2015 @ 21:48:

[...]

vaak verwarren mensen integreren met assimileren. Integratie is niet: hij moet zich aan passen aan ons, maar: wij moeten ons aanpassen aan elkaar

Sure. Heb ik ook gemerkt. Toen ik zelf in het buitenland ging wonen. Die mensen gingen zich allemaal óók aanpassen aan mij. En nee, die verwachtten echt niet dat ik ging "assimileren". Maar wel dat ik hun cultuur zou respecteren en me daarnaar zou gedragen. Denk je nou echt dat die zich aan de Nederlandse cultuur gingen aanpassen, gedeeltelijk? Nee. Ze vonden het leuk bepaalde Nederlandse dingen te horen, of een keer een Nederlands gerecht te eten dat ik had klaargemaakt, maar daar hield het echt wel mee op. En als ik daar op mijn appartementje was blijven zitten, hardnekkig niks anders dan Nederlands had willen spreken en de schotel op de Nederlandse TV gericht, had ik daar nooit geïntegreerd. Maar ik ging erop uit. Een keer met mensen in de straat praten, de mensen in de kroeg, meedoen met een buurtfeest, mee helpen met een sporttoernooi, en ja, ik bleef nog heel lang "die Hollander", maar op een vriendelijke manier. Want op den duur draaide ik gewoon compleet mee. Maar dat vergde wel mijn eigen inzet en wil om mee te doen, want had ik die niét getoond, dan was ik altijd de buitenstaander gebleven.

Dus je moet de koe echt wel zelf bij de horens vatten als nieuwkomer, zelf laten zien dat je mee wilt doen, daar zelf actief in zijn. En dat geldt dus ook voor de immigranten hier. Te verwachten dat het vanzelf gaat, is niet reëel. Nogmaals, integreren is een werkwoord.
quote:rosemetijs schreef op 16 oktober 2015 @ 21:20:

[...]

Het lijkt mij wel een leuke cursus voor Gijs en Cijfernerd

Voor mij voelt het als collaboratie om samen te werken met deze overheid die ons in de steek laat in deze crisis.

Zo lang dit soort mensen er rondlopen en onze premier meer aandacht besteed aan "geschrokken" migranten dan aan verontruste burgers ben ik "klaar" met ze.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
http://www.dumpert.nl/med ... ends_is_dol_op_geert.html
quote:meivogel schreef op 16 oktober 2015 @ 22:33:

http://www.dumpert.nl/med ... ends_is_dol_op_geert.html
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2015 @ 21:56:

[...]

Daar had ik het gister over met mijn zoon. Ik zei hem dat daar twee kanten voor nodig zijn om het te laten slagen en omdat we in deze multiculturele samenleving niet met elkaar leven maar naast elkaar, komt het niet goed van de grond.Nee het komt niet van de grond omdat die vreemdelingen hier wel de lusten willen maar zich niet aan de westerse leefstijl die Nederland nu eenmaal heeft willen aanpassen. In een stad als Den Haag wonen nieuwelingen uit 146 landen/culturen....ze wonen HIER! Dus waarom zou ik iets moeten uitvinden over hun cultuur, ik heb wel wat beters te doen met mijn leven.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 16 oktober 2015 @ 22:40:

[...]

Nee het komt niet van de grond omdat die vreemdelingen hier wel de lusten willen maar zich niet aan de westerse leefstijl die Nederland nu eenmaal heeft willen aanpassen. In een stad als Den Haag wonen nieuwelingen uit 146 landen/culturen....ze wonen HIER! Dus waarom zou ik iets moeten uitvinden over hun cultuur, ik heb wel wat beters te doen met mijn leven.Het gaat er niet om dat jij iets uit zou moeten vinden over hun cultuur, maar dat je ze bijstaat in het ontdekken van en assimileren in jouw cultuur. Maar goed, in dit geval heb je natuurlijk ook wel wat beters te doen.
quote:meivogel schreef op 16 oktober 2015 @ 22:33:

http://www.dumpert.nl/med ... ends_is_dol_op_geert.htmlIk vind dit van jou bijna shoquerend maar
quote:mienietjefietje schreef op 16 oktober 2015 @ 22:40:

[...]

Nee het komt niet van de grond omdat die vreemdelingen hier wel de lusten willen maar zich niet aan de westerse leefstijl die Nederland nu eenmaal heeft willen aanpassen. In een stad als Den Haag wonen nieuwelingen uit 146 landen/culturen....ze wonen HIER! Dus waarom zou ik iets moeten uitvinden over hun cultuur, ik heb wel wat beters te doen met mijn leven.

dat is geen integratie. intergratie werkt pas als alle partijen meedoen. je kan niet zeggen: stomme vluchtelingen die zonodig hun eigen cultuur willen houden ze moeten zich aanpassen aan mij

je doet dan precies wat je een ander verwijt
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2015 @ 22:42:

[...]

Het gaat er niet om dat jij iets uit zou moeten vinden over hun cultuur, maar dat je ze bijstaat in het ontdekken van en assimileren in jouw cultuur. Maar goed, in dit geval heb je natuurlijk ook wel wat beters te doen.

Hoezo? Heb ik ze gevraagd hierheen te komen dan? En ja, ik ben best bereid mensen iets te vertellen of bij te brengen over de dingen zoals ze in Nederland gaan. Maar dan moeten ze daar wel voor open staan.

Kreeg onlangs op het werk bezoek van een medewerker van het UWV. Vreemdelingenbeleid. Of het misschien een goed idee was dat ik/onze firma een cursus ging doen "hoe om te gaan met andere culturen". Ik heb ze hartelijk uitgelachen. En verteld dat ze er dan misschien beter aan zouden doen die andere culturen een cursus te bieden "hoe om te gaan met de Nederlandse cultuur". Zodat ze zich hier zouden kunnen aanpassen. Want dat het mij de omgekeerde wereld leek als we ons als bedrijf in Nederland zouden moeten gaan aanpassen aan de cultuur van Kameroen, of Ethiopië, of Afghanistan. En met de vriendelijke groeten én de uitnodiging vooral werkzoekenden van welke afkomst dan ook naar ons toe te sturen, mits goed geïntegreerd, heb ik afscheid genomen van die UWV-medewerker. Het moet niet gekker worden!
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2015 @ 21:56:

[...]

Daar had ik het gister over met mijn zoon. Ik zei hem dat daar twee kanten voor nodig zijn om het te laten slagen en omdat we in deze multiculturele samenleving niet met elkaar leven maar naast elkaar, komt het niet goed van de grond.

We vergeten één klein detail.

In mijn examenjaar van de middelbare school verschenen de posters met de tekst `Een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt´. Tot dan waren het de jongens die een beroep leerden of gingen studeren, de meiden werden toch huisvrouw, die konden met 16 wel een poosje in een winkel ofzo werken.

Zo ergens in de jaren 90 gingen de dames werken. Eerst nog voor de leuke dingen, inmiddels gaan de meesten omdat het nodig is.

Wij hebben in totaal 6 bevriende koppels. De meesten daarvan zien we hooguit 2x per jaar. Mijn week is gevuld met werken, boodschappen, huishouden. Waar mijn moeder haar vriendinnen vroeger zo´n beetje 2x per week zag, zijn wij dus bij 2x per jáár aangelandt. Buiten werk, boodschappen en huishouden zijn er nog een hoop vrouwen die mantelzorger zijn.

Kortom; we hebben tegenwoordig nog maar nauwelijks tijd voor onze buren. Welke nationaliteit ze hebben maakt niet uit. We stappen voor onze deur (of al in de garage) in onze auto, rijden de wijk uit naar school en werk, komen thuis, rennen naar binnen en hebben dan nog onze huishoudelijke taken.

Leuk, integreren. Maar wie heeft daar tijd voor??
quote:pejeka schreef op 16 oktober 2015 @ 22:51:

[...]

Hoezo? Heb ik ze gevraagd hierheen te komen dan? En ja, ik ben best bereid mensen iets te vertellen of bij te brengen over de dingen zoals ze in Nederland gaan. Maar dan moeten ze daar wel voor open staan.

Kreeg onlangs op het werk bezoek van een medewerker van het UWV. Vreemdelingenbeleid. Of het misschien een goed idee was dat ik/onze firma een cursus ging doen "hoe om te gaan met andere culturen". Ik heb ze hartelijk uitgelachen. En verteld dat ze er dan misschien beter aan zouden doen die andere culturen een cursus te bieden "hoe om te gaan met de Nederlandse cultuur". Zodat ze zich hier zouden kunnen aanpassen. Want dat het mij de omgekeerde wereld leek als we ons als bedrijf in Nederland zouden moeten gaan aanpassen aan de cultuur van Kameroen, of Ethiopië, of Afghanistan. En met de vriendelijke groeten én de uitnodiging vooral werkzoekenden van welke afkomst dan ook naar ons toe te sturen, mits goed geïntegreerd, heb ik afscheid genomen van die UWV-medewerker. Het moet niet gekker worden!Die bereidheid haal ik niet uit je postgeschiedenis. Maar goed, je schrijft het zelf al, je hebt ze niet gevraagd hierheen te komen.
quote:Casalinga schreef op 16 oktober 2015 @ 22:55:

[...]

In mijn examenjaar van de middelbare school verschenen de posters met de tekst `Een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt´. Tot dan waren het de jongens die een beroep leerden of gingen studeren, de meiden werden toch huisvrouw, die konden met 16 wel een poosje in een winkel ofzo werken.

Zo ergens in de jaren 90 gingen de dames werken. Eerst nog voor de leuke dingen, inmiddels gaan de meesten omdat het nodig is.

Wij hebben in totaal 6 bevriende koppels. De meesten daarvan zien we hooguit 2x per jaar. Mijn week is gevuld met werken, boodschappen, huishouden. Waar mijn moeder haar vriendinnen vroeger zo´n beetje 2x per week zag, zijn wij dus bij 2x per jáár aangelandt. Buiten werk, boodschappen en huishouden zijn er nog een hoop vrouwen die mantelzorger zijn.

Kortom; we hebben tegenwoordig nog maar nauwelijks tijd voor onze buren. Welke nationaliteit ze hebben maakt niet uit. We stappen voor onze deur (of al in de garage) in onze auto, rijden de wijk uit naar school en werk, komen thuis, rennen naar binnen en hebben dan nog onze huishoudelijke taken.

Leuk, integreren. Maar wie heeft daar tijd voor??Tja, als je overal alleen voor staat. Ik hoop in dit geval dat je niet ook nog voor een man moet zorgen.
quote:barbaracartland schreef op 16 oktober 2015 @ 20:53:

[...]

De belastingbetaler. Je weet wel, die betaalt ook voor de hypotheekrenteaftrek van Jort Kelder, voor de bijtellingsleasebakken van managementjongens en voor helikopters die niet werken. En dat jij dat vervelend vindt, begrijp ik, maar dat was niet wat ik vermoed dat cijfernerd met 'aanpassen' bedoelde. Maar wellicht las ik het verkeerd.De belastingbetaler betaalt niet voor de hypotheekrenteaftrek van Jort Kelder. Jort Kelder betaalt alleen iets minder belasting door die aftrek, maar dat zal zelfs dan meer zijn dan de gemiddelde belastingbetaler betaalt. De belastingbetaler betaalt ook niet voor bijtellingsleasebakken van managementjongens. Die jongens betalen extra belasting over de nieuwwaarde van de door het bedrijf beschikbaar gestelde auto. Dat is maandelijks nog een fiks bedrag. Ik zie niet in wat een andere belastingbetaler daar meer voor moet bijdragen.
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2015 @ 23:05:

[...]

Tja, als je overal alleen voor staat. Ik hoop in dit geval dat je niet ook nog voor een man moet zorgen.Als je beiden werkt, dan nog heb je het allebei druk als je ook nog kinderen hebt. Heb jij eigenlijk een betaalde baan?
quote:Casalinga schreef op 16 oktober 2015 @ 22:55:

[...]

Leuk, integreren. Maar wie heeft daar tijd voor??je hebt geen tijd nodig om een attitude te veranderen
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2015 @ 22:42:

[...]

Het gaat er niet om dat jij iets uit zou moeten vinden over hun cultuur, maar dat je ze bijstaat in het ontdekken van en assimileren in jouw cultuur. Maar goed, in dit geval heb je natuurlijk ook wel wat beters te doen.Assimilatie en integratie zijn twee verschillende dingen. Bij assimilatie verdwijnt de eigen cultuur veel meer naar de achtergrond dan bij integratie.
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2015 @ 23:05:

[...]

Tja, als je overal alleen voor staat. Ik hoop in dit geval dat je niet ook nog voor een man moet zorgen.

Erger nog Cato, ik heb ook nog een hond!

Maar inmiddels een klein lichtpuntje in het oosten:

Wie niet in aanmerking komt voor asiel in Duitsland, moet zo snel mogelijk weer teruggestuurd worden. De belasting door de grote aantallen migranten is namelijk enorm.

Deze opvallende uitspraak deed de Duitse bondskanselier Angela Merkel vrijdagavond in Hamburg tijdens een toespraak bij de Junge Union, een organisatie voor jongeren van de Duitse CDU- en CSU-partijen.

Er wordt er eentje wakker!

quote:Pientjexxxx schreef op 16 oktober 2015 @ 23:09:

[...]

Als je beiden werkt, dan nog heb je het allebei druk als je ook nog kinderen hebt. Heb jij eigenlijk een betaalde baan?Ik ben afgekeurd wegens een chronische aandoening.
quote:mienietjefietje schreef op 16 oktober 2015 @ 23:15:

[...]

Wie niet in aanmerking komt voor asiel in Duitsland, moet zo snel mogelijk weer teruggestuurd worden. De belasting door de grote aantallen migranten is namelijk enorm.

Deze opvallende uitspraak deed de Duitse bondskanselier Angela Merkel vrijdagavond in Hamburg tijdens een toespraak bij de Junge Union, een organisatie voor jongeren van de Duitse CDU- en CSU-partijen.

Dan lijkt het me een goed plan om je man in het huishouden te laten assimileren door hem te leren hoe je dat doet.
quote:mienietjefietje schreef op 16 oktober 2015 @ 23:15:

[...]

Ach welnee, dat roept ze al langer, er gaat geen mens terug.

Er komen er nog 6.000 per dag bij via Kroatië, Hongarije, Slovenië een enkeling blijft hangen in Oostenrijk

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:pejeka schreef op 16 oktober 2015 @ 22:51:

[...]

Kreeg onlangs op het werk bezoek van een medewerker van het UWV. Vreemdelingenbeleid. Of het misschien een goed idee was dat ik/onze firma een cursus ging doen "hoe om te gaan met andere culturen". Ik heb ze hartelijk uitgelachen.

Ik ga er dat maar vanuit dat het bedrijf waar je werkt niet over de grens handelt. Dat kan natuurlijk.

Anders zou een stukje kennis op het gebied van interculturele communicatie misschien niet weg zijn geweest.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2015 @ 23:18:

[...]

Dan lijkt het me een goed plan om je man in het huishouden te laten assimileren door hem te leren hoe je dat doet. Ik hoef hem niks te leren hoor, het is geen allochtoon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven