Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Meds schreef: dat is geen integratie. intergratie werkt pas als alle partijen meedoen. je kan niet zeggen: stomme vluchtelingen die zonodig hun eigen cultuur willen houden ze moeten zich aanpassen aan mij

je doet dan precies wat je een ander verwijt

Ze hoeven zich niet aan MIJ aan te passen, voor mijn part eten ze never nooit zuurkool met worst en pakken ze nooit een fiets....

Met aanpassen bedoel ik dat ze vrouwen behandelen als gelijkwaardige mensen, dat ze de taal van het land gaan spreken waar ze wonen, dat ze kerk en staat scheiden en de wetten van ons land eerbiedigen.

Het interesseert mij geen bal dat vreemdelingen hun eigen voedsel blijven eten, maar ik trek wel de grens bij het zelf slachten van een schaap op een balkonnetje.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 16 oktober 2015 @ 23:33:

Meds schreef: dat is geen integratie. intergratie werkt pas als alle partijen meedoen. je kan niet zeggen: stomme vluchtelingen die zonodig hun eigen cultuur willen houden ze moeten zich aanpassen aan mij

Ze hoeven zich niet aan MIJ aan te passen, voor mijn part eten ze never nooit zuurkool met worst en pakken ze nooit een fiets....

Met aanpassen bedoel ik dat ze vrouwen behandelen als gelijkwaardige mensen, dat ze de taal van het land gaan spreken waar ze wonen, dat ze kerk en staat scheiden en de wetten van ons land eerbiedigen.

Het interesseert mij geen bal dat vreemdelingen hun eigen voedsel blijven eten, maar ik trek wel de grens bij het zelf slachten van een schaap op een balkonnetje.het dragen van een hoofddoek heeft weinig te maken met hoe moslimmannen vrouwen zien. de taal spreken is flauwekul, als je engels kan kan je je ook redden. uiteraard moet iedereen zich hier aan de wetten houden, dat geldt ook voor autochtonen.
quote:mienietjefietje schreef op 16 oktober 2015 @ 23:27:

[...]

Ik hoef hem niks te leren hoor, het is geen allochtoon!Nou, wat klaag je dan.
quote:mienietjefietje schreef op 16 oktober 2015 @ 23:33:

Het interesseert mij geen bal dat vreemdelingen hun eigen voedsel blijven eten, maar ik trek wel de grens bij het zelf slachten van een schaap op een balkonnetje.Je zou er de tijd en energie in kunnen steken om de mensen dat aan te leren wat jij wel belangrijk vindt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 oktober 2015 @ 23:12:

[...]

je hebt geen tijd nodig om een attitude te veranderenDat is niet waar, je hebt heel veel tijd nodig om een attitude te veranderen. En je moet ervan doordrongen zijn om het te willen veranderen, dat is het eerste.
quote:tattou schreef op 16 oktober 2015 @ 23:44:

[...]

Dat is niet waar, je hebt heel veel tijd nodig om een attitude te veranderen. En je moet ervan doordrongen zijn om het te willen veranderen, dat is het eerste.ja dat is waar, attitude verandering duurt lang, maar het kan gewoon in je vrije tijd op de bank
quote:Pientjexxxx schreef op 16 oktober 2015 @ 23:08:

[...]

De belastingbetaler betaalt niet voor de hypotheekrenteaftrek van Jort Kelder. Jort Kelder betaalt alleen iets minder belasting door die aftrek, maar dat zal zelfs dan meer zijn dan de gemiddelde belastingbetaler betaalt. De belastingbetaler betaalt ook niet voor bijtellingsleasebakken van managementjongens. Die jongens betalen extra belasting over de nieuwwaarde van de door het bedrijf beschikbaar gestelde auto. Dat is maandelijks nog een fiks bedrag. Ik zie niet in wat een andere belastingbetaler daar meer voor moet bijdragen.

Aftrekken en toeslagen hebben in de praktijk hetzelfde effect: namelijk dat de begunstigde meer geld te besteden heeft dan waar hij bij normale toepassing van de belastingtarieven recht op zou hebben. En de overheid dus minder om uit te geven aan andere nuttige zaken.

Jort Kelder krijgt waarschijnlijk iets meer hypotheekerentaftek dan de gemiddelde Nederlander. Dat heeft Jort Kelder niet nodig, want Jort Kelder verdient waarschijnlijk ook iets meer dan de gemiddelde Nederlander. En aangezien ik vandaag heb gehoord dat we nog een heleboel dijken moeten aanpakken waar geen geld voor is....

Er worden veel zaken gefaciliteerd door de overheid, ook zaken die een stuk minder nuttig zijn dan de opvang van mensen uit een oorlogsgebied, zoals het huis van Jort Kelder.

Jort overleeft het wel zonder aftrek, bij die vluchteling is dat maar de vraag.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Casalinga schreef op 16 oktober 2015 @ 22:55:

[...]

We vergeten één klein detail.

In mijn examenjaar van de middelbare school verschenen de posters met de tekst `Een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt´. Tot dan waren het de jongens die een beroep leerden of gingen studeren, de meiden werden toch huisvrouw, die konden met 16 wel een poosje in een winkel ofzo werken.

Zo ergens in de jaren 90 gingen de dames werken. Eerst nog voor de leuke dingen, inmiddels gaan de meesten omdat het nodig is.

Wij hebben in totaal 6 bevriende koppels. De meesten daarvan zien we hooguit 2x per jaar. Mijn week is gevuld met werken, boodschappen, huishouden. Waar mijn moeder haar vriendinnen vroeger zo´n beetje 2x per week zag, zijn wij dus bij 2x per jáár aangelandt. Buiten werk, boodschappen en huishouden zijn er nog een hoop vrouwen die mantelzorger zijn.

Kortom; we hebben tegenwoordig nog maar nauwelijks tijd voor onze buren. Welke nationaliteit ze hebben maakt niet uit. We stappen voor onze deur (of al in de garage) in onze auto, rijden de wijk uit naar school en werk, komen thuis, rennen naar binnen en hebben dan nog onze huishoudelijke taken.

Leuk, integreren. Maar wie heeft daar tijd voor??

Iedereen, want werken met z'n tweeen is geen must, een iPhone is geen must, een auto is niet altijd een must, het gaat erom wat je doet met je geld en hoe je het uitgeeft, iedereen holt maar achter de norm aan (een nieuwe phone elk jaar, en ja dat kan ik zeggen want ik heb geen phone ^^) en dat werkt niet voor veel mensen. Dat kost simpelweg teveel. Wat vindt jij belangrijk, daar gaat het om.

Ik geef bijvoorbeeld niks om luxe. Voor mij is dat overcompensation.
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 oktober 2015 @ 23:45:

[...]

ja dat is waar, attitude verandering duurt lang, maar het kan gewoon in je vrije tijd op de bankMaar het willen veranderen is het allerbelangrijkste, net als met willen stoppen met roken bijvoorbeeld. Als de wil er niet is verandert er niks.
En ik rook, dus ik weet (variatie op Cogito ergo sum ;))
quote:Pientjexxxx schreef op 16 oktober 2015 @ 23:08:

[...]

De belastingbetaler betaalt niet voor de hypotheekrenteaftrek van Jort Kelder. Jort Kelder betaalt alleen iets minder belasting door die aftrek, maar dat zal zelfs dan meer zijn dan de gemiddelde belastingbetaler betaalt.Jort Kelder zet zijn belasting aangifte tegenwoordig online.

Als zijn opgave klopt, en er zijn geen redenen om aan te nemen dat het niet zo is, betaald hij een kwart miljoen belasting.

En volgens mij heb ik hem in een interview een keer horen zeggen dat zijn huis "vrij" is maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Je mindset veranderen is een van de moeilijkste dingen op aarde, pas op het moment dat je denkt "En nu is het genoeg!" Dan pas krijg je de daadwerkelijke kracht denk ik.
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 oktober 2015 @ 23:45:

[...]

ja dat is waar, attitude verandering duurt lang, maar het kan gewoon in je vrije tijd op de bankDat kan idd, maar ik denk persoonlijk dat het iets meer nodig heeft. De Wil. Om te veranderen, en die mis ik aan beide kanten.
Jort Kelder zeurt en al helemaal over de BTW, want dat betalen de laagste inkomens ook, precies hetzelfde percentage, alleen hij kan het zich beter permitteren.
En dat heeft weer te maken met verschil in cultuur, niet iedereen wil hetzelfde en dat is wat het allemaal zo lastig maakt.
En nou zit ik weer op een topic waar ik eigenlijk helemaal niet wil zijn lol
quote:tattou schreef op 17 oktober 2015 @ 00:03:

En dat heeft weer te maken met verschil in cultuur, niet iedereen wil hetzelfde en dat is wat het allemaal zo lastig maakt.Ik woon in een multicultiwijk en ik zie de last niet en heb er geen last van ook.
Ik heb eens zitten denken over het volgende:

Ik ga er van uit dat gelukzoekers teruggestuurd worden naar land van herkomst. Ik vind dat zelf niet altijd terecht, maar snap dat er voor hun niet voldoende draagvlak is en ook dat ze mensen in hoge nood in de weg zitten.

Als er nu sommigen moet geloven is er een hele grote groep gelukzoekers aanwezig. Die dus terug moeten.

Willen we dan dat er een hele grote groep teruggezonden mensen daar over enige tijd zegt "Nederland is goed geweest voor mij als mens, maar ik ben er niet welkom omdat ik niet aan hun eisen voldoe" of "die Nederlanders waren wreed en slecht"

Ook voor de mensen die wel mogen blijven, omdat ze dus echt in nood waren ( gaat maar om een enkeling volgens sommigen, maar toch). Wil je dat die gaan integreren met het idee dat ze in een humaan land zijn waar ze als mens ook waarde hebben of wil je dat die dit land al 'haten' (let op de aanhalingstekens!) omdat ze zo hard behandeld zijn.

En integreren en taal leren... Dat mogen mensen pas gaan doen als ze officieel mogen blijven. En aangezien die officiële toestemming soms nogal lang duurt zijn sommige mensen die echt heel graag al van alles en nog wat zouden hebben willen doen wat laat met hun taal- en integratiestart.

(er zit trouwens wel een logica achter niet eerder willen en mogen investeren in deze dingen)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:Cateautje schreef op 17 oktober 2015 @ 00:05:

[...]

Ik woon in een multicultiwijk en ik zie de last niet en heb er geen last van ook.10 jaar geleden woonde ik ook in zo'n wijk en ik zag het wel. Zeker als het gaat over de troep die gemaakt werd. Daar ben ik het echt mee eens, alles werd van het balkon gegooid en in huis was het netjes. Onze bovenburen waren Turks met een groot gezin waarvan vader duidelijk het hoofd was. We hoorden de klappen vallen vaak. Terwijl onze buren rechts ook Turks waren en die waren dan weer heel erg lief, maar maakte ook een enorme zooi soms buitenshuis. Het is maar net wat je referentiekader is denk ik. (Het gekke is, ik heb veel vriendjes gehad toen ik jong was en degene die me echt slecht behandelde, dat was er maar 1, was een Nederlander met extreem christelijke ouders.) Alles wat extreem is heb ik moeite mee geloof ik, van beide kanten. Zoals Frank Boeijen al zong, denk niet wit denk niet zwart. Er is altijd een tussenweg, en ja daar heb je beiden kanten voor nodig anders komt die tussenweg er niet.
quote:merano schreef op 16 oktober 2015 @ 23:24:

[...]

Ik ga er dat maar vanuit dat het bedrijf waar je werkt niet over de grens handelt. Dat kan natuurlijk.

Anders zou een stukje kennis op het gebied van interculturele communicatie misschien niet weg zijn geweest.Wij handelen wereldwijd. En staan in de top-3 van onze branche. En ja, als het om mensen gaat die onze buitenlandse zaken moeten behartigen, in een ander werelddeel, huren wel lokale mensen in. Maar ik zie niet in waarom ik me zou moeten verdiepen in de cultuur van de administratief medewerkster die hier op kantoor in Nederland gewoon facturen gaat zitten inboeken, bijvoorbeeld.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:hollebollegijs schreef op 16 oktober 2015 @ 23:56:

[...]

Jort Kelder zet zijn belasting aangifte tegenwoordig online.

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... 3zqw2p.png[/IMG]

Als zijn opgave klopt, en er zijn geen redenen om aan te nemen dat het niet zo is, betaald hij een kwart miljoen belasting.

En volgens mij heb ik hem in een interview een keer horen zeggen dat zijn huis "vrij" is maar daar ben ik niet 100% zeker van.Dan betaalt hij meer dan genoeg lijkt mij.
quote:feow schreef op 17 oktober 2015 @ 00:08:

Ik heb eens zitten denken over het volgende:

Ik ga er van uit dat gelukzoekers teruggestuurd worden naar land van herkomst. Ik vind dat zelf niet altijd terecht, maar snap dat er voor hun niet voldoende draagvlak is en ook dat ze mensen in hoge nood in de weg zitten.

Als er nu sommigen moet geloven is er een hele grote groep gelukzoekers aanwezig. Die dus terug moeten.

Willen we dan dat er een hele grote groep teruggezonden mensen daar over enige tijd zegt "Nederland is goed geweest voor mij als mens, maar ik ben er niet welkom omdat ik niet aan hun eisen voldoe" of "die Nederlanders waren wreed en slecht"

Ook voor de mensen die wel mogen blijven, omdat ze dus echt in nood waren ( gaat maar om een enkeling volgens sommigen, maar toch). Wil je dat die gaan integreren met het idee dat ze in een humaan land zijn waar ze als mens ook waarde hebben of wil je dat die dit land al 'haten' (let op de aanhalingstekens!) omdat ze zo hard behandeld zijn.

En integreren en taal leren... Dat mogen mensen pas gaan doen als ze officieel mogen blijven. En aangezien die officiële toestemming soms nogal lang duurt zijn sommige mensen die echt heel graag al van alles en nog wat zouden hebben willen doen wat laat met hun taal- en integratiestart.

(er zit trouwens wel een logica achter niet eerder willen en mogen investeren in deze dingen)Je overdrijft wel met je "wreed en slecht". En waarom zou je niet aan de eisen moeten voldoen? Die zijn minimaal.
Dit hele topic doet me denken aan deze speech (of ik kijk teveel TWD, dat kan ook haha):

https://www.youtube.com/watch?v=pV9R1_K1BJg

Who is right, who is wrong? Nobody?
quote:tattou schreef op 17 oktober 2015 @ 00:24:

[...]

10 jaar geleden woonde ik ook in zo'n wijk en ik zag het wel. Zeker als het gaat over de troep die gemaakt werd. Daar ben ik het echt mee eens, alles werd van het balkon gegooid en in huis was het netjes. Onze bovenburen waren Turks met een groot gezin waarvan vader duidelijk het hoofd was. We hoorden de klappen vallen vaak. Terwijl onze buren rechts ook Turks waren en die waren dan weer heel erg lief, maar maakte ook een enorme zooi soms buitenshuis. Het is maar net wat je referentiekader is denk ik. (Het gekke is, ik heb veel vriendjes gehad toen ik jong was en degene die me echt slecht behandelde, dat was er maar 1, was een Nederlander met extreem christelijke ouders.) Alles wat extreem is heb ik moeite mee geloof ik, van beide kanten. Zoals Frank Boeijen al zong, denk niet wit denk niet zwart. Er is altijd een tussenweg, en ja daar heb je beiden kanten voor nodig anders komt die tussenweg er niet.

Mijn referentiekader is een middenklassewijk met een gigantische grote sociale controle.

Er wordt hier gewoon netjes geleefd, er ligt geen troep op straat en zodra het eerste lentezonnetje zich laat zien, staan ze allemaal hun balkon te boenen. De ramen zijn schoon en ik zie, op een uitzondering na, keurige vitrage voor de ramen. Het zijn juist Nederlandse buren geweest waarvan ik God op mijn blote knietjes dankte dat ze eindelijk uit de wijk ophoepelde en dan heb ik het over twee stellen. Eén stel vond dat de hele buurt tot 4 uur in de nacht mee moest genieten van hun prachtige muziek en van één buurvrouw ken ik het hele leven omdat zij altijd met de ramen wagenwijd open haar man terecht moest wijzen met een stemgeluid als een stadsomroeper, zelfs het sexleven werd op deze manier besproken. Sinds die twee huizen zijn bewoond door allochtonen is het weer heerlijk rustig in de straat.
quote:Cateautje schreef op 17 oktober 2015 @ 00:51:

[...]

Mijn referentiekader is een middenklassewijk met een gigantische grote sociale controle. Er wordt hier gewoon netjes geleefd, er ligt geen troep op straat en zodra het eerste lentezonnetje zich laat zien, staan ze allemaal hun balkon te boenen. De ramen zijn schoon en ik zie, op een uitzondering na, keurige vitrage voor de ramen. Het zijn juist Nederlandse buren geweest waarvan ik God op mijn blote knietjes dankte dat ze eindelijk uit de wijk ophoepelde en dan heb ik het over twee stellen. Eén stel vond dat de hele buurt tot 4 uur in de nacht mee moest genieten van hun prachtige muziek en van één buurvrouw ken ik het hele leven omdat zij altijd met de ramen wagenwijd open haar man terecht moest wijzen met een stemgeluid als een stadsomroeper, zelfs het sexleven werd op deze manier besproken. Sinds die twee huizen zijn bewoond door allochtonen is het weer heerlijk rustig in de straat.Dan heb je geluk. Ik heb een kennis die jaren huismeester is geweest in een flat die voornamelijk bewoond werd door allochtonen en hij kan er een boek over schrijven. Het waren niet echt positieve ervaringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven