Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:dadelduifje schreef op 24 oktober 2015 @ 00:19:

[...]

Ja hoor gewoon doen alsof het niet bestaat. Racisme bestaat, dat valt niet te ontkennen. Maar het spelen van de racismekaart als er eigenlijk niets aan de hand is gebeurt ook. Of wil je dat soms ontkennen?
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:22:

[...]

Racisme bestaat, dat valt niet te ontkennen. Maar het spelen van de racismekaart als er eigenlijk niets aan de hand is gebeurt ook. Of wil je dat soms ontkennen?Daar gaat dit topic niet over. Ik vind het altijd een beetje flauw, blaming the victim blablabl
quote:barbaracartland schreef op 23 oktober 2015 @ 20:34:

[...]

Het verschil ligt in de definitie van racisme. Neonazi's maken onderscheid op basis van ras, zij achten het blanke ras waardevoller, belangrijker, krachtiger en intelligenter dan de andere rassen. Daarom zijn zij racistisch. IS maakt onderscheid op basis van religie: zij achten mensen die hun wijze van geloven niet onderschrijven ondergeschikt, waardeloos, slecht en verdorven. Je kunt ze daarom niet racistisch noemen, maar wel extremistisch.Maar ze doen hetzelfde: mensen onderdrukken die 'anders' zijn dan hen. Hoe je het noemt blijft dan gelijk, in mijn ogen is het even slecht...
quote:tien_voor_tien schreef op 24 oktober 2015 @ 00:26:

[...]

Maar ze doen hetzelfde: mensen onderdrukken die 'anders' zijn dan hen. Hoe je het noemt blijft dan gelijk, in mijn ogen is het even slecht...het valt allemaal onder de paraplu discriminatie
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 00:24:

[...]

Daar gaat dit topic niet over. Ik vind het altijd een beetje flauw, blaming the victim blablablHoezo daar gaat dit topic niet over? De vraag is of er racisme in Nederland is. Mag ik dan niet zeggen Ja en Nee...Ja omdat het er wel is, maar Nee omdat het er vaak ook niet is als het wel geroepen wordt? Als je alleen de vraag mag beantwoorden of er racisme is in NL is de discussie snel klaar denk ik. Kun je weinig anders dan JA op zeggen.
quote:dadelduifje schreef op 24 oktober 2015 @ 00:16:

[...]

Wow, ja zeg ik moest het even nog een keer lezen hoor. Hoe hou je racisme in stand zeg?! En de mensen schrikken daarvan?? Wtf did i just read.

Vooral de ouderen schrikken daarvan ja.

Er is hier een blank dorp,als men daar iemand ziet lopen die niet blank is,word 112 gebeld.
In Nederland wordt ras in het verlengde van etniciteit/cultuur gezien. Een Turk moet op een formulier in Nederland ook "kaukasisch" invullen. Zodoende is hij blank.

Volkeren kunnen veel beter worden in gederld op haplogroepen. Zo hebben mijn kinderen genen uit 6 of 7 verschillende haplogroepen. In termen van "ras" Kaukasisch en mongoloide.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:22:

[...]

Racisme bestaat, dat valt niet te ontkennen. Maar het spelen van de racismekaart als er eigenlijk niets aan de hand is gebeurt ook. Of wil je dat soms ontkennen?Dat kan een enkele keer gebeuren ja. Echter wordt er gezegd dat mensen het zelf vaak creëren, van een mug een olifant maken, en dus zich aanstellen. Nee dat geloof ik niet. Er wordt zo ontzettend veel gediscrimineerd. Overigens heb ik een hekel aan het woord racismekaart.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2015 @ 00:11:

Ach, o0ver pakweg 500 jaar bestaan er helemaal geen verschillen meer en gaan we weer over tot het discrimineren van die rooie, die kromme, die lange, die schele en ga zo maar door, dus nog eventjes geduld.Ik vrees dat er over 500 jaar ook nog wel verschillen zijn.
quote:cijfernerd schreef op 24 oktober 2015 @ 00:30:

[...]

Vooral de ouderen schrikken daarvan ja.

Er is hier een blank dorp,als men daar iemand ziet lopen die niet blank is,word 112 gebeld.Bij deze neem ik geen enkele post uit jouw hand meer serieus.
quote:dadelduifje schreef op 24 oktober 2015 @ 00:31:

[...]

Dat kan een enkele keer gebeuren ja. Echter wordt er gezegd dat mensen het zelf vaak creëren, van een mug een olifant maken, en dus zich aanstellen. Nee dat geloof ik niet. Er wordt zo ontzettend veel gediscrimineerd. Overigens heb ik een hekel aan het woord racismekaart.Ik kom het in mijn werk helaas zeer regelmatig tegen. Je spreekt mensen aan op regels die gelden in de instelling en direct is het.."dat mag ik zeker niet omdat ik buitenlander ben". Sorry, nee, dat zijn gewoon regels die voor iedereen gelden. Ook voor buitenlanders dus. Sorry voor de term racismekaart dan , maar je begrijpt hopelijk welk gedrag ik bedoel.
quote:dadelduifje schreef op 24 oktober 2015 @ 00:31:

[...]

Dat kan een enkele keer gebeuren ja. Echter wordt er gezegd dat mensen het zelf vaak creëren, van een mug een olifant maken, en dus zich aanstellen. Nee dat geloof ik niet. Er wordt zo ontzettend veel gediscrimineerd. Overigens heb ik een hekel aan het woord racismekaart.Het zijn vooral de witten die zeggen dat de racismekaart ten onrechte wordt getrokken en daarmee is gelijk duidelijk dat ook dit bij het grote racisme-spel hoort. Als je in de verdomhoek zit dan kan je het rasisme zwijgens ondergaan of je bent een zeurpiet.
quote:dadelduifje schreef op 24 oktober 2015 @ 00:33:

[...]

Bij deze neem ik geen enkele post uit jouw hand meer serieus.

Het is een dorpje van 300 man,een paar dorpen verder dan waar ik zelf woon.

Een ander dorp(700 inwoners) was hier gisteren in het nieuws,er waren leuzen op straat geschreven.

Alleen omdat er 1 woning was toegewezen aan een statushouder.

De woning is toegewezen omdat er al 5 maanden geen nederlander voor te vinden was.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 24-10-2015 00:40
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:34:

[...]

Ik kom het in mijn werk helaas zeer regelmatig tegen. Je spreekt mensen aan op regels die gelden in de instelling en direct is het.."dat mag ik zeker niet omdat ik buitenlander ben". Sorry, nee, dat zijn gewoon regels die voor iedereen gelden. Ook voor buitenlanders dus. Sorry voor de term racismekaart dan , maar je begrijpt hopelijk welk gedrag ik bedoel.Goed voorbeeld. Maar het is ook interpretatie om te denken dat hier "de racismekaart ten onrechte wordt getrokken". Denk je eens in dat voor jou andere regels gelden van voor anderen. Bijvoorbeeld bij sollicitaties wordt je ondanks een subliem CV nooit uitgenodigd op gesprek. Iedereen weet dat dat komt omdat je Yoessoef Assembali heet en een kleurtje hebt. Zo gaat het immers al je hele leven. Hoe moet Yoessoef dan weten dat wat een dame in een instelling tegen je zegt nu toevallig helemaal losstaat van je naam en kleur?
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:34:

[...]

Ik kom het in mijn werk helaas zeer regelmatig tegen. Je spreekt mensen aan op regels die gelden in de instelling en direct is het.."dat mag ik zeker niet omdat ik buitenlander ben". Sorry, nee, dat zijn gewoon regels die voor iedereen gelden. Ook voor buitenlanders dus. Sorry voor de term racismekaart dan , maar je begrijpt hopelijk welk gedrag ik bedoel.Blijkbaar ervaren zij dat wel zo. Ik neem aan dat het niet gezegd wordt om jou voor het blok te zetten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 00:39:

[...]

Goed voorbeeld. Maar het is ook interpretatie om te denken dat hier "de racismekaart ten onrechte wordt getrokken". Denk je eens in dat voor jou andere regels gelden van voor anderen. Bijvoorbeeld bij sollicitaties wordt je ondanks een subliem CV nooit uitgenodigd op gesprek. Iedereen weet dat dat komt omdat je Yoessoef Assembali heet en een kleurtje hebt. Zo gaat het immers al je hele leven. Hoe moet Yoessoef dan weten dat wat een dame in een instelling tegen je zegt nu toevallig helemaal losstaat van je naam en kleur?Ok maar ik moet me dus als blanke elke keer maar racist laten noemen? Of mensen die hard "racisme!" roepen hun zin geven omdat ze soms echt gediscrimineerd worden? Ik snap best dat het frustrerend is om afgewezen te worden voor een baan. Of er altijd racisme in het spel is is natuurlijk ook maar de vraag. Maar geeft die frustratie je het recht om iedereen die iets tegen je zegt wat je niet zint vervolgens racist te noemen?
witte mensen schieten vaak in de verdediging als er "racisme" wordt geroepen. Dan zijn ze bang dat zij de dader zijn. Daardoor krijg je soms van die rare reacties als Hunnie trekken expres de racisme kaart want het is niet mijn bedoeling om te discrimineren. Maar je kan toch discrimineren zonder dat het je bedoeling is. Het is een onbewust proces dat diep zit verankerd in de samenleving. Ja maar Hunnie discrimineren zelf ook. Dat is ook zeker waar. Niets menseigens is mensen vreemd. Maar feit blijft dat de witte (man) nog steeds bewust/ onbewust bevoorrecht is boven ieder ander, alleen maar door zo geboren te worden. Daar kan die man ook niks aan doen, maar laten we beginnen met bewustzijn.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:44:

[...]

Ok maar ik moet me dus als blanke elke keer maar racist laten noemen? Of mensen die hard "racisme!" roepen hun zin geven omdat ze soms echt gediscrimineerd worden? Ik snap best dat het frustrerend is om afgewezen te worden voor een baan. Of er altijd racisme in het spel is is natuurlijk ook maar de vraag. Maar geeft die frustratie je het recht om iedereen die iets tegen je zegt wat je niet zint vervolgens racist te noemen?

Jij interpreteert het als een persoonlijke aanval, waarom? En het feit is dat iedereen discimineert. Wat is er nou mis mee om dat te erkennen? Je zou kunnen zeggen, "ik kan me voorstellen dat je het zo ziet, maar ik kan u verzekeren dat iedereen hier dezelfde behandeling krijgt. Man, vrouw, zwart, wit etc."

En dan misschien op een ander niveau een discussie voeren of dat echt zo is.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 00:48:

witte mensen schieten vaak in de verdediging als er "racisme" wordt geroepen. Dan zijn ze bang dat zij de dader zijn. Daardoor krijg je soms van die rare reacties als Hunnie trekken expres de racisme kaart want het is niet mijn bedoeling om te discrimineren. Maar je kan toch discrimineren zonder dat het je bedoeling is. Het is een onbewust proces dat diep zit verankerd in de samenleving. Ja maar Hunnie discrimineren zelf ook. Dat is ook zeker waar. Niets menseigens is mensen vreemd. Maar feit blijft dat de witte (man) nog steeds bewust/ onbewust bevoorrecht is boven ieder ander, alleen maar door zo geboren te worden. Daar kan die man ook niks aan doen, maar laten we beginnen met bewustzijn.Dus, zijn alle andere rassen zielig en moet je daar rekening mee houden?
quote:dadelduifje schreef op 24 oktober 2015 @ 00:43:

[...]

Blijkbaar ervaren zij dat wel zo. Ik neem aan dat het niet gezegd wordt om jou voor het blok te zetten.Vervelend als ze dat zo ervaren, maar dat ligt dan toch echt aan henzelf. Concreet voorbeeld: aan het einde van het bezoekuur worden alle bezoekers verzocht om naar huis te gaan (in een ziekenhuis). Ik vraag dat ook gewoon aan een buitenlandse bezoeker. Als ik dan terugkrijgt dat ik hem wegstuur omdat hij buitenlander is dan slaat dat toch nergens op. Iedereen moet op dat moment weg. Hij dus ook. Ik krijg meer het idee dat dit gedrag vaak gezien wordt als manier om dingen voor elkaar te krijgen, de zin door te drukken.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2015 @ 00:50:

[...]

Dus, zijn alle andere rassen zielig en moet je daar rekening mee houden?Nee, want dat is geredeneerd vanuit het superieuriteitsperspectief. Ik zou zeggen begin bij te beseffen wat voor voorrecht je hebt.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:52:

[...]

Vervelend als ze dat zo ervaren, maar dat ligt dan toch echt aan henzelf. Concreet voorbeeld: aan het einde van het bezoekuur worden alle bezoekers verzocht om naar huis te gaan (in een ziekenhuis). Ik vraag dat ook gewoon aan een buitenlandse bezoeker. Als ik dan terugkrijgt dat ik hem wegstuur omdat hij buitenlander is dan slaat dat toch nergens op. Iedereen moet op dat moment weg. Hij dus ook. Ik krijg meer het idee dat dit gedrag vaak gezien wordt als manier om dingen voor elkaar te krijgen, de zin door te drukken.dat is interpretatie. je weet niet of dat zo is.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 00:50:

[...]

Jij interpreteert het als een persoonlijke aanval, waarom? En het feit is dat iedereen discimineert. Wat is er nou mis mee om dat te erkennen? Je zou kunnen zeggen, "ik kan me voorstellen dat je het zo ziet, maar ik kan u verzekeren dat iedereen hier dezelfde behandeling krijgt. Man, vrouw, zwart, wit etc."

En dan misschien op een ander niveau een discussie voeren of dat echt zo is.Het IS ook een persoonlijke aanval. Vaak sta ik met meerdere personen tegenover me die verbaal zeer dreigend zijn. Natuurlijk probeer je van alles uit te leggen, maar vaak wordt dat niet eens gehoord en blijft het vooral bij racisme roepen en dreigen.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:56:

[...]

Het IS ook een persoonlijke aanval. Vaak sta ik met meerdere personen tegenover me die verbaal zeer dreigend zijn. Natuurlijk probeer je van alles uit te leggen, maar vaak wordt dat niet eens gehoord en blijft het vooral bij racisme roepen en dreigen.je kan het zien als persoonlijke aanval, maar je kan het ook anders zien. Bijv. als een uiting van een maatschappelijk probleem
Sorry dames is mij te laat voor deze discussie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven