Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
Ook de "norm" is een accent. Tenzij je wil stellen dat niemand daadwerkelijk de "norm" spreekt.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Moordwijf schreef op 12 oktober 2008 @ 10:21:

Ik vind het ook dom overkomen. Beetje onderontwikkeld ofzo.Goed, ik heb dus weer geleerd dat verschillende mensen mij ongeschoold of dom vinden overkomen in het dagelijkse leven. Lekker dan!
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 10:23:

[...]

Goed, ik heb dus weer geleerd dat verschillende mensen mij ongeschoold of dom vinden overkomen in het dagelijkse leven. Lekker dan!ja fijn he....
Mijn ouders kunnen ook niet anders dan plat Zeeuws-Vlaams praten. Ik heb het abn dan ook nooit van hun geleerd.

Pas toen ik mijn man leerde kennen heb ik het mezelf eigen gemaakt. Zijn familie komt oorspronkelijk niet uit deze streek.

Toen ik later een baan als informatie-telefoniste kon krijgen bij een groot postorderbedrijf kwam dat me goed van pas.

Collega's vonden het zelfs knap dat ik van de ene op de andere seconde over kon schakelen van mijn dialect naar het 'abn' .(wat de f*ck is abn? Zoals de koningin? Moet ik dan ook met mijn ogen dicht gaan praten? Zo hebben ze het Maxima ook aangeleerd. Wel eens op gelet? )

Zelf vind ik het nog steeds raar vreemd klinken als ik abn praat. Het voelt niet natuurlijk. Maar ik doe het wel, bijv in een telefoongesprek. Ik kan het in een nomaal gesprek niet blijvend volhouden, switch na een paar uur vaak ongemerkt terug naar het Zeeuws, gewoon omdat het zo onnatuurlijk voelt.

Op meetings die ik mee heb gemaakt waren mensen vaak verrast door mijn dialect. Tja, je schrijft inderdaad niet zoals je praat. Of ze me door mijn dialect dom (over) vonden (komen) , dat weet ik niet. Het zou me wel zwaar teleurstellen als dat wel het geval zou zijn, maar aan de andere kant: het zal me werkelijk mijn reet roesten.

Mijn kinderen praten wel 'abn' zonder dialect. Dat heb ik, en mijn man natuurlijk, ze zo aangeleerd. Soms proberen ze wel eens met mij mee te doen, maar uit hun mond vind ik het dialect dan weer heel vreemd klinken.

Soms baal ik er wel eens van dat ik een bepaald woord niet meer weet hoe het ook al weer in het dialect was. Ik ga graag naar theatervoorstellingen waarin dialect wordt gesproken, ik vind het prachtig en zo blijft het me goed bij.

Mensen die dialect dom over vinden komen: Ja, dat soort mensen komen dan weer dom over bij mij. Want het gaat hier over niks anders dan een dom vooroordeel en het is bekrompenheid ten top.
Ik vind mensen met een zwaar accent trouwens ook in eerste instantie dommiger overkomen. Of nee, anders: ik neem mensen die zonder of met een heel licht accent spreken, in eerste instantie serieuzer. Kan veranderen zodra ik de inhoud hoor van wat ze zeggen

Zelf heb ik kansen zat gehad om een zuidelijk, oostelijk, randstedelijk én noordelijk accent op te doen maar ik ben erg blij dat ik die allemaal buiten boord heb weten te houden.

Overigens vind ik met name bij de commerciële zenders het accent ook bedroevend. Of beter gezegd bedroefend. Al die v's die als f worden uigesproken, en z als s.
Maar Daffodil, niet om je te beledigen maar had je daar dan nooit bij stil gestaan? Niet omdat je Limburgse bent hoor, maar voor de meeste mensen klinkt een (zwaar) accent/ dialect nou eenmaal niet intelligent. Of dat nou Limburgs, Gronings of Rotterdams is. Ik heb zelf behoorlijk wat moeite gedaan om mijn accent te verminderen, juist omdat ik dan wat intelligenter overkom in de rest van het land. Lijkt me best logisch
Ik vind het accent an sich niet dom overkomen, maar ik merk wel dat als ik bijvoorbeeld in amsterdam in de jordaan loop ofzo dat ik me dan wel erger aan het compleet verkeerde gebruik van grammatica enzo. En dát zou je 'dommig' kunnen noemen, of die mensen nou niet beter weten of gewoon de moeite niet doen. Het accent vind ik niet dom.

Hetzelfde geldt voor Limburgers.. ik vind het zélf gewoon heel lelijk als iemand een zwaar Limburgs accent heeft. Het klinkt in mijn ogen niet mooi, maar dat betekent niet dat ik diegene automatisch als dom zal bestempelen.. Bovendien zullen er heus ook wel mensen zijn die vinden dat mijn accent niet mooi is. (kom uit midden-nederland, t valt wel mee, heb voornamelijk de zachte g en de gooise r)

Ten slotte verschilt het ook nog erg per persoon vind ik.. bij de een past het nou eenmaal wat beter dan bij de ander.
Herman den Blijker... moest ik ook aan denken!

Zoals Jules Deelder, Bart Chabot... zijn toch niet echt 'domme' mensen hoor... jezelf blijven met accent vind ik veel minder dom dan mensen met accent dom vinden...
ik vind het totaal niet logisch en bijna te vergelijken met t ouderwetse racisme... "alle turken zijn crimineel", "gekleurde mensen zijn goed voor de kutklusjes die wij zelf niet willen doen"

jaha ik trek t nu in het extreme, maar eigenlijk, ergens, komt t op hetzelfde neer
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 10:21:

Ook de "norm" is een accent. Tenzij je wil stellen dat niemand daadwerkelijk de "norm" spreekt.Hoezo? De norm is niet per definitie onhaalbaar.
enniewee. ik ben er vantussen. meld me straks wel weer.
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 10:24:

ja fijn he.... Er is nog hoop! Je kunt altijd emigreren. Een buitenlands accent is immers minder erg.
De norm is zeker een accent! Je gaat van de grootste groep uit waarin je bent/leeft... hier in Zeeland is ABN een accent, als ik ergens ben waar alleen maar ABN wordt gesproken is Zeeuws een accent... simpel.
quote:Jente2 schreef op 12 oktober 2008 @ 10:26:

Maar Daffodil, niet om je te beledigen maar had je daar dan nooit bij stil gestaan? Niet omdat je Limburgse bent hoor, maar voor de meeste mensen klinkt een (zwaar) accent/ dialect nou eenmaal niet intelligent. Of dat nou Limburgs, Gronings of Rotterdams is. Ik heb zelf behoorlijk wat moeite gedaan om mijn accent te verminderen, juist omdat ik dan wat intelligenter overkom in de rest van het land. Lijkt me best logischMij niet. Ik vind accenten juist mooi. Voor mezelf hoef ik die helemaal niet te verminderen.
Dogma, waar zit jij in Zeeland?
quote:Dhelia schreef op 12 oktober 2008 @ 10:27:

Hoezo? De norm is niet per definitie onhaalbaar.Dat zeg ik toch ook niet?
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 10:27:

ik vind het totaal niet logisch en bijna te vergelijken met t ouderwetse racisme... "alle turken zijn crimineel", "gekleurde mensen zijn goed voor de kutklusjes die wij zelf niet willen doen"

jaha ik trek t nu in het extreme, maar eigenlijk, ergens, komt t op hetzelfde neer

Uh oh...

Daffodil:

-Limburgs accent

-Praat dialect

-Vrouw

-Minder dan gemiddeld inkomen

--> Daffodil = dom.
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 10:35:

[...]

Dat zeg ik toch ook niet?Je zegt dat ABN een accent is tenzij ik wil stellen dat niemand het spreekt. Dus of niemand spreekt ABN of het is een accent. Geen van beide. Er zijn zat mensen die ABN spreken, en het is geen accent want de standaard.
quote:Jente2 schreef op 12 oktober 2008 @ 10:26:

Maar Daffodil, niet om je te beledigen maar had je daar dan nooit bij stil gestaan? Niet omdat je Limburgse bent hoor, maar voor de meeste mensen klinkt een (zwaar) accent/ dialect nou eenmaal niet intelligent. Of dat nou Limburgs, Gronings of Rotterdams is. Ik heb zelf behoorlijk wat moeite gedaan om mijn accent te verminderen, juist omdat ik dan wat intelligenter overkom in de rest van het land. Lijkt me best logisch

Dat lijkt jou logisch? Mij niet. Ik pas me niet aan om dan misschien 'wel slimmer over te komen' want dat kan me echt geen hol schelen.

Ik pas me soms aan (niet altijd, maar bijv wel altijd als ik in gesprek ben met zakenpartners van mijn man) omdat ik geleerd heb dat het netjes is om me aan te passen in gezelschap, niet om me anders voor te doen dan ik ben. En dat is in mijn ogen wat jij doet.
Het rare is dat ik het per accent vind verschillen. Zo vind ik Amsterdams en Rotterdams vrij ordinair overkomen, maar een licht Brabants accent bijvoorbeeld vind ik weer charmant. En Twents en Haags vind ik weer grappig. Mijn eigen uitspraak zou ik vergelijken met wat men op het journaal spreekt; mijn ouders hebben - toen zij 35 jaar geleden van het westen naar het oosten vertrokken - bewust hun Rotterdamse accent afgeleerd en het ABN van de tv overgenomen. Alleen bij mijn moeder hoor je het zo nu en dan heel lichtjes. Ik woon nu zelf in de regio Rotterdam, maar moet soms echt mijn best doen om het accent niet lichtelijk over te nemen. Het ligt er ook wel aan in welk gedeelte van het land ik me bevind; als ik in Utrecht ben met mijn oud-studiegenoten spreek ik net even ietsje anders (laten we zeggen kakkeriger) dan wanneer ik in het oosten van het land ben bij mijn ouders, of wanneer ik in de regio Rotterdam ben.
quote:dogma schreef op 12 oktober 2008 @ 10:30:

De norm is zeker een accent! Je gaat van de grootste groep uit waarin je bent/leeft... hier in Zeeland is ABN een accent, als ik ergens ben waar alleen maar ABN wordt gesproken is Zeeuws een accent... simpel.Nee, ABN is niet afhankelijk van de omgeving! ABN is het standaardnederlands. Die standaard is gelijk voor heel Nederland. Dus zowel voor Zeeland als Friesland geldt dezelfde standaard voor de uitspraak.
quote:sarah2ndlife schreef op 12 oktober 2008 @ 08:35:

Dat is dan weer beter als het randstad gebeuren als, hee pik gaat ie?

Vind ik echt verschrikkelijk als iemand haar man PIK noemt.

Man .blah

Ik ben Haags, voorgekomen uit twee super Haagse ouders. Mijn vader kan er nog een handje van. Mijn zoon wordt nog geregeld 'Pikkemoos' door hem genoemd Dit nadat ik heb aangegeven dat ik mijn zoon 'pik' noemen in het openbaar toch niet heel prettig vond.

Zo ben ik nogal altijd zijn 'wijffie', hij is ook de enige van wie ik het kan hebben, want een ander hoeft mij echt geen 'wijffie' te noemen.

Mijn moeder kon er ook wat van. De 'r' kende en kon ze niet. Zwart werd 'zwagt' en groen werd 'goen'. Ook aan werkwoorden geven/gaven ze een eigen draai. Komen wordt 'kommen' en mogen wordt 'maggen'. En ja, mijn vader kan het werkelijk geen moer schelen of iemand hem dom vind. Hij 'lult' nu eenmaal plat Haags en dat zal hij doen totdat hij zijn huis wordt uitgedragen tussen zes plankjes (lees dit met een plat Haags accent ).

Ik zelf sprak vroegah wel erg plat Haags. Tot mijn 13e ongeveer en ik het zelf wel erg lelijk vond. Nu spreek ik de Haagse variant van ABN. Je kan waarschijnlijk best horen dat ik uit Den Haag kom, maar dan zonder het platte. Niets mis mee vind ik.

Ik vind ook niet alle accenten en dialecten mooi, maar dat is mijn persoonlijke smaak en heeft bij mij niets met dom klinken te maken.
quote:Dhelia schreef op 12 oktober 2008 @ 10:38:

Je zegt dat ABN een accent is tenzij ik wil stellen dat niemand het spreekt. Dus of niemand spreekt ABN of het is een accent. Geen van beide. Er zijn zat mensen die ABN spreken, en het is geen accent want de standaard.

*Zucht.*

ABN is wel degelijk een accent. Feit.
quote:Goldielocks schreef op 12 oktober 2008 @ 10:33:

Dogma, waar zit jij in Zeeland?Mmmm... zo'n klein dorpje, ben nog bang om herkend te worden ook merk ik ... op een klein eiland met maar 5 dorpjes... laat ik het daar maar ophouden... en jij??
ABN is een accent dat de norm is geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven