100 jaar oude wieg

16-12-2015 11:44 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik lees al een hele poos mee op het forum maar wil nu voor het eerst zelf een topic openen.

Ik ben nu 29 weken zwanger en mijn man en ik zijn druk bezig met de kinderkamer inrichten en allerlei spulletjes aan te schaffen.

Nu heeft mijn man de wieg gekregen die al 100 jaar in zijn familie gebruikt wordt en die wil hij heel graag gebruiken voor onze baby. Maar ik vind dit eigenlijk maar niks. Het is een enorm rieten ding wat uit een groot onderstel bestaat en daarbovenop een mand met aan de zijkant opstaande kanten die een soort dakje vormen met gordijntjes die je dicht kan trekken. Ik zou zelf heel graag een moderne lichte wieg willen voor ons eerste kindje. Ik heb dit ook aan mijn man gezegd maar dan kijkt hij zo teleurgesteld en heb ik de neiging maar toe te geven. Ik ben ook niet zo goed in het 'onredelijke zwangere vrouw spelen' die haar zin wel doordrukt. Wat zouden jullie doen? Zou een 100 jaar oude wieg ook nog wel veilig zijn?
Als je een foto bij voegt, kunnen we oordelen.
Ik heb het wiegje van mijzelf gebruikt (28 jaar oud). Deze was veilig. Heb het gordijnen-stelsel eraf gehaald, en alleen het onderstel plus rieten mandje gebruikt.
Nee ik zou een modern weigje kopen. Veiliger en ook mooier. Ik hou niet van riet en al helemaal niet voor een pasgeboren kindje.
In die van ons zaten kleine beestjes.
Wij hebben ook de familiewieg gebruikt bij onze dochter. Ik vond het ook wel een mooi idee dat mijn man ook deze wieg had geslapen .

Kan de wieg niet opnieuw bekleed worden?

Ik ben samen met mijn schoonmoeder op pad geweest om nieuwe stof uit te zoeken en daar is de wieg opnieuw mee bekleed en er is ook een nieuw matrasje in gegaan. Door de andere stof zag de wieg er super schattig uit.
Ik zou je man het wiegje goed laten nakijken en er dan lekker jullie kindje in leggen. Het is namelijk ook zijn baby.
Hallo?!
Ik zou het wel gebruiken. Je kindje ligt er maar een paar maanden in als het goed is. Tegenwoordig zijn er nog steeds rieten wiegjes te koop.
Weekend, heb ik daar geen plaatjesplakrechten voor nodig?

Het is een beetje een moeilijk te omschrijven wieg, denk aan een soort huisjesvorm op een onderstel.

En van 100 jaar oud riet word ik ook niet zo blij. Wat ik zelf heel mooi en lief vind is de Shnuggle moses basket.
Hier zou ik geen seconde over hoeven nadenken. Een wieg die niet alleen voor de vader van de baby, maar ook voor de opa en oma en evt. andere familieleden een grote emotionele waarde heeft zou direct gebruikt worden. En dan zou ik zelf lekker los gaan op de babykamer die veel langer gebruikt wordt dan een wieg. Voor die paar maandjes die je een wieg gebruikt zou ik geen gekwetste gevoelens over hebben, en ik zou de emotie erachter en de symboliek van het verwelkomen in de familie een veel mooiere waarde vinden om aan mijn kindje mee te geven dan eventuele hip-heid.
Am Yisrael Chai!
Ik vind het juist een prachtig idee, maar daar heb jij niks aan😉...

Wat je zou kunnen doen, als compromis, is dat je die oude wieg beneden neerzet. De nieuwe wieg zet je dan boven neer. Zo kan kind overdag in de oude wieg slapen en 's nachts in de nieuwe.

Hopelijk komen jullie eruit. En weet je, zo lang ligt een baby in verhouding niet in een wieg te slapen, dus zou me er niet al te druk over maken.

Fijne zwangerschap nog!
Ik heb de familiewieg ook gebruikt en ben na 5 weken overgestapt op ledikant.T egen die tijd vond onze dochter het fijner in het ledikant omdat ze dan tussen de spijlen door kan kijken. Zei ik tegen mijn moeder . Maar was ook wel echt zo.

Zoiets kun je doen/zeggen, maar je kunt ook aangeven dat je geen dichte wieg wil. Dat is niet raar want je kindje is nu eenmaal 'dichterbij' als jullie elkaar kunnen zien en aanraken. En dàt zou weer veiliger zijn idd!

Ander compromis: De wieg laten 'pimpen'. Dus licht schilderen en die grote bovenbak eraf met evt een mooi hemeltje naar eigen keuze er op zetten.
Een lichtgewicht wiegje? Wat is daar het voordeel van?

Als het nou om de kinderwagen gaat snap ik je punt, maar een wiegje? Die staat te staan, baby ligt erin, klaar. Een wieg stort echt niet opeens in ofzo.

Ik vind het geweldig als mensen een familiewieg hebben. Is toch een mooi idee, dat ieder familielid daarin heeft gelegen?
PS. Wel even een nieuw matrasje kopen!
oh en idd, ik vond en vind het idee prachtig..
Hier ook een wieg van 100 jaar oud gebruikt. Mijn opa heeft er als baby zijnde nog in geslapen. Maar die van ons was van gietijzer, dus schoonmaken was geen probleem. Nieuw matrasje en nieuwe bekleding, door mijn moeder gemaakt, en de wieg zag er als nieuw oud.

Maar onze wieg is ook gewoon mooi, dat scheelt een boel
Even praktisch geredeneerd: Kan je de stof niet vervangen en hem op die manier eigentijdser maken? Hoe groot is de wieg? En verwacht je een grote of een kleine baby (voor zover je dat kan inschatten). Onze kinderen lagen al snel als sardines in een blik in ons oude wiegje. Na 1,5 maand kon het wiegje de zolder weer op. Zo'n periode is te overzien, toch?
Je zal het vast wel vaker oneens zijn met de vader. Soms een compromis sluiten, soms volharden, soms toegeven. In dit geval zou ik voor het laatste kiezen, want het is maar een wieg en hun gevoel om die wieg vind ik wel een goed argument om in dit geval in te geven.
Wij hebben onze familie wieg opnieuw bekleed. Ik had m naast mijn bed. Vond hem prachtig en handig.
En ik ben het ook wel eens met de rest.. de tijd vliegt. Ze zijn er zo uit. Hier dus maar 5 weken. wat wel echt belangrijk is, is een nieuw matrasje idd.
Mijn kinderen lagen in de wieg waar ik en mijn broer ook ingelegen hebben. Opnieuw bekleed, geschilderd en natuurlijk ook een nieuw matrasje. Mijn kinderen lagen er zo'n drie maanden in.

Kun je het wiegje niet pimpen?
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:fashionvictim schreef op 16 december 2015 @ 11:55:

Hier zou ik geen seconde over hoeven nadenken. Een wieg die niet alleen voor de vader van de baby, maar ook voor de opa en oma en evt. andere familieleden een grote emotionele waarde heeft zou direct gebruikt worden. En dan zou ik zelf lekker los gaan op de babykamer die veel langer gebruikt wordt dan een wieg. Voor die paar maandjes die je een wieg gebruikt zou ik geen gekwetste gevoelens over hebben, en ik zou de emotie erachter en de symboliek van het verwelkomen in de familie een veel mooiere waarde vinden om aan mijn kindje mee te geven dan eventuele hip-heid.Eens. Ik was apetrots op de wieg die ik kreeg van mijn schoonfamilie waarin generaties van mijn kind's familie in geslapen hebben. Prachtig om meer dan honderd jaar babyfoto's te zien met dezelfde wieg. We hebben er een nieuw matrasje voor op maat laten maken en opnieuw laten bekleden met bijna dezelfde stof. Gelukkig was het ook best een grote wieg en heeft ie anderhalf jaar naast mijn kant van het bed kunnen staan. De babykamer hebben we amper gebruikt
You know how I know? Because I reeaally think so!
Tsja ik zou de oude wieg gebruiken. Sterker nog, zon soort wieg heb ik gebruikt! Vind een nieuwe kopen wel zonde van t geld voor een paar maanden.
Wij gaan zelf ook een familiewiegje gebruiken (van mijn kant) en mijn man vindt hem ook niet supermooi ofzo. Sterker nog, zelf zie ik ook genoeg wiegjes in winkels die objectief gezien vast veel mooier zijn of meer mijn huidige smaak vertegenwoordigen dan de wieg die er al is. Maar ik vind het juist zo'n mooi gebruik dat zo'n wieg een geschiedenis heeft, en om die reden gaan we hem ook niet blijvend pimpen door te schilderen oid, hij blijft zoals hij is. Wel laat ik nu nieuwe bekleding maken en een nieuw hemeltje enzo, zodat hij ook voor deze baby weer eigen wordt, maar dan met daar bovenop nog eens de emotionele waarde van de wieg zelf. Mooi juist, zulke tradities. Van mijn man heb ik bijvoorbeeld ook spuuglelijke babyspullen die nog door zijn inmiddels overleden grootouders zijn gemaakt, die gaan we ook op de een of andere manier gebruiken. Ze zijn met zoveel liefde bewaard voor als hij ooit zelf kinderen zou krijgen, dat is veel belangrijker dan hoe ze eruit zien.
Am Yisrael Chai!
Ik zou dit mijn man zeker gunnen! Ik heb het gevoel al zoveel emotionele dingen mee te maken waar hij van een afstandje naar moet kijken (schopjes in mijn buik, hopelijk borstvoeding straks) dat ik er, als hij het zo belangrijk zou vinden, niet eens over na zou hoeven denken. Dat er een 'onredelijke zwangere vrouw die haar zin wel doordrukt' kaart zou bestaan vind ik ook heel raar, vriend heeft toch gewoon net zoveel recht op zijn gevoelens en wat hij belangrijk vindt als jij?! Oké, als mijn man de babykamer zwart zou willen verven zou ik dat een discussie waard vinden. Maar zoiets moois als een familietraditie voortzetten bij de geboorte van jullie kindje... wat FV zegt, de emotionele band die hierdoor wordt bevestigd zou voor mij 100x zwaarder wegen dan of het hip is.

Ik zou wel kijken of de wieg nog netjes is en er inderdaad een nieuw matrasje in leggen e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven