Gezondheid alle pijlers

Slecht slapen

03-01-2016 13:32 27 berichten
Hallo viva dames

Ik ben altijd al een slechte slaper geweest, kom moeilijk in slaap 's avonds. Vervelend, maar nooit echt een groot probleem geweest. De laatste jaren word ik ook 's nachts vaak wakker omdat ik moet plassen. Niks aan te doen en sliep daarna meestal snel weer verder. Maar de laatste weken kom ik heel moeilijk weer in slaap als ik eenmaal wakker ben. Lig maar te draaien en te woelen. Lig dan niet te piekeren.

Heb ook het idee dat het een soort vicieuze cirkel is geworden. Dan word ik wakker en denk: Ojee als ik straks maar niet weer uren wakker lig. Dan wil ik zo graag slapen dat het niet meer lukt. Maar ik kan deze gedachten ook niet van me afzetten. Als ik geluk heb val ik na een paar uur draaien en voelen, rond de ochtend weer in slaap (heb het geluk dat ik voor werk niet vroeg ophoef). Als ik pech heb slaap ik helemaal niet meer en dan ben ik de rest van de dag niet te genieten (met als voordeel dat ik dan zo moe ben dat ik de volgende nacht wel makkelijk in slaap kom).

Iemand tips om deze vicieuze cirkel te doorbreken? Om m'n 'ik moet slapen' gedachte van me af te zetten?

Mijn dank is groot
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je het niet (onbewust) koud hebt? Ik slaap niet als het niet lekker warm is in mijn bed. En door op te staan en naar de badkamer te gaan, koelt mijn lijf af en intussen mijn bed ook.

Een extra deken kan al verschil maken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Grappig, je zegt 'dan lig ik niet te piekeren' om vervolgens te zeggen 'O jee als ik straks maar niet weer uren wakker lig'.

Je piekert dus wel. Ik herken het btw wel. Wat ik doe is na een half uur draaien, mijn bed uit, naar beneden en dan op de bank met 1 lichtje aan, een simpel tijdschrift of iets lezen. Dan word ik na een paar minuutjes van zelf moe, ga gauw naar bed en val weer in slaap.
Is het misschien te warm in je slaapkamer?
verba volant, scripta manent.
ik heb een keer een philips wake-up light gekregen. In de praktijk gebruik ik hem nooit als wekker maar wel om mee in slaap te vallen. Er zit namelijk een knop op waarmee het licht langzaam dempt. Dat is echt fantastisch! Je gaat met een boek in bed liggen en aan lezen kom je niet eens meer toe omdat je ogen met het dimmen van het licht mee dichtvallen.
Zoveel oorzaken, zoveel remedies. Er zijn geen kant en klare oplossingen maar je kan het beste kijken naar wat bij jou werkt.

http://rinekedijkinga.nl/ ... ragen/slaapproblemen.html
Liefst geen tv of internet n uur voor je naar bed gaat. Telefoon ook niet gebruiken in bed. Blauw licht houdt wakker. Douchen werkt om lekker te slapen, maar niet te warm, je lichaams temperatuur daalt nml als je in slaap valt. Heb je verder een goed ben/matras?
Temperatuur op mijn slaapkamer is goed. Lekker koel. Heb het gauw warm, dus onbewust koud hebben is het sowieso niet. Slaap onder een dunne deken en dan heb ik het niet te warm of te koud.

@winkelfanaat, je hebt gelijk. Ik denk bij piekeren meer aan dingen als tegen het werk opzien, druk maken over relaties etc. Maar dit is inderdaad ook (onbewust) een soort piekeren.

Na een half uurtje draaien even bed uit en wat anders is een goeie, ga ik eens proberen. Thnx

Philips wake up light hou ik ook even in m'n achterhoofd!
Dank voor de link knipogie, ga het eens doorlezen.

Playingtheangel, alle schermen doe ik sinds een paar weken ruim (= 1 a 1,5 uur) voordat ik naar bed ga uit. Heb niet het idee dat het heel veel doet maar houd stug vol

Douchen doe ik vaak ook voordat ik naar bed ga.

Bed en matras zijn goed.
quote:Iemand tips om deze vicieuze cirkel te doorbreken? Om m'n 'ik moet slapen' gedachte van me af te zetten?Dat is gewoon erg lastig; m.i. maak je het slapen dan onderschikt aan al de dingen die je de volgende dag wil doen terwijl je idealiter in het moment moet leven; je moet lekker willen gaan slapen en de pot op met de volgende dag. Maar helaas kan niet iedereen dat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
https://slaapproblemen.mirro.nl/

Hier heb ik veel aan gehad, heb een hele lange periode slecht geslapen doordat ik (onbewust) lag te piekeren. Sinds 2 weken slaap ik weer lekker.
En als je een boek pakt of een tijdschrift en even gaat lezen? Volgens mij kan het gebeuren dat je vaker moet plassen tijdens de slaap naarmate je ouder wordt. Heb ik ergens gelezen, geloof ik. Maar het kan ook een teken zijn dat je iets onder de leden hebt, weet ik nog van school, dus je zou even langs de huisarts kunnen gaan. Was het niet zo dat het door het verouderen van de nieren kan komen? Ik vind iig, gek dat je steeds wakker wordt omdat je moet plassen ineens.

Ik ben kampieon slecht slapen. Dus wat wil je weten? Slaap-etiquette gerespecteerd? Niet teveel bezigheden s avonds enzo. Geen koffie meer na acht uur. Dat soort dingen kunnen helpen. Maar het zou ook kunnen dat je toch stress hebt ergens over, dat houdt de slaap tegen.

Wat ik wel eens doe, dan ga ik rechtop in bed zitten, toegedekt, en dan hou ik mijn ogen dicht. En probeer niet na te denken en let op mijn ademhaling: rustig, regelmatig en via de buik. Da's eigenlijk gewoon mediteren. Ik vind dat mijn ogen dan makkelijker zwaar worden. Het is maar iets simpels maar het kan helpen om je af te leiden, bv door op je ademhaling te letten en te voelen dat je ogen zwaarder worden. Sweet dreams!
Nou dat verouderen van de nieren hoop ik niet Jareth, ben begin 20 Maar het 's nachts moeten plassen is bij mij (medisch) te verklaren. Is vaak ook maar 1x dat ik echt moet. Maar als ik zo lang wakker lig ga ik vaak nog wel 1 of 2 keer extra zodat ik ff m'n loopje heb zomaar, tussen het draaien woelen door.

Dat mediteren ga ik eens proberen.

Koffie drink ik zelden (ong. 1 keer per week, 's ochtends). Thee drinken en chocola eten doe ik ook niet meer 's avonds i.v.m. caffeine.

Heldere link paperclip, Thanks. Straks even uitgebreid doorlezen!

Fijn dat er zo gereageerd wordt, zitten zeker wel wat tips tussen die ik ga proberen, bedankt iedereen
In elk geval begint goed slapen al overdag, voldoende bewegen en daglicht, indien mogelijk natuurlijk.

o ja, en jezelf in slaap ademen met een bepaalde techniek. http://wendyonline.nl/4-7-8-ademhaling/
Wat bij mij ook nog vaak helpt is om een spelletje in mijn hoofd te doen, zodat mijn gedachten niet steeds gaan naar 'als ik maar weer in slaap kom'.

Dat spelletje gaat ongeveer zo: ik ga het alfabet af en bedenk bij elke letter bijvoorbeeld drie fruitsoorten of twee hondenrassen. Bij sommige letters weet je er meerdere, die onthoud je voor de moeilijkere letters waar je er misschien maar 1 weet. Meestal kom ik niet verder dan de E.

Ik weet het, het gaat nergens over, maar werkt bij mij erg goed.
Mijn moeder zei vroeger altijd 'Al slaap je niet dan rust je wel'

Dat is een uitspraak die al mijn hele leven helpt. Ik maak mij namelijk daardoor nooit druk om wakker liggen omdat ik denk 'ach ik rust zo ook wel'

Verder visualiseren inderdaad, als kind al een grote fantasie dus heb mezelf aangewend verhaaltjes te verzinnen met mezelf in de hoofdrol natuurlij ;). Afhankelijk van wat er speelt in mijn leven kies ik b.v. als ik erg druk en gestresst ben dat ik een heerlijk leven op een onbewoond eiland leid haha. Of ik ben een giga beroemde actrice. Allemaal stom natuurlijk maar ik kalmeer er van en val heerlijk in slaap. Er zijn ook meditatie apps die je hier bij helpen door je aan allerlei kleuren te laten denken, deze heb ik ook wel eens geluisterd om mee in slaap te vallen.
Die ademhalingstechniek heb ik vaker over gelezen. En al meerdere keren willen proberen, maar als ik in bed lig weet ik nooit meer hoe die nou precies moest. Misschien moet ik hem even in m'n hoofd stampen

Mijn oma zei dat ook altijd dwynwen, 'als je in bed ligt en niet kan slapen rust je in ieder geval uit'. Hier probeer ik me ook vaak aan vast te houden, ene keer gaat dit beter dan de andere keer. Ik denk dan alleen vaak: als ik mezelf zo ga lopen opfokken dat ik niet in slaap kom, dan rust ik ook niet uit. Verkeerde gedachte ik weet het, maar lastig van me af te zetten.

Verhaaltjes verzinnen doe ik ook vaak, ben alleen gauw afgeleid haha en dan vliegen m'n gedachten alle kanten op. Maar tot nu toe is dat wel de manier die ik het meeste gebruik.

Die spelletjes vind ik ook een goede winkelfanaat, ga ik ook proberen!

Een psycholoog waarmee ik toevallig ooit aan de praat raakte (niet onder behandeling) zei ooit dat je met zulk soort dingen je hersenen actief houdt, waardoor het slapen niet lukt. Maar iedereen is anders, en voor de ene werkt het wel en voor de ander niet natuurlijk. Proberen kan nooit kwaad:) (& met de gedachte 'ik moet slapen' blijven m'n hersenen minstens net zo actief haha)

Goh, ik verheug me er gewoon bijna op om naar bed te gaan met jullie tips
haha ja ik val juist altijd in slaap tijdens mijn verhaaltjes, het is een soort schaapjes tellen want ik focus me op de details.

Als je eens kijkt op www.themeditationpodast.com daar zijn een aantal podcasts special opgenomen om je in slaap te brengen, beste te beluisteren met een kop telefoon want ze gebruiken verchillende geluids technieken...ofzo haha.

Wat fijn is aan deze is dat je zowel ontspant door op je ademhaling te letten en niet piekert doordat je 'gedwongen' word aan fijne dingen te denken. Ik ben nog nooit niet in slaap gevallen als ik deze luister

Good luck!
Thanks dwynwen
Ooh.. De link doet het niet..?
http://www.themeditationpodcast.com
Hee wat geinig, die verhaaltjes verzinnen deed ik als kind. Tegenwoordig is de realiteit wat dichterbij.

Bij ademhalen, het enige wat ik doe, is buik bol bij inademen en buik plat bij uitademen. Soms lukt het niet hoor maar dan ben je wel gestrest waarschijnlijk. Overdag 'hoor' je een borstademhaling te hebben en als je slaapt een buikademhaling. Het helpt om in het juiste ademhaalritme te komen, vind ik. Je lichaam geeft zo weer signalen aan het brein dat het bedtijd is.

Maar je doet het wel goed hoor, door af en toe naar de wc te gaan, ik heb gelezen dat je beter niet langer dan 1 uur kunt proberen in slaap te komen. Als je langer wacht, ga je steeds gefrustreerder worden. Ik wacht maximaal 1,5 uur en dan ga ik even thee drinken. Het is wel zo dat je uitrust als je ligt maar ik kan niet blijven liggen zonder frustro te worden, ik heb ervaring met slecht slapen namelijk, dus dan kun je beter 5 minuten ijsberen ofzo. Of thee drinken. Soms laat ik de honden even een plas doen op het erf bv.
Wat mijn moeder ooit deed was naast me gaan zitten en vanuit mijn tenen alle ledematen benoemen. Ik spande dan bijvoorbeeld mijn tenen en ontspande ze daarna. Dat doe je tot aan je hoofd en gezicht, werkt fijn ontspannend :-)
Ja dat heb ik inderdaad ook Jareth, ik word alleen maar gegustreerd als het slapen niet lukt. Denk niet dat je dan ook uitrust haha. Ik had me vannacht voorgenomen om eruit te gaan als ik na 1 uur niet meer in slaap was na het wakker worden. Maar het is niet nodig geweest, heb (voor mijn doen) geslapen als een roosje Met een combinatie van 'spelletjes', verhaaltje verzinnen (ik woonde in een luxe villa in een zonnig oord ) en op m'n ademhaling letten.

Haha playingtheangel, moet ik ook eens proberen, vrees alleen dat m'n moeder daar niet aan meewerkt
Wat goed van jou pyjamabroek! Zie je dat als je je gedachten op iets anders zet (en niet op: help ik moet slapen!!!) dat je dan vanzelf in slaap valt?

En als je dan goed slaapt en héél hard werkt dan komt die villa vanzelf wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven