De huid van mijn dochter

16-10-2008 19:52 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds het weer wat kouder wordt en de verwarming af en toe aan gaat, heeft mijn dochter van 4 jaar een huid als schuurpapier. Ze heeft van top tot teen kleine bultjes, soms rood en zoals gezegd voel het heel ruw als je eroverheen strijkt. Het jeukt ook. Op haar achterbenen heeft ze nog steeds de gevolgen van waterwratjes, namelijk hele opengekrabte plekken. Als ik haar nu in haar blootje zie, springen de tranen bijna in mijn ogen.

Voor de waterwratjes heb ik al van alles geprobeerd en nu met de schrale huid smeer ik me weer suf met Vaseline Paraffine creme, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik heb nu voor volgende week dinsdag een afspraak bij de huisarts (is nu op vakantie), maar ik vroeg me af of iemand dit hier herkent en alvast een Gouden Tip heeft tegen óf de opengekrabte en ontstoken waterwratjes óf de schuurpapierhuid?
Babybillenbalsem van Weleda ?

De calendula die hierin zit laat (samen met de zink-huppeldepup) wondjes heel snel dichttrekken.
Nee, hier wel hetzelfde probleem met meisje van 2,5. Het enige wat hier helpt is élke dag 2x smeren met Vaseline Lanette. Ook net weer naar de huisarts geweest, maar die zegt er niets aan te kunnen doen.

Ze heeft ook last van eczeem, daar hebben we hormoonzalf voor, maar het helpt eigenlijk niet echt, vooral niet omdat haar huid zo droog is.

Hier wordt het vooral erg vurig onder de douche (dat doen we dus maar zo weinig mogelijk) en het insmeren doet ook zeer.

Ik lees mee voor de gouden tip.
Moppetoet, ik heb jou wel vaker gehoord over Weleda, maar ik vind het echt zooi. Maakte het eczeem en de droge huid van dochter alleen maar 10x erger.
Vaseline cetomacrogol?

Dat gebruikt Jommetje voor z'n eczeem, maar bij bar droge huid bij mezelf jat ik wat van em, en dat werkt erg goed.
Bij Meisje-Klein hielp weleda geen hol. Het werd zelfs erger, haar uitslag!

Wat je ook nog kan proberen: cardiflor zalf. Is ook fijn.
Het klinkt heel flauw maar waterwratjes gaan vanzelf weg. Het lichaam van je dochter moet anti-stoffen gaan maken (dat is wat de huisarts mij vertelde) en dan verdwijnen ze. Mijn dochter zat van haar navel tot haar knieen helemaal onder (en krabte ze ook open). Nu een half jaar later zijn het er nog een stuk of 5. Er is wel een middeltje tegen waterwratjes (drFix en teatree-olie) maar hier hielp het niets.
Hier gebruiken we ook vaseline cetomacrogol, dit op advies van een kinderarts. Dochtertje heeft ook een erg droog huidje, en last van eczeem plekjes. Daar gebruiken we ook hormoonzalf voor. Van de zomer had ze echt nergens last van, en sinds enkele weken wordt het steeds weer wat erger helaas....

Maar de cetomacrogol helpt heel goed om haar huidje lekker vettig te houden.
Mijn zoontje heeft vanaf zijn geboorte last gehad van een zeer droge huid, tot bloedens toe, en na allerlei producten geprobeerd te hebben was bij hem het wondermiddel een zalf van Eucerin:

Eucerin pH5 Huidherstellende Zalf voor Gevoelige huid.

Zie ook

http://www.eucerin.nl/pro...uidherstellende-zalf.html

Hij kon niet tegen producten waar petrolatum in verwerkt zit (bijna alle producten voor droge huid, en vaseline) en in deze zalf zit het niet, wellicht daarom de oplossing.

Succes!
Mijn zoontje van 3 heeft precies hetzelfde, en inderdaad met het kouder worden zie je het gewoon erger worden!

Cardiflor zalf en creme (van VSM) is ook het enige wat hier ietsje helpt. Ik smeer hem in elk geval elke avond helemaal in hiermee, het stilt de jeuk een beetje en 'verzacht' als het ware. Lijkt me de moeite van het proberen waard!
Van mij helaas geen tip, maar toch iets positiefs:

Zoon had ook zo'n schuurpapierhuid (geen eczeem, maar een soort onderhuidse korreltjes, vooral op armen, benen en wangen). Hij had dit al vanaf zijn babytijd en nu hij 7 jaar is is het (bijna) weg. Soms nog heel iets te voelen, vooral in de winter, maar verder echt weg.

Ik heb huisarts en kinderarts wel eens geraadpleegd in het verleden, zij konden er niets aan doen, en wat blijkt: als je er niks aan doet gaat het dus ooit over. Tenminste, bij die van mij, hopelijk ook bij die van jou. Succes!
Mijn dochter heeft erg veel last gehad van eczeem, nu gelukkig iets minder, maar afgelopen periode ook zo'n enorm rooie bobbelige huis, net alsof ze constant dik kippevel had. Tijdens de extreme eczeem periode mocht ik absoluut geen vaseline gebruiken. Heb allerlei zalfjes en smeerseltjes geprobeerd, maar hier helpt echt alleen maar de hormoonzalf, en van de huisarts een vette douchegel, genaamd "lotio soya oleum" . dit geeft een vettig laagje op de huis, en voorkomt dat het door het douchen uitdroogt. Ook kreeg ik de tip voor als bij uitzondering mn zalf op is om haar in te smeren met olijfolie.

Maar goed, dit zijn natuurlijk wel tips gebaseerd op een eczeem huidje he, weet niet of je dat ook in combinatie met de wratjes mag gebruiken.
Insmeren met een Arnica creme helpt hier goed en als douchespul gebruiken we Balneum Hermal Junior Mousse.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Cardiflor en Calendula heb ik al geprobeerd, maar helpt niet. Verder heb ik de waterwratwondjes met Sudocreme geprobeerd uit te drogen en ook met billenzalf van een ander merk, maar dat zet tot nu toe ook geen zoden aan de dijk. Het probleem is volgens mij ook dat er nu drie verschillende dingen op haar benen zitten: opengekrabte waterwratjes, eczeemplekken eromheen (doordat ze waterpokken kreeg waar de wratjes weer op reageerden) en nu dus die schrale huid. Waar het één een oplossing voor is/lijkt, wordt het ander weer door verergerd. Ik ga zeker morgen even kijken voor die Vaseline Cetomacrogol, dat klinkt wel goed. Is dat gewoon bij de drogist verkrijgbaar of moet dat op recept?

Ik heb trouwens van die Vaseline Lanette weleens het idee dat het erg gaat broeien en de jeuk weer verergert. Hebben jullie dat ook?
hier ook een meisje met een klein beetje exceem op het velletje en een droge huid. Wij krijgen steeds een oogzalf om er op te smeren en zodra de tube leeg is dan zijn ookde bubbeltjes en bobbeltjes weg en dit ook voor langere tijd. zal mogen eens kijken hoe het heet.......
Is het een idee om een verwijzing naar de dermatoloog te vragen? Als het arme meisje haar huid openkrabt..

Zelf dokteren met allerlei smeersels kan ook een verkeerd effect hebben. Wie weet maakt vet of zink (sudocrem) het wel erger.

Nou ik hoop dat je iets vindt wat helpt.
Beste Siep,

Ook ik heb heel wat afgetobd met de huid van mijn zoon. Extreme droogte, rode vlekken, eczeem, jeuk... het bezorgde ons letterlijk slapeloze nachten.

We hebben veel dermatologen en allerlei middeltjes geprobeerd, het meeste van wat hierboven genoemd wordt heb ik wel eens gesmeerd. Toch heb ik sterk het idee dat de huidklachten 'van binnenuit' komen, waardoor het smeren van middeltjes slechts een beetje symptoombestrijding is.

Ten einde raad ben ik ingegaan op het advies van mijn schoonzus om met mijn zoon een traditionele chinese geneeskundige te bezoeken. Ik moet toegeven: moest een enorme drempel over (het is letterlijk een andere wereld waar je in stapt), maar hoe blij ben ik dat we het gedaan hebben! Deze arts schreef een kruidenbad voor en een bepaald soort chinese thee (niet eens heel vies) en ik zal je eerlijk zeggen: binnen 24 uur zagen we al een spectaculair verschil.

Uiteindelijk heb ik er een heel ander kind voor terug gekregen: energieker, uitgeruster, vrolijker en ook mooier (al is dat het minst belangrijk). Ik weet niet of ik de naam van de website van deze chinese arts hier mag vermelden, maar probeer eens te googelen op Chinese Medical Development Center (in Utrecht).

Op de website van het UMC Groningen vond ik trouwens een wetenschappelijk artikel over chinese kruidentherapie, waarin werd beschreven dat het vaak zo goed werkt.

Meid, ik hoop dat je er wat aan hebt en dat jullie kindje ook snel verlost is van die ellendige huidproblemen! Succes ermee!

Groet,

Eem
Takes a second for your life to change
Mijn zusje heeft haar hele leven al last van een erg droge huid en bij haar werkte alleen calendulazalf goed.

Met hormoonzalf moet je altijd erg uitkijken. Bij langdurig gebruik van hormoonzalf wordt de huis dunner en daardoor juist nog kwetsbaarder.

Zalf om wratjes ui te drogen, droogt tegelijk ook de huid uit. Dit zou ik dus zeker niet meer doen!

En tot slot is douchen een grote boosdoener waar het gaat om het uitdrogen van de huid. Gebruik daarom onder de douche een speciale vette en vochtinbrengende doucheolie die getest is op allergische reacties (verkrijgbaar bij betere drogist en apotheek). Deze olie gebruik je tijdens het douchen en laat een filmpje achter op de huid, wat de huid zacht en soepel houdt en bovendien wordt onder de olie vocht vastgehouden. Het is bij het gebruik van dergelijk olie heel belangrijk dat er bij het afdrogen alleen gedept wordt (want met droogwrijven, poets je ook dat laagje er weer vanaf).
Hoi Siep1234, Cetomacrogol creme kan je in ieder geval kopen bij de apotheek (zonder recept) en kost nog geen 3 euro als ik me goed herinner. Het is erg fijn spul.

Sterkte!
Vroeger had ik dauwworm en waterwratjes. Geen enkel litteken aan overgehouden. Ook anderen die ik ken en vroeger dezelfde kwaaltjes hadden: geen littekens.

Geen advies, maar misschien vind je het toch fijn om te weten.

Wat ik nog wel weet:

Na het douchen voelde mijn huid een maat te klein

Vette zalf voelde alsof mijn huid stikte

Warmte bevorderde de jeuk enorm

Maar dat zal je wel bekend voorkomen.

Wat nog wel grappig is om te vermelden. Ooit kreeg ik een doorverwijzing van de huisarts naar de dermatoloog, voor de waterwratjes, of liever gezegd, tegen de waterwratjes.

Bij de huisarts zat ik onder, bij de dermatoloog (ong. 10 dagen later) was alles, maar dan ook echt alles, weg. Weet nog dat mijn moeders opgelatenheid de blijheid overheerste

Succes ermee!
Bij zoon precies hetzelfde. Wat heor goed helpt is in bad met zemelenbadje van Kruidvat en iedre dag insmeren met bodylotion van Vaseline Intensive care Hypoallergeen (witte fles met donkerblauwe dop)

Vooral door de bodylotion trok het weg als sneeuw voor de zon.

De onderhuidse korreltjes op zijn armen gaan niet helemaal weg, maar daar heeft hij geen last van.

Succes!
Wij hadden vroeger zo'n waterverdamper staan als de verwarming aan ging, zodat de luchtvochtigheid goed bleef. Ik had ook problemen met mijn huid en luchtwegen en dat werkte positief.

Voorbeeldje: http://www.twenga.nl/prijs/6436737.html
Mijn zoon van ruim 5,5 zat vanaf zijn geboorte onder het eczeem. Toen hij 2,5 was kregen we een keer van de apotheek de verkeerde zalf mee (hydrocortisoncreme ipv zalf) en daardoor werd zijn huid een slagveld, hij krabte zich tot bloedens toe open en er was geen stukje huid op armen en benen meer gaaf. Natuurlijk net op vakantie. Op vakantie hebben we dan ook nog een huisarts bezocht, maar die kon ons toen niet echt helpen. Eenmaal thuis direct een verwijzing voor de dermatoloog en die constateerde zwaar ontstoken eczeem en gaf toen een zwaardere hormoon-antibioticazalf (waar o.a. fucidin inzat). Die moesten we toen 2 of 3 weken lang onafgebroken (dus zonder stopdagen zoals met de hydrocortison) smeren. Na 3 weken was alle eczeem als sneeuw voor de zon verdwenen en hij heeft zelfs ruim 2 jaar helemaal geen eczeem meer gehad!

Nu heeft hij het alleen af en toe nog 's winters in de knie- en elleboogholtes.

Vanzelfsprekend is dat hier het wondermiddel.

Overigens heeft hij vorig jaar ook een klein halfjaar last gehad van waterwratjes. Die zaten bij hem helaas bijna allemaal in zijn gezicht, vooral rond zijn mond, neus en op zijn kin. Echt wel 30-40 van die wratjes en behalve dat ze jeukten was het een lelijk, ontsierend gezicht. Ik heb echt alles geprobeerd, emulsies, spray en weet-ik-wat, maar niets hielp. Tot ik een keer ergens een tip op dit forum las. Ik heb toen heel dik sudocreme op alle waterwratjes gesmeerd. Daaroverheen strak (en veel) pleisters (luchtdicht!) geplakt en die 24 uur op gelaten (ik deed het in het weekend zodat hij er niet mee naar school hoefde en ik ook zeker wist dat hij ze opliet). Daarna de pleisters eraf en alle waterwratjes waren ingedroogd en in een week tijd vielen ze er allemaal af om niet weer terug te komen. Ik hoop dat het voor jou ook zo goed werkt!
Whatever, I do what I want
Hier krullen mijn tenen weer van om als ik dit lees.

Ook ik heb van alles geprobeerd om wat aan het eczeem te doen van mijn dochter. Ik ben echter verder gaan zoeken en heb de oorzaak gevonden.

Laat eens een allergietest afnemen. En JA, dat kan al vanaf jonge leeftijd. Grote kans dat je kind allergisch is.

Dat kan een voedselallergie, voedselintollerantie, contacteczeem of huismijtallergie zijn.

Eczeem heeft namelijk een oorzaak en als je die niet aanpakt, zul je het eczeem ook nooit kunnen wegnemen.

Voor meer info: www.stichtingvoedselallergie.nl

Doe jezelf en je kind een lol en ga op onderzoek uit.

Ja, het kan een lange weg zijn maar wie weet lukt het je om de oorzaak te achterhalen en je hebt weer een blij kind.

Ik had zo'n kind en ze is nu een mooie blije tiener die alleen nog maar wat astma heeft. (dat is bijna niks in vergelijking bij die waslijst van allergieën die ze had als baby)

De dames van de stichting voedselallergie kunnen je zeker verder begeleiden in dit traject

Dussss

Succes dames!!
Veel huidproblemen in mijn familie. Wat bij ons helpt: in bad met een scheutje olijfolie of baby-olie, bij voeten/handen: insmeren met vaseline en daaroverheen sokken, bij ellebogen/knieën: insmeren met vaseline en inwikkelen in magnetronfolie, bij hoofdhuid: insmeren met baby-olie en daaroverheen een badmuts. Wel een gedoe om de haren weer te ontvetten. En: veel zon!

Maar schijnbaar is het niet voor alle huidproblemen goed om de huid vet te houden. Niet bij alle soorten exceem bijvoorbeeld. Ik zou je dochter dus niet meteen gaan inpakken in magnetronfolie na het lezen van dit bericht. Al heeft mijn moeder dat eens bij mij gedaan. Geen oog dichtgedaan, maar wel resultaat! Dus ik zou je inderdaad eerst laten adviseren door je dermatoloog. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven