Horrorwoordenboek
maandag 27 oktober 2008 om 13:23
Noem het een bizarre hobby, maar ik ben geïnteresseerd in woorden die je kippevel bezorgen en waarvan je haren recht overeind gaan staan. Een woord waarvan de betekenis en de verschrikking in 1 keer duidelijk is, maar waarvan je het bestaan niet kende en eigenlijk niet wilde kennen. Ik trap af met mijn drie beste voorbeelden en omschrijvingen. Vullen jullie aan?
* Campingburen: ev ~buur: personen die elk jaar op dezelfde tijd naar dezelfde camping gaan en daar jaar in jaar uit naast dezelfde personen staan.
* Huispak: mv ~ken: combinatie van een jutezak en een pyjama die ook overdag maar uitsluitend binnenshuis gedragen wordt en waarin een fotomodel nog op Ma Flodder lijkt.
* Siervaas: mv ~vazen: voorwerp dat je niet kan gebruiken voor het doel waar het voor gemaakt is en dat stof staat te verzamelen in je huis.
* Campingburen: ev ~buur: personen die elk jaar op dezelfde tijd naar dezelfde camping gaan en daar jaar in jaar uit naast dezelfde personen staan.
* Huispak: mv ~ken: combinatie van een jutezak en een pyjama die ook overdag maar uitsluitend binnenshuis gedragen wordt en waarin een fotomodel nog op Ma Flodder lijkt.
* Siervaas: mv ~vazen: voorwerp dat je niet kan gebruiken voor het doel waar het voor gemaakt is en dat stof staat te verzamelen in je huis.
dinsdag 28 oktober 2008 om 10:29
mijn moeder zegt juist altijd dat er maar vier mensen zijn die haar mam(a) mogen noemen, mevrouw de Kees, dat is dus een hele andere benadering. Mijn moeder heet al Jannie (fictief hoor) voor de halve wereld, en voor ons mama. Vind ik niks mis mee. Het is wel zo dat ik niet zeg tegen een willekeurige vriendin: "ik heb het aan mama gevraagd..." vind ik zo raar. Net als dat ik toevallig de telefoon thuis opneem en er een vriendin van mijn moeder belt en zegt: "is mama thuis?" Ik zou het niet weten, moet je niet dit nummer voor bellen 
wat dachten jullie van actieve bifidus essencis cultuur (let niet op de spelling) of sas dag?
wat dachten jullie van actieve bifidus essencis cultuur (let niet op de spelling) of sas dag?
dinsdag 28 oktober 2008 om 13:01
Koorballen (op zich al yak)taal;
Als in, "communiceren we nog over, tillen we over het weekend heen.Babbietje,
toedeledokie,
toedels,
doedoe (knuffeldoek, als iedereen het toch zo noemt, vraag er patent op aan en maak er een naam van)
Sassen, ipv plassen (vooral als volwassenen dat zeggen)
"ben ik/voel ik me, niet happy mee/bij
Vooruit met de geit
Niet dood te krijgen filmquotes; Hasta la vista, baby
I'll be back incl accent.
Poeziewoezie niemand met zo'n nick hoop ik
Pluizebeest
Nijn(tje) hiermee bedoel ik niet de creatie van Dick Bruna
of degene met deze nick, maar als het in een "serieus" gesprek tussen volwassenen over konijnen gaat.
Interieurverzorgster
Je schamen voor je man zijn werk, bijv. "Hondenstrontzuiger" en dan alleen vermelden dat hij bij de gemeente werkt. Hij werkt!
Significant
Als in, "communiceren we nog over, tillen we over het weekend heen.Babbietje,
toedeledokie,
toedels,
doedoe (knuffeldoek, als iedereen het toch zo noemt, vraag er patent op aan en maak er een naam van)
Sassen, ipv plassen (vooral als volwassenen dat zeggen)
"ben ik/voel ik me, niet happy mee/bij
Vooruit met de geit
Niet dood te krijgen filmquotes; Hasta la vista, baby
I'll be back incl accent.
Poeziewoezie niemand met zo'n nick hoop ik
Pluizebeest
Nijn(tje) hiermee bedoel ik niet de creatie van Dick Bruna
of degene met deze nick, maar als het in een "serieus" gesprek tussen volwassenen over konijnen gaat.
Interieurverzorgster
Je schamen voor je man zijn werk, bijv. "Hondenstrontzuiger" en dan alleen vermelden dat hij bij de gemeente werkt. Hij werkt!
Significant
dinsdag 28 oktober 2008 om 14:50
dinsdag 28 oktober 2008 om 17:09
dinsdag 28 oktober 2008 om 20:47
quote:Digitalis schreef op 28 oktober 2008 @ 17:09:
Niet van mezelf, maar van een andere forummer:
Rugzakkind. Een kind dat niet gewoon is, maar speciaal, door een niet nader te noemen labieligheid geestelijke afwijking. Waar je als ouder dan trots op bent en je autistje even over de rugzak aait.
Rugzakkind. Een kind dat niet gewoon is, maar speciaal, door een niet nader te noemen labieligheid geestelijke afwijking. Waar je als ouder dan trots op bent en je autistje even over de rugzak aait.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
dinsdag 28 oktober 2008 om 20:48
quote:Digitalis schreef op 28 oktober 2008 @ 17:09:
Rugzakkind. Een kind dat niet gewoon is, maar speciaal, door een niet nader te noemen labieligheid geestelijke afwijking. Waar je als ouder dan trots op bent en je autistje even over de rugzak aait.Digi, dat heeft volgens mij te maken met het persoonsgebonden budget waar kinderen die extra zorg nodig hebben in NL recht op hebben, dat wordt namelijk als rugzakje aangeduid (idd niet echt prettig).
Rugzakkind. Een kind dat niet gewoon is, maar speciaal, door een niet nader te noemen labieligheid geestelijke afwijking. Waar je als ouder dan trots op bent en je autistje even over de rugzak aait.Digi, dat heeft volgens mij te maken met het persoonsgebonden budget waar kinderen die extra zorg nodig hebben in NL recht op hebben, dat wordt namelijk als rugzakje aangeduid (idd niet echt prettig).
dinsdag 28 oktober 2008 om 20:53
quote:MissMara schreef op 28 oktober 2008 @ 20:48:
[...]
Digi, dat heeft volgens mij te maken met het persoonsgebonden budget waar kinderen die extra zorg nodig hebben in NL recht op hebben, dat wordt namelijk als rugzakje aangeduid (idd niet echt prettig).klopt helemaal, maar om je kind dan een rugzakkind te gaan noemen *rilt**
[...]
Digi, dat heeft volgens mij te maken met het persoonsgebonden budget waar kinderen die extra zorg nodig hebben in NL recht op hebben, dat wordt namelijk als rugzakje aangeduid (idd niet echt prettig).klopt helemaal, maar om je kind dan een rugzakkind te gaan noemen *rilt**
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:00
quote:borodini schreef op 28 oktober 2008 @ 20:53:
[...]
klopt helemaal, maar om je kind dan een rugzakkind te gaan noemen *rilt**Nee, gruwelijk inderdaad... Zijn er echt mensen die hun eigen kind zo aanduiden? Ik heb het wel eens van juffen gehoord: ik heb 3 rugzakkinderen in mijn klas. Dat is iets beter voor te stellen.
[...]
klopt helemaal, maar om je kind dan een rugzakkind te gaan noemen *rilt**Nee, gruwelijk inderdaad... Zijn er echt mensen die hun eigen kind zo aanduiden? Ik heb het wel eens van juffen gehoord: ik heb 3 rugzakkinderen in mijn klas. Dat is iets beter voor te stellen.
dinsdag 28 oktober 2008 om 21:18
quote:dalida schreef op 28 oktober 2008 @ 21:06:
Hij is al een paar keer voorbij gekomen: papadag.
Ook heel erg: brusje.
Zeggen jullie het trouwens tegen anderen, als ze van die jeukwoorden gebruiken?
Goeie vraag. Ik zeg niks want echt storen doet het me helemaal niet, het valt me alleen op. Hoewel "vrijen".... Maar gelukkig komt dat woord in de gemiddelde conversatie niet vaak voor.
Wat is een brusje?
Hij is al een paar keer voorbij gekomen: papadag.
Ook heel erg: brusje.
Zeggen jullie het trouwens tegen anderen, als ze van die jeukwoorden gebruiken?
Goeie vraag. Ik zeg niks want echt storen doet het me helemaal niet, het valt me alleen op. Hoewel "vrijen".... Maar gelukkig komt dat woord in de gemiddelde conversatie niet vaak voor.
Wat is een brusje?
dinsdag 28 oktober 2008 om 23:53
dinsdag 28 oktober 2008 om 23:56
quote:Mevrouwdekees schreef op 28 oktober 2008 @ 23:48:
Nee nee Dadida een brusje is het broertje of zusje van een gehandicapt kind, daarvoor hebben allerlei stichtingen dan ook brusjesdagen voor. Mensen die het over een brusje voor hun kind hebben vinden hun huidige kind dus gehandicapt?
Oh, dat wist ik ook niet ... Mijn vriendin had het ook over : "dochter" krijgt een Brusje...
Dus, technisch gesproken zijn mijn 2 "gezonde" kinderen brusjes,e n is de autist een broertje ?
Toch blijf ik het raar vinden. Blijkbaar is een gehandicapt kind dus wel een broer of een zus, en wordt de rest makkelijk afgemaakt met de term : "brusje" ?
( )
Nee nee Dadida een brusje is het broertje of zusje van een gehandicapt kind, daarvoor hebben allerlei stichtingen dan ook brusjesdagen voor. Mensen die het over een brusje voor hun kind hebben vinden hun huidige kind dus gehandicapt?
Oh, dat wist ik ook niet ... Mijn vriendin had het ook over : "dochter" krijgt een Brusje...
Dus, technisch gesproken zijn mijn 2 "gezonde" kinderen brusjes,e n is de autist een broertje ?
Toch blijf ik het raar vinden. Blijkbaar is een gehandicapt kind dus wel een broer of een zus, en wordt de rest makkelijk afgemaakt met de term : "brusje" ?
( )