Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol deel 2

11-12-2015 23:20 3021 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die wil minderen, of bewuster wil zijn van het alcohol gebruik, of helemaal wil stoppen met drinken of al gestopt is: hier kan je alles van je afschrijven!

We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.

Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!
Klinkt helemaal niet zweverig Pinda. Vind het heel naar voor je.

Betty, sterkte. Ik als niet drinker ben niet sterk, ik drink niet, omdat ik bang ben terug te vallen.

Poes, hoe gaat het?

Fontein, beetje bijgekomen? Heftig zo'n verdriet.

Bel, ben je al aan het spinnen?

September, where are you?????

Boomschors ik heb je gpb-t

Paus, je bent een lieverd.
Jij ook LD, wij allemaal wel
Hatsjikideee...
Ja, het gaat weer. Ik had echt de ontremmende werking van alcohol nodig om bij inslaap gesuste gevoelens te komen. Was even heftig, maar ik ben blij dat ik durfde.

Nu ik toch hier terecht ben gekomen:iedereen hier weet natuurlijk dat alcohol niet best is. Je partner dood vinden met als oorzaak: drank, roken, onregelmatig eten. Wil je dat je naasten aandoen?
Niet bewust nee. Hoe reageerde hij als jij hem aansprak op zijn levenswijze?
Hatsjikideee...
Fontein, fijn dat het weer gaat. We zitten in dit topic juist omdat we iets willen veranderen aan onze levensstijl.Persoonlijk vond ik het verschrikkelijk als iemand me erop aansprak. Dan ging ik het nog meer stiekem doen.

Ik denk dat het alleen tijdelijk helpt om te minderen, maar dat het alleen vanuit jezelf kan om te stoppen.

Om je vraag te beantwoorden; ik geloof niet dat iemand dat bewust doet.
toen wij een relatie kregen, dronk hij al te veel. Hij heeft verschillende keren geprobeerd te stoppen, niet gelukt of toch weer teruggevallen. En claimen: stop voor mij, nee dat heb ik niet gedaan.
Het was een retorische vraag, met opzet vrij cru gesteld.
Ook al was die retorisch, valt zeker wel te beantwoorden. Maar nu andersom, waarom drink jij om bij je gevoel te komen?
Mij stuit die manier tegen de borst. Net of we zelf niet weten dat gezond leven in het belang van onze naasten is.
Hatsjikideee...
Nee, natuurlijk wil je dat je naasten niet aandoen, en jezelf ook niet.

Ik zou me irriteren aan zo'n vraag en meteen iets terug kaatsen.

Inderdaad, alsof we dat zelf niet weten.

Fijn dat het weer met je gaat fontein.

En LD, ik spin me suf
Ik vind het juist wel goed om zo'n vraag te stellen. Hier schrijft iemand met ervaring iemand te verliezen door ongezond gedrag.

Ja, wij weten allemaal dat het ongezond is. En ja, wij zouden allemaal willen veranderen juist omdat het ongezond is. Maar het lukt velen niet.

Voor Fontein komt er wellicht begrip, dat de wil er wel is maar het toch niet (helemaal) lukt, en voor ons drinkers valt misschien toch ineens dat kwartje. En al valt er bij slechts 1 iemand dat kwartje dan is dat toch een overwinning. Ik ben dus wel blij met je vraag en ik voel me geenszins aangevallen. We leren hier van elkaar en veroordelen elkaar niet. Dat doet Fontein ook niet. Zij wil mijns inziens slechts onze naasten behoeden voor de pijn die zij heeft ervaren en nog steeds ervaart.

En daarom snap ik zo'n avond "verdrinken" ook wel. Alsof je dichterbij degene bent die je hebt verloren..
Fontein; ik snap je vraag. En ik kan 'm ook cru beantwoorden.

Ik heb diverse mensen ingeleverd door drank, drugs, zelfmoord en andere 'slechte keuzes' en er nog meer verloren die 'gezond' leefden. Oneerlijk, shit, kut.

En des te kutter voel ik me dat ik met mijn gezonde lichaam mezelf vergiftig met alcohol.

Ik kan er niet veel meer mooiers van maken. Ik ben heel boos geweest op mensen geweest in mijn omgeving die zich ten gronde richtten, maar dat is ook hun leven en recht. Hoe verdrietig ook, niemand kan een ander echt helpen als die ander niet wil.
Als het goed is, zijn de problemen die ik had om te kunnen posten op het forum voorbij. Ik ga nu bij lezen..

Hier een halve fles wijn vandaag..
was eerder september.
Fijn dat je er weer bent september, hoe gaat het met je?

Inderdaad, ik zou me aangevallen voelen denk ik. Niet hier door jullie, maar in het echte leven wel. Als het dan goed bedoeld is is het eigenlijk eerlijker om er over te praten. Maar zeg nou eerlijk, wie houdt er nu van bemoeizucht?
In het echte leven zou ik me aangevallen en betrapt voelen.

Marjolein goed dat je er weer bent!
Goedemorgen allemaal. Beetje labiel hier, ben dozen aan het inpakken. Nog geen datum, maar voor alvast..... Confronterend, maar ook goed.

Heb een deel van je topic doorgelezen Fontein. Lees dat je erkenning zoekt voor je rouw. Naar dat je dat zo ervaart.

Wat ik hier op het forum lees is dat rouwen zoiets persoonlijks is. Rouwen doe je in zoveel gevallen. Als je sommige topics leest mn over scheiden zijn sommigen heel resoluut, alsof je bijvoorbeeld bij scheiding niet mag rouwen wanneer een ander je iets aangedaan heeft.

Bij de dood/overlijden mag het veel zichtbaarder zijn, maar ook dan lijkt er (dat lees ik in je topic) een tijdslimiet aan gekoppeld te moeten zijn.

Wb je vraag; je geeft al aan dat die retorisch is, maar het is toch vragen naar de bekende weg? Elk kind van 3 weet dat dingen slecht voor je zijn.

Als je hier verder op het topic leest, zie je dat we allemaal rouwen vanwege ons verleden. Al is het maar rouwen om het afscheid nemen van onze verslaving. Ik heb eerder antwoord gegeven op je vraag, maar merk dat het me begint te irriteren. Ik probeer erachter te komen waarom je deze vraag stelt in dit topic.

Het is nl. een zeer integer topic, waarin we iedereen met respect behandelen. Ik ben keihard bedrogen tijdens mijn huwelijk; ik ga toch ook geen vraag stellen op het minnaarstopic wat er nou zo leuk aan is om een getrouwde vent te nemen en daarmee ook zijn vrouw te kwetsen? En dan erbij zetten: oh ja retorisch en bewust cru.

Ik kan niet in je hoofd kijken, maar volgens mij ben je heel boos. Maar ook denk ik dat je op het verkeerde topic zit.
Idd LD, vond het ook geen sympathieke reactie maar denk dat het verloren energie is.

Jij bent dozen aan het inpakken? Wat wordt de volgende stap dan? Sterkte!
Hatsjikideee...
Ik denk dat het ook boosheid is van Fontein. En dat kan ik me best voorstellen. Alleen kunnen wij niks veranderen aan wat er gebeurd is. Maar mensen met heftige emoties kunnen anders reageren dan je normaal zou doen.

Sterkte met pakken. Lijkt me moeilijk. Eind van een tijdperk.

Ik heb net de wekelijkse boodschappen gedaan en heb niks van alcohol gekocht. Heb zo'n drukke week, voel me idd weer wat labiel en niet zo lekker in mijn vel en wijn drinken helpt niks. Wat er niet in huis is kan niet op!
Gooooo Betty! Labiel is niks aan.

Fontein drank drinken heeft niks met je naasten te maken. Het is een vrij egoïstische aangelegenheid. Ik dacht wel aan m'n naasten. Maar drinken om mijn pijn te verdoven was belangrijker. En ik wist niet goed hoe er anders mee om te gaan. Nu leer ik dat met vallen en opstaan. En pas geleden had ik zon periode wbt m'n naasten. Heb m'n kinderen gevraagd wat zij ervan vonden. Ik heb hun er niet mee belast of rare dingen gedaan. Maar voor mezelf weet ik dat ik een beter moeder was geweest zonder drank. Zoals je al merkte maakte bij jou de alcohol de pijn ook wat minder zodat t eruit kon komen. Ervoor lukte dat niet goed.

Om maar aan te geven wat alcohol doet. Wellicht zal t je helpen inzien hoe t werkt als je je er wat in verdiept. Beide topics doorlezen van minderen of stoppen met alcohol hier op viva.

Je pijn is af te lezen door t scherm. Is het wat om hulp erbij te zoeken ipv je afvragen waarom partner niet stopte met drinken en ongezond leven. Want dat stuk had niks met jou te maken maar alles met hem.

Ps zo zie ik het voor mezelf. Dus ik spreek niet voor anderen.
LD dat is niet gemakkelijk maar wel goed. Inpakken hoort bij het afsluiten van een periode en het beginnen aan een nieuwe.

Betty jij hebt een druk leven volgens mij, goed dat je geen alcohol gehaald hebt!

Iedereen rouwt op zijn eigen manier en ook elke keer is weer anders.

Toen mijn broertje uit het leven stapte sloot ik me voor iedereen af en wilde ik alleen maar in een donker hoekje zitten huilen, was boos, laaiend, op heel de wereld!

Een paar maanden later verongelukte de vader van mijn oudste, ik móest nu echt uit dat hoekje komen maar wat was het zwaar. Dat is ook een punt geweest waarop mijn toenmalige man en ik uit elkaar begonnen te groeien denk ik, we hebben het ook niet gered samen. Gelukkig wel altijd goed contact gehouden.

Ik leerde een andere man kennen, een lieverd, voorzichtig aan werd ik weer verliefd. Het noodlot sloeg toe en ook deze man verongelukte, ik was verbijsterd. Het leerde me (voor mijn gevoel) dat iedereen waar je van hield weg ging of dood ging.

Niet veel later stierf mijn ex zwager, ook hij was erg jong, hoewel ik geen contact meer met hem had bevestigde het weer dat iedereen dus inderdaad zomaar ineens dood kon gaan. Sterker nog, daadwerkelijk ook dood ging dus!

Later toen mijn zus ziek werd en stierf was ik onbeschrijfelijk verdrietig, kon het nauwelijks een plaatsje geven en stortte me op mijn werk. Anderhalf jaar later stierf haar man, mijn andere zwager dus, ook. Ik kon het niet bevatten.

Ik ging samen wonen met mijn a.s. Zijn beste vriendin (al vanaf zijn jeugd) stapte uit het leven. Weer merkte ik hoe zwaar en moeilijk, ook in een relatie, rouw is.

Twee jaar geleden stierf mijn moeder, het kon me weinig schelen.

Vijf maanden daarna viel mijn liefste neef plots dood neer, ik kon alleen maar huilen.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik dit allemaal opschrijf. Misschien om aan te geven dat ik begrijp wat rouw met je kan doen? Dat ik begrijp dat je misschien wel boos bent op de hele wereld? Dat ik zelfs begrijp dat je de verkeerde mensen onterecht verwijten gaat maken. Het is niet de oplossing maar wat wel de oplossing is weet ik niet.

Ik denk dat ik blij mag zijn dat ik toen nog niet dronk. Ik zou me kapot gezopen hebben, misschien. Ik heb ervan geleerd dat je moet genieten van het leven en dat jij zelf de enige bent die bepaalt hoe je je leven leeft. Zuinig zijn op de mensen die je dierbaar zijn. Je mag gerust boos zijn maar het is niet eerlijk om boos te zijn op mensen die er ook niks aan kunnen doen.

Ik hoop dat niemand zich stoort aan deze post. Ik ga mijn tranen weer drogen en genieten van de dag. Hoop dat jullie allemaal iets fijns doen vandaag. Al is het maar even met je neus in de lucht en de wind door je haren voelen, of hopelijk de zon op je snoet.

Ps. Ik heb erg weinig gedronken de laatste tijd
Bel
Bellaaaa lieverd. Ik stoor mij zeker niet aan je post. Ik vind je knap. Ik ben trots op je. En ik ben ook vlieft voor je, voor je dromen.

Allemachtig Bella.... heb even geen woorden hoor...
Hatsjikideee...
Hoeveel kan een mense hebben zeg...

Vind t knap dat je ons dit toevertrouwd bella.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven