Raar telefoontje (+85)

03-05-2016 15:52 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg net een telefoontje van een nummer dat met 85 begon.

Nu neem ik normaal nooit op als het een buitenlands nummer betreft, maar dit nummer bestond maar uit 5 cijfers en begon dus met '85'.

Het hield ook lang aan, dus ik neem op. Er was een seconde stilte (alsof ik in de wacht of op 'mute' stond) en toen ineens: "Good day madam, I'm calling you...' met een sterk buitenlands accent. Heb toen meteen de hoorn erop gekwakt.

Nu worden we wel vaker gebeld waarbij de telefoon maar 1 of 2x overgaat en het dan duidelijk om een buitenlands nummer uit bijv. ivoorkust gaat. Ben op de hoogte van de truc van bendes die willen dat je dan terugbelt en je vervolgens zo lang mogelijk aan het lijntje houden tegen torenhoge telefoonkosten.

Maar heeft iemand weleens meegemaakt dat ie op deze manier gebeld wordt?

Ik denk dat het geen kwaad kan, heb verder alleen 'Hallo' gezegd en meteen na 5 seconden de hoorn erop gekwakt en toch hield ik er een beetje een raar gevoel aan over.
Ik neem buitenlandse telefoons gewoon niet op. Missch melding van maken bij de politie? Brr hopelijk gebeurt er straks niets. Zou er ook mee in zitten.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Maar waarom heb je meteen de hoorn erop gekwakt? Je kunt toch ook gewoon iets zeggen?

Ik word ook weleens uit het buitenland gebeld en dan zeg ik gewoon dat ik niet geinteresseerd ben, want ze willen je altijd een of ander aansmeren.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Heb je het telefoonnummer al gegoogled?

Ik neem (voor mij) 'rare' nummers niet meer op. Ze spreken mn voicemail maar in als het echt belangrijk is.
Kan een bende zijn die zegt van Microsoft Windows te zijn waarbij je handelingen uit moet voeren op je pc waardoor deze later gehackt blijkt. Erg veel tegen gekomen!
Als je niet terug belt dan kunnen daar verder ook geen kosten aan verbonden zijn.

http://m.ad.nl/ad/m/nl/38 ... mmer-Bel-niet-terug.dhtml
quote:Finjie schreef op 03 mei 2016 @ 15:55:

Ik neem buitenlandse telefoons gewoon niet op. Missch melding van maken bij de politie? Brr hopelijk gebeurt er straks niets. Zou er ook mee in zitten.

Melding van wat??

En wat zou er gebeuren?

Mens, wat een angsthaas
Misschien ben ik naief of zo, maar wat zou er moeten gebeuren? Waar zou je bang voor kunnen zijn?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Een paar maanden geleden heb ik in twee dagen tijd 8 keer zo'n telefoontje gekregen. Ik heb niet opgenomen en bij het googlen van het nummer vond ik een site waar dit gemeld kan worden. Dit ging inderdaad om oplichting. Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar nadat ik het gemeld had, ben ik niet meer gebeld door dat nummer.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:aliva schreef op 03 mei 2016 @ 15:58:

[...]

Melding van wat??

En wat zou er gebeuren?

Mens, wat een angsthaas

Tirenhoge telefoonrekening bijvoorbeeld. Je weet niet wat ze allemaal kunnen tegenwoordig.

En beter teveel melden dan te weinig toch? Misschien weet de politie er wel iets over.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
quote:tonkje schreef op 03 mei 2016 @ 15:58:

Misschien ben ik naief of zo, maar wat zou er moeten gebeuren? Waar zou je bang voor kunnen zijn?

Door je aan het lijntje te houden trekken ze je telefoonrekening leeg, daarom.

Je moet niet opnemen als een nummer met 0393 begint.
verba volant, scripta manent.
Kan het nummer niet meer terugvinden in de telefoon.

+85 schijnt het landnummer van Noord Korea te zijn, maar dat was juist het punt: als ik +85 had zien staan of 0085, dan had ik niet eens opgenomen.

@ Tonkje: dat had natuurlijk gekund, maar je hoort zoveel gekke verhalen en tsja, eerlijk gezegd vind ik dat dat het risico is van ongevraagde telefonische verkoop (nu weet ik dus alleen niet wat ie wilde. Dat is dan weer my loss...)

En het was ook van mijn kant meer een soort reflex, zoals wanneer je iets heets oppakt en weer loslaat.
Overigens is 85 het nummer van Hong Kong dacht ik maar dat lijkt me absoluut niet te rijmen met die vijf cijfers.
Ik vond een lijstje met een aantal nummers

http://stopting.nl/nl

Als je googelt op "dubieuze telefoonnummers kom je er nog meer tegen.
Behalve dat de kosten bij jiu in rekening gebracht wordt kan t niet heel veel kwaad dacht ik.

Heb wel ooit een terecht telefoontje can zo'n nummer gehad, als je iemand kent die op missie uitgezonden is wordt er ook met +85 gebeld. Dat zijn de beveiligde lijnen van t leger.

Maar zolang je niemand op missie kent. Gewoon negeren.
quote:MarianneDavids schreef op 03 mei 2016 @ 16:00:

[...]

Als zij jou opbellen, kan dat toch niet, of wel?

En wat is die 0393? (Google levert niks op)

[...]

Je moet niet opnemen als een nummer met 0393 begint.Als je zelf opneemt kunnen ze dit niet in rekening brengen, wel als je terug gaat bellen.

[...]

Je moet niet opnemen als een nummer met 0393 begint.Dat kan dus niet. Een telefoontje ontvangen in Nederland kan je nooit geld kosten. Ongeacht waar dat gesprek vandaan komt. Alleen als jij zelf ergens naartoe belt kan het je geld kosten.
Dankjewel MarianneDavids.

Tjsa, ik denk dat het een verkooptelefoontje geweest zal zijn. Verbaas me over mijn eigen nieuwsgierigheid: al een onderbuikgevoel hebben en toch opnemen.

Nou ja, geen man over boord hopelijk.
Je kan best opnemen hoor. Daar kunnen ze niks mee. Al praat je een uur vol.

Zolang je niet ingaat op handelingen en informatie die ze van je vragen, kan er niks gebeuren.

Dus stel je pc niet open en trap niet in verkooppraatjes of zielige verhalen.

En bel onbekenden niet terug, want dat kan duur worden.
quote:Finjie schreef op 03 mei 2016 @ 15:59:

[...]

En beter teveel melden dan te weinig toch? Misschien weet de politie er wel iets over.

Er is niks gebeurd, je weet niet waarover het ging, en het enige dat je kan zeggen is dat je door een buitenlands nummer bent opgebeld.

Ik vind daarvoor naar de politie hollen lichtelijk overdreven
Oh, heb ook wel eens zo´n callcenter uit Verweggistan aan de lijn gehad. Inderdaad deed men of men van Microsoft was. Heb gewoon gezegd "Sorry, I do not have a PC" en heb opgehangen. Niks engs gebeurd. Beetje paranoïde om te gaan denken dat er direct allerlei rampen gebeuren als je een telefoontje van één of ander dom callcenter uit Azië of Afrika krijgt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
En ja, ik dacht dus ook dat de ellende pas begint zodra je terugbelt, maar wat ik me dan toch afvraag, is waarom ze dan helemaal vanuit Hong Kong of Noord Korea of waar vandaan ook naar een Nederlands nummer bellen voor puur en alleen een verkooppraatje.

Zou er dan niet per definitie een bende achterzitten? Misschien een domme vraag, maar ik vroeg het me oprecht af.
quote:aliva schreef op 03 mei 2016 @ 16:11:

[...]

Als zij jou opbellen, kan dat toch niet, of wel?

En wat is die 0393? (Google levert niks op)Nee dat kan niet.

[...]

Als ze jou bellen kunnen ze je telefoonrekening niet leeg trekken, tenzij ze collect bellen en daar moet je nog altijd toestemming voor geven volgens mij.

Ben het wel met je eens dat je vage nummers niet op moet nemen en als je dat per ongeluk wel een keer doet direct ophangen. In ieder geval NOOIT terugbellen, dan wordt je telefoonrekening wel leeggetrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven