Mag dit?
dinsdag 31 mei 2016 om 17:20
Beste allemaal,
Gisteren kwam mijn vriend thuis met het slechte nieuws dat hij ontslagen is met ingang van 29 juni.
Nu wil ik graag in twee dingen wat duidelijkheid ;
1. Zijn contract loopt tot 29 juni en het is op 30 mei aangezegd door beëindiging. Is dit dan 1 dag te laat volgens de nieuwe regels?
2. Zijn baas wil hem met ingang van 30 juni aannemen via een uitzendbureau voor 6 maanden zodat hij daarna weer een contract kan aanbieden. Zo omzeilt hij de wet om een vast contract aan te bieden. Maar mag dit wel?
We gaan donderdag naar het juridisch loket maar ik dacht misschien zijn hier alvast mensen die even mee willen denken?
Er is vorige maand nog iemand aangenomen en vorige week maandag is er ook een nieuwe collega begonnen. Daarom komt dit uit het niets voor mijn vriend. Er is genoeg werk maar de reden die ze hem hebben gegeven is de onzekerheid over het bedrijf.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Gisteren kwam mijn vriend thuis met het slechte nieuws dat hij ontslagen is met ingang van 29 juni.
Nu wil ik graag in twee dingen wat duidelijkheid ;
1. Zijn contract loopt tot 29 juni en het is op 30 mei aangezegd door beëindiging. Is dit dan 1 dag te laat volgens de nieuwe regels?
2. Zijn baas wil hem met ingang van 30 juni aannemen via een uitzendbureau voor 6 maanden zodat hij daarna weer een contract kan aanbieden. Zo omzeilt hij de wet om een vast contract aan te bieden. Maar mag dit wel?
We gaan donderdag naar het juridisch loket maar ik dacht misschien zijn hier alvast mensen die even mee willen denken?
Er is vorige maand nog iemand aangenomen en vorige week maandag is er ook een nieuwe collega begonnen. Daarom komt dit uit het niets voor mijn vriend. Er is genoeg werk maar de reden die ze hem hebben gegeven is de onzekerheid over het bedrijf.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
dinsdag 31 mei 2016 om 17:57
quote:granny71 schreef op 31 mei 2016 @ 17:43:
[...]
Dus moet je alles maar slikken want ja, je mag blij zijn dat je werk hebt?
Een werkgever heeft zich nog altijd gewoon aan de wet te houden en als hij dat niet doet mag je best actie ondernemen.
Heb het niet over deze specifieke vraag maar in het algemeen.Klopt, alleen zou dat nu betekenen date werkgever gewoon geen nieuw contract geeft, ook niet via een uitzendbureau. Ik denk overigens dat het wel mag, die zes maanden is het uitzendbureau formeel de werkgever. Maar ik weet er niet genoeg vanaf.
[...]
Dus moet je alles maar slikken want ja, je mag blij zijn dat je werk hebt?
Een werkgever heeft zich nog altijd gewoon aan de wet te houden en als hij dat niet doet mag je best actie ondernemen.
Heb het niet over deze specifieke vraag maar in het algemeen.Klopt, alleen zou dat nu betekenen date werkgever gewoon geen nieuw contract geeft, ook niet via een uitzendbureau. Ik denk overigens dat het wel mag, die zes maanden is het uitzendbureau formeel de werkgever. Maar ik weet er niet genoeg vanaf.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:57
quote:Frizz schreef op 31 mei 2016 @ 17:53:
Maar ja als je slim bent vecht je het dus niet aan, maar zo blijven dit soort praktijken wel verborgen.
Het lullige is dat de overheid allerlei dingen verzint, maar er vervolgens amper of geen handhaving is.
Naleving van CAO's is ook zo'n geval. Die dingen worden algemeen verbindend verklaard, maar een werkgever die de CAO aan z'n laars lapt, komt er doorgaans gewoon mee weg.......
Maar ja als je slim bent vecht je het dus niet aan, maar zo blijven dit soort praktijken wel verborgen.
Het lullige is dat de overheid allerlei dingen verzint, maar er vervolgens amper of geen handhaving is.
Naleving van CAO's is ook zo'n geval. Die dingen worden algemeen verbindend verklaard, maar een werkgever die de CAO aan z'n laars lapt, komt er doorgaans gewoon mee weg.......
Oh dear, how sad, never mind.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:58
quote:spuit_111 schreef op 31 mei 2016 @ 17:52:
[...]
Ik zou goed nadenken wat je vriend hier te winnen heeft. Nee, je hoeft niet alles van je werkgever te pikken, maar ik zie niet echt hoe hier gedoe over gaan maken tot een uitkomst leidt die in zijn voordeel is.
Je vriend heeft nu een tijdelijk contract, dat mag gewoon niet worden verlengd. Had wel 1 dag eerder gemoeten, dus van die ene dag doorbetaling zou ik wel werk maken. Het aanbod dat werkgever hem nu heeft gedaan via een uitzendbureau, mag niet. Dan moet er minstens een maand tussen zitten. Maar dan is het gevolg toch gewoon dat vriend straks zonder werk zit? Dat het uitzend-aanbod niet rechtmatig is, levert helaas geen contract voor onbepaalde tijd op.Waarom niet dan? Dan is na die dag werken toch het contract voor onbepaalde tijd.
[...]
Ik zou goed nadenken wat je vriend hier te winnen heeft. Nee, je hoeft niet alles van je werkgever te pikken, maar ik zie niet echt hoe hier gedoe over gaan maken tot een uitkomst leidt die in zijn voordeel is.
Je vriend heeft nu een tijdelijk contract, dat mag gewoon niet worden verlengd. Had wel 1 dag eerder gemoeten, dus van die ene dag doorbetaling zou ik wel werk maken. Het aanbod dat werkgever hem nu heeft gedaan via een uitzendbureau, mag niet. Dan moet er minstens een maand tussen zitten. Maar dan is het gevolg toch gewoon dat vriend straks zonder werk zit? Dat het uitzend-aanbod niet rechtmatig is, levert helaas geen contract voor onbepaalde tijd op.Waarom niet dan? Dan is na die dag werken toch het contract voor onbepaalde tijd.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:58
quote:Marana_ schreef op 31 mei 2016 @ 17:57:
[...]
Klopt, alleen zou dat nu betekenen date werkgever gewoon geen nieuw contract geeft, ook niet via een uitzendbureau. Ik denk overigens dat het wel mag, die zes maanden is het uitzendbureau formeel de werkgever. Maar ik weet er niet genoeg vanaf.Klopt, maar doordat er sprake is van opvolgend werkgeverschap, gaat de teller niet terug naar nul.
[...]
Klopt, alleen zou dat nu betekenen date werkgever gewoon geen nieuw contract geeft, ook niet via een uitzendbureau. Ik denk overigens dat het wel mag, die zes maanden is het uitzendbureau formeel de werkgever. Maar ik weet er niet genoeg vanaf.Klopt, maar doordat er sprake is van opvolgend werkgeverschap, gaat de teller niet terug naar nul.
Oh dear, how sad, never mind.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:59
quote:Hayek schreef op 31 mei 2016 @ 17:57:
[...]
Het lullige is dat de overheid allerlei dingen verzint, maar er vervolgens amper of geen handhaving is.
Naleving van CAO's is ook zo'n geval. Die dingen worden algemeen verbindend verklaard, maar een werkgever die de CAO aan z'n laars lapt, komt er doorgaans gewoon mee weg.......Dat bedoel ik! Suf.
[...]
Het lullige is dat de overheid allerlei dingen verzint, maar er vervolgens amper of geen handhaving is.
Naleving van CAO's is ook zo'n geval. Die dingen worden algemeen verbindend verklaard, maar een werkgever die de CAO aan z'n laars lapt, komt er doorgaans gewoon mee weg.......Dat bedoel ik! Suf.
•
dinsdag 31 mei 2016 om 18:01
quote:Hayek schreef op 31 mei 2016 @ 17:58:
[...]
Klopt, maar doordat er sprake is van opvolgend werkgeverschap, gaat de teller niet terug naar nul.Precies. Dat is het dus. Kunnen jullie hier toelichting op geven spuit11 en Marana
[...]
Klopt, maar doordat er sprake is van opvolgend werkgeverschap, gaat de teller niet terug naar nul.Precies. Dat is het dus. Kunnen jullie hier toelichting op geven spuit11 en Marana
anoniem_183297 wijzigde dit bericht op 31-05-2016 18:03
Reden: Ehh het is hier... Geen h*er
Reden: Ehh het is hier... Geen h*er
% gewijzigd
dinsdag 31 mei 2016 om 18:02
Was al aan het zoeken: http://www.arbeidsrechter ... de-contract-bepaalde-tijd
Indien de werkgever vergeet om een maand voor het einde van rechtswege schriftelijk door te geven of het dienstverband wordt voortgezet, dan zal het dienstverband toch van rechtswege eindigen. Het vergeten van de aanzegging heeft namelijk niet tot sanctie dat het dienstverband voortgezet moet worden.
Indien de werkgever vergeet om een maand voor het einde van rechtswege schriftelijk door te geven of het dienstverband wordt voortgezet, dan zal het dienstverband toch van rechtswege eindigen. Het vergeten van de aanzegging heeft namelijk niet tot sanctie dat het dienstverband voortgezet moet worden.
dinsdag 31 mei 2016 om 18:03
dinsdag 31 mei 2016 om 18:08
quote:Marana_ schreef op 31 mei 2016 @ 18:02:
Was al aan het zoeken: http://www.arbeidsrechter ... de-contract-bepaalde-tijd
Indien de werkgever vergeet om een maand voor het einde van rechtswege schriftelijk door te geven of het dienstverband wordt voortgezet, dan zal het dienstverband toch van rechtswege eindigen. Het vergeten van de aanzegging heeft namelijk niet tot sanctie dat het dienstverband voortgezet moet worden.Het niet op tijd aanzeggen is het probleem niet. Het opvolgend dienstverband bij het uitzendbureau is het lastige.
Was al aan het zoeken: http://www.arbeidsrechter ... de-contract-bepaalde-tijd
Indien de werkgever vergeet om een maand voor het einde van rechtswege schriftelijk door te geven of het dienstverband wordt voortgezet, dan zal het dienstverband toch van rechtswege eindigen. Het vergeten van de aanzegging heeft namelijk niet tot sanctie dat het dienstverband voortgezet moet worden.Het niet op tijd aanzeggen is het probleem niet. Het opvolgend dienstverband bij het uitzendbureau is het lastige.
Oh dear, how sad, never mind.
dinsdag 31 mei 2016 om 18:14
Gelukkig hadden wij het wel over hetzelfde Hayek
Minni, hij vroeg me een topic te openen op viva haha. Hij is niet zo van dit soort dingen. Dus we doen het samen. En het klopt een contract hoeft niet verlengd te worden. Maar het gaat puur om het contract. Hij mag de volgende dag gewoon weer komen werken.
Minni, hij vroeg me een topic te openen op viva haha. Hij is niet zo van dit soort dingen. Dus we doen het samen. En het klopt een contract hoeft niet verlengd te worden. Maar het gaat puur om het contract. Hij mag de volgende dag gewoon weer komen werken.
dinsdag 31 mei 2016 om 18:20
Als ze tevreden over hem zijn en hem op zich graag willen houden, dan zou ik geen slapende honden wakker maken. Ze komen er wel overheen dat je vriends straks een vast contract heeft.
Voorheen moest er drie (niet een) maanden tussen zitten voordat de teller op nul ging. Nu is dat zes maanden. Bij CAO kan er op sommige vlakken wel afgeweken worden van de standaardregels, dus let hierop.
Voorheen moest er drie (niet een) maanden tussen zitten voordat de teller op nul ging. Nu is dat zes maanden. Bij CAO kan er op sommige vlakken wel afgeweken worden van de standaardregels, dus let hierop.
dinsdag 31 mei 2016 om 18:21
dinsdag 31 mei 2016 om 18:23
dinsdag 31 mei 2016 om 18:24
quote:dreamer85 schreef op 31 mei 2016 @ 18:14:
Gelukkig hadden wij het wel over hetzelfde Hayek
Minni, hij vroeg me een topic te openen op viva haha. Hij is niet zo van dit soort dingen. Dus we doen het samen. En het klopt een contract hoeft niet verlengd te worden. Maar het gaat puur om het contract. Hij mag de volgende dag gewoon weer komen werken.Ok dan heb ik je verkeerd begrepen
Gelukkig hadden wij het wel over hetzelfde Hayek
Minni, hij vroeg me een topic te openen op viva haha. Hij is niet zo van dit soort dingen. Dus we doen het samen. En het klopt een contract hoeft niet verlengd te worden. Maar het gaat puur om het contract. Hij mag de volgende dag gewoon weer komen werken.Ok dan heb ik je verkeerd begrepen